سلام
در این تاپیک قصد برا این است که کاربران عزیز با واژه ها و تکنیک های خلق یک عکس خاص، هر چند مختصر، آشنا بشوند.
پست شماره یک به مرور به روز رسانی می شود و در ادامه تاپیک به بحث ها و تبادل نظر ها پاسخ داده می شود.
منابع این تاپیک:
[Only registered and activated users can see links. ]
نقل قول مطلب با ذکر منبع بلامانع است
با احترام
Artemis
شما احتیاج دارید به نوعی نوردهی را جبران کنید:
قسمت اول : بوکه
Bokeh
click to enlarge
[Only registered and activated users can see links. ]
شاید گاهی با این نقاط نورانی ریز و درشت رو به رو شده باشید و از خودتون پرسیده باشید که چطور به وجود میان.
••بوکه زمانی شکل میگیره که منبع نوری در عکس شما خارج از عمق میدان دوربین شما قرار داشته باشه.
حتما با پارامتر f در دوربین عکاسی شخصیتون برخورد کردید. به f عمق میدان گفته میشه...
فرض کنید از یک سوژه عکس میگیرید و عمق میدان بنا به شرایط یا سلیقه شما روی f4 تنظیم شده، در این حالت
پس زمینه سوژه شما محو خواهد افتاد و هرچه از سوژه شما دور تر باشه این محو شدگی شدید تر میشه.
حالا از همان سوژه با f16 عکاسی کنید، پس زمینه سوژه شما دیگر مثل f4 محو نیست....
[Only registered and activated users can see links. ]
وقتی عمق میدان روی f4 قرار دارد در واقع دیافراگم مقدار بیشتری گشودگی دارد و نور بیشتری را از خود عبور میدهد.
اما هرچه عدد عمق میدان را بیشتر کنید مثلا بر روی f16 قرار بدهید ، نور کمتری از دهانه دیافراگم عبور میکند.
••بیایید به طریقه ساده تری به ذهن بسپاریم؛ من میخواهم پس زمینه سوژه ام وضوح بهتری داشته باشد، پس عدد f را بالا میبرم.
اما بالا بردن عدد f به همین سادگی نیست. وقتی گشودگی دیافراگم را کم میکنید تا عمق میدان بهتری داشته باشید، نور کمتری
وارد می شود و در نتیجه عکس شما در بهترین شرایط فقط تاریک میشود.
- با فلاش
- نورپردازی خارجی
- با بالا بردن پارامتری به نام ISO
- بیشتر باز نگهداشتن شاتر دوربین
هرکدام از روش های بالا معایبی دارد:
- عکسها همیشه با فلاش خوب نمی شوند
- نورپردازی خارجی همیشه امکان پذیر نیست
- بالا بردن ISO تا حدی ممکن است و بسته به نوع دوربین شما در ISO های بالا عکس نویز پیدا میکند
- بیشتر باز نگهداشتن شاتر بدون داشتن سه پایه باعث تاری در عکس میشود ضمن اینکه سوژه ممکن است حرکت کند
حال که عمق میدان تعریف شد برمیگردیم به سوژه خودمان Bokeh
••همان طور که گفتیم بوکه زمانی شکل میگیرد که منبع نوری در عکس شما خارج از عمق میدان دوربین شما قرار داشته باشد.
عدد f را بنا بر سلیقه خود طوری تنظیم کنید تا ابعاد بوکه ها به اندازه دلخواه در عکس شما برسد.
••منابع نوری که میتوانید به عنوان بوکه استفاده کنید بسیارند. از ریسمان led های رنگی گرفته تا چراغ های ماشین ها در ترافیک.
یا حتی شمع یا ...
••بوکه حاصل گذر نوری خارج عمق میدان از میان تیغه های دیافراگم است.
••حال چه کنیم تا بوکه ها گرد نباشند؟ تیغه های دیافراگم اکثرا باعث میشوند نور از روزنه ای دایره ای گذر کند.
هرچه تعداد تیغه های دیافراگم لنز شما بیشتر باشد این بوکه تمیز تر ظاهر میشود.
برای بهتر شدن کار ، بیشتر به یک لنز تله احتیاج دارید تا یک لنز واید مثلا یک لنز 50mm
[Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ]
••حال فرض کنید بوکه دایره ای دوست ندارید، پس کاری کنید نور به صورت دلخواه از لنز شما عبور کند مثلا مثل قلب؛
[Only registered and activated users can see links. ]
تکنیک ساده ای احتیاج دارید که شکل زیر تماما گویای کار است:
[Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ]
برای جمع بندی مرور میکنیم که:
برای درست کردن بوکه به چه چیزهایی نیاز داریم؟
••یک دوربین DSLR یا SLR
••هرچه عدد f مربوط به لنز سوار بر دوربین کمتر باشد بهتر
••منبع نوری مناسب برای بوکه ها
با دوربین های compact کمتر به نتیجه دلخواه میرسیم زیرا معمولا کمینه گشودگی دیافراگم لنز آن ها عدد 4 است
•••منبع نوری که قرار است تبدیل به بوکه شود، نباید در رنج فکوس قرار داشته باشد همینطور نباید در فاصله کانوی لنز قرار گیرد
عکس های زیر با لنز Canon 50mm F1.8 گرفته شده است
[Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ]
در ادامه توجه شما را به عکس هایی زیبا از Bokeh با ابعادی مناسب والپیپر حلب میکنم
[Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
قسمت دوم: تیلت شیفت
Tilt Shift
••سلام، برای دیدن قسمت دوم میتوانید [Only registered and activated users can see links. ] کنید تا به پست شماره 6 منتقل شوید
خلاصه قسمت دوم:
••تیلت شیفت (Tilt Shift) پروسه ای نرم افزاری و سخت افزاریست برای خلق اثری مینیاتوری از منظره ای واقعی.
[Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
قسمت سوم: پنینگPanning
••سلام، برای دیدن قسمت سوم میتوانید [Only registered and activated users can see links. ] کنید تا به پست شماره 10 منتقل شوید
خلاصه قسمت سوم:
••هدف از تکنیک Panning، خلق تصاویری با انتقال حس پویایی سوژه است.
بنابراین سوژه های این تکنیک همگی متحرک هستند.
قسمت چهارم: به زودی ...