قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
صفحه 3 از 3 نخستنخست 123
نمایش نتایج: از 21 به 21 از 21
Like Tree40Likes

موضوع: توربو شارژر

  1. #1
    Retired Assistant
    mohammad775 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل سکونت
    teh
    نام واقعی
    محمد
    سن
    32
    نوشته ها
    325
    تشکر شده 2,055 بار در 315 پست
    mohammad775 آنلاین نیست.

    توربو شارژر

    سلام خدمت دوستان عزیز.
    از اونجایی که بنده از این سایت خیلی چیزا یاد گرفتم گفتم من هم این دانش اندکم تو زمینه ی خودرو رو با شما در میون بزارم ایشالا که بپسندید.
    برای اینکه طولانی نشه و خسته نشید به صورت بخش بخش مینویسم.
    منبع هم خودمم
    بسم ا..
    توربو شارژر چیست؟
    توربو شارژر قطعه ای هست که اگه بخوایم صرفا در حوزه ی خودرو به اون نگاه کنیم معمولا به صورت آپشنال روی خودرو ها نصب میشه هرچند که خودرو های زیادی هستند که استاندارد توربو دارن.
    این توربو شارژر پرطرفدار ترین قطعه میان تیونرها هست و در همه جای جهان و روی هر ماشینی که فکرش رو بکنید نصب کردن و لذتش رو بردن.
    حالا این توربو شارژر چطور عمل میکنه؟
    توربو تشکیل شده از یک توربین و یک کمپرسور که با شافت به توربین وصل هست و به صورت 1:1 از توربین نیرو و دوران میگیره و در اندازه های مختلفی وجود داره.
    باقی مانده های حاصل از احتراق داخل سیلندر با فشار و حرارت بالا میان و به پره های توربین برخورد میکنن و باعث دوران توربین میشن که در نتیجه کمپرسور هم میچرخه و هوا رو کمپرس میکنه داخل منیفولد.
    این یعنی هوای بیشتر و هوای بیشتر یعنی راندمان حجمی بیشتر و به دنبال اون قدرت بیشتر.
    تا اینجای کار رو اکثر شماها میدونید.اما سوال پیش میاد که اگه این توربو اینقدر خوبه و قدرت رو میبره بالا چرا همه ی ماشینها ندارن؟
    بحث من از اینجا شروع میشه.
    اینقدری هم که فکر میکنیم توربو بی دردسر نیست.
    اولین مسئله اینه که همین قدرت بالاتر باعث تنش مکانیکی میشه.یعنی ما نمیتونیم از یه رینگ و پیستون و سایر قطعات معمولی استفاده کنیم.باید از جنس مرغوب که به صورت فورج ساخته میشه استفاده کنیم که یعنی هزینه ی بالا.
    دوم بحث روان سازی هست چه خود توربو که با سرعت حدود 20000 تا 30000 دور در دقیقه میچرخه و هم موتورمون که الان قدرت بیشتری تولید میکنه(قدرت بیشتر یعنی حرارت بالاتر مثل سی پی یو و رم و...) برای این مسئله از پمپ روغن قویتر استفاده میکنیم که بازم هزینه داره.
    سوم خنک سازی هوای خروجی از کمپرسور چون هوای فشرده دمای بالایی داره که ضررشو بعدا میگم.برای این مسئله اینتر کولر رو استفاده میکنیم که بازم هزینه داره.
    و مهمترین مسئله ناک (کوبش) هست .این ناک میتونه پیستون رو سوراخ کنه و موتور رو منهدم کنه.
    حالا چه چیزی باعث ناک میشه؟
    همون حرارت بالای هوای خروجی از کمپرسور + فشار بالای هوای ورودی.
    تازه دردسر شروع میشه.
    یعنی کنترل توربو شارژر.....
    ادامه دارد.
    [Only registered and activated users can see links. ]
    [Only registered and activated users can see links. ]
    [Only registered and activated users can see links. ]
    [Only registered and activated users can see links. ]
    ویرایش توسط mohammad775 : 5th May 2013 در ساعت 10:57 AM
    morteza.p, SASANOC, smrbh and 4 others like this.


    Motherboard : Asrock Z97 Killer Processor : G3258@4 Ghz 1.2 v
    Main Memory : 2x4 Gb 2666@11-13-13 Graphics Card : Sapphire 5850 Game Edition
    Cooling : Tuniq Tower 120+Custom water cooling Power Supply : Silverstone 600W


  2. 26 کاربر بابت این ارسال مفید از mohammad775 تشکر کرده اند:

    Aliover (12th November 2013),ali_men2004 (4th May 2013),AMD Radeon (4th May 2013),Amin_CaraGT2 (5th May 2013),Artemis (5th May 2013),atisoc0936 (4th May 2013),Behnam_2337 (5th May 2013),benyps (4th May 2013),First.Last (5th May 2013),Hamed_Classic (4th May 2013),jalal (6th May 2013),JIRJIRAK (7th May 2013),magiteq (4th May 2013),MAKAN (5th May 2013),morteza.p (4th May 2013),omid_021 (14th June 2013),p.X (4th May 2013),Reza Y (9th May 2013),sapple (7th May 2013),SASANOC (4th May 2013),SETIZEN (4th May 2013),sMohammad (5th May 2013),smrbh (5th May 2013),TERRORIST (4th May 2013),The Joker (4th May 2013),TRIDENT (8th May 2013)



  3. #21
    Retired Assistant
    mohammad775 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    محل سکونت
    teh
    نام واقعی
    محمد
    سن
    32
    نوشته ها
    325
    تشکر شده 2,055 بار در 315 پست
    mohammad775 آنلاین نیست.
    با سلام مجدد.
    این قسمت آخر هست که تو اون نحوه ی کنترل توربو رو میگیم.
    کنترل توربو به دو روش انجام میشه.
    1-waste gate که مرسومترین روش هست.
    2-(vgt(variable geometry turbine این روش جدیده و هنوز خیلی استفاده نمیشه.

    1-تو روش ویست گیت که یجور بای پس هست یه لوله از خروجی کمپرسور به فعال کننده گیت وصل میشه و هر موقع که طبق تنظیمات فشار از حد مجاز بیشتر بشه دریچه باز میشه و دود میتونه از راه دیگه خارج بشه و به توربین برخورد نمیکنه.اینطوری دور میاد پایین.
    [Only registered and activated users can see links. ]
    2-تو روش جدیدتر یا وی جی تی ما یه سری پره روبروی پره های توربین داریم که زاویه ی برخورد دود با پره ها رو تغییر میده.
    یعنی اگه بوست بخواییم با زاویه ی نزدیک 90 درجه هدایت میکنه و اگه فشار بیشتر بشه باز میشه و زاویه به صورت 0 یا 180 میشه که دیگه تاثیری رو پره نداره و در میاد پایین.
    [Only registered and activated users can see links. ]
    میخواستم زود جمع کنم به خاطر همین خلاصه گفتم.
    اگه مایل باشد بحث ناس یا همون نیترو رو شروع میکنم.
    همچنین یه توضیح کوچولو در مورد gdi یا موتورهای تزریق مستقیم میدم.
    ممنون
    atisoc0936 likes this.


    Motherboard : Asrock Z97 Killer Processor : G3258@4 Ghz 1.2 v
    Main Memory : 2x4 Gb 2666@11-13-13 Graphics Card : Sapphire 5850 Game Edition
    Cooling : Tuniq Tower 120+Custom water cooling Power Supply : Silverstone 600W


  4. 7 کاربر بابت این ارسال مفید از mohammad775 تشکر کرده اند:

    atisoc0936 (9th May 2013),First.Last (9th May 2013),racford90 (10th May 2013),sapple (10th May 2013),SASANOC (9th May 2013),smrbh (9th May 2013),TERRORIST (9th May 2013)



صفحه 3 از 3 نخستنخست 123

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •