با سلام خدمت تمام دوستان گل؛ نقد و بررسی پیش نمایش بازی The Witcher3:wild hunt رو نوشتم که براتون اینجا قرار میدم.
اگر نقد و بررسی پیش نمایش من؛ در حد و اندازه این بازی و شما نیست همین اول عذر خواهی میکنم.چون کلا اولین بارم هست که یک نقد و بررسی از یک بازی رو در یک سایتی قرار میدم! که باعث افتخاره که برای اولین بارم نقد و بررسی پیش نمایش این بازی بزرگ رو در سایت بزرگی چون اورکلاکینگ هیرویز قرار میدم و از کمک دوست خوبم آقا فرشاد که باعث شد این پیش نمایش رو بنویسم بسیارممنونم.
نام بازی : the Witcher 3: wild hunt
سبک : نقش آفرینی؛ open word
سازنده : CD Project Red
ناشر: CD Project Red
سبک بازی:Action-role-playing
نویسندگان بازی: marcin blache , borys pagacz,Muasz zkiewicz
انجین یا موتور بازی سازی: RED Engine3.0
پلتفرم: xbox one , ps4 , pc
تاریخ انتشار:اوایل سال 2015 . اسفند ماه 1393
زمانی که the witcher2 عرضه شد و باعث به دست آوردن موفقیت های متعددی شد همگان انتظار عرضه نسخه بعدی از بازی بودند؛ زمزمه هایی مبنی بر ساخت نسخه سوم این عنوان منتشر شد و چندین بار شرکت cd project red این شایعات رو رد کرد تا این که شرکت CPR اعلام کرد که در حال توسعه پروژه جدیدی هست و اکثرا انتظار معرفی نسخه بعدی TW3 بودند که اینطور نشد و این پروژه بازی بود به نام CYBER PUNK:2070 و باز چشم انتظاران TW3 نا امید شدند تا اینکه بالاخره در اوایل فوریه سال 2013 مجله GAME INFORMER طرفداران TW را خوشحال کرد و اون چیزی نبود جز ادامه ساخت بازی TW
نگاهی کوتاه به نویسنده بازی آقای ANDRZEJ SAKOWSKI متولد 1948 در لهستان است در دوران جوانی در مبحث اقتصاد فعالیت میکرده وی مدیر ارشد بخش تجارت خارجی یک شرکت بود تا این که در سال 1986 داستان THE WITCHER رو در مجله ادبی فانتزی به نام FANTASTYKA منتشر کرد که با تحسین خوانندگان رو به رو شد و به قول معروف داستان موفق THE WITCHER از آنجا شروع شد.
داستان بازی بعد از نسخه دوم اتفاق می افتد؛ گرالت کمی پیرتر شده است ولی همان چالاکی خود را مثل سابق دارد! داستان بازی از جایی آغاز می شود که زمستان فرا رسیده و گروه Wild Hunt دست به شورش و غارت زده اند و هر روستایی را که سر راهشان هست را غارت و نابود و به آتش می کشند. از طرفی امپراتوری Nilfgaard نیز به پادشاهی قسمت شمالی حمله کرده و قصد دارد آنجا را به اسارت بگیرد با این وضعیت وهم بر انگیز که از هر طرفی بوی خون ترس و بدبختی و غارت می آید تنها یک نفر است که می تواند قهرمان داستان شود گرالت... و باز خود شخصیت گرالت هم بین این موضوع گیر کرده که به کمک مردم برود و با Nilfgaard مبارزه کند یا با گروه اشباح Wild Hunt که به دنبال او هست مبارزه کند در بازی انتخاب های متعددی وجود دارد در واقع همین انتخاب ها است که داستان TW3 را با نسخه های قبلی متمایز میکند طوری که میگویند بازی 36 پایان متفاوت خواهد داشت.
داستان در بازی شاخه های متعددی دارد به طور مثال در یکی از دمو های نمایش داده شده گرالت با چند سرباز که در اطرافش هست و معلوم میشه که در قلعه یک پادشاه است نزد پادشاه میره و پادشاه از دیدن دوباره گرالت خشنود می شه و به گرالت می گه که یک زنی در گروه wild hunt هست و در معرض خطره و از اون می خواد که زن رو نجات بده و بیاره پیش پادشاه و اگر توجه کنید وسعت داستان بازی قابل درکه !!!
در یکی از تریلر ها شاهد حضور triss نیز هستیم جادوگری از جنس مونث که معشوقه گرالت هم هست که مطمعننا در روند داستان نقش اساسی داره.
در کل بازی The Witcher3 روی افسانه های اروپایی تمرکز زیادی دارد و به همین دلیل دارای فضای بسیار مرموز و اسرار آمیرز است مادر گرالت جادو گری به نام visenna بود و پدرش جنگجویی به نام korin در همان کودکی مادرش اون رو به قلعه جادوگران ((kaer moorhen)) میفرستد تا در آن جا آموزش سخت جادوگری را به او یاد بدهند.
گرالت شخصیت اصلی بازی می باشد(Geralt) گرالت یک جادو گر از نوع سفید است که در طی سنین پایین آموزشهای خاص رو میبینه؛ که میشه جادوگر سفید... که کارش شکار هیولا و تفریحش کشتن اونهاست!!!!
حالا چرا به گرالت گرگ سفید میگن !!!گرالت متناسب با کاری که داره در حال گردش و کشتن هیولاهاست! به همین خاطر مردم های مناطق مختلف یا گروه های محلی به اون این لقب رو دادن((گرگ سفید))
و اما مهم ترین گروه داستان که بیشتر داستان حول این گروه می چرخه.گروهی نیست جر گروه Wild Hunt. گروه ویلد هانت؛ اشباحی از نژاد ترک و مغول هستند یا از اون نژاد به وجود اومدن که سر دسته گروه ویلد هانت؛ که اصلی ترین دشمن گرالت هم هست و به قول معروف Boss بازی هم میشه سر دسته این گروه میشه؛ که از اسم بازی هم مشخصه.... The Witcher 3: Wild Hunt و گرالت هم برای نابودی این گروه شوم به پا خواسته...
اولین نکته در مورد آخرین قسمت از 3 گانه این بازی بدانیم آقای Adam badowski رئیس استدیوی سی دی پراجکت میگه ما قصد داریم این سری را در اوج به اتمام برسونیم و همچنین اضافه کرده این آخرین نسخه از این سری است. و یک پایان عالی برای این سری است اما این به آن معنی نیست که این فرانچز به پایان رسیده است !!!!
اولین نکته ای که درباره ی بخش گرافیکی Wild Hunt به چشم می آید استفاده از موتور جدید و قدرتمند RED Engine 3 است که گرافیک بدیعی را برای این عنوان ایجاد کرده است. از آنجایی که بازی برای نسل هشتم کنسول ها و PC ساخته می شود عده ای کثیری اعتقاد داشتند که گرافیک بازی بر روی همه ی نسخه ها یکسان نخواهد بود و از آنجایی که به گفته ی تیم سازنده نسخه یPC پلتفرم اصلی آن ها است نگرانی هایی بابت گرافیک بازی بر روی نسخه های کنسولی ایجاد شد اما Konrad Tomaszkiewicz در این رابطه اعلام کرده است : هدف ما این است که تجربه ای یکسان را بر روی تمامی پلتفرم هایی که مردم قرار است تهیه کنند ارائه دهیم. ما در حال ساخت The Witcher 3: Wild Hunt برای پلتفرم های نسل بعدی می باشیم و بنابر این نمی خواهیم که از لحاظ بصری و گرافیک کاهشی بر روی هر پلتفرمی داشته باشیم.
برای طراحی و اجرای حرکات تمام کننده ی Geralt نیز از قابلیت موشن کپچر استفاده شده است.
علاوه بر این مورد بازی بر روی PC از DX 11 پشتیبانی می کند و همین باعث یک گرافیک دیدنی در این نسخه شده است. سایه زنی ها و نور پردازی های بازی به شدت عالی کار شده اند و حتی نور حاصل از برخورد شمشیر ها نیز بسیار زیبا است. از طرف دیگر خلق سیستم شب و روز و همچنین آب و هوای داینامیک سبب شده است که شاهد یک گیم پلی زیبا در کنار گرافیکی پویا باشیم. سازندگان برای خلق مکان های بازی از مناطق واقعی استفاده کرده اند و با عکس برداری از این مناطق آن ها را به مدل های گرافیکی در بازی تبدیل کرده اند. برای طراحی و اجرای حرکات تمام کننده ی Geralt نیز از قابلیت موشن کپچر استفاده شده است.
طراح بازی آقای Paweł Sasko طی مصاحبه ای که درباره ی بهبود های گرافیکی این نسخه داشت، اعلام کرد :
CD Projekt RED به خوبی از چالش ها استقبال می کند. خلق گرافیک چشم نواز برای بازی هایی با ماموریت خطی، کار سختی نیست چون می توان نقاطی که بازیباز به آن ها متمرکز می شود را شناسایی کرده و بهتر کار کرد اما وقتی عنوان بزرگی مثل The Witcher 3 مطرح می شود ما را با چالش های به مراتب بزرگی روبرو می کند و این موضوع باعث هیجان زده شدن هنرمندان و بازیسازهای ما می شود. اسکرین شات هایی که از بازی منتشر شده است با نسخه ی قدیمی موتور این بازی گرفته شده بودند. اکثر آن ها تغیرات زیادی به خود دیده و دوباره برنامه نویسی شده اند. علاوه بر آن جلوه های بصری جدیدی را به بازی اضافه نموده ایم و این کارها را تا زمانی ادامه خواهیم داد که به کیفیت CG برسیم. هدف برنامه نویسان ما فقط به این موضوع محدود نمی شود و سعی ما بر آن بوده است که بخش هنری گروه ما یکی از گروه های متفکر و قوی شرکت باشد. اکثر اعضای CD Projekt RED در ساخت The Witcher 1 نیز مشارکت داشته اند و تماما با چالش های این عنوان آشنایی کامل دارند. به خوبی می دانیم که به کار گرفتن زیرکانه هنر می تواند برای ما سودمند بوده و ما را در جهت داشتن تکسچرهای عظیم و اجرای بی وقفه ی آنها کمک کند. زمانی که ما بازی را عرضه می کنیم دارای بالاترین گرافیک در یک بازی RPG خواهیم بود
در واقع گرافیک Wild Hunt ورای تصوراتی است که تا کنون از گرافیک بازی های رایانه ای open word داشته اید. این گرافیک به ویژه برای عنوانی که در سبک RPG و دارای یک جهان بزرگ و بی حصر و حد است بسیار دیدنی است و همین امر است که تحسین منتقدان را به همراه داشته است.
The Witcher3 تقریبا 35 بار بزرگتر از The Witcher2 است و حدود 20 درصد از دنیای اسکایرم بزرگتر است با عنوان بزرگی از لحاظ open wold رو به رو هستیم .36 منطقه مختلف در بازی وجود خواهد داشت و هر منطقه نسبت به مناطق دیگه تفاوت های قابل توجهی رو داره .
Pawel Sasko طراح بازی هم نظر جالب و البته جذابی در مورد مبارزات Witcher3 داده:
مبارزات بازی همان چیزی است که بازیکنان در The witcher 2 با آن آشنایی داشتند و این بار تکامل یافته است البته ما بخش مبارزات را به طور کامل تغییر نداده ایم ولی تا حد زیادی در بسیاری از زمینه ها باعث بهبودش شده ایم در حال حاضر مبارزات بازی بسیار تاکتیکی تر است چرا که انتخاب استراتژی مناسب در مقابل حریف یا گروهی از دشمنان می تواند به مبارزات خیلی سریع پایان دهد در حالی که انتخاب استراتژی های اشتباه در هنگام مبارزه ممکن است باعث این شود که مرگ را برای شخصیت اصلی بازی به ارمغان بیاورید البته قابلیت جدید گرالت در بازی بسیار به کار خواهد آمد به عنوان مثال درست در زمانی که مشغول مبارزه با یک اژدهای بالدار هستید ممکن است یک بازیکن با استفاده از قابلیت های گرالت غده ی سمی این اژدها را ببیند و با یک حمله سریع خنجر را در این غده ی سمی فرو کرده و حملات سمی این موجود را غیر فعال کند.این استراتژی به بازیکن این اجازه را خواهد داد تا از حملاتی که حریف به بدترین شکل ممکن نسبت به او میکند جلوگیری کند البته بسیاری از گزینه های مختلف دیگری هم برای استفاده از احساس های گرالت وجود دارد که در کاوش در محیط های بازی نقش مهمی خواهند داشت.یک چیز دیگری که در مبارزات بازی مهم است گزینه یا قابلیت در بازی است به نام Witcher senses این قابلیت که برای اولین بار در بازی استفاده شده شبیهه دید کارگاه در بازی های Batman:Arkham می باشد با استفاده از این قابلیت شما می توانید نقاط ضعف دشمن را تشخیص دهید و به آنها صدمه بیشتری بزنید یا می توانید برای پیدا کردن دشمنان و موجودات در بازی از این گزینه استفاده کنید
نکته بعدی که سی دی پراجکت به ان اشاره کرده بخش دموهای نشان داده درنمایشگاه های مختلف بوده که ماموریت های اختیاری وجانبی بوده در کل نمایش اصلی ازداستان نبوده مثلا در یکی از ماموریت های جانبی که به نمایش درآمده بود این بود که گرالت باید یک هیولایی که شبیه به درخت است واسمش LESDEN است بجنگد درپاین هم گرالت پولی به خاطرکمک هایش میگیرد اما گرالت ازبابت این مسئله کاملا خوش حال نیست.این قصد یک ماموریت جانبی بود که در بازی به تعداد بیشماری وجود دارد شاید جالبت این مبارزه با این هیولا که بسیار قدرتمند هم است این است که این غول قلق کشتن خاص به خود را دارد که گرالت قبل از تعغیب این غول؛ نگاهی به کتاب خود می کند و تحقیق در مورد این غول را انجام می دهد تا بتواند راحتر این غول را شکست بدهد به فرض مثال قدرت مخصوصش چیست نقطه ضعفش چیست اینها موارد متعددی در بازی است که شما از آن بهرمندید. تنوع دشمنان و حیوانات در بازی بسیار بالاست.
نکته بعدی الهامی است که سازندگان بازی ازعنوان اسکایرم که یکی از بزرگترین بازیها بود گرفته اند در این مورد آقای Konrad tomaskiewicz می گوید سی دی پراجکت قطعا چیز های زیادی از عنوان اسکایرم یاد گرفته اند که در ساخت بازی open world با منظرهای وسیع و محیط گسترده و ماجرا های فراوان کمک میکند که یکی از چیز هایی که بازی اسکایرم به آن توجه نکرده بوند توجه به حواشی و جزئیات ماموریتهایی بود به گونه ای که شما می تواتنستید چند بار یک ماموریت را انجام دهید در حالی آن NPC اصلا متوجه نمیشد که شما چند بار است که این ماموریت را برایش انجام داده اید مطلب دیگر این است که بازی از بخش چند نفره پشتیبانی نمی کند و فقط بخش تک نفره دارد که بیش از 100 ساعت گیم پلی دارد.
نکته جالب در بازی ویجر 3 قابلیت دریانوردی است گرالت می تواند با استفاده از قایق به دریا های وسیع بازی سفر کند دریا هایی که در آن حیواناتی همچون وال زندگی میکنند و دریا نوردی یکی از مهمترین فعالیتهای ویجر 3 است . و نکته بعدی در بعد تکنیکی این قابلیت (دریانوردی)با ید گفت حرکات قایق را باتوجه به باد؛ امواج اقیانوس کاملا شبیه سازی شده است کاملا مشابه نمونه واقعی که در این امر برای گشت و گذار بسیار لذت بخش خواهد بود.
دموهایی که در نمایشگاهای مختلف از جملهE3 و .....ازبازی نشان داده شده است جنگل؛مناطق ساحلی؛وتعدادشهرهای کوچک را به همراه سیستم داینامیک شب وروز به علاوه سیستم اب هوا نشان میدهد ان سیستم ها فقط جنبه تذئینی نداردبرای مثال؛اگر شما درهوای طوفانی اقدام به قایق رانی کنید ممکن است باد و طوفان قایق شمارابه سخره های سنگی بکوبد و خرد کند یامثلا در شب ها اگردرجنگل اقدام به گشت زدن بکنید باتوجه به وجود زوزه گرگ ها اقدامی کاملا ریسک پذیر به نظر میاید؛.
موسیقی یا موزیک هایی که در بازی نواخته میشه یک جور حس حماسی بودن رو ایجاد میکنه.صدای شخصیت ها در بازی تا الان که دموهای متعددی در بازی پخش شده کاملا خوب بوده به طور مثال در دمویی که رئیس گروه wild hunt شروع به صحبت کردن میکنه کاملا مشخصه صدای این شخصیت نیز به اندازه ظاهرش باابهت و ترسناکه و یک چیز دیگری که در مورد صداگذاری قابل درکه این که صداگذاری زیبا و به جای بازی است صدای هر شخصیت متناسب با ظاهر و نقش وی در بازی اعمال شده.