قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 21
Like Tree40Likes

موضوع: توربو شارژر

  1. #1
    Retired Assistant
    mohammad775 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل سکونت
    teh
    نام واقعی
    محمد
    سن
    32
    نوشته ها
    325
    تشکر شده 2,055 بار در 315 پست
    mohammad775 آنلاین نیست.

    توربو شارژر

    سلام خدمت دوستان عزیز.
    از اونجایی که بنده از این سایت خیلی چیزا یاد گرفتم گفتم من هم این دانش اندکم تو زمینه ی خودرو رو با شما در میون بزارم ایشالا که بپسندید.
    برای اینکه طولانی نشه و خسته نشید به صورت بخش بخش مینویسم.
    منبع هم خودمم
    بسم ا..
    توربو شارژر چیست؟
    توربو شارژر قطعه ای هست که اگه بخوایم صرفا در حوزه ی خودرو به اون نگاه کنیم معمولا به صورت آپشنال روی خودرو ها نصب میشه هرچند که خودرو های زیادی هستند که استاندارد توربو دارن.
    این توربو شارژر پرطرفدار ترین قطعه میان تیونرها هست و در همه جای جهان و روی هر ماشینی که فکرش رو بکنید نصب کردن و لذتش رو بردن.
    حالا این توربو شارژر چطور عمل میکنه؟
    توربو تشکیل شده از یک توربین و یک کمپرسور که با شافت به توربین وصل هست و به صورت 1:1 از توربین نیرو و دوران میگیره و در اندازه های مختلفی وجود داره.
    باقی مانده های حاصل از احتراق داخل سیلندر با فشار و حرارت بالا میان و به پره های توربین برخورد میکنن و باعث دوران توربین میشن که در نتیجه کمپرسور هم میچرخه و هوا رو کمپرس میکنه داخل منیفولد.
    این یعنی هوای بیشتر و هوای بیشتر یعنی راندمان حجمی بیشتر و به دنبال اون قدرت بیشتر.
    تا اینجای کار رو اکثر شماها میدونید.اما سوال پیش میاد که اگه این توربو اینقدر خوبه و قدرت رو میبره بالا چرا همه ی ماشینها ندارن؟
    بحث من از اینجا شروع میشه.
    اینقدری هم که فکر میکنیم توربو بی دردسر نیست.
    اولین مسئله اینه که همین قدرت بالاتر باعث تنش مکانیکی میشه.یعنی ما نمیتونیم از یه رینگ و پیستون و سایر قطعات معمولی استفاده کنیم.باید از جنس مرغوب که به صورت فورج ساخته میشه استفاده کنیم که یعنی هزینه ی بالا.
    دوم بحث روان سازی هست چه خود توربو که با سرعت حدود 20000 تا 30000 دور در دقیقه میچرخه و هم موتورمون که الان قدرت بیشتری تولید میکنه(قدرت بیشتر یعنی حرارت بالاتر مثل سی پی یو و رم و...) برای این مسئله از پمپ روغن قویتر استفاده میکنیم که بازم هزینه داره.
    سوم خنک سازی هوای خروجی از کمپرسور چون هوای فشرده دمای بالایی داره که ضررشو بعدا میگم.برای این مسئله اینتر کولر رو استفاده میکنیم که بازم هزینه داره.
    و مهمترین مسئله ناک (کوبش) هست .این ناک میتونه پیستون رو سوراخ کنه و موتور رو منهدم کنه.
    حالا چه چیزی باعث ناک میشه؟
    همون حرارت بالای هوای خروجی از کمپرسور + فشار بالای هوای ورودی.
    تازه دردسر شروع میشه.
    یعنی کنترل توربو شارژر.....
    ادامه دارد.
    [Only registered and activated users can see links. ]
    [Only registered and activated users can see links. ]
    [Only registered and activated users can see links. ]
    [Only registered and activated users can see links. ]
    ویرایش توسط mohammad775 : 5th May 2013 در ساعت 10:57 AM


    Motherboard : Asrock Z97 Killer Processor : G3258@4 Ghz 1.2 v
    Main Memory : 2x4 Gb 2666@11-13-13 Graphics Card : Sapphire 5850 Game Edition
    Cooling : Tuniq Tower 120+Custom water cooling Power Supply : Silverstone 600W


  2. 26 کاربر بابت این ارسال مفید از mohammad775 تشکر کرده اند:

    Aliover (12th November 2013),ali_men2004 (4th May 2013),AMD Radeon (4th May 2013),Amin_CaraGT2 (5th May 2013),Artemis (5th May 2013),atisoc0936 (4th May 2013),Behnam_2337 (5th May 2013),benyps (4th May 2013),First.Last (5th May 2013),Hamed_Classic (4th May 2013),jalal (6th May 2013),JIRJIRAK (7th May 2013),magiteq (4th May 2013),MAKAN (5th May 2013),morteza.p (4th May 2013),omid_021 (14th June 2013),p.X (4th May 2013),Reza Y (9th May 2013),sapple (7th May 2013),SASANOC (4th May 2013),SETIZEN (4th May 2013),sMohammad (5th May 2013),smrbh (5th May 2013),TERRORIST (4th May 2013),The Joker (4th May 2013),TRIDENT (8th May 2013)



  3. #2
    OCH Member
    atisoc0936 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    سبزوار
    نام واقعی
    مهدي مشقي
    سن
    33
    نوشته ها
    640
    تشکر شده 5,538 بار در 653 پست
    atisoc0936 آنلاین نیست.
    عالی عزیز
    اگه بتونی واسه ما زیره دیپلم ها یه عکس هم بزاری فکر کنم بهتر بفهمم
    ویرایش توسط atisoc0936 : 5th May 2013 در ساعت 09:14 AM


    Motherboard Processor
    Main Memory : 8GB 1600 G.skill T6.8.6 Graphics Card
    Cooling : XSPC KIT Power Supply
    در خدمت برو بچ سبزواری هم هستیم
    موضوع: تفاوت کابل های DVI در تعداد پین ها و ...

    سبزواری ها ببینن


  4. 7 کاربر بابت این ارسال مفید از atisoc0936 تشکر کرده اند:

    Aliover (12th November 2013),Amin_CaraGT2 (5th May 2013),Dismissed (29th May 2013),mehdi20961 (20th May 2013),mohammad775 (4th May 2013),SASANOC (5th May 2013),SETIZEN (5th May 2013)



  5. #3
    Retired Assistant
    mohammad775 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل سکونت
    teh
    نام واقعی
    محمد
    سن
    32
    نوشته ها
    325
    تشکر شده 2,055 بار در 315 پست
    mohammad775 آنلاین نیست.
    با سلام مجدد.
    قصد دارم قبل از اینکه وارد بحث کنترل موتور و توربو برای جلوگیری از ناک بشیم یه توضیحی در مورد انواع توربو بدم تا بیشتر با این قطعه ی جادویی آشنا بشید.
    شاید برای دوستان سوال پیش بیاد که یه توربو چقدر تو قدرت تاثیر داره؟
    من پورشه پانامرا رو مثال میزم در دو مدل 4s و turbo که از یه موتور مشترک استفاده میکنن.
    [Only registered and activated users can see links. ]
    [Only registered and activated users can see links. ]
    میبینید که چه تفاوت فاحشی دارن.
    حالا میریم سراغ انواع توربو.
    در حالت کلی به دو دسته تقسیم میشن:
    1- توربو های ثابت (منظور توربو هایی هستن که روی موتورهای ثابت مثل ژنراتورها نصب میشن.این توربوها سیستم کنترلی ندارن)
    2- توربوهایی که روی خودروها یا به طور کلی تر روی وسائل نقلیه نصب میشن و سیستم کنترلی دارن.
    ما میریم سراغ خودرو (ماشین های سواری):
    1- موتورهای دیزلی
    2- موتورهای بنزینی
    توربوها در موتورهای دیزلی دارای پره های توربین و کمپرسور متفاوتی هستند چون باید تو دورهای پایین بیشترین بوست رو داشته باشن(دور موتورهای دیزلی معمولا از 3500 متجاوز نیست در حالتی که 3500 یه دور موتور عادی و میانی برای بنزینی هست)
    میریم سراغ موتورهای بنزینی :
    در مرحله ی اول از لحاظ یاتاقان بندی به دو دسته تقسیم میشن :
    1- یاتاقان لغزشی که در خودروهایی استفاده میشه که دور توربین پایینی دارن و بوست بالایی تولید نمیکنن و میشه گفت high end نیستن. مثل mg 550 و خودرو های تو این سطح.
    2- یاتاقان غلتشی یا بلبرینگی که تو خودروهای با پرفورمنس و دور بالا استفاده میشن مثل carrera gt
    میریم سراغ مورد دوم:
    1- توربوهای low rpm: یعنی توربو هایی که تو دورهای پایین موتور و زیر 3500 سریعا به ماکسیمم راندمان میرسن
    این توربوها دارای شافت اتصالی کوتاه هستند و در مواردی استفاده میشه که میخواهیم شتاب گیری سریعی داشته باشیم.
    برای این توربو میتونیم میتسوبیشی لنسرهای قدیمی رو مثال بزنیم که با ایجاد یه سری شیارهایی دود رو طوری هدایت میکردن که با زاویه خاصی به پره های توربین بخوره تا زود دور بگیره.
    2- توربوهای high rpm: این توربوها در دورهای بالای 4000 به راندمان ماکسیمم میرسن و دارای شافت اتصالی بلندی هستند.تو خودروهایی استفاده میشه که نیاز به top speed بالایی داریم و میخواهیم رکورد سرعت اون خودرو زده بشه

    3- توربوهای vgt(variable geometry turbine) : این توربوها در سالهای اخیر ساخته شدن و با تغییر در زاویه پره ها میتونیم هم یه توربو low rpm داشته باشیم هم high rpm


    Motherboard : Asrock Z97 Killer Processor : G3258@4 Ghz 1.2 v
    Main Memory : 2x4 Gb 2666@11-13-13 Graphics Card : Sapphire 5850 Game Edition
    Cooling : Tuniq Tower 120+Custom water cooling Power Supply : Silverstone 600W


  6. 15 کاربر بابت این ارسال مفید از mohammad775 تشکر کرده اند:

    Aliover (12th November 2013),Amin_CaraGT2 (5th May 2013),Artemis (5th May 2013),atisoc0936 (5th May 2013),Behnam_2337 (5th May 2013),Hamed_Classic (5th May 2013),sapple (7th May 2013),SASANOC (5th May 2013),SETIZEN (5th May 2013),sMohammad (5th May 2013),smrbh (5th May 2013),TERRORIST (5th May 2013),The Joker (5th May 2013),TRIDENT (8th May 2013),Varand (5th May 2013)



  7. #4
    Overclocker
    Amin_CaraGT2 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    نوشته ها
    278
    تشکر شده 4,026 بار در 287 پست
    Amin_CaraGT2 آنلاین نیست.
    عزیز جالب بود مرسی

    این توربوشارژرهایی که روی نیسان Gtr سوار شده هم توضیحی بدی ممنون میشم


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  8. 13 کاربر بابت این ارسال مفید از Amin_CaraGT2 تشکر کرده اند:

    Aliover (12th November 2013),Artemis (5th May 2013),atisoc0936 (5th May 2013),Hamed_Classic (5th May 2013),mohammad775 (5th May 2013),Reza Y (9th May 2013),sapple (7th May 2013),SASANOC (5th May 2013),SETIZEN (5th May 2013),sMohammad (5th May 2013),smrbh (5th May 2013),TERRORIST (5th May 2013),wolverine (25th June 2013)



  9. #5
    Retired Assistant
    mohammad775 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل سکونت
    teh
    نام واقعی
    محمد
    سن
    32
    نوشته ها
    325
    تشکر شده 2,055 بار در 315 پست
    mohammad775 آنلاین نیست.
    ممنون.
    نیسان gtr از سیستم twin turbo(دو عدد توربو) روی موتور 6 سیلندر بهره میبره که باعث میشه قدرت 545 اسب بخار رو تو دور 6500 داشته باشه.
    سیستم کنترلی توربوی این خودرو به صورت waste gate هست که بعدا توضیح میدم.
    متاسفانه نتونستم از سیستم یاتاقانش اطلاعی به دست بیارم.
    از اونجایی که نیسان بیشتر رو شتاب این خودرو مانور میده و 0 تا 100 2.8 ثانیه ای داره جزو توربو های low rpm محسوب میشه.
    ببخشید اگه اطلاعات کم بود چون شرکتش اطلاعات خودرو رو به صورت جزئی منتشر نکرده.
    حتی یه دیاگرام از از قدرت و گشتاور این موتور رو پیدا نکردم.
    ویرایش توسط mohammad775 : 5th May 2013 در ساعت 02:53 PM


    Motherboard : Asrock Z97 Killer Processor : G3258@4 Ghz 1.2 v
    Main Memory : 2x4 Gb 2666@11-13-13 Graphics Card : Sapphire 5850 Game Edition
    Cooling : Tuniq Tower 120+Custom water cooling Power Supply : Silverstone 600W


  10. 14 کاربر بابت این ارسال مفید از mohammad775 تشکر کرده اند:

    Aliover (12th November 2013),Artemis (5th May 2013),atisoc0936 (5th May 2013),Hamed_Classic (5th May 2013),jalal (6th May 2013),Reza Y (9th May 2013),sapple (7th May 2013),SASANOC (5th May 2013),SETIZEN (5th May 2013),sMohammad (5th May 2013),smrbh (5th May 2013),TERRORIST (5th May 2013),Varand (5th May 2013),wolverine (25th June 2013)



  11. #6
    OCH Member
    atisoc0936 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    سبزوار
    نام واقعی
    مهدي مشقي
    سن
    33
    نوشته ها
    640
    تشکر شده 5,538 بار در 653 پست
    atisoc0936 آنلاین نیست.
    شرمنده ولی ماشینی که 470 تا میره توربوش چیه
    منظورم بوگاتی هست
    اگه تونستی اطلاعاتی از این ماشین گیر بیاری خوشحال میشیم


    Motherboard Processor
    Main Memory : 8GB 1600 G.skill T6.8.6 Graphics Card
    Cooling : XSPC KIT Power Supply
    در خدمت برو بچ سبزواری هم هستیم
    موضوع: تفاوت کابل های DVI در تعداد پین ها و ...

    سبزواری ها ببینن


  12. 6 کاربر بابت این ارسال مفید از atisoc0936 تشکر کرده اند:

    Aliover (12th November 2013),Dismissed (29th May 2013),mehdi20961 (20th May 2013),mohammad775 (5th May 2013),SASANOC (5th May 2013),soc (21st May 2013)



  13. #7
    Retired Assistant
    mohammad775 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل سکونت
    teh
    نام واقعی
    محمد
    سن
    32
    نوشته ها
    325
    تشکر شده 2,055 بار در 315 پست
    mohammad775 آنلاین نیست.
    دشمنت شرمنده.
    اتفاقا سئوال قشنگی بود چون ییه چیزای جالبی در مورد این ماشین میگم.
    این ماشین از یه موتور 16 سیلندر 8 لیتری بهره میبره.
    این موتور دارای 4 عدد توربو شارژر هست که از سیستم کنترلی waste gate استفاده میکنه.
    این توربوها به دلیل اینکه باید هم سرعت و هم شتاب رو ساپورت کنن بین دو نوع low و high rpm هستند.
    [Only registered and activated users can see links. ]
    اما دانستنیهای جالب:
    تو سرعت 410 اسپویلرهای این خودرو نیرویی معادل 2500 کیلوگرم به سمت پایین وارد میکنن تا پایدار بمونه.
    باک این خودرو 100 لیتر حجم داره.اگه باک پر باشه و با سرعت 410 حرکت کنید ظرف 12 دقیقه باک خالی میشه.
    اما چرا حجم باک رو افزایش نمیدن؟ چون لاستیک ها بعد از 15 دقیقه که با 410 حرکت کنید به مرحله ای میرسن که جز سیم چیزی نمیمونه.
    میشد با همین موتور به سرعت بالاتر رسید به شرط اینکه شکل بدنه رو تغییر بدید.اما دیگه اون موقع به دلیل شکل بدنه یه ماشین شهری محسوب نمیشد و مجوز پلاک نداشت.
    امیدوارم جوابتون رو داده باشم


    Motherboard : Asrock Z97 Killer Processor : G3258@4 Ghz 1.2 v
    Main Memory : 2x4 Gb 2666@11-13-13 Graphics Card : Sapphire 5850 Game Edition
    Cooling : Tuniq Tower 120+Custom water cooling Power Supply : Silverstone 600W


  14. 9 کاربر بابت این ارسال مفید از mohammad775 تشکر کرده اند:

    Aliover (12th November 2013),atisoc0936 (5th May 2013),Hamed_Classic (5th May 2013),jalal (6th May 2013),sapple (7th May 2013),SASANOC (5th May 2013),SETIZEN (5th May 2013),smrbh (5th May 2013),TERRORIST (5th May 2013)



  15. #8
    کاربر اخراجی

    تاریخ عضویت
    Oct 2012
    نام واقعی
    مهران
    سن
    28
    نوشته ها
    48
    تشکر شده 260 بار در 50 پست
    racford90 آنلاین نیست.
    اگه باک پر باشه و با سرعت 410 حرکت کنید
    ظرف 12 دقیقه
    باک خالی میشه.


    اگر یک بوگاتی ویرون گرند اسپرت ویتس با دور موتور حداکثر، تخته گاز حرکت کند می‌تواند 4/26 گالن بنزین یعنی 100 لیتر را
    فقط در 8 دقیقه دود کند!


    تنها چیزی هم که مانع سرعتش میشه لاستیکهاش هست !!!

    یک دست از این لاستیک‌ها 70 هزار دلار قیمت دارد! ‌البته لاستیک‌های معمولی بوگاتی هم چندان ارزان نیستند و 42 هزار دلار می‌ارزند.

    البته برای ماشینی که 5/2 میلیون دلار می‌ارزد اینها رقمی حساب نمی‌شود!




    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  16. 9 کاربر بابت این ارسال مفید از racford90 تشکر کرده اند:

    A1C1E (6th May 2013),Aliover (12th November 2013),Artemis (6th May 2013),atisoc0936 (6th May 2013),Blue Rose (6th May 2013),mohammad775 (6th May 2013),SASANOC (6th May 2013),SETIZEN (6th May 2013),smrbh (6th May 2013)



  17. #9
    Retired Assistant
    mohammad775 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل سکونت
    teh
    نام واقعی
    محمد
    سن
    32
    نوشته ها
    325
    تشکر شده 2,055 بار در 315 پست
    mohammad775 آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط racford90 نمایش پست ها

    اگر یک بوگاتی ویرون گرند اسپرت ویتس با دور موتور حداکثر، تخته گاز حرکت کند می‌تواند 4/26 گالن بنزین یعنی 100 لیتر را
    فقط در 8 دقیقه دود کند!
    تنها چیزی هم که مانع سرعتش میشه لاستیکهاش هست !!!
    حرفتون درسته اما یادتون باشه سری گرند اسپرت 1200 اسب قدرت داره اما معمولی 1001.
    این 200 اسب اضافه همینجوری که اضافه نمیشه.سوخت میخواد.
    فقط لاستیک هم مانع سرعت نیست.
    بعد از یه سرعتی اگه بخواید سرعت و ببرید بالاتر باید هزینه و تکنولوژی خیلی خیلی بیشتری مصرف کنید که دیگه اونوقت به صرفه نیست.
    به صورت تصاعدی میره بالا.میبینید که 200 اسب اضافه تر چقدر مصرف رو میبره بالا.
    در صورتی که اگه بخواید به یک موتور 200 اسبی 200 اسب دیگه اضافه کنید مصرف سوخت اظافه شده یک چهارم مصرف اضافه شده تو ویرون نیست.
    ویرایش توسط mohammad775 : 6th May 2013 در ساعت 12:41 PM


    Motherboard : Asrock Z97 Killer Processor : G3258@4 Ghz 1.2 v
    Main Memory : 2x4 Gb 2666@11-13-13 Graphics Card : Sapphire 5850 Game Edition
    Cooling : Tuniq Tower 120+Custom water cooling Power Supply : Silverstone 600W


  18. 7 کاربر بابت این ارسال مفید از mohammad775 تشکر کرده اند:

    A1C1E (6th May 2013),Aliover (12th November 2013),atisoc0936 (6th May 2013),sapple (7th May 2013),SASANOC (6th May 2013),smrbh (6th May 2013),TERRORIST (6th May 2013)



  19. #10
    کاربر اخراجی

    تاریخ عضویت
    Oct 2012
    نام واقعی
    مهران
    سن
    28
    نوشته ها
    48
    تشکر شده 260 بار در 50 پست
    racford90 آنلاین نیست.
    منظور اینه که لاستیک توی بوگاتی ویرون مانع سرعت هست

    هر کاریش کنی نمیشه

    به همین خاطر سوخت رو محدود به 100 لیتر کردند

    وگرنه شما لاستیک فولاد بذار زیرش باکش هم 200 لیتر اونوقت ببین راه میره یا نمیره

    مسئله اینه که لاستیک تا یک حد مجازی بر اساس کیلومتر و سرعت ماشین و همچنین وزن ماشین رو میتونه تحمل کنه
    ویرایش توسط racford90 : 6th May 2013 در ساعت 02:25 PM


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  20. 5 کاربر بابت این ارسال مفید از racford90 تشکر کرده اند:

    A1C1E (6th May 2013),Aliover (12th November 2013),Artemis (6th May 2013),atisoc0936 (6th May 2013),SASANOC (6th May 2013)



صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •