قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
صفحه 1 از 5 123 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 41
Like Tree40Likes

موضوع: آموزش اورکلاک پردازنده ی دو هسته ای AMD Socket AM2

  1. #1
    Retired Moderator

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    YAZD
    نام واقعی
    ALI
    سن
    33
    نوشته ها
    1,501
    تشکر شده 10,818 بار در 1,401 پست
    Blue Rose آنلاین نیست.

    آموزش اورکلاک پردازنده ی دو هسته ای AMD Socket AM2

    بسمه تعالي

    در اين راهنمايي اصول اوليه اورکلاک پردازنده هاي دو هسته اي AMD Socket AM2 توضيح داده خواهد شد،اگر قصد اورکلاک اين پلتفرم را براي بار اول داريد به دقت متن را مطالعه کنيد.
    مطالب فوق جهت استنباط بهتر به ترتيب قرار خواهند گرفت.بدون شک نگاه گذرا و سطحي نوشته باعث گمراهي و اشتباه فهميدن مطلب خواهد شد.مطالب موجود تنها راهنمايي در مورد اورکلاک اين پلتفرم نيست و مطالب جامع تر و مفيد تري نيز وجود دارند،به هر حال مطالب گفته شده در اين نوشته به شما کمک خواهد کرد تا با اصول اوليه ي اورکلاک اين پلتفرم آشنا شويد.

    مطلب مهم: در صورت اينکه در مطالب فوق به مشکلاتي برخورديد،لطفا در جهت کامل کردن اين نوشته،ايرادات مذکور را اطلاع دهيد.


    1-بخش اول: آماده سازي سيستم و دريافت برنامه هاي مورد نياز
    2-بخش دوم: توضيحاتي در مورد اصطلاحات اورکلاک و گزينه هاي موجود
    3-بخش سوم: توضيحي در مورد عمل اورکلاک
    4-بخش چهارم: آماده سازي مادربرد براي انجام اورکلاک
    5-بخش پنجم: آماده سازي پردازنده براي انجام اورکلاک
    6-بخش ششم: آماده سازي مموري يا رم براي انجام اورکلاک





    بخش اول(آماده سازي سيستم و دريافت برنامه هاي مورد نياز):


    قبل از اينکه شما شروع به انجام عمل اورکلاک کنيد،ابتدا بايد برنامه هاي مورد نياز براي اورکلاک را دريافت کنيد.هنگام انجام عمل اورکلاک شما بيش از هر چيز نياز به برنامه اي براي نمايش مشخصات مهم قطعات و سخت افزار خود داريد،اين مشخصات مي تواند شامل اطلاعاتي از فرکانس هسته ي پردازنده،ولتاژ اعمال شده به هسته،فرکانس رم،تايمينگ رم و .... باشد.براي مشاهده ي چنين مشخصاتي شما نياز به برنامه اي با نام [Only registered and activated users can see links. ] داريد.دو سربرگ مهم در اين نرم افزار با نام CPU و Memory وجود دارند.از اطلاعات مهم در سربرگ cpu مي توان فرکانس هسته،ولتاژ اعمال شده،ضريب پردازنده(Multiplier)،فرکانس HT Link را نام برد.اين اطلاعات در حين انجام عمل اورکلاک تغيير خواهند کرد.از ديگر اطلاعات موجود در سربرگ cpu مي توان به تعيين مدل پردازنده،ميزان کش(Cache)پردازنده و .... اشاره کرد که در حين اورکلاک تغييري نمي کنند.


    تصاویری از برنامه ی CPU-Z


    [Only registered and activated users can see links. ]


    سربرگ Memory به شما شش عدد تايمينگ مهم(CL-tRCD-tRP-tRAS-tRC-CR) و فرکانس مموري(DRAM Frequency)را نشان مي دهد.البته به ياد داشته باشيد که فرکانس DRAM رم هاي ،DDR DDR2 و DDR3 در پلتفرم AMD دو برابر عددي که در فرکانس مموري نشان مي دهد،مي باشند مثلا اگر DRAM Frequency با عدد 400MHz نشان داده شده است اين بيانگر اين هست که در اصل فرکانس رم 800MHz مي باشد.اگر رم روي DDR2 800MHz قرار گرفته باشد ولي در قسمت DRAM Frequency عددي کمتر از 400MHz نمايانگر بود،اين غير عادي بودن Multiplier پردازنده را نشان مي دهد که باعث کاهش Clock رم شده است.


    [Only registered and activated users can see links. ]


    غير از برنامه ي معرفي شده شما نياز به يک برنامه براي تست پايداري سيستم داريد.(اين نرم افزارها با قرار دادن سيستم روي فشار سنگين و استرس،پايداري سخت افزار را مشخص مي کنند)،فقط به خاطر اينکه بعد از اورکلاک شما قادر به بارگذاري صفحه ي ويندوز شده ايد،دليلي بر انجام اورکلاک مؤفقيت آميز و پايداري سيستم نيست.برنامه هاي پايداري با وارد کردن فشار زياد به پردازنده يا رم و استفاده 100% از آن ها طي دقايق يا ساعاتي پايداري سيستم را محک مي زنند.اگر سيستم شما قادر به تحمل چنين فشار سنگيني هست پس نتيجه مي گيريم که شما در هنگام بازي کردن يا استفاده هاي ديگر دچار مشکل و خطا نمي شويد.از بهترين برنامه هاي تست پايداري پردازنده و رم مي توان به [Only registered and activated users can see links. ] ، [Only registered and activated users can see links. ] و [Only registered and activated users can see links. ] که مخصوص پردازنده هاي دو هسته اي مي باشد،اشاره کرد.نرم افزار Orthos ويژه پردازنده هاي دو هسته اي مي باشد و همزمان دو عدد هسته را تست مي کند.(ورژن هاي قديمي Prime 95 قادر به تست همزمان دو هسته ي پردازنده نبودند،اما بعدها اين مشکل حل شد و در ورژن هاي جديدتر تا چهار هسته را نيز پوشش مي دهند)برنامه Orthos را بايد پس از هر بار تغيير در بايوس(BIOS) مادربرد اجرا و تست کنيد.برنامه ي مورد نظر داراي گزينه هايي جهت تعيين حدود و نوع استرس وارده بر سيستم مي باشد،Large FFT،Small FFT و Blend از جمله اين گزينه ها هستند.Small FFT عمدتا روي پردازنده استرس وارد مي کند،Large FFT نيز روي مموري استرس وارد مي کند و بديهي است که گزينه ي Blend تلفيقي از هر دو است.استفاده از برنامه Orthos کاملا ساده هست کافي است تا فقط برنامه را اجرا کرده و پس از انتخاب گزينه ي مورد نظر کليد استارت يا شروع را انتخاب کنيد.در هنگام تست پايداري اگر مشکلي به وجود آيد برنامه مورد نظر با اعلام خطا و ناپايدار بودن سيستم توسط صداي بوق مانندي از ادامه روند تست پايداري جلوگيري کرده و به شما اخطار مي دهد که تست را کنسل و دوباره اجرا کنيد.در کل شما تنها نياز به CPU-Z و يک برنامه ي تست پايداري براي انجام اورکلاک داريد،اما برنامه هاي مفيد ديگري نيز در اين راستا هستند.


    تصویری از برنامه ی Intel Burn Test

    [Only registered and activated users can see links. ]



    تصاویری از برنامه ی Orthos


    [Only registered and activated users can see links. ]

    [Only registered and activated users can see links. ]

    [Only registered and activated users can see links. ]


    [Only registered and activated users can see links. ] از برنامه هايي هست که سيستم سخت افزاري را ارزيابي و با دادن امتيازاتي طبقه بندي مي کند،هر چند که اين نرم افزار تا حد بسيار زيادي به عملکرد کارت گرافيک بستگي دارد اما قرار دادن پردازنده اي اورکلاک شده براي جلوگيري از ايجاد گلوگاه در کنار کارت گرافيک مي تواند در افزايش امتياز نقش به سزايي داشته باشد.
    [Only registered and activated users can see links. ] نيز از جمله برنامه هايي هست که زمان تأخير رم را مشخص مي کند،اين برنامه به خصوص در زماني که تصميم داريد مثلا بين قرار دادن رم به صورت xyzMHz با تايمينگ 4-4-4-12 يا
    abcMHz با تايمينگ 5-5-5-15 يکي را انتخاب کنيد،سودمند خواهد بود.
    علاوه بر تمام اين ها شما نياز داريد تا يکي از اطلاعات مهم در مورد رم را پيدا کنيد و اون چيزي جزء ولتاژ توصيه شده براي مموري نيست.رم هاي DDR2 به صورت پيشفرض با ولتاژ 1.8v کار مي کنند،اما برخي از توليد کنندگان مموري،رم هاي حرفه اي توليد مي کنند که بين ولتاژ 2.1 تا 2.3v نيز کار مي کنند.مثلا اگر رم شما در ولتاژ 1.8v کار مي کند،قرار دادن ولتاژ روي 2.2v باعث سوختن رم در زمان بسيار کوتاهي مي شود،همينطور اگر رم شما با ولتاژ 2.2v کار مي کند قرار دادن ولتاژ روي 1.8v باعث اورکلاک نشدن رم يا بوت نشدن سيستم مي شود.با توجه به نکته ي مهم گفته شده بايد حتما از ميزان ولتاژ رم خود آگاه باشيد.
    يکي ديگر از برنامه هاي ارزيابي سيستم [Only registered and activated users can see links. ] نام دارد،اين نرم افزار با محسابات عددي بسيار زياد توان پردازنده ي شما را ثبت خواهد کرد،استفاده از اين نرم افزار مي تواند براي فهميدن نتايج اورکلاک مفيد باشد.

    تصویری از برنامه ی wPrime

    [Only registered and activated users can see links. ]



    ویرایش توسط Blue Rose : 25th September 2012 در ساعت 07:22 PM


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  2. 24 کاربر بابت این ارسال مفید از Blue Rose تشکر کرده اند:

    Aliover (11th June 2013),Artemis (30th March 2013),atisoc0936 (27th September 2012),Behnam_2337 (26th September 2012),brnudi (16th March 2013),Don_Corleone (25th September 2012),ErfanDL (25th September 2012),Hamed_Classic (25th September 2012),magiteq (10th June 2013),Mehdi_FXX (11th June 2013),mohammad72 (21st February 2013),mohsen (18th September 2013),morteza.p (10th May 2014),NAVID OC (30th March 2013),Olesius (25th September 2012),omid-amd (4th March 2014),Rezasam1 (25th September 2012),sapple (18th November 2012),SASANOC (9th June 2013),smrbh (25th September 2012),TERRORIST (10th June 2013),TRIDENT (25th September 2012),َAbolClock (6th May 2014),ZeNer (26th November 2012)



  3. #2
    Retired Moderator

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    YAZD
    نام واقعی
    ALI
    سن
    33
    نوشته ها
    1,501
    تشکر شده 10,818 بار در 1,401 پست
    Blue Rose آنلاین نیست.
    بخش دوم(توضيحاتي در مورد اصطلاحات اورکلاک و گزينه هاي موجود):

    اولین چیزی که شما نیاز به انجام آن دارید،مشاهده و اکتشاف در صفحه ی اصلی و تنظیمات بایوس(BIOS)مادربرد هست،در این قسمت تعدادی تنظیمات مختلف و مهم وجود دارد که شما باید به طور کامل با آن ها آشنا شوید و همینطور تعدادی تنظیمات دیگر که نیازی به تغییر و دانستن آن ها نیست.در ادامه ی نوشته به این تنظیمات مهم اشاره خواهد شد.

    Reference Clock:
    نمونه ای از این تنظیمات هست که با عدد 200 شروع می شود و برای اورکلاک شما نیاز به افزایش آن دارید،این گزینه اولین و مهم ترین قسمت اورکلاک هست،زیرا سرعت پردازنده و HT Link با توجه به این گزینه حساب می شود.گاهی اوقات کلاک مرجع را FSB نیز می نامند،اما FSB مربوط به پردازنده های اینتل می باشد و در مورد پردازنده های AMD 64 X2 چنین چیزی وجود ندارد.همچنین کلاک مرجع به اشتباه HT،CPU Speed و HTT نیز نامیده می شود.این مهم است به یاد داشته باشید که برخلاف FSB در پردازنده های اینتل،هیچ داده ای در کلاک مرجع منتقل نمی شود و این فقط یک عدد هست که توسط مولد کلاک ایجاد می شود تا سرعت دستگاه های مرجع را حساب کند.مادربرد شما باید گزینه ای برای افزایش عدد کلاک مرجع داشته باشد و مجموع این اعداد ممکن هست تا 400 نیز برسد.برای مثال(Auto،200،201،202،203،....،300،.... 400)باشد،توجه کنید همیشه کلاک مرجع بیشتر از 10MHz در یک زمان افزایش نداشته باشد،افزایش ناگهانی ممکن است سبب مشکل در کار سیستم شود.

    CPU Multiplier:این قسمت به شما اطلاع می دهد که چه عددی در کلاک مرجع ضرب می شود تا فرکانس اصلی پردازنده را تعیین کند.این گزینه اغلب از 5x شروع می شود و می تواند تا 16x نیز پیش برود.معمولا تعدادی از مادربرد ها فقط اعداد ضریبی مانند(Auto،5x،6x،....،15x،16x) را قبول می کنند،اگرچه تعدادی دیگر نیز ضریب هایی مانند(Auto،5x،5.5x،....،15x،15.5x،16x) دارند.برای مثال عدد ضریب پردازنده بر روی 10x قرار گرفته است و کلاک مرجع نیز روی 200 قرار گرفته است،در نتیجه با یک حساب ریاضی 200X10=2000 می شود،در نتیجه فرکانس اصلی پردازنده ی شما برابر با 2000MHz می شود.

    HT Multiplier:این قسمت فرکانس HT Link(گزینه ای که سرعت قسمت های داخلی و خارجی مادربرد را تعیین می کند) را مشخص می کند.بیشتر مادربرد ها دارای ضرایب کاملی مثله(Auto،1x،2x،3x،4x،5x) هستند.فرکانس HT Link از مجموع حاصل ضرب کلاک مرجع در ضریب HT به دست می آید،اکثر مادربرد های سوکت AM2 با فرکانس پیش فرض 1000MHz برای مسیر HT Link کار می کنند و این به معنی آن هست که سیستم هنوز اورکلاک نشده است به گونه ای که کلاک مرجع تغییری نکرده و همان عدد 200 هست و ضریب HT در حالت پیش فرض 5x قرار دارد.(200X5=1000) در هنگام افزایش کلاک مرجع برای اورکلاک،فرکانس HT Link نیز افزایش می یابد.در بعضی موارد افزایش فرکانس HT Linke باعث ناپایداری سیستم می شود و صفحه ی اصلی ویندوز مشاهده نمی شود برای حل این مشکل باید ضریب HT را اگر مثلا 5x هست به 4x یا پایین تر کاهش دهیم.بیشتر مادربرد های AM2 قادر به فعالیت در فرکانس بالای HT Link مانند 1200MHz یا 1400MHz نیز هستند.به هر حال هیچ مزیتی در HT Link بیشتر از 800MHz نیست،برای همین نگران کاهش ضریب HT برای رسیدن به پایداری سیستم نباشید.اورکلاک HT Link بیش از 1000MHz هیچ تأثیری در کارایی سیستم ندارد.در بعضی از مادربرد ها ممکن است ضریب HT به صورت(Auto،200،400،600،800،1000) باشد که باید توجه داشته باشید این اعداد مربوط به(1x،2x،3x،4x،5x) می شوند.

    CPU Voltage:این گزینه Vcore نیز نامیده می شود،این قسمت میزان ولتاژ ورودی به پردازنده را نسبت به مادربرد کنترل می کند.این قسمت می تواند شامل اعداد بسیار زیادی باشد.اکثر پردازنده های AM2 بر روی ولتاژ پیش فرض 1.30V کار می کنند و می توانند با احتیاط تا 1.45-1.50V نسبت به اینکه تا چه اندازه دمای پردازنده پایین هست،افزایش ولتاژ داشته باشند.زمانی که پردازنده را حداکثر اورکلاک می کنید برای ایجاد پایداری سیستم نیاز به افزایش مقطعی ولتاژ به صورت 0.0125-0.0250V دارید،این فسمت در آینده بیشتر توضیح داده خواهد شد.فقط به یاد داشته باشید افزایش ولتاژ همیشه با افزایش حرارت همراه است و استفاده از خنک کننده ای مناسب برای قطعه مورد نظر توصیه می شود.

    Motherboard Voltage:این گزینه در بین اسامی دیگر Vchip نیز نامیده می شود،که ولتاژ چیپست های مادربرد را کنترل می کند.برای پایداری سیستم در زمان افزایش زیاد کلاک مرجع و فرکانس HT Link ولتاژ مادربرد را افزایش می دهند.مادربرد های حرفه ای و گرانقیمت این قسمت را بین پل شمالی و جنوبی مادربرد تقسیم می کنند.

    Memory Setting:
    این قسمت یکی از عوامل مهم تعیین کننده در پردازنده،تقسیم کننده ی حافظه و سرعت حافظه ی سیستم محسوب می شود،که شامل گزینه هایی شبیه(Auto،DDR2 400، DDR2 533، DDR2 667،DDR2 800) می باش،تعدادی از مادربرد های جدید DDR2 1066 را نیز می پذیرند.محاسبه تقسیم کننده و سرعت حافظه ی DDR2 در مورد AM2 Socket قدری پیچیده است.

    Memory Voltage:این گزینه vDIMM نیز نامیده می شود و میزان ولتاژ رم را کنترل می کند.هر برند رم دارای آی سی(IC)مخصوص خود است،برخی از آی سی های رم Micron D9 و Promos هستند و تعیین می کنند که چقدر یک رم قادر به گرفتن ولتاژ هست.بعضی از آی سی ها 1.8 تا 2.0V هستند،برخی دیگر مانند Micron D9 بین 2.1 تا 2.3V می باشند.برند یکسان یک حافظه ممکن هست در اولین نسخه های تولیدی خود از IC های مشابه ای استفاده کند و در ورژن جدید خود نوع IC را تغییر دهد.به هر حال باید از نوع IC به کار رفته در رم و میزان ولتاژی که استفاده می کند،اطلاع داشته باشید.برای پایداری باید به رم ولتاژ بیشتر اعمال شود اما افزودن 0.2V بیشتر از استاندارد مورد نظر اصلا ایده جالبی به نظر نمی رسد و همیشه افزایش ولتاژ برابر است با افزایش حرارت تولیدی!!!

    Memory Timings:تایمینگ رم معمولا در همان قسمت Memory Setting مشخص هست.تعداد زیادی تایمینگ مختلف وجود دارد و مادربرد فقط از مهم ترین آن ها پشتیبانی می کند.قرار دادن تایمینگ رم کار پیچیده ای نیست اگر شما از قواعد مربوطه آگاه باشید.تایمینگ رم به طور قراردادی برابر است با:مثلا اگر تایمینگ رم 4-4-4-12 باشد این اعداد به ترتیب شامل CAS Latency – tRCD – tRP – tRAS می باشند،برای فهم بهتر موضوع به عکس دوم برنامه ی CPU-Z در پست قبلی رجوع کنید.شما قطعا باید این اعداد را هنگام اورکلاک تغییر دهید پس از محل آن ها در بایوس خود مطمئن شوید.CAS Latency اغلب tCL نیز نامیده می شود،تایمینگ مهم دیگر tRFC نام دارد.(برای هر اسلات رم یک tRFC وجود دارد به گونه ای که به صورت tRFC0،tRFC1،tRFC2،tRFC3 مشخص می شوند) یکی دیگر از تایمینگ هایی که باید آن را تغییر دهید tRC نامیده می شود.(بنابراین از محل درست آن مطمئن شوید)نکته ی مهم دیگر command rate هست،از قرار گرفتن آن روی 2T اطمینان حاصل کنید.

    Cool’n’Quiet:این ویژگی دشمن اورکلاکر هاست،اگر حالت مورد نظر فعال باشد،فرکانس پردازنده ی سیستم در حالت بیکاری کاهش می یابد،از غیرفعال کردن گزینه ی مورد نظر مطمئن شوید.

    PCIe Clock:ویژگی مورد نظر فرکانس اسلات PCI express را کنترل می کند.این قسمت را بر روی 100MHz تثبیت کنید تا از دخالت نکردن این ویژگی در پایداری اورکلاک مطمئن شوید،در بعضی از مادربرد ها این قسمت ارائه نشده است و در این مورد جای نگرانی نیست.
    ویرایش توسط Blue Rose : 26th September 2012 در ساعت 01:42 PM


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  4. 18 کاربر بابت این ارسال مفید از Blue Rose تشکر کرده اند:

    Aliover (22nd November 2012),Artemis (30th March 2013),atisoc0936 (27th September 2012),Behnam_2337 (26th September 2012),brnudi (16th March 2013),Don_Corleone (25th September 2012),Hamed_Classic (25th September 2012),mohammad72 (21st February 2013),mohsen (18th September 2013),NAVID OC (30th March 2013),Olesius (25th September 2012),omid-amd (4th March 2014),Rezasam1 (25th September 2012),sapple (18th November 2012),smrbh (25th September 2012),unique (25th September 2012),XoMa (27th September 2012),ZeNer (26th November 2012)



  5. #3
    Retired Moderator

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    YAZD
    نام واقعی
    ALI
    سن
    33
    نوشته ها
    1,501
    تشکر شده 10,818 بار در 1,401 پست
    Blue Rose آنلاین نیست.
    بخش سوم(توضيحي در مورد عمل اورکلاک):

    بعد از اینکه بایوس سیستم خود را بررسی کردید و با مطالب گفته شده در بخش قبلی آشنایی پیدا کردید،شما برای انجام عمل اورکلاک آمادگی لازم را کسب کرده اید.به قسمت هایی از سیستم بعد از انجام اورکلاک Stress وارد می شود و این استرس باعث ناپایداری خواهد شد.همانطور که در بخش اول توضیح داده شد،برای فهمیدن اینکه آیا سیستم پایدار هست یا نه،نیاز به برنامه های مربوط به تست پایداری دارید.پس از انجام تست اگر با مشکل مواجه شدید،این ایراد بیانگر ناپایدار بودن سیستم مورد نظر است،اگر شما تغییر زیادی در بایوس مادربرد ایجاد کنید ممکن است صفحه ی اصلی ویندوز بالا نیاید و یا بدتر از آن حتی محیط بایوس نیز غیر فعال شود.این موارد از عوامل ناپایداری سیستم در تنظیمات جدید محسوب می شود برای حل این مشکل باید قسمت ایجاد کننده ی این ناپایداری را پیدا کنید.برای مثال شما یک پردازنده ی AMD X2 5600 با فرکانس پیش فرض 2.8GHz و یک رم PC2 6400 با تایمینگ 4-4-4-12-23-2T،فرکانس DDR2 800MHz و ولتاژ 2.1V دارید و تنظیمات اعمال شده جدید در بایوس به شکل زیر هست:

    Reference Clock: 225
    CPU Multiplier: 14x
    HT Multiplier: 5x
    CPU Voltage: 1.35v
    Motherboard Voltage: 1.30v
    Memory Setting: DDR2 800
    Memory Timings: 4-4-4-12-23-2T
    Memory Voltage: 2.1v

    بعد از تنظیمات وارده پردازنده تا 3150MHz،مموری تا 450MH(یعنی 900MHz مؤثر) و HT Link مادربرد 1125MHz اورکلاک می شوند،سپس شما برنامه ی تست پایداری را برای زمان مشخصی اجرا می کنید و پس از انجام تست پایداری با خطا و مشکلی برخورد نمی کنید،سپس مجددا اقدام به افزایش کلاک مرجع تا 5MHz و در مجموع 230 می کنید و بدون مشکلی وارد صفحه ی ویندوز می شوید و دوباره تست پایداری را انجام می دهید اما پس از 2 الی 3 دقیقه انجام تست در حالت Blend با خطا و ناپایدار بودن سیستم مواجه می شوید.اما دلیل ناپایدار بودن سیستم کدام مورد است؟آیا شما به پردازنده ولتاژ زیادی داده اید یا تایمینگ مموری را اشتباه حساب کرده اید؟شایدم HT Multiplier باید کاهش پیدا کند؟این که کدام یک از دلایل می تواند عامل ناپایداری سیستم شود اصلا مشخص نیست!!!ممکن است به خاطر پردازنده،رم یا مادربرد باشد.در حقیقت علت ناپایداری قابل تشخیص نیست و این به خاطر این هست که شما از استاندارد ها فراتر رفتید و اورکلاک هم یعنی فراتر رفتن از حد مجاز تعیین شده.به دلیل اورکلاک همزمان پردازنده،رم و مادربرد تشخیص علت ناپایداری مشکل هست.برای حل این مشکل باید هر یک از موارد اورکلاک شده به تنهایی به کار روند،به این معنی که با افزایش فرکانس یک قطعه و پایین نگه داشتن کلاک دیگر قطعات در زیر فرکانس پیش فرض،محدودیت فرکانسی قطعه مورد نظر را تعیین کنید.در سه بخش دیگر به این موضوع خواهیم پرداخت.
    ویرایش توسط Blue Rose : 27th September 2012 در ساعت 12:52 AM


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  6. 17 کاربر بابت این ارسال مفید از Blue Rose تشکر کرده اند:

    Aliover (22nd November 2012),Artemis (30th March 2013),atisoc0936 (27th September 2012),Behnam_2337 (26th September 2012),brnudi (16th March 2013),Don_Corleone (26th September 2012),Hamed_Classic (27th September 2012),mohammad72 (21st February 2013),mohsen (18th September 2013),NAVID OC (30th March 2013),Olesius (26th September 2012),omid-amd (4th March 2014),Rezasam1 (26th September 2012),sapple (18th November 2012),smrbh (27th September 2012),XoMa (27th September 2012),ZeNer (26th November 2012)



  7. #4
    Retired Moderator

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    YAZD
    نام واقعی
    ALI
    سن
    33
    نوشته ها
    1,501
    تشکر شده 10,818 بار در 1,401 پست
    Blue Rose آنلاین نیست.
    بخش چهارم(آماده سازي مادربرد براي انجام اورکلاک):

    در این بخش به یافتن محدودیت مادربرد برای عمل اورکلاک می پردازیم،هر مادربرد به دو صورت محدود می شود:

    کلاک مرجع در حالت پیش فرض برابر با 200 هست،شما قادر خواهید بود تا کلاک مرجع را تا حد زیادی افزایش دهید اما هر بار که شما این رقم را افزایش می دهید از طرف دیگر به ناپایداری سیستم نزدیک تر می شوید.حداکثر کلاک مرجع در حقیقت میزان کلاکی هست که مادربرد قادر به تحمل آن هست،دادن ولتاژ به مادربرد باعث می شود تا میزان کلاک مرجع را قدری بیشتر از حالت قبل افزایش دهید اما احتمالا نه خیلی زیاد!!!،مادربرد های حرفه ای و گرانقیمت قادر به افزایش بیشتر کلاک مرجع نسبت به دیگر مادربرد ها هستند،تقریبا رقمی برابر با 330-400MHz،مادربرد های ارزان قیمت توانایی افزایش زیاد کلاک مرجع را ندارند،در اکثر این گونه مادربرد ها کلاک مرجع تقریبا عددی برابر با 220-260MHz می باشد.(اگرچه مادربرد های ارزان قیمتی نیز وجود دارند که تا کلاک مرجع 300MHz نیز رسیده اند!!!)مهم نیست که شما از چه مادربردی استفاده می کنید برای فهمیدن حداکثر کلاک مرجع متن را دنبال کنید.
    HT Link یکی دیگر از عوامل محدود کننده ی مادربرد هست،همانطور که گفته شد میزان فرکانس HT Link در اکثر مادربرد های AM2 برابر با 1000MHz است و مقدار آن از ضرب کلاک مرجع در ضریب HT به دست می آید،در حالت پیش فرض 200x50=1000MHz می شود.(میزان فرکانس HT Link)،زمانی که کلاک مرجع را افزایش می دهید،فرکانس HT Link نیز افزایش پیدا می کند.اگر HT Link به حداکثر فرکانس خود برسد،مادربرد ناپایدار می شود.(این میزان برای هر مادربرد متفاوت می باشد)،بیشتر مادربرد های AM2 در فرکانس زیاد HT Link(به عنوان مثال 1200-1400MHz) قادر به فعالیت هستند، اما تعداد کمی نیز بیشتر از فرکانس 1060MHz ناپایدار می شوند.زمانی که مادربرد ناپایدار می شود با کاهش ضریب HT(مثلا از 5x به 4x و یا کمتر از 4x یعنی تا 3x) فرکانس HT Link را کاهش می دهید،این کار باعث پایدار شدن سیستم می شود،در نتیجه شما قادر به افزایش مجدد کلاک مرجع هستید،با افزایش مجدد کلاک مرجع فرکانس پردازنده و رم نیز بیشتر می شود.
    افزایش فرکانس HT Link در کارایی سیستم محسوس نیست به همین خاطر نگران کاهش فرکانس HT Link بیشتر از حد انتظار نباشید.فرکانس HT Link زیر 1000MHz تأثیری در کارایی ندارد،تا زمانی که فرکانس HT Link بیشتر از 750MHz باشد جای نگرانی وجود ندارد.
    بنابراین هدف ما افزایش آهسته ی کلاک مرجع برای رسیدن به حداکثر کلاک مرجع مادربرد و همراه آن مواجه با ناپایداری در HT Link می باشد،که ما را مجبور به کاهش فرکانس HT Link می کند.شما باید از میزان کلاک مرجع و اینکه چقدر باعث کاهش فرکانس HT Link شده است،یادداشت برداری کنید،تا به یاد داشته باشید که در چه کلاک مرجعی،چه میزان فرکانس HT Link را کاهش داده اید.
    اما به یاد داشته باشید که چه مطالبی قبلا گفته شده است،ما نیاز داریم تا محدودیت مادربرد را پیدا کنیم،این چیزی هست که به ما کمک می کند تا مشکل ناپایداری سیستم را حل کنیم.ما هم اکنون می دانیم که مشکل ناپایداری مادربرد هست و ناپایداری به پردازنده یا رم مربوط نمی شود.حالا چگونه محدودیت مادربرد را پیدا می کنیم؟پاسخ راحت است با کاهش قابل توجه فرکانس رم و پردازنده قادر خواهیم بود میزان کلاک مرجع را افزایش دهیم،برای اینکار ضریب پردازنده را در پایین ترین حد قرار می دهیم تا افزایش کلاک مرجع باعث افزایش زیاد فرکانس پردازنده بیش از حالت پیش فرض نشود و همینطور با تغییراتی در تنظیمات رم مانع افزایش فرکانس رم بیشتر از حالت پیش فرض شویم،همچنین تغییراتی در تایمینگ رم نیز ایجاد می کنیم.

    خب حالا زمان شروع کار هست،سیستم خود را طبق اعداد زیر تغییر دهید.(گزینه ها را از حالت Auto خارج کنید)


    Reference Clock: 200

    CPU Multiplier: 5x

    HT Multiplier: 5x

    CPU Voltage: 1.35v

    Memory Setting: DDR2 400
    (بقیه تایمینگ ها در حالت Auto باشد)Memory Timings: 5-5-5-18-26-2T

    (ولتاژ پیش فرضی که قبلا در مورد رم قبل از اورکلاک پیدا کرده اید)Memory Voltage

    (ولتاژ پیش فرضی که قبلا در مورد مادربرد قبل از اورکلاک پیدا کرده اید)Motherboard Voltage


    تنظیمات را ذخیره کرده و سیستم را ریستارت کنید،سپس برنامه CPU-Z را اجرا کرده و مطمئن شوید که تنظیمات به درستی تغییر کرده اند.(فرکانس پردازنده باید 1000MHz،فرکانس رم 400MHz و HT Link برابر 1000MHz باشد)پس از تایید مشخصات،شما حاضرید تا عمل اورکلاک را شروع کنید.

    1)کلاک مرجع را 3 الی 5MHz افزایش دهید و به مرحله ی بعد بروید.

    2)سیستم را مجدد راه اندازی کنید و در ویندوز برنامه ی Orthos را با حالت Blend اجرا کنید،پس از دو دقیقه اگر با مشکلی مواجه نشدید مجددا مرحله ی 1 را تکرار کنید.دوباره برنامه ی Orthos را اجرا کرده و تست پایداری را به مدت دو دقیقه انجام دهید،اگر پس از دو دقیقه با خطایی مواجه شدید،به مرحله ی بعدی می روید.

    3)ضریب HT را 1x کاهش می دهید و به مرحله ی بعدی می روید.

    4)بعد از راه اندازی مجدد سیستم دوباره برنامه ی تست پایداری را اجرا کرده و اگر بعد از دو دقیقه تست با مشکلی رو به رو نشدید،مرحله ی 1 را دوباره تکرار می کنید و میزان کلاک مرجع و تغییر ضریبی که در HT Link ایجاد می کند را یادداشت کنید.دوباره به محیط ویندوز بر می گردید و Orthos را اجرا می کنید،اگر پس از دو دقیقه با خطا مواجه شدید،نتیجه می گیریم که مشکل HT Link نیست و شما به حداکثر کلاک مرجع مادربرد رسیده اید.شما می توانید برای پایداری مقداری ولتاژ را افزایش دهید،اما احتمالا با این کار فقط اندکی قادر به افزایش کلاک مرجع هستید.

    بعد از انجام این کارها شما از حداکثر کلاک مرجع مادربرد و مقدار کاهش ضریب HT اطلاع پیدا می کنید.یادداشت شما باید یک نوشته ای شبیه مثال زیر باشد:
    (رسیدن کلاک مرجع به عدد 240 همراه با کاهش ضریب HT از 5x به 4x بوده است) و (رسیدن کلاک مرجع به عدد 295 همراه با کاهش ضریب HT از 4x به 3x بوده است) و (در کلاک مرجع 335 برنامه تست پایداری با خطا مواجه می شود و کاهش ضریب HT نیز در پایداری سیستم تأثیری ندارد)،بنابراین حداکثر کلاک مرجع مادربرد فوق برابر با عددی نزدیک 330 همراه با 3x HT Multiplier می باشد.
    بدیهی است که میزان به دست آمده توسط شما با این اعداد تفاوت دارد،این فقط مثالی برای درک بهتر موضوع می باشد،اما در این مثال حداکثر کلاک مرجع 330MHz با افزایش مرحله ای کلاک مرجع به تعداد 3-5MHz در هر نوبت و انجام تست دو دقیقه ای Orthos صورت گرفته است،هیچگاه کلاک مرجع 330MHz یکباره و بدون تست میزان کلاک قبلی توسط Orthos اعمال نشده است.در این مثال مادربرد در کلاک مرجع 335MHz ناپایدار بود،البته فقط تست دو دقیقه ای برنامه Orthos دلیلی بر پایداری کامل مادربرد در 330MHz نیست،بلکه باید یک الی چند ساعت سیستم تحت برنامه ی پایداری قرار گیرد.برای اینکه از حداکثر کلاک مرجع مادربرد به طور کامل مطمئن شوید،باید حداقل چند ساعت را به تست پایداری کلاک مرجع مورد نظر اختصاص دهید.البته برای بیشتر موارد اورکلاک تست دو دقیقه ای Orthos تا جای ممکن ما را به حداکثر کلاک مرجع نزدیک می کند و بعد از تست پایداری در مدت زمان بیشتر شاید حداکثر کلاک مرجع 20 الی 30MHz نسبت به کلاک اولیه ی حساب شده کاهش داشته باشد.
    ویرایش توسط Blue Rose : 27th September 2012 در ساعت 07:38 PM


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  8. 15 کاربر بابت این ارسال مفید از Blue Rose تشکر کرده اند:

    Artemis (30th March 2013),atisoc0936 (27th September 2012),Behnam_2337 (18th September 2013),brnudi (16th March 2013),Don_Corleone (27th September 2012),Hamed_Classic (27th September 2012),mad4tex (27th September 2012),mohammad72 (21st February 2013),NAVID OC (30th March 2013),Olesius (27th September 2012),omid-amd (4th March 2014),Rezasam1 (27th September 2012),sapple (18th November 2012),XoMa (27th September 2012),ZeNer (26th November 2012)



  9. #5
    Retired Moderator

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    YAZD
    نام واقعی
    ALI
    سن
    33
    نوشته ها
    1,501
    تشکر شده 10,818 بار در 1,401 پست
    Blue Rose آنلاین نیست.
    بخش پنجم(آماده سازي پردازنده براي انجام اورکلاک):

    در بخش قبلي اطلاعاتی درباره ی محدوديت مادربرد در اورکلاک ذکر گردید ،در اين بخش با تعيين محدوديت پردازنده آشنا خواهيد شد.

    هر پردازنده اي با ضريب پيش فرضي توليد مي شود،براي بيشتر پردازنده هاي AMD X2 AM2 socket قابليت افزايش ضريب پردازنده(CPU Multiplier) بيشتر از حالت پيشفرض وجود ندارد،اما ضريب پردازنده مي تواند کاهش پيدا کند.البته در اين بين استثناء هايي هم وجود دارد،سري پردازنده هاي AMD Black Edition داراي ضريب باز براي اورکلاک پردازنده هستند،اين به معني آن هست که ضريب پردازنده هم قابليت افزايش و هم کاهش نسبت به ضريب پيش فرض را دارد.اين قابليت براي يافتن حداکثر فرکانس پردازنده نقش به سزايي دارد.اگر به ياد داشته باشيد فرکانس اصلي پردازنده از ضرب کلاک مرجع در ضريب پردازنده به دست مي آيد،براي رسيدن به حداکثر فرکانس پردازنده بايد با تغيير دستي اين گزينه تا بيشترين حد و سپس به افزايش آهسته ي کلاک مرجع اقدام کرد.براي تعيين محدوديت پردازنده تنظيمات رم را به صورت DDR2 400 و تايمينگ را تغيير خواهيم داد،با کاهش کلاک رم قادر خواهيم بود ميزان کلاک مرجع را براي يافتن محدوديت پردازنده افزايش دهيم.
    زماني که کلاک مرجع افزايش پيدا مي کند،مادربرد زير فشار قرار مي گيرد،راهي براي اينکه مادربرد را خارج از صحنه قرار دهيم وجود ندارد،در مثال بخش قبلي زماني که کلاک مرجع روي 240MHz قرار گرفت، HT Link باعث ناپايداري سيستم شده بود،به همين دليل با کاهش ضريب HT از 5x به 4x (پایین اوردن HT Link از 1200MHz به 960MHz) باعث پایدار شدن سیستم شدیم،همانطور که کلاک مرجع را تا 240MHz برای بیشتر شدن فرکانس پردازنده افزایش می دهید،باید میزان ضریب HT Link را از 5x به 4x کاهش دهید.اگر با کاهش ضریب HT سیستم همچنان ناپایدار بود،شما می توانید مطمئن باشید که عامل ناپایداری پردازنده می باشد.
    زمانی که مطمئن شدید عامل ناپایداری پردازنده هست،شما نیاز دارید تا با افزایش ولتاژ پردازنده باعث پایدار شدن آن شوید.معمولا بهترین کار افزایش کم ولتاژ در حدود 0.0125-0.0250v در یک زمان می باشد.به یاد داشته باشید به دنبال افزایش ولتاژ پردازنده،حرارت تولیدی نیز بیشتر می شود،حتی دادن ولتاژ بسیار کم در حد 0.0250v نیز باعث افزایش 1-3 درجه ای دمای پردازنده می شود،برای همین از دمای پردازنده غافل نشوید و همیشه از مقدار آن آگاه باشید.سعی کنید دما بیشتر از 55 درجه ی سلسیوس نشود،اگر شما از خنک کننده ی مناسبی بهره می برید،مشکلی بابت دما وجود ندارد.اگر شما از خنک کننده ی استوک خود پردازنده بهره می برید،افزایش ولتاژ توصیه نمی شود.باید از دادن ولتاژ بیشتر از 0.0500-0.0750V در یک زمان خودداری کنید،زیرا ولتاژ زیاد باعث افزایش دمای پردازنده تا نقطه ی خطرناکی می شود،در نتیجه در دمای زیاد طول عمر پردازنده به شدت کاهش می یابد.انتخاب خنک کننده ی خوب بحث جداگانه ای را می طلبد که آن خارج از مطالب است،فقط به یاد داشته باشید برای خرید کولر مجزا باید قدری بیشتر هزینه کنید.
    اگر شما از خنک کننده ی مناسبی بهره می برید،برای دست یافتن به فرکانس های بالاتر حتی قادر به افزایش ولتاژ پردازنده تا رقم 1.4500-1.5000v نیز می باشید و نگرانی بابت بیشتر شدن دما نداشته باشید.اکثر برنامه هایی که دمای پردازنده را به طور لحظه ای نمایش می دهند،عدد نادرستی را در مورد پردازنده های AM2 socket نشان می دهند،به خصوص اگر هسته های پردازنده Brisbane باشند.به همین دلیل اطلاع از دمای دقیق پردازنده قدری مشکل هست،اما مطمئن باشید تغییرات ولتاژ در رنجی که گفته شد،دمای زیادی را به ارمغان نمی آورد.به یاد داشته باشید ممکن هست هر ولتاژی بیشتر از 1.5000v در پردازنده ای با خنک کننده ی هوایی باعث بروز مشکل شود و برای ولتاژ بیشتر شما نیاز به خنک کننده های حرفه ای منطبق با مایع دارید.اگر به دنبال استفاده طولانی مدت هستید،ولتاژ بیشتر از 1.4500v توصیه نمی شود.

    خب دوباره میریم برای انجام اورکلاک،سیستم خود را طبق مشخصات زیر پیکربندی کنید:


    Reference Clock: 200
    ضریب پیش فرض پردازنده(بیشترین ضریب موجود،فرض بر این هست که شما پردازنده ی 5000+ Black Edition ندارید)CPU Multiplier
    HT Multiplier: 5x
    CPU Voltage: 1.3500v
    Memory Setting: DDR2 400
    Memory Timings: 5-5-5-18-26-2T
    (ولتاژ پیش فرضی که قبلا در مورد رم قبل از اورکلاک پیدا کرده اید)Memory Voltage
    (ولتاژ پیش فرضی که قبلا در مورد مادربرد قبل از اورکلاک پیدا کرده اید)Motherboard Voltage


    تنظیمات را ذخیره کرده و سیستم را ریستارت کنید،سپس برنامه CPU-Z را اجرا کرده و مطمئن شوید که تنظیمات به درستی تغییر کرده اند.حالا مراحل زیر را انجام دهید:

    1)کلاک مرجع را 3 الی 5MHz افزایش دهید و به مرحله ی 2 بروید.

    2)سیستم را مجدد راه اندازی کنید و در ویندوز برنامه ی Orthos را با حالت Small FFT اجرا کنید،پس از دو دقیقه اگر با مشکلی مواجه نشدید مجددا مرحله ی 1 را تکرار کنید.دوباره برنامه ی Orthos را اجرا کرده و تست پایداری را به مدت دو دقیقه انجام دهید،اگر پس از دو دقیقه با خطایی مواجه شدید،به مرحله ی 3 می روید.

    3)به یادداشت قبلی که در مورد مادربرد تهیه کردید،رجوع کنید.کلاک مرجع ممکن هست در موقعیتی باشد که نیاز به کاهش یک پله ای HT Link داشته باشد.اگر اینطور بود ضریب HT را 1x کاهش دهید و به مرحله ی 5 بروید،اگر شما مطمئن هستید که هنوز نیازی به کاهش ضریب HT نیست به مرحله ی 4 بروید.

    4)ولتاژ پردازنده را به میزان 0.0250v افزایش دهید و به مرحله ی 5 بروید.(به شما توصیه می شود مجموع ولتاژ را بیشتر از 1.5000v افزایش ندهید.)


    5)تنظیمات را ذخیره کرده و سیستم را مجدد راه اندازی کنید و در ویندوز برنامه ی Orthos را با حالت Small FFT اجرا کنید،پس از دو دقیقه اگر با مشکلی مواجه نشدید مجددا مرحله ی 1 را تکرار کنید.دوباره برنامه ی Orthos را اجرا کرده و تست پایداری را به مدت دو دقیقه انجام دهید،اگر پس از دو دقیقه با خطایی مواجه شدید،مرحله ی 4 را دوباره تکرار کنید.

    بعد از انجام مراحل بالا و مقداری تغییر باقی مانده،شما تقریبا کار را به اتمام رسانده اید:

    در ضریب پیش فرض پردازنده شما کلاک مرجعی که نتوانسته است تست پایداری Orthos Small FFT را به مدت 2 دقیقه تحمل کند،به دست آورده اید.(اما با ولتاژ اعمال شده 1.5000V یا هر ولتاژی که شما قرار داده اید.)به طور آشکار پردازنده در این کلاک ناپایدار هست و باید مراحل زیر را انجام دهید:

    1)کلاک مرجع را 3 الی 5MHz کاهش دهید و به مرحله ی 2 بروید.

    2)تنظیمات را ذخیره کرده و سیستم را مجدد راه اندازی کنید و در ویندوز برنامه ی Orthos را با حالت Small FFT تا هر زمانی که ممکن هست،اجرا کنید.اگر بعد از چند ساعت با خطا مواجهه شدید،مرحله ی 1 را مجددا تکرار کنید.دوباره تست پایداری را اجرا کنید و اگر بعد از چند ساعت سیستم پایدار بود،میزان فرکانس اصلی پردازنده(کلاک مرجع x ضریب پردازنده)را یادداشت کنید.این رقم حداکثر فرکانس پردازنده می باشد.

    اگر شما از مادربرد ارزان قیمتی استفاده می کنید،میزان حداکثر کلاک مرجع کاهش می یابد و ممکن هست با موقعیت نامطلوبی رو به رو شوید.این وضعیت به معنی آن هست که شما به حداکثر کلاک مرجع پایدار در مادربرد خود(با بیشترین ضریب پردازنده)رسیده اید،اما پردازنده شما محدودیت و سقفی دارد،که این مشکل پایدار بودن در ولتاژ کمتر از 1.5000v هست.این ویژگی ناراحت کننده به خاطر این می باشد که شما قادر به اورکلاک بیشتر بدون تنظیمات و ویژگی های مادربردی با کیفیت نیستید،این موقعیت به دلیل این است که ضریب پردازنده اکنون روی حداکثر قرار دارد و کلاک مرجع نیز نمی تواند بدون ایجاد ناپایداری افزایش یابد.این موقعیت به ندرت پیش می آید هر مادربرد معتبری قادر به رسیدن کلاک مرجع تا 300MHz و بیشتر می باشد،اما اگر شما مادربردی بدون نام و نشان و پردازنده ای با ضریب پایین(مانند X2 4000 که از 10.5x بیشتر نمی شود)داشته باشید یا جدیدا تهیه کرده باشید،می توانید روی این مشکل حساب باز کنید....
    ویرایش توسط Blue Rose : 28th September 2012 در ساعت 03:39 PM


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  10. 13 کاربر بابت این ارسال مفید از Blue Rose تشکر کرده اند:

    Artemis (30th March 2013),atisoc0936 (27th September 2012),Behnam_2337 (18th September 2013),brnudi (16th March 2013),Hamed_Classic (27th September 2012),mohammad72 (21st February 2013),NAVID OC (30th March 2013),Olesius (27th September 2012),omid-amd (4th March 2014),Rezasam1 (28th September 2012),sapple (18th November 2012),XoMa (5th November 2012),ZeNer (26th November 2012)



  11. #6
    Retired Moderator

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    YAZD
    نام واقعی
    ALI
    سن
    33
    نوشته ها
    1,501
    تشکر شده 10,818 بار در 1,401 پست
    Blue Rose آنلاین نیست.
    بخش ششم(آماده سازي مموري يا رم براي انجام اورکلاک):

    تا به اینجا در مورد محدودیت مادربرد و پردازنده اطلاعاتی را کسب کردید،در این بخش به حافظه ی رم یا مموری می پردازیم.

    فرکانس رم از معادله ی زیر حساب می شود:

    فرکانس رم=(مجموع فرکانس پردازنده)/(تقسیم کننده)

    هدف این هست تا مشاهده کنیم،فرکانس رم تا چه حد افزایش می یابد،برای همین می خواهیم فرکانس رم را تا آخرین حد ممکن افزایش دهیم.برای افزایش فرکانس رم دو راه وجود دارد:

    1)افزایش مجموع فرکانس پردازنده

    2)کاهش تقسیم کننده

    مجموع فرکانس پردازنده شما تا رقمی که بخش قبل به دست آورده اید،افزایش می یابد و تقسیم کننده فقط تا 5 کاهش می یابد.شما می دانید چگونه مجموع فرکانس پردازنده را افزایش دهید(که در بخش قبل کاملا به این موضوع پرداختیم)،اما چگونه شما تقسیم کننده را تعیین می کنید؟تقسیم کننده توسط سیستم بر پایه دو مورد انتخاب می شود: 1)تنظیمات رم 2)ضریب پردازنده.
    هیچ گزینه ای در بایوس مادربرد برای تعیین تقسیم کننده وجود ندارد،شما با تغییراتی در تنظیمات رم و ضریب پردازنده قادر به دست کاری تقسیم کننده هستید.

    برای فهم بهتر تعیین فرکانس رم به توضیحات زیر توجه کنید:

    ابتدا باید با سه اصطلاح مهم آشنا شوید.

    reference clock:عددی که در حالت پیش فرض روی 200MHz قرار دارد و با ضریب پردازنده ضرب می شود تا مجموع فرکانس پردازنده را تعیین کند،عددی که برای اورکلاک افزایش می یابد.

    total CPU speed:مجموع فرکانس پردازنده،برای مثال فرکانس 2.60GHz در X2 5000 استوک

    memory setting:برای مثال DDR2 800, DDR2 667, DDR2 533, DDR2 400(خیلی از افراد این قسمت را تقسیم کننده می نامند،اما همانطور که مشاهده می کنید این نامگذاری نادرست هست)

    قاعده ی اصلی تعیین فرکانس رم های DDR2 از طریق تقسیم مجموع فرکانس پردازنده صورت می گیرد.(تقسیم کننده)،این تقسیم کننده تصادفی انتخاب نمی شود و سیستم برای تعیین آن قوانین خاصی را دنبال می کند.اگر شما با نحوه انتخاب تقسیم کننده آشنا شوید،می توانید اورکلاک خود را کنترل کنید.

    معادله ی فرکانس رم که در بالا گفته شد:

    فرکانس رم=(مجموع فرکانس پردازنده)/(تقسیم کننده)

    استدلال مورد نظر بیانگر این هست که شما برای تنظیم فرکانس رم،ابتدا باید مجموع فرکانس پردازنده و تقسیم کننده یا هر دو را تطبیق دهید.همانطور که در بخش های قبلی گفته شد این فرآیند در مورد رم های DDR2 قدری پیچیده است.

    نمودار های پایین برای درک بهتر موضوع به شما کمک خواهند کرد.


    [Only registered and activated users can see links. ]


    [Only registered and activated users can see links. ]



    [Only registered and activated users can see links. ]


    [Only registered and activated users can see links. ]



    تنظيم مجموع فرکانس پردازنده:براي انجام اينکار شما بايد کلاک مرجع و ضريب پردازنده را افزايش دهيد.چيزي که معمولا هنگام اورکلاک اتفاق مي افتد،فهمیدن مجموع فرکانس پردازنده که پردازنده شما در ضریب پیش فرض(ضریبی که قابل افزایش نیست) تحمل می کند.اما در این ضریب پردازنده شما با تقسیم کننده ی زیاد مشکل پیدا می کنید.اکثر افراد ضریب پردازنده را کاهش می دهند،تا به تقسیم کننده ی پایین تری برسند.اما با کم کردن ضریب پردازنده،مجموع فرکانس نیز کاهش می یابد.بنابراین شما مجبور به افزایش کلاک مرجع برای رسیدن به محصول مورد نظر هستید.این افزایش کلاک مرجع تأثیر غیر مستقیمی در افزایش فرکانس مموری دارد،در حقیقت مجموع فرکانس هست که بر روی فرکانس رم تأثیر می گذارد،اما برای دستیابی به فرکانس بیشتر رم با ضریب پردازنده ی پایین،نیاز به افزایش زیاد کلاک مرجع دارید.
    تنظیم تقسیم کننده:تنظیمات مموری را در DDR2 800 با ضریب پردازنده ی 10x یا پایین تر قرار دهید،تقسیم کننده برابر با 5 می شود.ضریب پردازنده ی 11 یا 12 تقسیم کننده ای با عدد 6 را تعیین می کند،ضریب پردازنده 13 یا 14 برابر با تقسیم کننده ی 7 هست و ضریب 15 یا 16 به شما تقسیم کننده ی 8 را می دهد.اگر ضریب پردازنده را ثابت کنید(مثلا 10x در نظر می گیریم)،در تنظیمات DDR2 800 تقسیم کننده مساوی 5 می شود،در DDR2 667 برابر با 6،در DDR2 533 برابر با 8 و در تنظیمات مموری DDR2 400 تقسیم کننده برابر با 10 می شود.حالا اگر شما هر دو گزینه یعنی تنظیمات رم و ضریب پردازنده را تغییر دهید،شما قادر به ایجاد چندین ترکیب مختلف خواهید بود.برای مثال ضریب پردازنده 12 با تنظیمات رم DDR2 800،تقسیم کننده ی 6 را می دهد.نمودار های بالا بهتر این رابطه را توضیح می دهند.
    چیزی که باعث سر در گمی بیشتر افراد می شود این است که،کاهش فرکانس مموری در رم های DDR2 با کاهش ضریب پردازنده گره خورده اند.چیزی که این قسمت را سخت می کند،این هست که تقسیم کننده باید عدد صحیحی باشد،در ادامه به توضیح این قسمت خواهیم پرداخت اما ابتدا باید با سه قاعده آشنا شوید:

    1)تقسیم کننده باید عدد صحیحی باشد

    2)(مجموع فرکانس پردازنده)/(تقسیم کننده) در کلاک مرجع استوک(200MHz) نمی تواند فراتر از 400MHz برای DDR2 800،همینطور 333MHz برای DDR2 667 و 267MHz برای DDR2 533 و 200MHz برای DDR2 400 باشد.

    3)زمانی که یک تقسیم کننده انتخاب می کنید،پردازنده کوچکترین عددی را انتخاب می کند که قاعده ی 1 و 2 را نقض نکند.

    بیایید ترکیب آسانی را انجام دهیم،X2 4400+ Windsor با کلاک مرجع 200MHz و ضریب پردازنده 12x که در تنظیمات مموری DDR2 800 قرار دارد را در نظر بگیرید.200x12=2400MHz فرکانس استوک می شود،به یاد داشته باشید قرار دادن تنظیمات مموری در DDR2 800،تقسیم کننده را کوچکترین عدد صحیحی که بیشتر از 400MHz نشود،قرار می دهد.(2400/6=400MHz)،چرا تقسیم کننده برابر با عدد 5 نمی شود؟به دلیل اینکه (2400/5=480) قاعده ی 2 را نقض می کند.چرا تقسیم کننده عدد 7 نمی شود؟به دلیل اینکه عدد 6 با قاعده ی 1 و 2 مطابقت دارد و قاعده ی 3 بیانگر انتخاب کوچکترین عددی که جواب می دهد،می باشد.
    خب حالا معادله را قدری پیچیده تر می کنیم،پردازنده ی X2 4200+ Windsor با کلاک مرجع 200 و ضریب پردازنده ی 11 با تنظیمات مموری DDR2 800 در نظر بگیرید.200x11=2200MHz فرکانس استوک می شود،به یاد داشته باشید قرار دادن تنظیمات مموری در DDR2 800،تقسیم کننده را کوچکترین عدد صحیحی که بیشتر از 400MHz نشود،قرار می دهد.چه اتفاقی با قرار دادن تقسیم کننده در 5 می افتد؟2200/5=440MHz می شود و این عدد قاعده 2 را نقض می کند.بنابراین تقسیم کننده در عدد 6 قرار می گیرد،اگرچه پردازنده ی X2 4200+ Windsor در فرکانس 2200MHz و X2 4400+ Windsor در فرکانس 2400MHz کار می کنند،اما تقسیم کننده ی هر دو پردازنده یکسان می باشد.
    خب حالا بیایید ببینیم این چه تاثیری در فرکانس رم یا مموری می گذارد!!! 2200/6 = 366.67MHz(برابر با 733MHz فرکانس مؤثر)،حتی اگر شما تنظیمات مموری را در DDR2 800 قرار دهید،فرکانس رم تا 733MHz کاهش می یابد،برای قرار گرفتن فرکانس رم روی 800MHz تقسیم کننده باید برابر با عدد 5.5 شود،(2200/5.5 = 400) اما این عدد قاعده ی 1 را نقض می کند،در نتیجه این کاهش فرکانس در پردازنده های دارای ضریب غیر عادی و رم های DDR2 وجود دارد.با کمی تفکر مشخص می شود که تنها پردازنده هایی که مجموع فرکانس آن ها مضرب 400 می باشند،(2000،2400،2800MHz و ...) دچار کاهش فرکانس رم نمی شوند،اما پردازنده هایی با مجموع فرکانس 2200،2600 و ..... که شما نمی توانید این فرکانس ها را با عدد صحیحی تقسیم کنید تا جواب 400 شود،دچار کاهش فرکانس رم خواهند شد.








    نوشته و تنظیم توسط SWORD-MASTER

    هر پیشنهاد و انتقادی بود در خدمتم
    باتشکر



    * * * کپی برداری از مطلب فوق تنها با ذکر نام OverClockingHeroes مجاز می باشد * * *
    ویرایش توسط Blue Rose : 29th September 2012 در ساعت 03:25 PM


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  12. 16 کاربر بابت این ارسال مفید از Blue Rose تشکر کرده اند:

    Aliover (3rd November 2012),Artemis (30th March 2013),atisoc0936 (14th October 2012),Behnam_2337 (18th September 2013),brnudi (16th March 2013),Don_Corleone (28th September 2012),Hamed_Classic (30th March 2013),mamalmal (2nd January 2013),mohammad72 (21st February 2013),NAVID OC (30th March 2013),Olesius (28th September 2012),omid-amd (4th March 2014),Rezasam1 (28th September 2012),sapple (18th November 2012),XoMa (5th November 2012),ZeNer (26th November 2012)



  13. #7
    OCH Member
    تاریخ عضویت
    Mar 2013
    سن
    25
    نوشته ها
    1
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    135065 آنلاین نیست.
    چجوری این عدد ها رو تغییر بدیم

    - - - Updated - - -

    چجوری این عدد ها رو تغییر بدیم


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply



  14. #8
    OCH Member
    M1K41L آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Gonbad E-Qabus
    نوشته ها
    200
    تشکر شده 1,423 بار در 217 پست
    M1K41L آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط 135065 نمایش پست ها
    چجوری این عدد ها رو تغییر بدیم

    - - - Updated - - -

    چجوری این عدد ها رو تغییر بدیم
    با + - Numlock


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    سعی کنید غش در معامله نکنید .(بعنوان یک کاربر که خرید و فروش زیادی داشته عرض میکنم )
    معامله بعد از رد و بدل شدن پول تمام میشود.

  15. 3 کاربر بابت این ارسال مفید از M1K41L تشکر کرده اند:

    Blue Rose (30th March 2013),mohammad72 (30th March 2013),The Joker (30th March 2013)



  16. #9
    OCH Member

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    نوشته ها
    289
    تشکر شده 1,452 بار در 268 پست
    NAVID OC آنلاین نیست.
    ببخشید این روند برای سوکت am2 + هم جواب می دهد؟


    Motherboard : MSI Z77 AGD 65 Processor : Core I7 3770K
    Main Memory : ADATA GAMING 2000MHZ 8gig Graphics Card : ASUS GTX 570 DCII
    Cooling : Antec Water Cooler 620 Power Supply : ACBEL 680


  17. 3 کاربر بابت این ارسال مفید از NAVID OC تشکر کرده اند:

    Behnam_2337 (18th September 2013),sapple (10th July 2013),The Joker (30th March 2013)



  18. #10
    Retired Moderator

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    YAZD
    نام واقعی
    ALI
    سن
    33
    نوشته ها
    1,501
    تشکر شده 10,818 بار در 1,401 پست
    Blue Rose آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط NAVID OC نمایش پست ها
    ببخشید این روند برای سوکت am2 + هم جواب می دهد؟
    بله به طور کلی می باشد.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  19. 4 کاربر بابت این ارسال مفید از Blue Rose تشکر کرده اند:

    Aliover (31st March 2013),NAVID OC (30th March 2013),sapple (10th July 2013),The Joker (30th March 2013)



صفحه 1 از 5 123 ... آخرینآخرین

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •