براساس اطلاعیه بلاگ MSDN کمپانی معظم مایکروسافت طی دوهفته اینده در نمایشگاه GDC 2014 پرده از نسل بعد API خود DX12 خواهد برداشت. براساس تصویر منتشر شده لوگوی نام های مطرح دنیای سخت افزار اعم از NVIDIA , AMD , INTEL ,QUALCOMM به چشم میخورده و نوید همکاری نزدیک مایکروسافت با کمپانی های نام برده شده را میدهد و پر واضح است پشتیبانی DX12 از پردازنده های گرافیکی متجمع , پردازنده های اختصاصی و رده موبایل اهمیت ویزه ای پیدا خواهد کرد. با بهینه سازی DX12 شاهد کاهش سربار از پردازنده مرکزی خواهیم بود و همانند MANTLE با استفاده از کدهای زبان ماشین سازگاری هر چه بهتری در سطح سخت افزار خواهد داشت. البته تمامی موارد یاد شده صرفا احتمالات میباشد و در حال حاضر تایید نشده است اما قطع یقین علاوه بر مورد یاد شده سورپرایز های دیگیر در پشت پرده جریان دارد و عاشقان دنیای سخت افزار را شوکه خواهد کرد. به عنوان مثال به نظر میرسد کمپانی QUALCOMM در بخشی از توسعه این API مدرن دخیل خواهد بود و یا اینکه حتی میتوان پیش پیش بینی کرد اینده بسیار روشنی در انتظار پردازنده های گرافیکی بر پایه معماری ARM پدید خواهد امد و در نهایت پشتیبانی معماری اینده پردزانده گرافیکی MAXWELL , NVIDIA از به روز ترین API مایکروسافت دور از انتظار نیست.
videocardz
ویرایش توسط magiteq : 6th March 2014 در ساعت 02:28 PM
[Only registered and activated users can see links. ]
اینجا هم انویدیا اعلام کرده که فقط قصد بهبود API های استاندار صنعت رو داره . اما شاید صنعت به سمت دیگه منحرف بشه!
سلام دوست عزیز ، با تمامی صحبت های شما بنده کاری ندارم و حرفی هم ندارم...نمیدونم چرا منظور بنده رو برعکس متوجه میشید...بنده حرف از کوچیک بزرگ بودن Crytek زدم؟؟...
به هر حال برای اینکه MANTEL یک API همه گیر بشه احتایج به تغییرات داره....اگر هم متن باز هست پس چرا دست انویدیا نیست!!! ( متن باز بودن مانند اندروید یعنی پولی نیست!! )
در تصویر آخر جمله Industry به معنای صنعت نیست... و وقتی با کلمه Standard قرار میگیره....معنی : تحت پوشش قرار دادن APIs های استاندارد را دارد.
قصد انویدیا بهینه بودن با APIs ها هست حالا یا 11.X هست یا 12.0 و Mantel ... در نظر داشته باشید که DX11 و DX10 و تمامی آنها به همراه ویندوز ارائه میشن !! نه مانند یک درایور برای کارت گرافیک!!!
پس بهینه بودن DX12 به همراه ویندوز برای PC و بازی های نسل جدید خیلی بیشتر خواهد بود وقتی این API هم برای ویندوز تعریف شده هست ، هم درایور و هم بازی!!!
( این تاپیک هم بیشتر باید سر DX12 صحبت بشه ) تا MANTEL از کمپانی AMD
خوب دوست عزیزم ، منم همین و از اول گفتم و خبرشو هم گذاشتم...
موضوع سر این مسئله هست که آیا MANTEL در آینده جای DX میگیره؟!!
اگه بگریه که باید همگانی بشه اگر هم DX12 همانند MANTEL همانطور که ماکروسافت هم اعلام کرده LOW LEVEL هست ، پس فرق آنچنانی بین این دو نخواهد بود.....مگر MANTEL در کارتهای AMD بهتر از DX12 بهینه باشه که در این صورت
قانون بازی عوض میشه...
اما در کل یک API با چنین قدرت و انعطاف میتونه آینده گیم و دگرگون کنه
( داستان این مبحث سر خوب بودن و بد بودن کدوم API نیست )
درود
ببینید شما فکر کنید منتل یک api اختصاصی برای ای ام دی بمونه شما منظور منو متوجه نشدید ببینید وقتی بازیسازی میاد و برای xone و ps4 بازی میسازه (این دو کنسول رو amd بر پایه جی سی ان ساخته و منتل هم جزئی از طراحیش به حساب میاد) وقتی شروع به برنامه ریزی برای بازیش میکنه اولین چیزی که میخواد راحت شدن از دست برنامه ریزی های سخت و پیچیده برای کنسولهای این نسل که منتل این کار رو براشون انجام میده(نکته :کنسول ps3 به دلیل پیچیدگی سخت افزاری و نرم افزاری خیلی از بازیسازها از ساختن بازی برای این کنسول منصرف شدند و سونی خودش اذعان کرد که دیگه چنین اشتباهی رو هرگز تکرار نمیکنه) حالا نسل جدید کنسولها با منتل راهی رو داره جلو پا بازیسازها میزاره که از اغاز نسل 7 کنسولها ارزوشو داشتن
خوب حالا وقتی مثلا من بازیساز بازیمو برای ps4 ساختم و با منتل راحت اوردمش رویه این کنسول حالا دوست دارم بیارمش رویه pc وقتی همه کد نویسی هاشو با منتل انجام دادم و میتون راحت بیارمش رو pc دیگه چه لزومی داره واسه بازیم از دوباره برای dx کد نویسی کنم که هم وقتمو ببره و هم پولمو دایرکت ایکس زمانی جواب میداد که open gl بود ولی برنامه نویسیش سخت تر از DX بود واسه همین همه بازیسازها رو اوردن به DX
بازم میگم مهم اینه بازیساز چی بخواد و طرف کدوم یکی بره و مطمئن باشید اگر بازیسازهای زیادی به سمت کنسولهای نسل هشتم رفتن فقط به خاطر راحتی کار با اونا بوده و کسی که با کنولهای سر و کله زد مطمئنن دیگه سراغ DX نمیره
فرق منتل و DX12 تو اینه که DX12 یک بار برای همیشه رو ویندوز نصب میشه ولی منتل رو باید منتظر بود تا از سوی AMD یک آپدیت برای بهبود بازی های جدیدتر بیاد ! منتل فقط برای GCN هست ولی DX12 میتونه معماری های قدیمی تر کارت های Nvidia رو پشتیبانی کنه !
فرق منتل و DX12 تو اینه که DX12 یک بار برای همیشه رو ویندوز نصب میشه ولی منتل رو باید منتظر بود تا از سوی AMD یک آپدیت برای بهبود بازی های جدیدتر بیاد ! منتل فقط برای GCN هست ولی DX12 میتونه معماری های قدیمی تر کارت های Nvidia رو پشتیبانی کنه !
آخ عرفان جان به چه زبونی گفتی ...که منم همینو میخواستم بگم اما انگار آمازونی صحبت میکردم
خوب تمامی صحبت منم همینه.....کسی با منتل کاری نداره ....
اگه DX12 برای ویندوز و پلتفورم های دیگه ارائه میشه و همچنین XBOXON که برای ماکروسافت هم هست دیگه منتل توی Xone نقشی نداره وقتی DX هم برای PC هست!!!
درود
ببینید شما فکر کنید منتل یک api اختصاصی برای ای ام دی بمونه شما منظور منو متوجه نشدید ببینید وقتی بازیسازی میاد و برای xone و ps4 بازی میسازه (این دو کنسول رو amd بر پایه جی سی ان ساخته و منتل هم جزئی از طراحیش به حساب میاد) وقتی شروع به برنامه ریزی برای بازیش میکنه اولین چیزی که میخواد راحت شدن از دست برنامه ریزی های سخت و پیچیده برای کنسولهای این نسل که منتل این کار رو براشون انجام میده(نکته :کنسول ps3 به دلیل پیچیدگی سخت افزاری و نرم افزاری خیلی از بازیسازها از ساختن بازی برای این کنسول منصرف شدند و سونی خودش اذعان کرد که دیگه چنین اشتباهی رو هرگز تکرار نمیکنه) حالا نسل جدید کنسولها با منتل راهی رو داره جلو پا بازیسازها میزاره که از اغاز نسل 7 کنسولها ارزوشو داشتن
خوب حالا وقتی مثلا من بازیساز بازیمو برای ps4 ساختم و با منتل راحت اوردمش رویه این کنسول حالا دوست دارم بیارمش رویه pc وقتی همه کد نویسی هاشو با منتل انجام دادم و میتون راحت بیارمش رو pc دیگه چه لزومی داره واسه بازیم از دوباره برای dx کد نویسی کنم که هم وقتمو ببره و هم پولمو دایرکت ایکس زمانی جواب میداد که open gl بود ولی برنامه نویسیش سخت تر از DX بود واسه همین همه بازیسازها رو اوردن به DX
بازم میگم مهم اینه بازیساز چی بخواد و طرف کدوم یکی بره و مطمئن باشید اگر بازیسازهای زیادی به سمت کنسولهای نسل هشتم رفتن فقط به خاطر راحتی کار با اونا بوده و کسی که با کنولهای سر و کله زد مطمئنن دیگه سراغ DX نمیره
بحث اینجا مربوط به API کمپانی ماکروسافت هست نهع کنسول ها و منتل!!!!
خود AMD بدش میاد ماکروسافت DX12 ارائه بده که کار همرو هم راحت تر کنه .... اصلا بر فرض اینکه ماکروسافت کل کد نویسی و کپی کرده از منتل ، به هر حال کار و برای همه راحتر میکنه حتی خود AMD کارش داحتر میشه...
خوب این حرف شما غیر منطقی هست: حالا وقتی مثلا من بازیساز بازیمو برای ps4 ساختم و با منتل راحت اوردمش رویه این کنسول حالا دوست دارم بیارمش رویه pc وقتی همه کد نویسی هاشو با منتل انجام دادم و میتون راحت بیارمش رو pc دیگه چه لزومی داره واسه بازیم از دوباره برای dx کد نویسی کنم
خوب اگه این کد نویسی به قول شما از کنسول بیاد روی PC با منتل AMD ، اونوقت INTEL و NVIDIA برن گل کوچیک بازی کنن؟!!!
چیزی که مشخص هست DX12 بعد از ظهورش و همینطور بهینگی برای بازی ها کنسول ها هم برای راحت تر بودن به علت پشتیبانی از DX12 کاری با منتل نخواهند داشت.
8 کاربر بابت این ارسال مفید از Agent 47 تشکر کرده اند:
AMD Radeon (23rd March 2014),asdaf (23rd March 2014),ErfanDL (23rd March 2014),magiteq (23rd March 2014),smrbh (23rd March 2014),TRIDENT (24th March 2014),VFSDF (23rd March 2014),zeus (26th March 2014)
8 کاربر بابت این ارسال مفید از magiteq تشکر کرده اند:
Agent 47 (23rd March 2014),asdaf (23rd March 2014),ErfanDL (23rd March 2014),Reza Y (23rd March 2014),sapple (26th February 2015),smrbh (23rd March 2014),VFSDF (23rd March 2014),zeus (26th March 2014)
علیکم السلام
گاهی اوقات بعضی حرف ها فقط برای یک نفر یا جواب دادن نیست .بعضی هاشون برای جلب توجه همه یا اطلاع عمومی هست
DX به این زودی ها نمیاد و فقط حرف و وعده هست. درست مثل متن باز بودن منتل و فعلا صرفه ی اقتصادی نداره که کسی براش بازی پورت کنه چون ماکروسافت یا یک شرکت خاص نمی تونه استفاده ببره و همه باید ازش سود ببرند
فعلا amd و شرکاش دارند به صورت اختصاصی از منتل سود میبرند و همین طور فرصت برای تبلیغات این API برای برنامه نویس ها است
و اواخر این سال یا ابتدای 2015 که هنوز نیم سال از DX جلوتر خواهد بود SDK اون متن باز عرضه میشه و همه برنامه نویس ها میتونند توسطش بازی تولید کنند و انویدیا اگه بخواد میتونه براش درایور بزنه نه اینکه amd برنامه نویسی رو تغییر بده
درایور جداست .. API هم جدا !!
درایور ها برای هر شرکت سخت افزاری متفاوت هست اما Api بین همگی مشترک خواهد بود
برای DX12 شرکت ها باید درایور جدید بیرون بدهند و نمیتونه با درایور های قبلی کار رو انجام بده پس DX12 تعریف شده نیست
گرافیکی که نسخه 10 رو داره نمیتونه افکت هایی که برای نسخه 11 نوشته شده رو اجرا کنه مگه اینکه شرکتش با درایور جدید نسخه 11 رو باز کنه در صورت نداشتن مشکل سخت افزاری
اصلا انویدا همون چیزی رو که شما گفتی، توی اون تصویر گفته باشه و اخرش هم نادید بگیریم که گفته حتما باید این اهداف باید با API های موجود انجام بشه
اما شما MANTEL را جزء استاندارد ها اعلام کردید که هنوز نشده
درسته DX با محیط ویندوز ماکروسافت هماهنگ تر هست درست مثل اینترنت اکسپلورر چونکه هردو توسط یک شرکت نوشته شده اند که اطلاع کاملی از اون داره اما برای بازی ساز ها و بازی اینطور نیست
چون اونها نمیدونند برای چه چیزی کد نویسی میکنند و DX همانند یک جعبه سیاه هست که درونش رو کسی نمیدونه به جز ماکروسافت
و برای هماهنگی داشتن با پلتفرم ماکروسافت و تکنیک های اختصاصی اون که بیشترشون استفاده هم نمیشه کد نویسی بیشتری رو داره که کارایی سخت افزار و راحتی برنامه نویسی رو کاهش میده
و وقتی منتل متن باز باشه همه میتونند در بهبود اون همکاری داشته باشند و کد هاش رو ببینند و میتونه درست مثل DX باشه که به صورت اپدیت ماهانه ارائه میشه و نه فقط یک بار همراه ویندوز پولی! و اصلا اصل هدف اینه که ماکروسافت و ویندوز به عنوان یک واسطه بیرون انداخه بشه که خیلی ها این آرزو رو دارند و خود انویدیا روی OpenGL حساب باز کرده
و توی GDC یک کنفرانس دیگه به ریاست انویدیا و همکاری ای ام دی و اینتل برای OpenGl زده شده بود که بازدهی خیلی بالاتر از DX رو اعلام کرده بودنند به همون دلیل اینکه ماکروسافت میخواهد پلتفرم خودش رو جلو ببره نه سخت افزار رو [Only registered and activated users can see links. ]
میتونیم دیگه در این مورد بحث نکنیم و فقط خوبی DX رو بگیم اما نه با اطلاعات اشتباه که با اون مخالف هستم و بزرگ کردن اون
ویرایش توسط asdaf : 23rd March 2014 در ساعت 03:19 PM
پس با این اوصاف چیزایی که من دستگیرم شد اینه که:
1.api های جدید مثل منتل و dx12 که ارائه شدن و قراره بشن نیاز به تعویض سخت افزار ندارن همونطور که الان منتل توسط دو نسل قبلی کارتهای amd هم ساپرت میشه
2.اگر اتفاق غیر منتظره ای رخ نده هم mantle و هم dx12 توسط همه سازندهای تراشه های گرافیکی یعنی nvidia و amd و intel ساپرت خواهند شد
گرافیکی که نسخه 10 رو داره نمیتونه افکت هایی که برای نسخه 11 نوشته شده رو اجرا کنه مگه اینکه شرکتش با درایور جدید نسخه 11 رو باز کنه در صورت نداشتن مشکل سخت افزاری
و اصلا اصل هدف اینه که ماکروسافت و ویندوز به عنوان یک واسطه بیرون انداخه بشه
api mantle بیشتر در بازیهایی خواهیم دید که تحت حمایت amd هستن و مطمئنا با عرضه dx12 عملا استفاده از mantle بی معنی میشه خود amd کم کم کنسلش میکنه
درسته دستورالعملها توابع mantle تا حد زیادی به dx12 شبیه هستند اما اینکه بخوام بگیم ماکروسافت از mantle کپی برداری کرده کاملا اشتباست
و اصلا اصل هدف اینه که ماکروسافت و ویندوز به عنوان یک واسطه بیرون انداخه بشه
هیچوقت این هدف محقق نخواهد شد بدلیل اینکه اکثر بازیها روی ویندوز اجرا میشن ویندوز اینقدر فرا گیر هست که این اتفاق نیوفته
ارشیو بازیها هم مهمه خیلی ها هستن سالهاست از بازیهای قدیمی شون روی ویندوز لذت میبرن . البته شاید استیم بتونه با کنسول جدیدش تا حدودی گیمرهارو از os win به سمت لینوکس ببره اما بازم خطری برای ماکروسافت محسوب نمیشه
نوشته اصلی توسط ROULY
پس با این اوصاف چیزایی که من دستگیرم شد اینه که:
1.api های جدید مثل منتل و dx12 که ارائه شدن و قراره بشن نیاز به تعویض سخت افزار ندارن همونطور که الان منتل توسط دو نسل قبلی کارتهای amd هم ساپرت میشه
2.اگر اتفاق غیر منتظره ای رخ نده هم mantle و هم dx12 توسط همه سازندهای تراشه های گرافیکی یعنی nvidia و amd و intel ساپرت خواهند شد
1. نیاز به تعویض کارت گرافیک دارن اما خیلی تغییرات مثل dx11 گسترده و مهم نیست فعلا دو ویژگی conservative rasterization و blend mode معرفی شدن که نیاز به معماری جدید دارن اما چیزی که مهمه کد نویسی low level که طیف وسیعی از سخت افزارهای کنونی پوشش میده
2. mantle هیچوقت توسط انویدیا یا اینتل حمایت نمیشه چون دلیلی نداره وقتی dx12 بهترش هست برن زیر پرچم amd .. فعلا mantle فقط تو بازیهایی میبینید که تحت حمایت amd هستند که بعدا با عرضه dx12 اونم منحل میشه
ببینید موضوع برای dx12 خیلی فرق داره خیلی سریع شاهد بازیهایی خواهیم بود که dx12 هستند . و مثل dx11 نیست که بعد شش سال تازه بازیهای dx11 بیان
به دلیل اینکه 80% سخت افزارهای کنونی با dx12 مشکلی ندارن و از اون مهم تر طراح بازی وقتی میخواد بازی مولتی پلتفروم خودشو طراحی کنه xbox one و PC هر دو DX12 هستند خیلی راحت از X86 XBOX ONE مبتنی بر DX12 بازی پورت میشه روی PC X86
مسلما ماکروسافت اکثر طراحان بازی مجاب میکنه از DX12 استفاده کنن چون هم محدودیت سخت افزاری انچنان وجود نداره و هم اینکه میتونه فاصله خودشو با کنسول رقیب PS4 کمتر کنه
اگه دیدید بازیهای DX11 خیلی دیر عرضه شدن بدلیل این بود که کنسول های PS3/X360 اصلا DX11 نبودن . طراحان بازی هم هیچ اهمیتی به بازی روی PC نمیدن چون سود پلتفروم PC کمتره
پس خیلی سریع تر از اون چیزی که انتظار دارید بازیهای DX12 عرضه میشن
سپاس
ویرایش توسط VFSDF : 23rd March 2014 در ساعت 06:24 PM
علیکم السلام
گاهی اوقات بعضی حرف ها فقط برای یک نفر یا جواب دادن نیست .بعضی هاشون برای جلب توجه همه یا اطلاع عمومی هست
DX به این زودی ها نمیاد و فقط حرف و وعده هست. درست مثل متن باز بودن منتل و فعلا صرفه ی اقتصادی نداره که کسی براش بازی پورت کنه چون ماکروسافت یا یک شرکت خاص نمی تونه استفاده ببره و همه باید ازش سود ببرند
فعلا amd و شرکاش دارند به صورت اختصاصی از منتل سود میبرند و همین طور فرصت برای تبلیغات این API برای برنامه نویس ها است
و اواخر این سال یا ابتدای 2015 که هنوز نیم سال از DX جلوتر خواهد بود SDK اون متن باز عرضه میشه و همه برنامه نویس ها میتونند توسطش بازی تولید کنند و انویدیا اگه بخواد میتونه براش درایور بزنه نه اینکه amd برنامه نویسی رو تغییر بده
درایور جداست .. API هم جدا !!
درایور ها برای هر شرکت سخت افزاری متفاوت هست اما Api بین همگی مشترک خواهد بود
برای DX12 شرکت ها باید درایور جدید بیرون بدهند و نمیتونه با درایور های قبلی کار رو انجام بده پس DX12 تعریف شده نیست
گرافیکی که نسخه 10 رو داره نمیتونه افکت هایی که برای نسخه 11 نوشته شده رو اجرا کنه مگه اینکه شرکتش با درایور جدید نسخه 11 رو باز کنه در صورت نداشتن مشکل سخت افزاری
اصلا انویدا همون چیزی رو که شما گفتی، توی اون تصویر گفته باشه و اخرش هم نادید بگیریم که گفته حتما باید این اهداف باید با API های موجود انجام بشه
اما شما MANTEL را جزء استاندارد ها اعلام کردید که هنوز نشده
درسته DX با محیط ویندوز ماکروسافت هماهنگ تر هست درست مثل اینترنت اکسپلورر چونکه هردو توسط یک شرکت نوشته شده اند که اطلاع کاملی از اون داره اما برای بازی ساز ها و بازی اینطور نیست
چون اونها نمیدونند برای چه چیزی کد نویسی میکنند و DX همانند یک جعبه سیاه هست که درونش رو کسی نمیدونه به جز ماکروسافت
و برای هماهنگی داشتن با پلتفرم ماکروسافت و تکنیک های اختصاصی اون که بیشترشون استفاده هم نمیشه کد نویسی بیشتری رو داره که کارایی سخت افزار و راحتی برنامه نویسی رو کاهش میده
و وقتی منتل متن باز باشه همه میتونند در بهبود اون همکاری داشته باشند و کد هاش رو ببینند و میتونه درست مثل DX باشه که به صورت اپدیت ماهانه ارائه میشه و نه فقط یک بار همراه ویندوز پولی! و اصلا اصل هدف اینه که ماکروسافت و ویندوز به عنوان یک واسطه بیرون انداخه بشه که خیلی ها این آرزو رو دارند و خود انویدیا روی OpenGL حساب باز کرده
و توی GDC یک کنفرانس دیگه به ریاست انویدیا و همکاری ای ام دی و اینتل برای OpenGl زده شده بود که بازدهی خیلی بالاتر از DX رو اعلام کرده بودنند به همون دلیل اینکه ماکروسافت میخواهد پلتفرم خودش رو جلو ببره نه سخت افزار رو [Only registered and activated users can see links. ]
میتونیم دیگه در این مورد بحث نکنیم و فقط خوبی DX رو بگیم اما نه با اطلاعات اشتباه که با اون مخالف هستم و بزرگ کردن اون
درود
منم گلوم رو پاره کردم گفتم علف به دهن بزی باید شیرین بیاد
من گفتم این api باید به درد بازیسازها بخوره نه سخت افزار سازها بعد دوستان میان میگن منتل مثل dx همگانی نیست و مخصوص gcn هست وقتی بازیسازی داره برای معماری ps4 که همون gcn هست بازی میسازه و یک api برای پورت رو pc داره با همون کدها (دیگه مگه واقعا دیونه باشه باز از دوباره کد نویسی کنه باسه pc ) چرا همچین کاری کنه انودیا هم مجبور میشه بره سمت منتل و درایور هاشو سازگار کنه باهاش مثل زمانی که open GL بود و بعد از اون DX وارد میدان شد
همه صحبت من اینه این API (منتل مختص کنسولهای نسل جدید اومد ) و ای ام دی هم دی میتونه رویه PC هم اجراش کنه و دید برنامه نوشتن واسش از DX اسانتر و بی درد سر تره و قدرت هدردادن سخت افزارش از DX بسیار کمتره DX هم تا به امروز مختص PC بود
اگه DX کار باهاش راحت میبود شرکت CRYTEK دیوانه نبود بیاد قرارداشو با APIمنتل محکم کنه