قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از 11 به 17 از 17
Like Tree62Likes

موضوع: .: بررسی کامل مادربورد MSI Z87 Mpower :.

  1. #1
    Moderator
    Olesius آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Overclockingheroes.com
    نام واقعی
    Ali
    سن
    37
    نوشته ها
    1,290
    تشکر شده 10,386 بار در 1,386 پست
    Olesius آنلاین نیست.

    .: بررسی کامل مادربورد MSI Z87 Mpower :.

    با نام و یاد خدا


    بررسی مادربورد MSI Z87 Mpower

    با عرضه نسل چهارم پردازنده های سری Core کمپانی اینتل تحت عنوان هاسول (Haswell) در سه ماهه دوم سال 2013 میلادی، مادربوردهای سازگار با این پردازنده ها نیز مبتنی بر چیپست جدید کمپانی اینتل با عنوان Z87 بتدریج توسط کمپانی های مختلف معرفی و عرضه گردیدند. از این رو شاهد رقابتی داغ و نفس گیر بین کمپانی های مطرح برای ارائه محصولاتی جدید بوده و این موضوع طیف وسیعی از انتخاب های متفاوت را برای کاربران خانگی و حرفه ای فراهم کرده است.

    تصور می کنم کاربران ایرانی با روال و برنامه کاری کمپانی اینتل طی این چند سال به خوبی آشنا شده و در جریان گام های های تیک - تاک این کمپانی در عرضه پردازنده های جدید قرار دارند. حال بعد از سری پردازنده های Ivy Bridge (نسل سوم پردازنده های سری Core) به عنوان "تیک" پروسه 22 نانومتری که علی رغم دمای کاری نسبتا زیاد فروش خوبی را تجربه کردند، سری پردازنده های Haswell (نسل چهارم پردازنده های سری Core) به عنوان "تاک" با همان تکنولوژی ساخت 22 نانومتری پا به عرصه گذاشتند. همواره "تیک" با تغییر کلی معماری و تکنولوژی ساخت پردازنده همراه بوده و "تاک" نیز ریز معماری جدیدی با تغییرات جزئی در پی دارد. لذا آن گونه که انتظار می رفت در بخش پردازنده مرکزی اختلاف بین Ivy Bridge و Haswell ناچیز بوده و برگ برنده Haswell را پشتیبانی از فرکانس حافظه بالاتر (بالطبع پهنای باند بالاتر)، مدیریت و بازدهی انرژی (Power Efficiency) به مراتب بهتر و تراشه گرافیکی مجتمع قدرتمند آن یعنی HD4600 رقم می زند که جهش بزرگی نسبت به HD4000 تلقی شده و کاربران برای اولین بار می توانند با آن به بازی کردن بپردازند!

    هم زمان با عرضه پردازنده های Haswell شاهد تغییر سوکت پردازنده نیز از LGA1155 به LGA1150 می باشیم، این بدان معناست که پردازنده های Haswell قابل استفاده بروی مادربوردهای Z77، H77 و ... نخواهند بود. در ادامه برنامه کاری کمپانی اینتل این تغییر سوکت و عرضه پردازنده های جدید همواره با عرضه چیپست جدیدی همراه بوده است که در این مورد نیز چیپست Z87 اینتل پا به عرصه گذاشته است که به نوعی می توان آن را ارتقاء یافته یا نسخه بروزتری از چیپست Z77 معرفی کرد! شاید به عنوان بارزترین ویژگی های قابل اشاره در مورد چیپست Z87 اینتل می توان به افزایش تعداد پورت های SATA 6Gb/s بصورت پیش فرض، ویژگی های Intel® Rapid Recover Technology (Intel® RRT)،Intel® High Definition Audio (Intel® HD Audio) و پشتیبانی از سه صفحه نمایش (Display) بطور همزمان اشاره کرد. شایان ذکر است چیپست Z87 اینتل همراه با چیپست H87 و B85 برای جایگزینی سری 7 معرفی شده اند.

    کمپانی MSI یا Micro-Star International از کمپانی های پیشرو در زمینه تولید مادربورد، کارت گرافیکی، نوت بوک، All in One، تبلت، سرور و ... از سال 1986 میلادی کار خود را با شعار نوآوری و خلاقیت آغاز کرده و اولین مادربورد و نوت بوک با قابلیت اورکلاک در جهان! ساخت این کمپانی خوشنام تایوانی می باشد. کمپانی MSI در سالیان اخیر همواره بر کیفیت ساخت بالا و امکانان منحصربفرد محصولات خود تمرکز داشته است، از این رو محصولات این کمپانی بلطف تیم R&D هوشمندش خصوصا در حوزه مادربورد، کارت گرافیکی و نوت بوک های گیمینگ توانسته اند جایگاه مستحکم و درخور توجهی بین کاربران، گیمرها و اورکلاکرهای حرفه ای کسب کنند و فضای رقابت را بین برندهای مختلف تنگ و تنگ تر کنند! محصولات (مادربورد و کارت گرافیکی) کمپانی MSI در حال حاضر در سه سری یا گروه دسته بندی می گردد:
    برترین محصولات به منظور اورکلاکینگ (Overclocking) با رنگ بندی مشکی و زرد
    محصولات گیمینگ (Gaming) با رنگ بندی مشکی و سرخ
    محصولات کلاسیک (Classic) با رنگ بندی مشکی و آبی


    MSI Z87 Mpower جزء سری اول یا اورکلاکینگ طبقه بندی شده و بازار هدف آن را کاربران و اورکلاکرهای حرفه ای تشکیل می دهد. این محصول با دیدگاه اورکلاکینگ طراحی و تولید شده است، از این رو در طراحی بخش های مختلف مادربورد استفاده از قطعات الکترونیکی با کیفیت، سیستم توان قدرتمند و کاربری آسان و راحت برای اورکلاکرها به چشم می خورد. در واقع اورکلاکینگ اولویت اول در طراحی و ساخت این مادربورد بوده و در تمامی بخش های آن این مورد رعایت شده است. قبل از شروع بررسی نگاهی خواهیم داشت به آنچه که گذشت تا این سری از مادربوردهای MSI شکل بگیرد:
    مادربوردهای سری X کمپانی MSI همچون X58 Xpower و X79 Xpower II همواره جزء مادربوردهای حرفه ای و البته گران قیمت بازار تلقی می شدند، همین موضوع باعث می شد تمامی گیمرها و اورکلاکرهای حرفه ای بدلیل محدودیت بودجه قدرت خرید آنها را نداشته باشند! تا اینکه سال گذشته کمپانی MSI سری جدید M و اولین عضو آن Z77 Mpower را با تغییرات مختصری معرفی کرد. Mpower را می توان برادر کوچک تر یا نسخه ارزان تری از Xpower بشمار آورد، در واقع هر دو برای کاربران و اورکلاکرهای حرفه ای طراحی شده اند ولی با این تفاوت که Mpower از قیمت تمام شده و امکانات کمتری در مقابل Xpower برخودار می باشد! از این رو بسیاری از کاربران و اورکلاکرهای حرفه ای با هزینه ای کمتر و معقول تر می توانند از یک مادربورد ویژه به منظور اورکلاکینگ بهره مند شوند. از طرفی کمپانی MSI نیز اعلام کرده است بازار هدف مادربوردهای سری Mpower شامل اورکلاکرهای خانگی نیز می گردد، کاربرانی که قصد اکستریم اورکلاکینگ نداشته ولی با این همه از روی علاقه یا افزایش کارایی سیستم مایل هستند از سیستم خانگی خود همواره در حالت اورکلاک شده استفاده نمایند.

    مادربوردهای MSI تابحال جوایز و نشان های متعددی از نمایشگاه های مختلف کسب کرده اند و اولین عضو این سری یعنی Z77 Mpower نیز موفق گردید نشان معتبر Taiwan Excellence را در سال 2013 میلادی کسب کند. نشان Taiwan Excellence از اعتبار و ارزش جهانی بسیار بالایی برخوردار بوده که توسط شورای توسعه تجارت خارجی تایوان (TAITRA) سازمان دهی شده است و هر ساله در تلاش برای جلب توجه اذهان عمومی به کیفیت محصولان کشور تایوان و نیز تحریک نوآوری و توسعه نام های تجاری مراسم باشکوهی مرتبط با آن برگزار می شود. هیئتی از داوران شامل کارشناسان مشهور و شناخته شده صنعت IT، در پنج مرحله متفاوت محصولات را مورد ارزیابی دقیق قرار می دهند که آن پنج مرحله عبارت هستند از: تحقیق و توسعه (R&D)، طراحی، کیفیت، MIT و بازاریابی.



    MSI Z87 Mpower
    ترکیب رنگ مشکی و زرد همچون کارت های گرافیکی سری Lightning ایده جالبی ست، اگر مادربورد Z77 Mpower را (بررسی آن نیز منتشر گردید) به خاطر بیاورید ترکیب رنگ مشابهی داشته و همین ایده باعث گردید در آن مقطع علاقه مندان زیادی را سمت خود جذب کند. حتی کیس مودر های حرفه ای نیز به استفاده از این ترکیب رنگ در کیس های حرفه ای روی آوردند. شاید بد نیست اشاره ای هم به کمپانی Avexir داشته باشیم که ماژول حافظه هایی با ترکیب رنگ مشکی و زرد برای هماهنگی بیشتر با مادربوردهای Mpower و Xpower کمپانی MSI تولید کرده است. در هر صورت مادربورد Z87 Mpower در سایز متداول ATX (30.5 سانتیمتر در 24.4 سانتیمتر) تولید شده و از PCB مشکی مات بهره می برد با این تفاوت که PCB این مادربورد طبق اذعان کمپانی سازنده برای اورکلاکینگ بهینه سازی شده و از شش لایه مختلف همراه با بافتی از Fiberglass برای افزایش مقاومت در برابر رطوبت و الکتریسته ساکن تشکیل شده است. افزایش تعداد لایه های PCB و جداسازی سیکل های انرژی که وظیفه تغذیه بخش های حیاتی مادربورد را برعهده دارند پایداری بهتر مادربورد را تحت شرایط دشوار و اکستریم اورکلاکینگ بدنبال خواهد داشت. مشابه این موضوع را در کارت های گرافیکی MSI نیز شاهد می باشیم که بدلیل توان مصرفی بالای آنها از PCB هشت لایه استفاده می گردد. Z87 Mpower در برخورد نزدیک از کیفیت ساخت بالایی برخوردار بوده و قطعات الکترونیکی با کیفیتی نیز تحت استاندارد نظامی در ساخت آن بکار رفته است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

    در بخش بالای مادربورد هیت سینک یکپارچه بخش مدیریت سیستم توان مادربورد به صورت M بزرگ جلب توجه می کند! این اولین باری هست که کمپانی MSI از سینک های پیوسته در این بخش استفاده کرده است. خنک کننده Passive چیپست Z87 نیز ترکیب رنگ مشابهی داشته و نیمی از حرف M بصورت سمبلیک بروی آن نقش بسته است. طی انجام بررسی و روشن شدن مادربورد نوشته msi حک شده بروی این هیت سینک روشن شده و زیبایی چشم نوازی به سیستم می بخشد. طراحی کلی مادربورد Overclocking Friendly بوده و سعی شده است اطراف سوکت پردازنده مرکزی و اسلات های PCI-E حتی الامکان عاری از قطعات الکترونیکی مزاحم بوده و اورکلاکرهای حرفه ای را برای عایق بندی با مشکل مواجه نکند.



    پردازنده و سیستم مدیریت توان:
    Z87 Mpower با تمامی پردازنده های نسل چهارم سری Core اینتل با عنوان Haswell (برای سوکت LGA1150) من جمله Core™ i7/ i5/ i3 ،Pentium و Celeronسازگار بوده و سوکت پردازنده نیز ساخت کمپانی مشهور Lotes می باشد که از کیفیت ساخت بسیار بالایی نسبت به نمونه مشابه کمپانی Foxconn داراست.


    سیستم مدیریت توان مادربورد یکی از مهمترین بخش های یک مادربورد بوده و کمپانی های سازنده همواره فوکوس و تمرکز ویژه ای بر این بخش دارند. از این رو هر یک از کمپانی ها با توجه به تکنولوژی های خاص و منحصربفرد خود این بخش را به بهترین شکل ممکن تجهیز می کنند. سیستم مدیریت توان یا به اختصار PWM وظیفه مهم تغذیه پردازنده مرکزی را در شرایط گوناگون بر عهده داشته و مادربورد Z87 Mpower نیز مجهز به 16 فاز از نوع PowerPak Mosfet همراه با کنترولر دیجیتال می باشد. علاوه بر این، یک فاز نیز برای تغذیه ماژول های حافظه DDR3 اختصاص یافته است. DrMOS را بخاطر دارید؟ کمپانی MSI برای چندین سال استفاده انحصاری از این تکنولوژی (یا بهتر است بگوییم IC) را در اختیار داشت و پس از آن کمپانی های متعددی از جمله گیگابایت، EVGA و ... به استفاده از آن روی آوردند. شاید حدود یک سال پیش، با معرفی پلتفورم X79 کمپانی MSI نسل دوم DrMOS را نیز معرفی کرد که ویژگی ها و مشخصات فنی قابل توجهی دارا بود. حال با معرفی مادربوردهای سری هشت کمپانی MSI و رونمایی از تکنولوژی DigitALL Power Design کمپانی MSI دیگر از DrMOS II استفاده نمی کند! نسخه جدیدتر آن یعنی DrMOS 4 بروی Z87 Xpower عرضه خواهد شد و مادربوردهای Z87 Mpower و Z87 Mpower Max از PowerPak Mosfet با کارایی و بازدهی مشابه بهره خواهند برد.


    پیش از این اشاره کردیم کنترولر سیستم توان مادربورد Z87 Mpower از نوع دیجیتال و با مشخصه IOR3563B می باشد، از مزیت های سیگنال دیجیتال نسبت به سیگنال آنالوگ می توان به ارائه ولتاژی با ثبات، پایداری و دقت بالا در کنار زمان پاسخ دهی (Response)کمتر اشاره کرد. این مولفه در هنگام اکستریم اورکلاکینگ و فرکانس های بالا بسیار لازم و ضروری می باشد. در شرایط عادی نیز کاهش دمای کاری پردازنده و افزایش عمر مفید آن را بدنبال دارد. همچنین کنترولر دیجیتال PWM نیز وظیفه کاهش مصرف انرژی مادربورد را در اوقات بیکاری پردازنده با خاموش یا آماده به کار کردن فازهای اضافی بر عهده دارد. جریان مورد نیاز پردازنده نیز از طریق دو کانکتور 8 پین v12 از نوع E-ATX تامین می گردد که نشان از پتانسیل بالای مادربورد برای دستیابی به فرکانس های بالا می باشد!!


    در بخش سیستم مدیریت توان مادربورد چوک های SFC با هسته فریت و خازن های تخت Hi-c با هسته تنتالیوم نیز مشاهده می گردد. اولین مزیت خازن های تخت Hi-C در کنار طول عمر مفید بسیار بالا عایق بندی بسیار آسان پردازنده برای اکستریم اورکلاکینگ می باشد و توجه به این موضوع که کارایی این نوع خازن ها با تلرانس ناگهانی دما تغییر نمی یابد. چوک های SFC یا Super Ferrit Choke نیز از ظرفیت جریان بیشتری نسبت به چوک های متداول برخوردار بوده و پای ثابت محصولات MSI به دلیل کارایی بالا می باشند. در سایر بخش های مادربورد Z87 Mpower نیز خازن های جامد ژاپنی با هسته آلومینیومی و روکشی از نیکل به رنگ تیره جلب توجه می کند که ممکن است برخی کاربران برای بار اول آنها را مشاهده کرده باشند. پوشش بکار رفته در این خازن های جامد که به Dark Solid معروف هستند در مقابل پوسیدگی و زنگ زدگی مقاومت بیشتری داشته و باعث می گردد مقاومت بیشتری نیز در دمای کاری بالا داشته باشند. از این رو طول عمر مفید آنها در شرایط کاری مداوم و سخت (تحت لود و دمای محیط بالا) بیش از ده سال و در حالت Office بیش از 50 سال می باشد.

    مواردی که ذکر گردید، تحت عنوان استاندارد نظامی یا Military Class 4 کمپانی MSI شناخته می شوند که کارایی مادربورد را در شرایط سخت کاری تضمین کرده و باعث افزایش عمر مفید آن می گردد. قطعات الکترونیکی تحت استاندارد Military Class 4 بدلیل گذراندن 7 تست دشوار و سخت مربوط به گواهی MIL-STD-810G (استاندارد نظامی کشور ایالات متحده آمریکا) در آزمایشگاه های معتبر و شرایط شبیه سازی شده، گواهینامه مربوط به کیفیت و پایداری (Quality & Stability) را با موفقیت دریافت کرده اند. همچنین گواهی OC Certified نیز پایداری سیستم را هنگام اورکلاکینگ تضمین می کند. گفته می شود تک تک محصولات تحت این گواهی باید تست استرس Prime95 را به مدت یک روز یا 24 ساعت بی وقفه با استفاده از خنک کننده مایع اجرا کرده و با موفقیت به پایان برسانند.



    پشتیبانی از 3000 مگاهرتز!
    Z87 Mpower قابلیت پشتیبانی از حداکثر 32 گیگابایت حافظه DDR3 با فرکانس کاری بیش از 3000 مگاهرتز (در حالت اورکلاک) را از طریق چهار شکاف حافظه بروی مادربورد دارا می باشد. نکته قابل توجه چرخش 180 درجه ای اسلات های حافظه نسبت به مادربورد Z77 Mpower می باشد! همچنین اسلات های حافظه نیز محصول کمپانی Lotes بوده و این موضوع یکی از نقاط قوت مادربوردهای کمپانی MSI و Z87 Mpower بشمار می آید! کانال اول (A) یعنی اسلات های دوم و چهارم و کانال دوم (B) یعنی اسلات های اول و سوم بخوبی بروی مادربورد مشخص شده است.
    این بخش از مادربورد نسبتا پر ازدحام بوده و کانکتور 24 پین 12v جهت تغذیه مادربورد، دیباگر وضعیت سیستم، سوئیچ تغیر بایوس (A-B) بهمراه نقاط اندازه گیری ولتاژ سیستم یا V-Check Points در این بخش قرار دارند. سوئیچ تغییر بایوس اشاره ای به ویژگی Multi-Bios مادربورد دارد که در صورت بروز مشکل برای بایوس A براحتی کاربر می تواند بایوس A را از روی بایوس B ریکاوری یا بازگردانی کند یا اینکه سیستم را از طریق بایوس B راه اندازی نماید. V-Check Points نیز براحتی و تنها با استفاده از یک ولت متر اطلاعات دقیقی از ولتاژ های لحظه ای سیستم در اختیار اورکلاکرهای حرفه ای قرار می دهد.




    پشتیبانی از CrossFire/SLI سه گانه:
    در بخش اسلات های توسعه، سه اسلات PCI-E X16 نسل سوم (Gen 3.0) همراه با چهار اسلات PCI-E X1 برای مادربورد Z87 Mpower توسط کمپانی MSI در نظر گرفته شده است که امکان ترکیب کارت های گرافیکی AMD و nVIDIA را در چینش های مختلف فراهم می کند. با توجه به محدودیت ذاتی پردازنده های Haswell و اینکه هیچ چیپست کمکی برای افزایش تعداد لنز یا مسیر گرافیکی بروی این مادربورد در نظر گرفته نشده است، (هرچند تعبیه چیپست کمکی افزایش قیمت نهایی محصول را در پی دارد و برادر بزرگتر آن Xpower از این مورد بهره می برد) تنها کارت گرافیکی اول از پهنای مسیر کامل X16 بهره خواهد برد و در صورت نصب دو یا سه کارت گرافیکی پهنای مسیر آنها به ترتیب به صورت X8-X8 و X8-X4-X4 خواهد بود. نکته قابل توجه فاصله مناسب اسلات PCI-E اول و دوم می باشد که باعث می گردد هوا بخوبی بین دو کارت گرافیکی جریان یابد و در دمای کاری آن ها نیز موثر خواهد بود. همچنین این ویژگی اجازه نصب کارت های گرافیکی سه اسلاته را نیز فراهم می کند.
    اسلات های PCI-E X1 نیز برای اتصال ابزارهای توسعه مرسوم کاربرد فراوانی دارند.



    سیستم صوتی:
    شاید تصور بر این باشد که مادربورد طراحی شده برای اورکلاکینگ چه نیازی به تراشه صوتی حرفه ای و تکنولوژی های صوتی جدید داشته باشد!؟ در آغاز بررسی نیز اشاره گردید، کمپانی MSI نیم نگاهی نیز به اورکلاکرهای خانگی و نه چندان حرفه ای دارد. از این رو بدیهی است برای اینکه Z87 Mpower از هر نظر کامل باشد نیاز به تراشه صوتی قدرتمند نیز احساس گردد، کاربران بسیاری وجود دارند که علاقه مند به تهیه قطعات High-End برای سیستم خانگی خود می باشند. کنار اسلات های کارت گرافیکی لوگو فلزی Audio Boost خودنمایی می کند که تراشه صوتی Realtek® ALC1150 Codec را در دل خود جای داده و خروجی صوتی با کیفیت 7.1 کاناله را ارائه می کند. این تراشه صوتی از جدید ترین محصولات کمپانی Realtek بوده و کمپانی MSI در محصولات گیمینگ خود نیز از آن بهره می برد. اما شاید این سوال در ذهن شما نقش ببند که Audio Boost چیست؟
    طبق اظهار نظر کمپانی MSI این ویژگی با ایزوله کردن یا جداسازی چرخه (Circuitry) صوتی از دیگر بخش های مادربورد نویز موجود را تا حد زیادی کاهش داده و با استفاده از خازن های صوتی Nippon Chemi con بهمراه چیپ آمپلی فایر (AmpliFier) با مشخصه Ti OPA1652 ضمن فیلتر کردن مجدد، امواج صوتی را تقویت کرده و باعث افزایش چشم گیر کیفیت، شفافیت و کریستالیزه اصوات می گردد. همچنین برای انتقال هرچه بهتر سیگنال های صوتی از جک های صدای طلا اندود با 30 میکروگرم طلا استفاده شده است. بهره گیری از چیپ آمپلی فایر به کاربران این امکان را فراهم می کند از هدفون ها و سیستم های صوتی حرفه ای بروی این مادربورد نهایت لذت ببرند!! قابل ذکر است یک چیپ آمپلی فایر مشابه نیز برای کانکتور Front Panel در نظر گرفته شده است.




    شبکه:
    مادربورد Z87 Mpower نیز همچون سری گیمینگ کمپانی MSI از کنترولر شبکه قدرتمند Killer E2205 به عنوان جدیدترین تراشه ساخت کمپانی Qualcomm Atheros بهره می برد که با سیستم عامل های ویندوز هفت و هشت سازگاری کامل دارد. کنترولر شبکه Killer برای بسیاری کاربران و گیمرهای حرفه ای شناخته شده می باشد، از ویژگی های بارز کنترولر شبکه Killer کاهش زمان تاخیر (latency) و افزایش پهنای باند در بازی های آنلاین و تحت شبکه می باشد که لگ های متداول در بازی های تحت شبکه را بطور کامل رفع می کند.
    در پکیج مادربورد، یک مدول Add On نیز مربوط به شبکه بی سیم Wi-fi 802.11 b/g/n، Bluetooth نسخه 4.0و تکنولوژی WiDi اینتل قرار دارد که در بخش بالای مادربورد، کنار پورت های I/O به آسانی نصب می گردد. تراشه این مدول Intel Centrino Wireless-N 2230 بوده که تبادل اطلاعات راحت و آسانی را با ابزارهای مختلف برای کاربران فراهم می سازد. تکنولوژی Intel WiDi نیز امکان نمایش فایل های ویدئویی را بروی تلویزیون (TV) یا صفحه نمایش های مجهز به این تکنولوژی بدون نیاز به کابل فراهم می کند. همراه این مدول دو عدد آنتن نیز ارائه شده است.




    Storage:
    همان طور که در ابتدای بررسی اشاره شد، از ویژگی های جدید چیپ Z87 اینتل پشتیبانی از شش پورت SATA 6Gb/s بصورت پیشفرض می باشد که خبر خوشایندی برای علاقه مندان به استفاده از چندین ابزار ذخیره سازی در حالت Raid می باشد، لذا مادربورد Z87 Mpower نیز از شش پورت SATA 6Gb/s مذکور با قابلیت پشتیبانی از حالت های مختلف Raid 0/1/5/10 همراه با دو پورت SATA 6Gb/s دیگر که توسط چیپ ASMedia ASM1061 مهیا شده است بهره می برد (در مجموع هشت پورت).
    در بین اسلات های PCI-E پورت مفید mSATA نیز به چشم می خورد که قابلیت نصب هارد جامد mSATA را برای کاربران فراهم می کند. از این طریق شما می توانید هارد مکانیکی (HDD) خود را با هارد حالت جامد mSATA ترکیب کرده و از سرعت بالای دسترسی به اطلاعات لذت ببرید. در واقع این موضوع به تکنولوژی Intel Smart Response اشاره داشته و هارد جامد به عنوان کش یا حافظه موقت پرسرعت برای هارد مکانیکی ایفای نقش می کند. از این رو بوت سیستم، بارگذاری فایل ها و نرم افزارهای سنگین سریع تر از گذشته انجام خواهد شد




    Back Panel I/O Ports:
    پانل پشتی مادربورد Z87 Mpower نیز مطابق انتظار تمامی پورت های مورد نیاز و ضروری را پوشش داده است. طبق اذعان کمپانی MSI پورت های PS/2 و USB برای گیمینگ بهینه سازی شده و میزان ضخامت طلای به کار رفته در آنها به 30um افزایش یافته است. این ویژگی علاوه بر افزایش حساسیت ماوس در بازی ها، افزایش عمر مفید و کاهش استهلاک پورت ها را نیز (تا میزان 10 برابر) به دنبال دارد. همچنین این پلتفورم با ترکیب خروجی تصویر های HDMI و DisplayPort از تصویر یکسان یا گسترده بروی دو یا سه مانتیور پشتیبانی می کند که مزیت بسیار خوبی تلقی می گردد.
    - یک پورت کومبو PS/2 برای اتصال ماوس/کیبورد
    - دکمه Clear Cmos
    - دو پورت USB 2.0
    - شش پورت USB 3.0
    - یک پورت شبکه RJ45
    - یک پورت خروجی اپتیکال S/PDIF
    - شش ورودی و خروجی Audio
    - دو خروجی تصویر HDMI v1.4
    - یک خروجی تصویر DisplayPort

    شش پورت داخلی USB 2.0 (سه کانکتور) بهمراه دو پورت داخلی USB 3.0 (یک کانکتور) نیز بروی مادربورد تعبیه شده است. از مجموع هشت پورت USB 3.0 بصورت پیش فرض چهار پورت توسط چیپست Z87 و چهار پورت نیز توسط چیپ کمکی ASMedia ASM1074 مهیا شده است. همچنین یک کانکتور نیز برای اتصال TPM همراه با کانکتور صوتی Front Panel بروی مادربورد قرار گرفته است.



    در بخش انتهایی مادربورد نیز مجموعه ای از کلید های مفید و متداول در هنگام اورکلاکینگ خودنمایی می کند که عبارت هستند از: کلید روشن/خاموش، کلید ریست (Reset)، افزایش و کاهش فرکانس مسیر، OC Genie 4، OC Switch و Go2 Bios.
    OC Genie تکنولوژی انحصاری و نام آشنای کمپانی MSI برای آن دسته از کاربرانی می باشد که اطلاعات کافی در مورد اورکلاکینگ نداشته و مایل به انجام آن می باشند. تنها با فعال سازی آن در حالتی که سیستم خاموش است، سیستم در کمتر از یک ثانیه به صورت اورکلاک شده و با تنظیمات ایده آل بوت می گردد. نسل چهارم این تکنولوژی اجازه انتخاب دو حالت را برای کاربران مهیا می سازد:
    حالت اول کلید OC Switch روی A قرار داشته و پردازنده تا مرز 4 گیگاهرتز اورکلاک می گردد
    حالت دوم کلید مذکور روی C قرار گرفته و پردازنده تا فرکانس 4.2 گیگاهرتز اورکلاک می گردد



    پکیج محصول و لوازم آن:






    - ادامه بررسی در پست دوم



    با تشکر از توجه شما
    تیم اورکلاکینگ هیروز
    علی کریمخانی

    * بسیار خرسندیم مادربورد MSI Z87 Mpower نیز همچون دیگر قطعات برای اولین بار در ایران توسط تیم اورکلاکینگ هیروز بررسی شده است


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    this is my life homie, you decide yours

    چارلی چاپلین: آدم خوبــــــــــی باش
    ولی وقتت رو برای اثباتش به دیگران تلف نکن... !

    همیشه آنچه که درباره "من" می دانی باور کن،
    نه آنچه که پشت سر "من" شنیده ای "من" همانم که دیده ای نه آنکه شنیده ای... !


  2. 38 کاربر بابت این ارسال مفید از Olesius تشکر کرده اند:

    Agent 47 (24th August 2013),Aliover (24th August 2013),Amin_CaraGT2 (26th August 2013),AMIR_HA (27th August 2013),Artemis (24th August 2013),badboys_shiraz (9th September 2013),Behnam_2337 (24th August 2013),benyps (23rd August 2013),Blue Rose (24th August 2013),central_core (24th August 2013),Don_Corleone (24th August 2013),ErfanDL (24th August 2013),Hamed_Classic (24th August 2013),hazhar.ghorbani (24th August 2013),Hossein1989 (24th August 2013),hossien1367 (31st August 2013),IceFire (24th August 2013),iSteve (24th August 2013),lorn (25th August 2013),magiteq (24th August 2013),masoudps3 (8th July 2014),Mehdi_FXX (26th August 2013),mohammad72 (24th August 2013),m_a_q (24th August 2013),overclock990 (24th August 2013),Reza Y (24th August 2013),Reza-sony (24th August 2013),sapple (25th August 2013),SASANOC (24th August 2013),SETIZEN (24th August 2013),sMohammad (23rd August 2013),smrbh (28th August 2013),TERRORIST (24th August 2013),TRIDENT (24th August 2013),Varand (24th August 2013),Veyron (23rd August 2013),XoMa (24th August 2013),ZeNer (27th August 2013)



  3. #11
    Moderator
    Olesius آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Overclockingheroes.com
    نام واقعی
    Ali
    سن
    37
    نوشته ها
    1,290
    تشکر شده 10,386 بار در 1,386 پست
    Olesius آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط Olesius نمایش پست ها
    در ابتدا عکس هایی از محیط بایوس:
    آنچه که مشخص است علاوه بر تغییرات ظاهری محیط بایوس، تنظیمات، گزینه ها و آپشن های متعدد و جدیدی برا پردازنده، حافظه ها و دیگر بخش ها توسط کمپانی MSI در نظر گرفته شده است. دیدن سر برگ های مربوط به پردازنده و حافظه ها خالی از لطف نیست...


    [Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ]


    سیستم تست:





    مشخصات پردازنده در حالت پیش فرض:
    [Only registered and activated users can see links. ]

    پردازنده در حالت اورکلاک:

    [Only registered and activated users can see links. ]





















    تست کوتاه حافظه ها:
    در این تست کوتاه تمامی ولتاژها در حالت دیفالت و پیش فرض خود قرار داشته و تایمینگ های حافظه ها نیز در حالت Auto رها گردید. با ولتاژ پیش فرض 1.65 ولت برای حافظه های ترنسند فرکانس 2933 مگاهرتز بطور کاملا پایدار بدست آمد و فرکانس 3000 مگاهرتز در لود ویندوز با مشکل مواجه شد!

    [Only registered and activated users can see links. ]


    نتیجه گیری پایانی:
    باید اذعان داشت، کمپانی msi در چند سال اخیر خصوصا در مورد پلتفورم های X79 و Z77 پیشرفت چشمگیری نسبت به گذشته داشته و رقیبی جدی برای کمپانی های دیگر تلقی می گردد. مثال بارز آن را می توان مادربورد Z77 Mpower دانست که ضمن خوش قیمت بودن از کارایی بالایی در رده خود برخوردار بوده و فروش خوبی را نیز تجربه کرد. طراحی کلی مادربورد و استفاده از ترکیب رنگ مشکی و زرد نکته مثبتی در مادربوردهای اخیر کمپانی MSI می باشد که ظاهر زیبایی به آنها بخشیده است. Z87 Mpower این بار کامل تر از گذشته و با ترکیبی از مولفه های گیمینگ و اورکلاکینگ پا به عرصه گذاشته است. سیستم توان قدرتمند، استفاده از قطعات الکترونیکی مرغوب و با کیفیت، امکانات و قابلیت های مفید و کاربردی و در نهایت قیمت مناسب! (200 الی 230 دلار) باعث می شود امتیاز بالایی کسب کند و خرید آن به کاربران اورکلاکینگ هیروز توصیه شود!
    همچنین با تغییر و تحولات اخیر کمپانی MSI در مورد بایوس این مادربورد قدرتمند، شاید کمتر کسی دیگر بتواند از بایوس آن ایراد بگیرد!! خصوصا که رکورد فرکانس پردازنده Core i7 4770K نیز توسط این سری ثبت شده است...





    با تشکر
    تیم اورکلاکینگ هیروز

    * تشکر ویژه از امین عزیز به خاطر در اختیار قرار دادن پردازنده شون برای انجام این بررسی

    دوستان نتایج بررسی هم قرار گرفت...

    امیدوارم مفید بوده باشد


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    this is my life homie, you decide yours

    چارلی چاپلین: آدم خوبــــــــــی باش
    ولی وقتت رو برای اثباتش به دیگران تلف نکن... !

    همیشه آنچه که درباره "من" می دانی باور کن،
    نه آنچه که پشت سر "من" شنیده ای "من" همانم که دیده ای نه آنکه شنیده ای... !


  4. 19 کاربر بابت این ارسال مفید از Olesius تشکر کرده اند:

    Aliover (1st September 2013),arman_kad (27th August 2013),Artemis (27th August 2013),Behnam_2337 (31st August 2013),central_core (27th August 2013),Don_Corleone (3rd March 2014),ErfanDL (27th August 2013),Hamed_Classic (31st August 2013),hi1 (13th August 2014),IceFire (29th August 2013),mahdi8063 (31st August 2013),Mehdi_FXX (31st August 2013),met (25th May 2014),mohammad72 (27th August 2013),mohammad775 (27th August 2013),morteza.p (27th August 2013),Reza Y (3rd March 2014),sapple (1st March 2014),SETIZEN (27th August 2013)



  5. #12
    OCH Member
    smrbh آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    تبریز
    نام واقعی
    محمدرضا
    سن
    35
    نوشته ها
    325
    تشکر شده 2,414 بار در 323 پست
    smrbh آنلاین نیست.
    مثل همیشه کارتون حرف نداشت علی جان

    سوکت پردازنده نیز ساخت کمپانی مشهور Lotes می باشد که از کیفیت ساخت بسیار بالایی نسبت به نمونه مشابه کمپانی Foxconn داراست.
    1 - آیا واقعا سوکت پردازنده هایی که ساخت کمپانی Lotes هستن ، از کیفیت بهتری نسبت به کمپانی Foxconn برخوردارن و چه تفاوت های عمده ای با هم دارن که باعث بهتر شدن کیفیت این نوع سوکتا شده هست و سوالی که برام پیش اومده ، چرا گیگابایت و ایسوس از این نوع سوکتا استفاده نمیکنن .

    2 - چه تفاوتهایی بین این مادربرد و Xpower وجود داره و اگه امکانش هست یه سری تست و مقایسه از مادربرد های هم رده با این مادربرد انجام بدید و نتایج رو در تاپیک بزارید .

    3 - کی وارد بازار خواهد شد و آیا از قیمت حدودی این مادربرد اطلاع دارید .

    ممنون


    Motherboard : ASRock Z97 OC Formula Processor : Intel Core i7-4790K
    Main Memory : Kingston HyperX Beast 8GB (2x4GB) - 2400 Graphics Card : Intel HD Graphics 4600
    Cooling : XSPC RayStorm Copper - RX360 - Photon 270-D5 Vario Power Supply : Corsair AX1200i

  6. 8 کاربر بابت این ارسال مفید از smrbh تشکر کرده اند:

    Aliover (1st September 2013),arman_kad (31st August 2013),Behnam_2337 (1st September 2013),Blue Rose (31st August 2013),Don_Corleone (19th December 2013),Mehdi_FXX (31st August 2013),Olesius (31st August 2013),sapple (3rd September 2013)



  7. #13
    Moderator
    magiteq آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    عطا
    سن
    35
    نوشته ها
    3,185
    تشکر شده 16,693 بار در 3,031 پست
    magiteq آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط smrbh نمایش پست ها
    مثل همیشه کارتون حرف نداشت علی جان



    1 - آیا واقعا سوکت پردازنده هایی که ساخت کمپانی Lotes هستن ، از کیفیت بهتری نسبت به کمپانی Foxconn برخوردارن و چه تفاوت های عمده ای با هم دارن که باعث بهتر شدن کیفیت این نوع سوکتا شده هست و سوالی که برام پیش اومده ، چرا گیگابایت و ایسوس از این نوع سوکتا استفاده نمیکنن .

    2 - چه تفاوتهایی بین این مادربرد و Xpower وجود داره و اگه امکانش هست یه سری تست و مقایسه از مادربرد های هم رده با این مادربرد انجام بدید و نتایج رو در تاپیک بزارید .

    3 - کی وارد بازار خواهد شد و آیا از قیمت حدودی این مادربرد اطلاع دارید .

    ممنون
    تفاوت اصلیش یکی تو مدار رگلاتور که برای xpower تعداد 32فاز هست ولی mpower تعداد 16 فاز تفاوت بعدی استفاده از سوئیچ plx8747 که با 32 لنز
    تو حالت dual gpu پهنای باند کامل x16/x16 رو میده در صورتی که mpower از تعداد لاین های پیش فرض haswell استفاده میکنه که وجود این چیپ کنترلر
    کمکی , عملا هیچ تفاوتی ایجاد نکرده به صورتی که در حالت tri gpu تنها بین 2 تا 10 افزایش performance داشته و در dual gpu هم هیچ تفاوتی ایجاد نکرده
    و در اخر استفاده از پروتکل 802.11ac با باند 5ghz برای wifi که در xpower تعبیه شده
    منبع:anandtech
    اگر هم تو ایران وارد بشه تو محدوده قیمت 2 تومن هست مثل سری های مشابه z87 با 32 فاز
    ویرایش توسط magiteq : 1st September 2013 در ساعت 12:18 AM


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply




  8. 14 کاربر بابت این ارسال مفید از magiteq تشکر کرده اند:

    Agent 47 (18th December 2013),Aliover (31st August 2013),Behnam_2337 (1st September 2013),Blue Rose (31st August 2013),Don_Corleone (19th December 2013),hi1 (13th August 2014),IceFire (1st September 2013),Mehdi_FXX (31st August 2013),met (25th May 2014),Olesius (31st August 2013),overclock990 (1st September 2013),Reza Y (31st August 2013),sapple (1st March 2014),smrbh (1st September 2013)



  9. #14
    Moderator
    Olesius آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Overclockingheroes.com
    نام واقعی
    Ali
    سن
    37
    نوشته ها
    1,290
    تشکر شده 10,386 بار در 1,386 پست
    Olesius آنلاین نیست.
    تشکر عطا جان از توضیحات خوبتون

    Xpower نزدیک به دو برابر Mpower قیمت داره و امکاناتش به مراتب بیشتر هست

    محمد جان در مورد سوکت لاتس و کیفیت ساخت و مقدار طلای به کار رفته در آن توی فروم های ایرانی و خارجی بحث زیادی شده. ایشالا سر فرصت توضیح می دم، الان مسافرت هستم!
    ولی مشخص نیست چرا ایسوس و گیگابایت روی سوکت فاکسکان اصرار دارند، شاید به قرارداد کمپانی ها مربوط باشه...
    در حالی که برخی کمپانی ها حتی روی مادربورد های مید و لاو اند هم لاتس استفاده می کنند :-)

    Sent from my Xperia using tapatalk
    smrbh and met like this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    this is my life homie, you decide yours

    چارلی چاپلین: آدم خوبــــــــــی باش
    ولی وقتت رو برای اثباتش به دیگران تلف نکن... !

    همیشه آنچه که درباره "من" می دانی باور کن،
    نه آنچه که پشت سر "من" شنیده ای "من" همانم که دیده ای نه آنکه شنیده ای... !


  10. 11 کاربر بابت این ارسال مفید از Olesius تشکر کرده اند:

    Agent 47 (18th December 2013),Aliover (1st September 2013),Behnam_2337 (1st September 2013),Blue Rose (31st August 2013),Don_Corleone (19th December 2013),magiteq (1st September 2013),Mehdi_FXX (3rd March 2014),met (25th May 2014),Reza Y (18th December 2013),sapple (3rd September 2013),smrbh (1st September 2013)



  11. #15
    OCH Member
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    سن
    35
    نوشته ها
    5
    تشکر شده 35 بار در 5 پست
    payamhetfild آنلاین نیست.
    بسیار عالی بود
    آرزوی بهترین برای شما
    شخصا زی 77 ام پاور دارم
    کیفیت متریال و اسمبلینگ...رنگبندی و هرچیزو فکر میکنم عالی داره
    قضیه بایوس فقط شده بهانه عده ای از عزیزان متعصب که حل شده..
    بازهم تشکر
    masoudps3 likes this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  12. 6 کاربر بابت این ارسال مفید از payamhetfild تشکر کرده اند:

    Behnam_2337 (18th December 2013),Don_Corleone (19th December 2013),Mehdi_FXX (3rd March 2014),Olesius (18th December 2013),Reza Y (3rd March 2014),SETIZEN (19th December 2013)



  13. #16
    OCH Member

    تاریخ عضویت
    Dec 2013
    سن
    35
    نوشته ها
    11
    تشکر شده 8 بار در 5 پست
    devil.swath آنلاین نیست.
    سلام . واقعا مقاله پرباری بود . یه سول . واسه یه کاربر عادی که قصد اورکلاک نداره یا در حد ساده . کاربریش هم Max و گیم هست . MPower بهتره یا GD65 سری گیمینگ MSi؟
    من خیلی ازین MPower خوشم اومده . آیا امکانات GD65 نسبت به کاربرد من بهتر از این هست یا نه ؟
    met likes this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  14. 2 کاربر بابت این ارسال مفید از devil.swath تشکر کرده اند:

    Aliover (2nd March 2014),met (25th May 2014)



  15. #17
    Moderator
    magiteq آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    عطا
    سن
    35
    نوشته ها
    3,185
    تشکر شده 16,693 بار در 3,031 پست
    magiteq آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط devil.swath نمایش پست ها
    سلام . واقعا مقاله پرباری بود . یه سول . واسه یه کاربر عادی که قصد اورکلاک نداره یا در حد ساده . کاربریش هم Max و گیم هست . MPower بهتره یا GD65 سری گیمینگ MSi؟
    من خیلی ازین MPower خوشم اومده . آیا امکانات GD65 نسبت به کاربرد من بهتر از این هست یا نه ؟
    قیمت بالای این برد تا حدی زیادی متاثر از 32 فاز بودن و چیپ plx هست و برای کابرد گیم اصلا عاقلانه نیست خریداری بشه
    طبیعتا mpower بهتره البته اگر شخص قصد خرید بردهای msi رو داشته باشه ولی در گیم تفاوتی بین mpower و g65 نیست
    برای 3dmax هم بهتر اینکه از x79 استفاده کنی.
    Aliover and met like this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply




  16. 4 کاربر بابت این ارسال مفید از magiteq تشکر کرده اند:

    Aliover (2nd March 2014),Mehdi_FXX (3rd March 2014),met (25th May 2014),sapple (3rd March 2014)



صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 17th July 2013, 03:29 PM
  2. بررسی مادربورد MSI Big Bang Z77 Mpower
    توسط Olesius در انجمن Intel
    پاسخ: 14
    آخرين نوشته: 11th January 2013, 12:04 AM
  3. پیش نمایش MSI Big Bang Z77 MPower
    توسط Don_Corleone در انجمن Intel
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: 10th October 2012, 04:45 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •