براساس اطلاعیه بلاگ MSDN کمپانی معظم مایکروسافت طی دوهفته اینده در نمایشگاه GDC 2014 پرده از نسل بعد API خود DX12 خواهد برداشت. براساس تصویر منتشر شده لوگوی نام های مطرح دنیای سخت افزار اعم از NVIDIA , AMD , INTEL ,QUALCOMM به چشم میخورده و نوید همکاری نزدیک مایکروسافت با کمپانی های نام برده شده را میدهد و پر واضح است پشتیبانی DX12 از پردازنده های گرافیکی متجمع , پردازنده های اختصاصی و رده موبایل اهمیت ویزه ای پیدا خواهد کرد. با بهینه سازی DX12 شاهد کاهش سربار از پردازنده مرکزی خواهیم بود و همانند MANTLE با استفاده از کدهای زبان ماشین سازگاری هر چه بهتری در سطح سخت افزار خواهد داشت. البته تمامی موارد یاد شده صرفا احتمالات میباشد و در حال حاضر تایید نشده است اما قطع یقین علاوه بر مورد یاد شده سورپرایز های دیگیر در پشت پرده جریان دارد و عاشقان دنیای سخت افزار را شوکه خواهد کرد. به عنوان مثال به نظر میرسد کمپانی QUALCOMM در بخشی از توسعه این API مدرن دخیل خواهد بود و یا اینکه حتی میتوان پیش پیش بینی کرد اینده بسیار روشنی در انتظار پردازنده های گرافیکی بر پایه معماری ARM پدید خواهد امد و در نهایت پشتیبانی معماری اینده پردزانده گرافیکی MAXWELL , NVIDIA از به روز ترین API مایکروسافت دور از انتظار نیست.
videocardz
ویرایش توسط magiteq : 6th March 2014 در ساعت 02:28 PM
منتظر dx12 بودم اما ماکرو سافت یه کم دیر جنبید زیادی به dx11 مکث کرد البته بگم تو همین dx11 کارتا استاد نشدند کارتای اینده تو تسلیشن میتونند قوی تر بشند ولی نمیدونم چرا به dx12 حس بدی دارم شاید دلیلش این باشه ماکرو سافت /ماکرو سافت سابق نیست
این تاپیک از اون تاپیکایی که دنبال کردن داره
ویرایش توسط zeus : 6th March 2014 در ساعت 04:03 PM
ماکروسافت اعلام کرد API جدید خود بر پایه DX12 در سال میلادی 2015 عرضه خواهد شد
با تشکر از استارتر عزیز عطا جان برای اضافه کردن مطالب جدید به این تاپیک خبر ها حاکی از ساپورت کردن سخت افزار های کمپانی های مختلف از این API میباشد
نسل جدید API ماکروسافت نوید یک روند رو به رشد را میدهد که محدودیتی را شامل نمیشود ، DX12 همچون MANTEL از AMD فعالیت دارد اما با کیفیت و ساختار بهتر از آن و
هماهنگی مناسب با GPU و CPU هست که کاهش فشار از این دو پردازنده میباشد به گونه ایی که برای اجرای بازی های آینده با API جدید یعنی DX12 احتیاجی به قطعات قدرتمند نیست و
این پردازش بسیار ساده تر و سبکتر اجرا میشود ، یکی از عملکرد های خوب DX12 در آینده بهینه شدن آن برای استفاده درست از پردازنده CPU در حالت multi-threaded میباشد.
همانطور که اشاره شد در DX11 احتیاج به یک پردازنده GPU در سطح بالا و مدرن بود تا با کیفیت بالاتر نرخ فریم بهتری را دریافت کرد اما سازگاری DX12 در نسل آینده دو برابر DX11 خواهد بود
و اجرای بازی های DX11 و DX12 بسیار راحتر میشود.
از آنجا که همگی نگران ساپورت شدن سخت افزار فعلی خود با DX12 هستند ماکروسافت ، و کمپانی های تولید تراشه های گرافیکی NVIDIA - AMD -INTEL
هر سه کمپانی از API جدید ماکروسافت بهرهمند هستند به گونه ایی که
برای انویدیا تراشه های Fremi , KEPLER , MAXWELL از API جدید ماکروسافت پشتیبانی میکنند
برای AMD نسل جدید تراشه های آنها که تولید شده و خواهد شد ، مانند نسل GCN و همچنین کنسول XONE
و همچنین INTEL میتوان فقط نسل چهارم پردازنده های گرافیکی آنها را در این API جای داد یعنی Haswell ، و فقط پردازنده گرافیکی این نسل قدرت استفاده از API جدید را دارد
برای نسل جدید بازی ها انویدیا و ماکروسافت سوپرایزی دارند!!!!
موتور گرافیکی جدید UE4 هم نیز خود را آماده کرده تا با API جدید ماکروسافت به میدان نبرد وارد شود!!
با تشکر
[Only registered and activated users can see links. ]
ویرایش توسط Agent 47 : 21st March 2014 در ساعت 12:10 AM
AMD و Crytek به صورت رسمی اعلام کردند که به تازگی رابط برنامه نویسی تازه نفس Mantle به موتور قدرتمند Cryengine اظافه شد و از این پس کرای اینجین نیز از Mantle پشتیبانی می کند .
طبق گفته های Cevet Yerli مدیر و موسس استودیو Crytek : با اظافه شدن Mantle به کرای اینجین ، این موتور گرافیکی به ابعاد جدیدی در دسترسی به سخت افزار های Lower Level دست پیدا می کند که باعث افزایش میزان بهره وری ، پرفورمنس و کنترل سخت افزار به صورت خارق العاده ای می شود ، ما از این کارمان و همکاریمان با شرکت بزرگ AMD احساس افتخار می کنیم .
رابط برنامه ی نویسی Mantle که شرکت AMD در سپتامبر 2013 معرفی کرد ، میزان اطلاعاتی که بین CPU و GPU در حال رد و بدل شدن هستند را تا میزان بسیار زیادی ساده می کند که این عمل هم باعث افزایش پرفورمنس به میزان قابل توجهی می شود و هم میزان گلوگاه شدن پردازنده برای GPU را تا میزان بسیار بسیار زیادی بهبود می بخشد و یا حتی به صفر می رساند .
[Only registered and activated users can see links. ]
دقیقا همینطور هست محمد جواد جان ، ماکروسافت نیز برای مقابله با MANTEL نسخه جدید API خود را منتشر میکند
تا بتواند از Lower Level سخت افزاری هم در XONE بهره ببرد ، و هم بتواند بیشتر از MANTEL نسخه DX12 را بهتر جلوه دهد ،
تفاوتی که این میان هست ، رابط DX12 و این API جدید بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت ، و Crytek نیز حرکته هوشمندانه ایی انجام داده است.
اما یک مسئله باقی میماند ( اگر API ماکروسافت از API جدید AMD قوی تر ظهور کند ) چه خواهد شد!!!
API کمپانی AMD مختص به کارتهای گرافیکی AMD میشود اما همه بازی های نسل بعد که از API کمپانی AMD استفاده نخواهند کرد
پس نتیجه گیری کمی سخت تر میشود اگر در نسخه جدید ویندوز ماکروساف API ماکروسافت با کارتهای گرافیکی که در پست قبلی ذکر شد هماهنگ باشد
و هم برای INTEL و NVIDIA و جدا از آن برای پردازنده های تبلت و موبایل همچون Qualcomm و در کنار آن پردازنده K1 تازه فراموش شد در این میان OPEN-GL نیز نقش دارد..........
در واقع MANTEL کمپانی AMD باید فکر قدرت بیشتری باشد...
AMD از سری کارتهای GCN برای پشتیبانی MANTEL استفاده میکند یعنی HD7000 و R-200 و نسل بعدی خود!!
اما API کمپانی ماکروسافت یک API همگانی است و گیمر ها همه با ویندوز جدید باید روبرو شوند..
با یک تیر چند نشان ، فروش بیشتر نسخه های ویندوزی ،استفاده آن در Xone ، پشتیبانی بهتر ، و از همه مهمتر شرکتهای سازنده گان گیم احتیاجی به همکاری با AMD پیدا نخواهند کرد!!!
مگر MANTEL خیلی خیلی قدرتمند تر از DX12 کار خود را انجام دهد که باز این امر شدنی نیست ، ماکروسافت و انویدیا نیز دست روی دست نخواهند گذاشت.
البته این صحبت ها برداشت بنده از این رقابت هست.
ویرایش توسط Agent 47 : 21st March 2014 در ساعت 02:01 AM
آقا فرشاد عزیز دل انویدیا و مایکروسافت دست در دست هم ندادن که Mantle ای ام دی رو با خاک یکسان کنن
بلکه خود ای ام دی در مراسم GDC همکاری خودش با مایکروسافت و پشتیبانی کامل از DX12 رو اعلام کرد
[Only registered and activated users can see links. ]
از طرفی این Mantle یک زنگ خطری برای مایکروسافت بود تا یه تکونی به خودش بده و نسخه ی جدیدی از دایرکس رو عرضه کنه
از طرفی نمی دونم یه خبری بود که کجا خوندم ، نوشته بود که دایکرس 12 از خیلی لحاظ کاملآ شبیه به Mantle هستش و هیچ فرقی با هم ندارن و مایکروسافت بعضی از کدها و چیز های دیگه ی دایکرس 12 رو به صورت مستقیم از Mantle کپی کرده ، هر چی میگردم لینک خبرشو پیدا نمی کنم
در کل این نسل و همکاری غول های سخت افزاری Nvidia - AMD - Microsoft با همدیگه روزهای خیلی درخشانی رو هم برای pc گیمر ها و هم برای صنعت گیم داره
اون کسی که این وسط باید یه تکونی به خودش بده و حواسش باشه سونی هستش
ویرایش توسط The Joker : 21st March 2014 در ساعت 02:05 AM
آقا فرشاد عزیز دل انویدیا و مایکروسافت دست در دست هم ندادن که Mantle ای ام دی رو با خاک یکسان کنن
بلکه خود ای ام دی در مراسم GDC همکاری خودش با مایکروسافت و پشتیبانی کامل از DX12 رو اعلام کرد
[Only registered and activated users can see links. ]
از طرفی این Mantle یک زنگ خطری برای مایکروسافت بود تا یه تکونی به خودش بده و نسخه ی جدیدی از دایکرکس رو عرضه کنه
از طرفی نمی دونم یه خبری بود که کجا خوندم ، نوشته بود که دایکرس 12 از خیلی لحاظ کاملآ شبیه به Mantle هستش و هیچ فرقی با هم ندارن و کایکروسافت بعضی از کدها و چیز های دیگه ی دایکرس 12 رو به صورت مستقیم از Mantle کپی کرده ، هی چی میگردم لینک خبرشو پیدا نمی کنم
اتفاقا من لینک خبرشو خوندم درسته ، منم گفتم که DX12 نیز همانند MANTEL عملیات پردازشی کد نویسی کرده است
کارتهای AMD هم بالاخره تراشه گرافیکی هستند از DX12 پشتیبانی میکنند و هم MANTEL اینکه کاملا واضح هست
اما مسئله محدود بودن MANTEL فقط در تراشه خود AMD هست ، علت آن نیز ضعف کارتهای AMD در پردازش DX11 هست.
AMD حرکته بسیار هوشمندانه ایی انجام داد ، اما چه این کارو میکرد چه نمیکرد DX11 ارتقاء پیدا میکرد.
حالا باید منتظر نتیجه موند که آیا در نرخ فریم و LOW LEVEL کدام یک پیروز میشوند..
MANTEL کمپانی AMD خیلی هم به سود ماکروسافت تمام خواهد شد اگر و اگر DX12 بهتر جا باز کند!!
اتفاقا من لینک خبرشو خوندم درسته ، منم گفتم که DX12 نیز همانند MANTEL عملیات پردازشی کد نویسی کرده است
کارتهای AMD هم بالاخره تراشه گرافیکی هستند از DX12 پشتیبانی میکنند و هم MANTEL اینکه کاملا واضح هست
اما مسئله محدود بودن MANTEL فقط در تراشه خود AMD هست ، علت آن نیز ضعف کارتهای AMD در پردازش DX11 هست.
AMD حرکته بسیار هوشمندانه ایی انجام داد ، اما چه این کارو میکرد چه نمیکرد DX11 ارتقاء پیدا میکرد.
حالا باید منتظر نتیجه موند که آیا در نرخ فریم و LOW LEVEL کدام یک پیروز میشوند..
MANTEL کمپانی AMD خیلی هم به سود ماکروسافت تمام خواهد شد اگر و اگر DX12 بهتر جا باز کند!!
درود سال نو همگی مبارک
منتل رو ای ام دی به این دلیل ابداع کرد که چون سخت افزار کنسولهای نسل هشتم رو خودش طراحی کرده و این رابط برنامه نویسی طوری طراحی شده که سازنده ای که مثلا برای ps4 قصد ساختن بازی داره به دلیل اینکه ps4 شباهت سخت افزاری بی نظیری با pc داره موقعی که بازیشو ساخت به راحتی و بدون اینکه دوباره لازم باشه واسه pc کد نویسی کنه می تونه بازی رو رویه pc با کیفیت بالا پورت کنه (به این دلیل میگم راحت چون زمان کنسولps3 و x360 و DX11 بازیساز مجبور به کدنویسی دوباره و وقت وهزینه زیاد برای پورت بازیش روی pc کنه) اما چون منتل یک رابط بین PC و کنسولهای نسل هشتمه نیاز به این همه هزینه و وقت تلف کردن نداره بازی که رویه PS4 اومد بنا به میل بازیساز به راحتی و بدون هیچ درد سری بازیشو میاره رو PC
این نکته رو بگم تمام بازیسازان دارن سمت کنسولهای نسل هشتم میرن و هر چی بیشتر به این امر تمایل پیدا کنن این به نفع ای ام دی هست و حالا چه مایکروسافت DX12 رو بده بیرون یا نده باید با بازیسازا به توافق برسه نه سخت افزار سازها
حالا شما در نظر بگیرن 90 درصد بازیها مربوط به کنسولهای نسل بعدیه چون الان بازی به انحصار PC نداریم ولی انحصار کنسول زیاد داریم
فرشاد جان مطمعنی ؟ وقتی MANTEL اومد یه جا خوندم رو کارتای انویدیا هم جواب میده جایی نشنیدم MANTEL انحصاری amd باشه
MANTEL اگر برای کارتهای انویدیا جوابگو بود!!! پس چرا BF4 و CRYTEK و همچنین پچی برای Thief در نظر گرفته نشده که کارتهای Nvidia ساپورت داشته باشند.
وقتی Crytek قرار داد موتور گرافیکی و با AMD میبنده !! آیا انویدیا نقشی درش داره؟!!!
در ضمن با برنامه Aida نسخه نهایی هم اگر کارت گرافیک و DX و چک کنید مطمئن باشید گزینه MANTEL تیک نخورده و نشان دهنده پشتیبانی نشدن آن توسط NVIDIA هست.