قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 12
Like Tree48Likes

موضوع: بررسی فنی و ساختاری مادربرد گیگابایت Gigabyte Z87X-OC Force

  1. #1
    Retired Moderator
    Behnam_2337 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    بهنام
    نوشته ها
    677
    تشکر شده 6,279 بار در 489 پست
    Behnam_2337 آنلاین نیست.

    بررسی فنی و ساختاری مادربرد گیگابایت Gigabyte Z87X-OC Force

    مقدمه
    مدتی از معرفی پردازنده هاسول و PCH Z87 توسط کمپانی اینتل می گذرد. گرچه خانواده سری 8 از تنوع زیادی برخوردار است اما، شاخص ترین و پرقدرت ترین مدل این خانواده چیپست Z87 است که با فاصله زیادی، برادران کوچکتر خود یعنی چیپست های B85، Q85، Q87 و H87 را پشت سر گذاشته است. این فاصله نه به دلیل نوع خاص طراحی بلکه به جهت ارائه پرفورمنس بیشتر و محدوده وسیع اورکلاک پذیری این چیپست بوده به گونه ای که Z87 به عنوان گل سرسبد خانواده سری 8 اینتل از جانب سازندگان و مصرف کنندگان با اقبال زیادی روبرو شد.



    به فاصله اندکی از معرفی این خانواده، سازندگان مطرح آستین ها را بالا زده و به طراحی و ساخت مادربردهای خود بر پایه این پلتفرم قدرتمند مشغول شدند. در این میان سال 2013 سالی پربار برای کمپانی مطرح گیگابایت بود. این شرکت علاوه بر نگاهی برابر به دیگر اعضای خانواده سری 8، طراحی و ساخت مادربردهای حرفه ای در رده گیمینگ و اورکلاکینگ را نیز در دستور کار قرار داده و تنوع محصولات تولیدی خود در این خانواده را به حدی توسعه داد که سهم قابل توجهی از بازار فروش داخلی به این شرکت خوش نام اختصاص یابد. گیگابایت در تمامی بخشها دارای تولیدات متنوع است.

    مادربرد، کارت گرافیک، نوت بوک، تجهیزات شبکه، اپتیکال درایو، پاور، موس و کیبورد، واترکولینگ، Gsmartها و ... را می توان از محصولات این شرکت بزرگ تایوانی نام برد. این شرکت مادربردهای متنوعی را بر پایه چیپست Z87 تولید و عرضه نموده که در نوشته های گذشته مادربرد [Only registered and activated users can see links. ]، [Only registered and activated users can see links. ] و مادربرد گیمینگ [Only registered and activated users can see links. ] را به بوته نقد و بررسی سپردیم.

    اما در ادامه روند طراحی و تولید مادربردهای حرفه ای، چندی است که گیگابایت مادربردهای اختصاصی اورکلاکینگ را در مدل های مختلف تولید و به بازار مصرف روانه کرده که از میان این سبد متنوع، می توان به مادربردهای سری اورکلاکینگ اشاره نمود و مادربرد Z87X-OC نمونه ای جدید از محصولات حرفه ای گیگابایت است. این محصول مختص به عملیات اورکلاکینگ طراحی شده و به عنوان یک سرباز قدرتمند، دستورالعمل های اورکلاکرهای مبتدی و حرفه ای را به خوبی اجرا می کند. اما در این نوشته قصد داریم تا به نمونه کاملتر این مدل یعنی Z87X-OC Force بپردازیم. قبل از پرداختن به بررسی، شاید این سئوال برای خوانندگان پیش آید که چه امکاناتی در مدل Force این مادربرد افزوده شده است؟
    در پاسخ به این سئوال باید گفت که جدای از تغییرات محسوس در این مادربرد که شامل یک پورت شبکه بیشتر، ارائه کارت Wi-Fi و بلوتوث در بخش ارتباطات بی سیم، یک شکاف گرافیکی بیشتر، چهار درگاه Sata 3.0 بیشتر، یک شکاف PCIe x1 بیشتر (به جای دو شکاف PCI) می باشد، اما بنظر می رسد تفاوت قابل دفاع این محصول با برادر کوچکترش یعنی Z87X-OC در نوع طراحی خنک کننده در بخش مدار تغذیه پردازنده باشد.

    شاید در نگاه اول بنظر رسد که مادربرد Z87X-OC Force صرفاً برای اورکلاکینگ حرفه ای ساخته شده، اما به جرات می توان گفت که علاوه بر امکانات تخصصی برای یک اکستریم اورکلاکینگ، امکانات کاربردی دیگری نیز در این محصول وجود دارد که به همین جهت می توان این مادربرد را برای کاربرانی که علاقه مندند یک مادربرد کامل و حرفه ای داشته باشند، معرفی کرد. کار با امکاناتی نظیر OC Ignition (فراهم ساختن نیرو و زمینه مورد نیاز مادربرد بدون نیاز به راه اندازی مجدد سیستم)، OC Touch (منطقه ای تخصصی برای افزایش یا کاهش ضریب مالتی پلیر و بیس کلاک پردازنده، مانیتور ولتاژها و کلیدهای Power و Reset) و OC Brace (براکت موجود در متعلقات مادربرد جهت جلوگیری از تحرک اضافی کارت های گرافیک هنگام نصب 4 کارت و استفاده از تکنولوژی Multi GPU) برای هر اورکلاکری حیاتی و لذت بخش خواهد بود. قابلیت استفاده از چهار کارت گرافیک با حداکثر سرعت و پهنای باند گرافیکی امکانی است که هر گیمر حرفه ای به دنبالی آن است. تعبیه دو درگاه شبکه، کارت اکسترنال Wi-Fi و بلوتوث نسخه 4.0 نیز این محصول را به یک مادربرد اورکلاکینگ چند منظوره مبدل گردانیده است.



    مادربرد Z87X-OC Force در بخش VRM به یک خنک کننده دو وجهی هوا / آبی مجهز شده و این نوع طراحی علاوه بر کاهش محسوس دمای حاصل از فعالیت این مدار، باعث تکمیل فرآیند خنک سازی با واترکولینگ نیز گردیده است. این طراحی در بخش VRM مختص به این مدل نبوده و چندی است که این شرکت با رعایت استانداردهای بین المللی در صرفه جویی انرژی و افزایش راندمان کلی محصول،خنک کننده ترکیبی هوا/آبی را در محصولات حرفه ای خود بکار گرفته است.
    به عنوان نمونه می توان به استفاده از این نوع خنک کننده در مادربرد [Only registered and activated users can see links. ] اشاره کرد که استفاده همزمان از خنک کننده ترکیبی باعث کاهش بیشتر دما و افزایش پرفورمنس در حین عملیات اورکلاکینگ و گیمینگ گردید. همچنین استفاده از قطعات باکیفیت تحت فناوری انحصاری Ultra Durable 5.0 Plus کمپانی گیگابایت نشانگر کیفیت و پویایی محصول جهت فعالیت در شرایط سخت و دشوار است.




    این محصول در بسته بندی شکیل و محکم دارای طراحی منحصر بفرد گیگابایت است. چندی است که این شرکت در طراحی بسته بندی محصولات اورکلاکینگ خود از رنگهای نارنجی و خاکستری در زمینه مشکی بهره گرفته که تلفیق این رنگها، حس قدرت و اطمینان را به کاربر القا خواهد کرد. استحکام جعبه مادربرد به گونه ای است که علاوه بر ایجاد ظاهری شکیل، آن را در برابر خطرات احتمالی ناشی از فشار یا سقوط در حمل و نقل مصون می دارد. در داخل جعبه، امکانات جانبی مکفی کاربر را شگفت زده خواهد کرد. تمامی اتصالات مورد نیاز برای بهره گیری حداکثری از این مادربرد در داخل بسته بندی در نظر گرفته شده است.



    مادربرد Z87X-OC Force از چهارمین ویرایش پردازنده های Core کمپانی اینتل نظیر Core i7/ i5/ i3/ Pentium/ Celeron سوکت LGA 1150 پشتیبانی می کند. این پردازنده ها بدلیل بکارگیری لیتوگرافی 22 نانو در ساختار خود علاوه بر افزایش پرفورمنس و مصرف کم انرژی، گرمای کمتری نیز تولید کرده و این فاکتور حیاتی ضمن سهولت در عملیات کولینگ، پایداری سیستم در عملیات اورکلاکینگ را تضمین خواهد کرد.
    PCB محصول طبق روال معمول محصولات اکستریم به رنگ مشکی بوده و بدلیل بکارگیری مس بیشتر در طراحی لایه های آن از گرمای کمتر، انتقال الکتریکی و استحکام بیشتر برخوردار است.

    چهار شکاف DIMM که بصورت زوج رنگهای نارنجی و مشکی بر روی برد قرار دارد که استفاده از 32 گیگابایت حافظه سریع DDR3 بصورت دو کاناله و در سرعت حداکثر 3000 مگاهرتز (OC) بر روی این مادربرد را امکان پذیر ساخته است. همچنین پروفایل XMP اینتل نیز در بایوس برای استفاده از فرکانس های بالاتر (فرکانسهای پایه قابل پشتیبانی توسط IMC پردازنده) حافظه ها در دسترس است.


    بر روی مادربرد پنج شکاف توسعه دهنده گرافیکی PCI-E 3.0 X16 تعبیه شده (چهار اسلات به رنگ نارنجی و یک اسلات به رنگ مشکی) که استفاده از تکنولوژی های چند گرافیکی AMD CrossFire و Nvidia SLI را بر روی این محصول به راحتی و با قدرت هر چه بیشتر امکان پذیر کرده است. مدیریت استفاده از تکنولوژی های مالتی گرافیک در اسلات های نارنجی رنگ به واسطه تعبیه چیپ کنترلر گرانقیمت PLX PL8747 میسر شده است. این کنترلر یک سوئیچ 48 پورت PCI-E 3.0 است (16 + 32 Lanes) بکارگیری تکنولوژی 4X GPU را مدیریت می کند. اما شکاف مشکی رنگ گرافیک با lane های PCI-E 3.0 بصورت مستقیم با پردازنده ارتباط خواهد داشت. لذا توصیه شده تا در صورت تصمیم کاربر به استفاده از یک کارت گرافیک، آن را در اسلات مشکی رنگ نصب کند.



    تعبیه یک دیپ سوئیپ 4 کاناله برای روشن و خاموش کردن کارتهای گرافیک نصب شده هنگام استفاده از تکنولوژی مالتی گرافیک یکی از نقاط قوت این محصول است. همواره روال بدین صورت بوده که کاربر برای جدا کردن یک کارت گرافیک از روی برد، نیاز به خاموش کردن سیستم را داشته است. اما با استفاده از این سوئیچ، دیگر نیازی به خاموش کردن سیستم جهت جداسازی کارت گرافیک نبوده و کاربر می تواند توسط این کلید کارت گرافیک غیر قابل استفاده را خاموش کند. با اینکار عملاً کارت فوق از مدار خارج شده و سیستم بدون نیاز به خاموش شدن یا ریست به کار خود ادامه خواهد داد. این سوئیچ در صرفه جویی در زمان بسیار موثر خواهد بود.

    درگاه های ساتا و USB مادربرد از مهمترین درگاه های ارتباطی محسوب می گردند. مادربرد Z87X-OC Force دارای 10 پورت ساتا 3 با سرعت تبادل اطلاعات 6 گیگابایت در ثانیه است. شش پورت توسط PCH Z87 و چهار پورت باقیمانده توسط چیپ کنترلر Marvell 88SE9230 مدیریت و در اختیار کاربر قرار دارد. این محصول به 10 درگاه پرسرعت USB 3.0 مجهز شده که ارائه آنها توسط چیپست Z87 و دو چیپ کمکی Renesas uPD720210 میسر گردیده است.
    همچنین دو کانکتور مادگی USB 3.0، یک کانکتور مادگی مخصوص پورت Com و یک کانکتور جهت اتصال بخش صوتی HD پنل جلویی کیس به مادربرد بصورت هدر در نظر گرفته شده است.



    در یک مادربرد حرفه ای، برق رسانی و چگونگی طراحی اتصالات الکتریکی بخشی از نیرو و هزینه تحقیقاتی سازنده را به خود اختصاص می دهد. این موضوع به این جهت از اهمیت بالایی برخوردار است که فعالیت صحیح و بدون ناپایداری (اورکلاکینگ)، کارایی بیشتر و کاهش مصرف انرژی همگی در سایه طراحی بی نقص مدارهای انتقال انرژی و سوکت های اتصالی آن امکان پذیر است. با توجه به این نکته مهم، گیگابایت در این محصول پین های تمامی سوکت های الکتریکی نظیر سوکت اصلی پردازنده، سوکت 24 پین و 4 پین، اسلاتهای توسعه دهنده و اسلاتهای حافظه ها را به عنصر طلا آغشته کرده است. بکارگیری طلا با قدرت رسانایی مناسب باعث می گردد تا علاوه بر اتصال بهتر، مقدار هدر رفت انرژی الکتریکی نیز به حداقل کاهش یابد.

    برق رسانی در این مادربرد متشکل از دو بخش است. بخش اول سوکت 24 پین جهت اتصال شاخه 12 ولت اصلی منبع تغذیه به مادربرد است. یک سوکت مادگی 4 و 8 پین نیز وظیفه تامین سه شاخه ریل 12 ولت مجزای منبع تغذیه جهت فعالیت مدار VRM را بر عهده دارند.
    رساندن دو یا حتی چهار شاخه 12 ولت از منبع تغذیه به این بخش حیاتی، ضامن پایداری سیستم و کسب پرفورمنس ببیشتر در حین انجام عملیات اورکلاکینگ پردازنده و حافظه ها، گیمینگ و یا کار با نرم افزارهایی که بصورت کامل از تمامی خاموش کردن سیستم) در کنار سوکت 24 پین منبع تغذیه مشاهده می شود.هسته های پردازنده بهره می برند، خواهد بود.

    در عکس زیر علاوه بر سوکت 24 پین، دیپ سوئیچ مربوط به فعال یا غیر فعال کردن کارتهای گرافیک بر روی مادربرد (بدون نیاز به خاموش کردن سیستم) نیز مشاهده می گردد.




    مادربرد Z87X-OC Force در ساختار مدار رگولاتور ولتاژ پردازنده و حافظه ها به 16 فاز دیجیتال مجهز گردیده است. جایگزینی آی سی های PowIRStage با ترکیب ماسفتهای قدیمی و قطعات با کیفیت عالی در بخش VRM یک طراحی هوشمندانه است که پایداری پردازنده در فرکانس های بالا خصوصاً هنگام اورکلاک را تضمین و اورکلاک را لذت بخش خواهد ساخت. تعبیه چوک های سوپر فریت با قدرت عبور بیش از 60 آمپر، چیپ کنترلر IOR 3563B و خازن های مشکی متالیک Solid ساخت شرکت Nippon Chemi-Con با عمر بیش از 10 هزار ساعت منجر به شکل گیری یک مدار رگولاتور ولتاژ پردازنده عالی و باکیفیت شده است.



    هر فاز دیجیتال از یک چوک سوپر فریت بهمراه آی سی های IOR 3550M 60 آمپری مدیریت کاملاً دیجیتالی و بهینه شده ای را در این بخش اعمال می کند. مجموعه استفاده از چیپهای PowIRstage و خنک کننده دو وجهی علاوه بر کاهش مصرف انرژی و افت محسوس دمای تولید شده، به افزایش کارایی و ثبات پردازنده در پردازش های سنگین (اورکلاک / گیمینگ / رندرینگ) منجر خواهد شد. مدیریت انرژی در جزیره Digital Phases مدارتغذیه پردازنده توسط چیپ کنترلر IOR 3563B ساخت کمپانی مطرح اینترنشنال رکتیفایر با کیفیتی بینظیر اعمال می گردد.




    در بخش حافظه ها نیز کنترلر IR3570 سه فاز را بصورت مستقیم در اختیار آی سی های تغذیه حافظه ها بشماره IR3550 قرار می دهد. این آی سی ها در مدار VRM پردازنده نیز استفاده شده اند و بدلیل کیفیت بالا و حرارت کم، در بخش تامین برق اسلاتهای حافظه ها نیز بکار گرفته شده اند.
    سوکت پردازنده این محصول تولید کمپانی فاکسکان است و در ساخت پین های این سوکت از 15 میکرون طلا استفاده شده است. البته انتظار می رود که گیگابایت حداقل در محصولات حرفه ای خود از سوکت پردازنده ساخت کمپانی لوتس استفاده کند زیرا گزارش های خرابی سوکت فاکسکان بیشتر از سوکت لوتس است.

    خنک سازی و دفع گرمای حاصل از فعالیت المانهای الکترونیکی/ الکتریکی هر محصول همواره از دغدغه های طراحان و سازندگان بوده است. به همین جهت خنک کننده ها نیز در گذر زمان دستخوش تغییرات و بهینه سازی های اصولی گردیده اند. گیگابایت در مادربرد Z87X-OC Force از خنک کننده دو وجهی در بخش مدار تغذیه ولتاژ پردازنده / iGPU استفاده کرده است. یک هیت سینک به شکل L ساخته شده از آلومینیوم خالص و آنودایز شده بر روی آی سی های IOR 3550M در مدار رگولاتور ولتاژ پردازنده گسترده شده است.



    در ابتدا و انتهای این خنک کننده یک ورودی و خروجی مختص به استفاده از واترکولینگ تعبیه شده که در اینصورت، دمای حاصل از فعالیت آی سی های این مدار را به خوبی دفع خواهد کرد. همچنین یک فن در بالای شبکه های داخلی هیت سینک در بخش پایینی به عملیات کولینگ کمک می کند. این نوع طراحی دو وجهی در این بخش نشانگر نگاه عمیق گیگابایت به مقوله اورکلاکینگ است.

    بخش دوم خنک کننده در واقع یک پایپ مسی چسبیده به هیتسینک کوچک وسطی است. در محصولات قبل به دفعات دیده بودیم که یک لوله مسی، سینک خنک کننده مدار VRM را به خنک کننده PCH متصل کرده بود که در این طراحی جریان همرفتی و سیرکولاسیون گرما به خوبی انجام می پذیرفت. اما در این مادربرد بخش اول خنک کننده از بخشهای دوم و سوم جدا بوده و فقط سینک خنک کننده چیپست اصلی توسط یک لوله مسی به خنک کننده روی چیپ کنترلر PLX (بخش دوم) متصل است.


    بخش سوم خنک کننده در این محصول، بکارگیری هیتسینک آلومینیومی بر روی PCH Z87 است. این خنک کننده نیز به یک فن کوچک جهت دفع گرمای شبکه های داخلی هیتسینک Z87 مجهز است. نحوه طراحی و اتصال خنک کننده ها بر روی مادربرد بسیار اصولی و تخصصی بنظر می رسد که البته در فعالیت و تست های سنگین می توان ظرفیت این سیستم کولینگ دو وجهی را مورد آزمایش قرار داد.

    اگر از بخش کولینگ مدار رگولاتور ولتاژ پردازنده و چیپست اصلی مادربرد بگذریم، اما از کنار چگونگی مدیریت توان در انواع خنک کننده ها (هوا یا آبی) توسط تعبیه فن های مورد نیاز نمی توان به سادگی گذشت. در برخی از محصولات برندهای دیگر، متاسفانه به موضوع فراهم ساختن ساز و کارهایی جهت خنک سازی بهتر توجه خاصی نشده و سازنده صرفاً به ارائه سه یا چهار کانکتور جهت اتصال فن ها اکتفا می کند. طراحان این محصول با تعبیه 9 کانکتور 4 پین جهت اتصال انواع فنهای خنک کننده (ایرکولینگ / واتر کولینگ / فنهای ورودی و خروجی کیس) کاربر را هنگام نیاز به خنک کنندگی بیشتر یاری رسانده اند.


    مادربرد Z87X-OC Force در بخش خروجی/ ورودی پنل پشتی خود شامل درگاه های زیر است:

    - یک درگاه PS/2 جهت اتصال کیبورد یا موس
    - شش درگاه پرسرعت USB 3.0 به رنگ آبی
    - دو درگاه USB 2.0 به رنگ مشکی
    - دو خروجی تصویری HDMI 1.4a
    - یک خروجی تصویری DisplayPort 1.2
    - یک خروجی دیجیتالی S/PDIF
    - دو درگاه RJ-45 شبکه اینتل با پشتیبانی از سرعتهای 10/100/1000
    - شش ورودی/خروجی جهت ارائه 7.1 کانال صوتی HD

    در بخش صوتی، گیگابایت مادربرد فوق را به کدک صوتی Realtek ALC898 با 110 دسیبل نویز جهت ارائه 7.1 کانال HD مجهز کرده است. خیلی بهتر بود که به جای این کدک نسبتاً قدیمی، گیگابایت از چیپ های صوتی جدیدتر نظیر کدک لوکس و باکیفیت 1150 برای ارائه صدایی شفاف تر و قویتر در این محصول تمام عیار استفاده می کرد. همانطور که پیش تر اشاره شد، این محصول با متعلقات جانبی کاملی ارائه شده است.



    یک کارت اکسترنال WiFi برند Atheros با مدل AR5B22 بهمراه یک آنتن، دو کاناله و قابلیت فعالیت در فرکانس 2.4/5 GHz، دو پل فلکسیبل SLI و CrossFire، چهارت کابل ساتا 3، یک پل چهارگانه SLI، یک پل چند گانه CrossFire، یک استند فلزی نگهدارنده کارتهای گرافیک بر روی برد هنگام استفاده از تکنولوژی مالتی گرافیک، یک پنل جلویی USB 3.0، هشت کانکتور دو پین با سیم شیلددار جهت اتصال به نقاط اندازه گیری و قرائت ولتاژها، DVD حاوی درایورها و نرم افزارهای کاربردی نظیر Easy Tune 6.0، پنل IO، لوگوی برچسبی گیگابایت و دفترچه راهنمای کاربران از ملحقات این محصول هستند.


    منطقه تخصصی اورکلاک (OC Touch)
    بر روی این مادربرد منطقه ای تحت عنوان OC Area در نظر گرفته شده است. این منطقه از 9 کلید، 8 پوینت مختص به اندازه گیری ولتاژهایی نظیر CPU VCore, VDIMM, VRING, VIGA و یک دیباگر تشکیل شده است. هر کدام از این کلیدها وظایف خاصی مانند ریست، روشن و خاموش کردن، افزایش یا کاهش ضریب مالتی پلیر و بیس کلاک پردازنده و فعال سازی قابلیت توربو را بر عهده داشته و دستیار آزموده ای برای اورکلاکرها می باشند.



    عکسهای بیشتر از مادربرد


    [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ]

    [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ]

    [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ]


    پشتیبانی نرم افزاری مادربرد
    در مادربرد Z87X-OC Force ساپورت نرم افزاری را می توان به دو بخش تقسیم نمود که بخش اول استفاده از بایوس گرافیکال UEFI است. بایوس مادربر د از بخش هایی است که از اهمیت زیادی برخوردار است خصوصاً اگر مادربرد برای عملیات اورکلاکینگ طراحی شده باشد. کاربردی بودن و دسترسی آسان به تمامی بخش های مورد نیاز کاربر از مولفه های شاخص برای یک بایوس کامل محسوب می گردد. با ورود بایوس گرافیکال UEFI به صحنه و استقبال کاربران بخش بایوس مادربردها با دگرگونی تکنیکی روبرو شد. چند وقتی است که دیگر از بایوسهای معمولی و قدیمی خبری نیست و سازندگان مادربردهای خود را به بایوس UEFI مجهز می گردانند. محصول مورد بررسی ما نیز دارای بایوس گرافیکال با گستره وسیعی از امکانات کلیدی و کاربردی است.
    این مادربرد به دو بایوس 128 مگابیتی بشماره MXIC 25L12873F تولید کمپانی Macronix International Co. LTD مجهز شده است. بایوس اول اصلی و بایوس دوم بکاپ است. در صورت اشکال در کارکرد بایوس اول، بایوس دوم وارد مدار شده و عملیاتPOST را بدون مشکل هدایت خواهد کرد.



    اما در بخش دوم، نرم افزار Easy Tune معرف همگان هست. چندین سال است که کاربران و دوستداران مادربردهای گیگابایت با این واژه کاملاً آشنا هستند. نرم افزار Easy Tune در طی سالیان دراز و به جهت ارائه آپشنهای کاربردی و محیطی بدون باگ و ایراد، دستخوش تغییرات زیادی شد. این نرم افزار شرکت گیگابایت مختص استفاده در محیط سیستم عامل (ویندوز) بوده و دارای گزینه های کاربردی مناسبی است. تب OC در این نرم افزار (Smart Quick Boost) دارای سطوح مختلف تنظیمات است که می تواند بسته به نیاز کاربر مورد استفاده قرار گیرد. تب دوم مربوط به کنترل فن های سیستم و مادربرد است. تب های Bios@ و EZ Setup نیز از دیگر بخشهای نرم افزار Easy Tune داخل DVD همراه مادربرد است.



    محیط بایوس مادربرد


    [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ]

    [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ]

    [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ]


    مادربرد Z87X-OC Force در فرم E-ATX و به اندازه های 30.5 * 26.4 سانتیمتر تولید و عرضه شده است. گارانتی و خدمات پس از فروش مادربردهای گیگابایت توسط گروه شرکتهای آواژنگ ارائه می گردد.
    این محصول هماکنون در بازارهای داخلی به قیمت حدوداً 1,600,000 تومان (با مقداری افزایش یا کاهش) در اختیار مصرف کننده قرار دارد.
    ذکر این نکته لازم است که در برخی از سایتهای خارجی، این محصول به قیمتهایی کمتر در حال فروش است که این قیمت فاقد هزینه های حمل (Shipment) و خدمات گارانتی است ضمن اینکه وارد کنندگان محترم ایرانی در کشور مبدا نیز با هزینه تبدیل دلار به درهم مواجه هستند. لذا هزینه تبدیل ارز، هزینه های ارائه خدمات گارانتی و سود باعث می گردد تا قیمت نهایی برای خریدار ایرانی، رقمی بیشتر از قیمت دلاری محصولات کامپیوتری گردد.

    در انتها از زحمات دوست بسیار عزیزم جناب آقای مهندس رضایی و همچنین گروه محترم شرکت های آواژنگ صمیمانه سپاسگزاری می کنم.

    در پست بعدی به تست های این مادربرد خواهیم پرداخت.


    نویسنده: بهنام علیمحمدی
    تهیه شده در لابراتوار انجمن تخصصی اورکلاکینگ هیروز


    **** هرگونه کپی برداری از این مقاله مجاز نمی باشد ****

    ویرایش توسط Behnam_2337 : 26th January 2014 در ساعت 09:05 AM


    Motherboard : ASUS 970 FX Processor : Phenom II X2 555
    Main Memory : 2x2 GB Crucial Ballistix Tracer 1333MHz Graphics Card : Gainward 8800GT 256 Bit / 512MB DDR3
    Cooling : Cooler Master Hyper TX3 Power Supply : 580W Green
    ********************************************
    ذکات علم و دانش، آموختن آن به دیگران است
    .

    ********************************************

    قوانین و اساسنامه وبسایت تخصصی اورکلاکینگ هیروز


  2. 31 کاربر بابت این ارسال مفید از Behnam_2337 تشکر کرده اند:

    .SouSHIanT. (25th January 2014),Agent 47 (25th January 2014),Aliover (25th January 2014),AMIR_HA (25th January 2014),arman_kad (25th January 2014),Artemis (25th January 2014),benyps (26th January 2014),Blue Rose (8th February 2014),CROSSHAIR (26th January 2014),Don_Corleone (25th January 2014),eshraghi2013 (25th January 2014),EVGA-OC (26th January 2014),hamidparniyan (26th January 2014),iSteve (26th January 2014),m343 (1st March 2014),magiteq (25th January 2014),mahdi8063 (26th January 2014),Mehdi_FXX (25th January 2014),mohammad72 (26th January 2014),morteza.p (25th January 2014),Olesius (25th January 2014),overclock990 (25th January 2014),p.X (25th January 2014),Reza Y (25th January 2014),sapple (2nd March 2014),SASANOC (25th January 2014),smrbh (25th January 2014),TERRORIST (25th January 2014),TRIDENT (25th January 2014),Varand (25th January 2014),XoMa (25th January 2014)



  3. #2
    Retired Moderator
    Behnam_2337 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    بهنام
    نوشته ها
    677
    تشکر شده 6,279 بار در 489 پست
    Behnam_2337 آنلاین نیست.

    تستهای مادربرد گیگابایت Gigabyte
    Z87X-OC Force



    *****************

    مشخصات سیستم تست



    ***************************************



    ***************************************

    مشخصات پردازنده و حافظه ها - بخش CPUID نرم افزار AIDA64




    ***************************************

    تست مادربرد Z87X-OC Force با نرم افزارهای Wprime 32M و SuperPI 1M


    فرکانس پردازنده: 3400 مگاهرتز

    [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ]

    *****************************************

    تست مادربرد Z87X-OC Force با نرم افزارهای Wprime 32M و SuperPI 1M

    فرکانس پردازنده: 4600 مگاهرتز (OC)

    [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ]

    *****************************************

    تست مادربرد Z87X-OC Force (پردازنده-حافظه ها) با نرم افزار Aida64


    فرکانس پردازنده: 4600 مگاهرتز
    فرکانس حافظه ها: 2400 مگاهرتز

    CPU PhotoWorxx

    19134Pixel/s
    CPU Hash

    4406MB/s
    CPU AES

    20357MB/s


    FPU-Mandel


    10179
    FPU Julia
    19370

    CPU ZLib

    306.5MB/s


    CPU Queen


    44036
    Memory Latency

    2400MHz: 37.2ns
    FPU VP8

    7598
    FPU Sinjulia

    4005
    Memory Write

    2400MHz: 26738MB/s
    Memory Read

    2400MHz: 22669MB/s
    Memory Copy

    2400MHz: 29158MB/s


    ****************************************

    نتایج تست حافظه ها با مادربرد Z87X-OC Force - نرم افزار Sisoft Sandra

    فرکانس پردازنده در حالت پایه و اورکلاک: 3400 و 4600 مگاهرتز (OC)
    فرکانس حافظه ها: 2400 مگاهرتز

    Memory Transaction Throughput

    [Only registered and activated users can see links. ]
    Memory Bandwidth


    [Only registered and activated users can see links. ]
    Cach Bandwidth


    [Only registered and activated users can see links. ]
    Cach & Memory Latency


    [Only registered and activated users can see links. ]


    ویرایش توسط Behnam_2337 : 8th February 2014 در ساعت 11:29 AM


    Motherboard : ASUS 970 FX Processor : Phenom II X2 555
    Main Memory : 2x2 GB Crucial Ballistix Tracer 1333MHz Graphics Card : Gainward 8800GT 256 Bit / 512MB DDR3
    Cooling : Cooler Master Hyper TX3 Power Supply : 580W Green
    ********************************************
    ذکات علم و دانش، آموختن آن به دیگران است
    .

    ********************************************

    قوانین و اساسنامه وبسایت تخصصی اورکلاکینگ هیروز


  4. 19 کاربر بابت این ارسال مفید از Behnam_2337 تشکر کرده اند:

    Aliover (25th January 2014),Artemis (25th January 2014),Blue Rose (8th February 2014),Don_Corleone (25th January 2014),eshraghi2013 (25th January 2014),hi1 (19th February 2014),iSteve (26th January 2014),m343 (1st March 2014),magiteq (25th January 2014),Mehdi_FXX (25th January 2014),morteza.p (25th January 2014),Olesius (25th January 2014),overclock990 (25th January 2014),Reza Y (25th January 2014),sapple (2nd March 2014),SASANOC (25th January 2014),smrbh (25th January 2014),TRIDENT (25th January 2014),Varand (25th January 2014)



  5. #3
    Retired Moderator

    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    OverClockingHeroes.com
    نام واقعی
    Morteza
    نوشته ها
    1,011
    تشکر شده 5,958 بار در 602 پست
    morteza.p آنلاین نیست.
    درود
    تشکر ویژه دارم از آقای علیمحمدی عزیز.
    مادربورد فوق الاده ای هست.

    قیمتش خیلی مناسب شده .

    این محصول هماکنون در بازارهای داخلی به قیمت حدوداً 1,200,000 تومان (با مقداری افزایش یا کاهش) در اختیار مصرف کننده قرار دارد.
    یادمه اولین باری که وارد بازار شد حول و حوش 1800 قیمت داشت .

    Artemis, TRIDENT and Aliover like this.


    Motherboard : ASRock Z87 OC Formula Processor : Intel® Core™ i7-4770K
    Main Memory : Apacer ARES DDR3 2400MHZ C9 2X2GB Graphics Card
    Cooling : Custom Water cooling Power Supply : Thermaltake Toughpower Grand 1200W

  6. 13 کاربر بابت این ارسال مفید از morteza.p تشکر کرده اند:

    Aliover (25th January 2014),Artemis (25th January 2014),Behnam_2337 (25th January 2014),Don_Corleone (25th January 2014),iSteve (26th January 2014),magiteq (25th January 2014),Mehdi_FXX (25th January 2014),Olesius (25th January 2014),Reza Y (25th January 2014),sapple (2nd March 2014),smrbh (25th January 2014),TRIDENT (25th January 2014),ـ☢Devileytion☢ـ (25th January 2014)



  7. #4
    OCH Member
    TRIDENT آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    پال
    نام واقعی
    محسن
    نوشته ها
    286
    تشکر شده 3,062 بار در 306 پست
    TRIDENT آنلاین نیست.
    بسیار بسیار عالی و کامل بود
    با تشکر از آقا بهنام عزیز و خسته نباشید

    خداروشکر کم کم داره قیمت ها بهتر میشه
    ایشالا خدا قسمت کنه

    morteza.p and Aliover like this.


    Motherboard : Lenovo Z510 - Intel HM86 Processor : Intel Core i5 4200M @ 3.1 GHz
    Main Memory : 6GB RAMAXEL DDR3 1600 Graphics Card : NVIDIA GT 740M 2G GK208
    Cooling : DeepCool Multi-Core X6 Power Supply : Lenovo BAT20101001

  8. 11 کاربر بابت این ارسال مفید از TRIDENT تشکر کرده اند:

    Aliover (25th January 2014),Artemis (25th January 2014),Behnam_2337 (25th January 2014),Don_Corleone (25th January 2014),magiteq (25th January 2014),Mehdi_FXX (25th January 2014),morteza.p (25th January 2014),Olesius (25th January 2014),Reza Y (25th January 2014),sapple (2nd March 2014),smrbh (25th January 2014)



  9. #5
    OCH Member
    Reza Y آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    سن
    29
    نوشته ها
    95
    تشکر شده 589 بار در 102 پست
    Reza Y آنلاین نیست.
    ولی من یه نگاه انداختم 1200 نیستا!!!زده بود 1649 تومن!!!
    morteza.p likes this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  10. 8 کاربر بابت این ارسال مفید از Reza Y تشکر کرده اند:

    Aliover (26th January 2014),Artemis (25th January 2014),Behnam_2337 (26th January 2014),magiteq (25th January 2014),Mehdi_FXX (26th January 2014),morteza.p (25th January 2014),smrbh (25th January 2014),TRIDENT (25th January 2014)



  11. #6
    OCH Member
    hamidparniyan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    محل سکونت
    esfahan
    سن
    36
    نوشته ها
    142
    تشکر شده 962 بار در 145 پست
    hamidparniyan آنلاین نیست.
    درود
    بسیارعالی و تشکر ویژه از بهنام عزیز
    درحد یک پیشنهاد : z87x-oc رو ازلحاظ پرفورمنس با برادربزرگ ترش یه بررسی داشته باشین ، جالب میشه
    مرسی
    morteza.p and Aliover like this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    CPU : Core i7 4770KMain Board :Z87X-OC EXTREME
    Ram:
    CORSAIR PLATINUM 3000 OC 8G CL10
    VGA :
    GTX 770 3X WINDFORCE OC 4GCooling : COSTUM WATER COOLING XSPC



  12. 7 کاربر بابت این ارسال مفید از hamidparniyan تشکر کرده اند:

    Aliover (26th January 2014),Behnam_2337 (26th January 2014),magiteq (26th January 2014),Mehdi_FXX (26th January 2014),morteza.p (26th January 2014),smrbh (26th January 2014),TRIDENT (26th January 2014)



  13. #7
    OCH Member
    nvidia& آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    نوشته ها
    73
    تشکر شده 301 بار در 61 پست
    nvidia& آنلاین نیست.
    سلام و درود بر شما
    ممنون از بررسی مفیدتون واقعا عالیست
    قیمتش خداروشکر خیلی افت پیدا کرده این مین حدود 1600 هم بود ولی الان 1200 میگین واقعا عالیست !
    morteza.p and Aliover like this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  14. 5 کاربر بابت این ارسال مفید از nvidia& تشکر کرده اند:

    Aliover (26th January 2014),Behnam_2337 (26th January 2014),Mehdi_FXX (26th January 2014),morteza.p (26th January 2014),TRIDENT (26th January 2014)



  15. #8
    Retired Moderator
    Behnam_2337 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    بهنام
    نوشته ها
    677
    تشکر شده 6,279 بار در 489 پست
    Behnam_2337 آنلاین نیست.
    با تشکر از محبت همه دوستان عزیزم

    درخصوص قیمت هم باید عرض کنم که بنده منظورم رو اشتباه عنوان کردم که همینجا از همه عزیزان پوزش می طلبم.
    همونطور که در خطهای انتهایی هم عرض کردم، قیمت 1200 قیمت ارزی این محصول هست و به این قیمت، هزینه های حمل و نقل + تبدیل ارز در مبداء ورود + سود وارد کننده و فروشنده رو هم باید اضافه کرد.
    به دلیل اینکه در بازار داخلی متاسفانه قیمتها یکدست نبوده و متفاوت هست، لذا به اعلام قیمت ارزی / ریالی این محصول اکتفا شد.
    به همین جهت بنده هم فکر می کنم حدود 350 تا 400 هزار تومان برای سه هزینه یاد شده به قیمت 1200 افزوده خواهد شد.
    ضمنا قیمت نهایی محصول اصلاح و به 1600 تغییر یافت.

    ولی من یه نگاه انداختم 1200 نیستا!!!زده بود 1649 تومن!!!
    بله آقا رضای عزیز شما درست می فرمایید.

    درود
    بسیارعالی و تشکر ویژه از بهنام عزیز
    درحد یک پیشنهاد : z87x-oc رو ازلحاظ پرفورمنس با برادربزرگ ترش یه بررسی داشته باشین ، جالب میشه
    مرسی
    حمید جان، این دو محصول بصورت کلی غیر از امکانات اورکلاکینگ، در چند بخش با هم تفاوت دارند که در متن بررسی به این تفاوتها اشاره شد.
    بدلیل تفاوت نوع کاربری هر دو محصول، قطعا این مادربرد نسبت به برادر کوچکترش در تستها قویتر ظاهر خواهد شد.
    اما چون گروه کاربری این دو محصول تقریباً متفاوت هست، شاید مقایسه پرفورمنسی بین این دو محصول عادلانه نباشد.
    به هر تقدیر در صورت امکان و دسترسی به مادربرد Z87X-OC، این مقایسه به پیشنهاد شما دوست عزیزم انجام خواهد شد.

    ویرایش توسط Behnam_2337 : 26th January 2014 در ساعت 09:06 AM
    morteza.p, smrbh, Artemis and 3 others like this.


    Motherboard : ASUS 970 FX Processor : Phenom II X2 555
    Main Memory : 2x2 GB Crucial Ballistix Tracer 1333MHz Graphics Card : Gainward 8800GT 256 Bit / 512MB DDR3
    Cooling : Cooler Master Hyper TX3 Power Supply : 580W Green
    ********************************************
    ذکات علم و دانش، آموختن آن به دیگران است
    .

    ********************************************

    قوانین و اساسنامه وبسایت تخصصی اورکلاکینگ هیروز


  16. 14 کاربر بابت این ارسال مفید از Behnam_2337 تشکر کرده اند:

    Aliover (26th January 2014),AMD Radeon (26th January 2014),Artemis (26th January 2014),Blue Rose (8th February 2014),hamidparniyan (28th January 2014),magiteq (26th January 2014),mahdi8063 (26th January 2014),Mehdi_FXX (26th January 2014),morteza.p (26th January 2014),nvidia& (26th January 2014),overclock990 (26th January 2014),sapple (2nd March 2014),smrbh (26th January 2014),TRIDENT (26th January 2014)



  17. #9
    OCH Member
    mahdi8063 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    اصفهان
    نام واقعی
    مهدی
    سن
    35
    نوشته ها
    83
    تشکر شده 688 بار در 83 پست
    mahdi8063 آنلاین نیست.
    استاد بهنام عزیز

    بررسی فوق العاده روان و جذاب بود به شخصه لذت بردم و حیفم اومد تشکر نکنم

    پیشنهاد من بررسی بوردهای ضعیف تری هست که بیشتر عموم مردم خریداری میکنن

    بورهای اینچنینی هر چند که در نوع خودشون شاهکار محسوب میشن اما متاسفانه به دلیل قیمت فوق العاده بالاشون تعداد محدودی خریداری و استفاده میشن

    باز هم تشکر
    Behnam_2337 likes this.


    Motherboard : Asus Maximus IV EX Z Processor : Intel I7 3770k @4.5 1.2v
    Main Memory : Crucial 4 gb 1866 Graphics Card : MSI 660 TI PE
    Cooling : Termalright Silver Arrow SB E Extreme Power Supply : Green GP885
    امام علی عليه السلام:
    آنچه را براى خود می پسندى براى مردم بپسند، تا مسلمان باشى.

  18. 7 کاربر بابت این ارسال مفید از mahdi8063 تشکر کرده اند:

    Aliover (26th January 2014),Artemis (26th January 2014),Behnam_2337 (26th January 2014),magiteq (26th January 2014),morteza.p (26th January 2014),sapple (2nd March 2014),smrbh (26th January 2014)



  19. #10
    Retired Moderator
    Behnam_2337 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    بهنام
    نوشته ها
    677
    تشکر شده 6,279 بار در 489 پست
    Behnam_2337 آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdi8063 نمایش پست ها
    استاد بهنام عزیز

    بررسی فوق العاده روان و جذاب بود به شخصه لذت بردم و حیفم اومد تشکر نکنم

    پیشنهاد من بررسی بوردهای ضعیف تری هست که بیشتر عموم مردم خریداری میکنن

    بورهای اینچنینی هر چند که در نوع خودشون شاهکار محسوب میشن اما متاسفانه به دلیل قیمت فوق العاده بالاشون تعداد محدودی خریداری و استفاده میشن

    باز هم تشکر
    سلام آقا مهدی عزیز
    خیلی خوشحالم که حضور گرم شما رو در انجمن احساس می کنم و متشکرم از اظهار محبت شما دوست خوبم.

    - درسته مهدی جان، باید به محصولاتی پرداخته بشه که عمومیت مصرف رو دارند.
    به امید خدا قرار شده که بعد از بررسی یک محصول تاپ، یک محصول میدرنج و یک محصول لاو اند رو هم بررسی کنیم تا دوستانی که قصد خرید دارند بهتر بتوند تصمیم گیری کنند.
    mahdi8063 likes this.


    Motherboard : ASUS 970 FX Processor : Phenom II X2 555
    Main Memory : 2x2 GB Crucial Ballistix Tracer 1333MHz Graphics Card : Gainward 8800GT 256 Bit / 512MB DDR3
    Cooling : Cooler Master Hyper TX3 Power Supply : 580W Green
    ********************************************
    ذکات علم و دانش، آموختن آن به دیگران است
    .

    ********************************************

    قوانین و اساسنامه وبسایت تخصصی اورکلاکینگ هیروز


  20. 5 کاربر بابت این ارسال مفید از Behnam_2337 تشکر کرده اند:

    Artemis (26th January 2014),magiteq (26th January 2014),mahdi8063 (26th January 2014),sapple (2nd March 2014),smrbh (26th January 2014)



صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. معرفی کارت گرافیک گیگابایت Gigabyte GTX 760 OC
    توسط Behnam_2337 در انجمن Nvidia
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: 27th October 2014, 01:17 AM
  2. پاسخ: 14
    آخرين نوشته: 2nd May 2014, 04:16 PM
  3. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 21st November 2013, 08:15 AM
  4. بررسی مادربرد گیگابایت Gigabyte Z87X-UD5H
    توسط Behnam_2337 در انجمن Intel
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: 8th August 2013, 09:52 AM
  5. ثبت دو رکورد جدید بوسیله تیم اورکلاکینک Gigabyte
    توسط XoMa در انجمن فناوری اطلاعات (IT)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 28th November 2012, 07:21 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •