قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1
Like Tree16Likes
  • 16 Post By Mehdi_FXX

موضوع: قدرت کارتهای گرافیک به چه عواملی وابسته است؟

  1. #1
    Retired Moderator
    Mehdi_FXX آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Tehran
    نام واقعی
    Mehdi
    سن
    33
    نوشته ها
    795
    تشکر شده 6,928 بار در 599 پست
    Mehdi_FXX آنلاین نیست.

    قدرت کارتهای گرافیک به چه عواملی وابسته است؟

    به نام حق



    دوستان عزیز در سایت قبلی تاپیک مشابهی وجود داشت اما این تاپیک کاملا اختصاصی میباشد.


    مقدمه
    در بین بیشتر کاربران زمانی که صحبت از کارت گرافیک به میان می آید برتری را به حافظه بیشتر میدانند که به دلیل عدم اطلاعات کافی میباشد و این موضوع گاها باعث سردرگمی و انتخاب های غلطی خواهد شد.
    برخی کاربران زمانی از این موضوع اطلاع پیدا میکنند که مبلغ نسبتا زیادی را برای کارت گرافیک خود هزینه کرده اند اما آن زمان برای تعویض کارت گرافیک ضرر خواهند کرد.
    اکثر کاربرانی که برای خرید کامپیوتر اقدام میکنند پیش فروشنده ها رفته و متاسفانه فروشنده ها نیز اطلاعات کافی ندارند یا قصد گمراهی کاربران را دارند!
    در این تاپیک قصد داریم به اینکه قدرت کارت گرافیک و کارایی اون به چه عواملی بستگی دارد بپردازیم.



    اجزای تشکل دهنده کارت گرافیک

    کارت های گرافیک نسبتا قوی ساختار پیچیده ای دارند و مغز متفکر آن Graphic Processing Unit یا GPU به معنای واحد پردازش گرافیکی میباشد.
    علاوه بر GPU که هسته کارت گرافیک میباشد و ظاهری شبیه به CPU دارند روی بورد کارت گرافیک یا به اصطلاح PCB آن تعدادی حافظه در کنار همدیگر قرار دارند و ممکن است یک , دو و یا چند ردیف یا چینش دیگری داشته باشند.


    ارتباط حافظه گرافیکی و هسته گرافیکی

    حافظه گرافیکی و هسته گرافیکی از طریق یک گذرگاه (BUS) برای انتقال اطلاعات با یکدیگر در ارتباط هستند و هر چقدر این گذرگاه عریض تر باشد (مقدار بیشتر داشته باشد) اطلاعات بیشتری میتوانند در زمان ثابت نسبت به باس باریکتر انتقال پیدا کنند.


    در تصویر زیر PCB بسیار پیشرفته کارت MSI GTX480 LIGHTNING را مشاهده میکنید که دارای 1536 مگابایت حافظه گرافیکی در قالب 9 چیپ میباشد و همینطور GPU نیز مشخص شده است:






    تصویر نمایش داده شده روی مانیتور را چگونه میبینیم؟

    برای اینکه شما بتوانید تصویری روی مانیتور ببینید ابتدا اطلاعات باید محلی که در آن ذخیره شده اند(هارد دیسک) به حافظه رم سیستم رفته و از آنجا به CPU برسد, CPU نیز اطلاعات را خط به خط خوانده , آنها را رندر کرده و پس از آن به کارت گرافیک جهت پردازش نهایی ارسال میکند اما این اطلاعات پردازش شد به حافظه کارت گرافیک میرود و در آنجا تجمع کرده و از طریق باس به واحد پردازش گرافیکی رفته تصاویر رو به صورت فریم فریم پردازش میکند(برای اینکه کندی مشاهده نکنید حداقل باید 30 فریم در ثانیه پردازش شود)

    حالا:
    1.هر چقدر GPU قویتر باشد میتواند با سرعت بالاتری فریم ها نشان دهد.
    2.و هر چقدر حافظه گرافیکی بیشتر باشد میتواند اطلاعات بیشتر در خود نگه دارد.
    3.هر چقدر باس کارت گرافیک عریض تر باشد و سرعت آن بالاتر باشد میتوانید اطلاعات رو سریعتر رد و بدل کند.


    و حال نکاتی مهم:
    1.این که حافظه کارت گرافیک را مطرح میکردند مربوط به زمانی بود که کارت های گرافیک حافظه های کم حجمی داشتند برای مثال 128 مگابایتی یا 256 و تعداد کمی 512 بودند اما در حال حاضر کارت های گرافیک از حافظه گرافیکی کافی برخوردار هستند.

    2.کارت گرافیک به یک حداقل حافظه گرافیکی بر اساس پردازشی که انجام میدهد نیاز دارند و نباید گفت هر چقدر حافظه کارت گرافیک بیشتر باشد قویتر است! و همان طور که گفتیم وظیفه اصلی بر عهده GPU میباشد.
    3.بعضی بازی ها به دلیل محیط بسیار وسیع و جزئیات بسیار زیاد نیاز به حافظه گرافیکی حداقل 1.5 گیگابایتی برای احساس کندی نکردن دارند مانند GTA


    عوامل موثر بر سرعت واحد های پیکسل زن و بافت گذاری و حافظه


    Pixle Filrate و Texture Filrete به ترتیب به معنای سرعت واحد پیکسل زن و سرعت واحد بافت گذاری میباشند. و تنها عواملی در GPU هستند که میتوان سرعت آنها را از طریق اورکلاکینگ با افزایش فرکانس هسته افزایش داد. همچنین Bandwidth نیز به معنای پهنای باند میباشد و فرکانس حافظه بالاتر باعث سرعت پهنای باند آن بالاتر میرود و با افزایش سرعت این 3 عامل میتوان قدرت کارت گرافیک رو تا 20 الی 60 و یا حتی بالاتر از این مقادیر افزایش داد.

    TEST

    در این قسمت قصد داریم افزایش سرعت واحد های پیسکل زن و بافت گذاری و همینطور پهنای باند رو افزایش دهیم.
    برای این کار از کارت گرافیک Radeon HD5750 استفاده کنیم که دارای 1024 مگابایت یا 1 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR5 میباشد و سرعت آن 1150 مگاهرتز بر ثانیه و سرعت هسته گرافیک آن نیز 700 مگاهرتز میباشد.
    در تصویر زیر مشخصات کارت گرافیک به همراه مقادیر ذکر شده رو مشاهده میکنید:







    همان طور که مشاهده میکنید مقادیر Pixle Filrate و Texture Filrete به ترتیب 11.2GPixel/s و 25.2GTexel/s میباشند و همچنین سرعت حافظه گرافیکی آن نیز 73.6GB/s میباشد و سرعت هسته و حافظه گرافیکی نیز به ترتیب 700 و 1150 مگاهرتز است.


    حال فرکانس هسته گرافیک را از 700 به 870 افزایش میدهیم و تغییرات سرعت واحد پیکسل زن و بافت گذاری را میتوانید مشاهده کنید:





    حال سرعت حافظه گرافیک را نیز از 1150 به 1350 مگاهرتز افزایش دادیم و تغییرات سرعت را مشاهده میکنید:





    کارت گرافیک بر روی کاغذ 25 درصد اورکلاک شده است اما از آنجایی که درصد اورکلاک با درصد افزایش کارایی کمی متفاوت است میتوانیم شاهد افزایش کارایی تا نزدیک این مقدار باشیم.


    حرف اخر

    در این مقاله کوتاه تا جای ممکن سعی شد ساختار کلی پردازش گرافیک و عوامل تاثیر گذار بر قدرت کارتهای گرافیک به زبان ساده و قابل فهم بیان شود.
    همانطور که گفتیم کارایی کارت گرافیک به حافظه بستگی نداره بلکه حافظه باید حداقل مقدار مورد نیاز باشد.
    یک مثال برای مقایسه: دو کارت گرافیک Hd4870 با ظریفت حافظه 512 مگابایت و کارت دیگری بنام HD4850 با ظرفیت 1024 مگابایت را در نظر بگیرید....مسلما کارت گرافیک 4870 با ظرفیت 512 مگابایت قویتر است ضمن آنکه از حداقل حافظه گرافیکی برخوردار است.

    امیدوارم مفید واقع بشه


    با تقدیم احترام فراوان
    مهدی یحیایی


    کپی برداری از مطلب فوق با ذکر WWW.OverClocKinGHerOes.COM مجاز است.
    ویرایش توسط Mehdi_FXX : 29th January 2013 در ساعت 08:35 PM


    Motherboard : ASUS ROG RAMPAGE III EXTREME Processor : Intel® Xeon L5639 @ 3.6GHz 1.19v
    Main Memory : G.skill TidentX 2x4GB 2666 @ 2000 CL9 Graphics Card : XFX Geforce 6200
    Cooling : Thermalright Archon Power Supply : Green GP680B

  2. 44 کاربر بابت این ارسال مفید از Mehdi_FXX تشکر کرده اند:

    admiral (29th October 2014),Agent 47 (30th January 2013),ahmaden (30th January 2013),aliniceboy (30th January 2014),Aliover (27th April 2014),ali_men2004 (30th January 2013),AMD Radeon (29th January 2013),AMIR (3rd May 2013),Artemis (29th January 2013),ATER (11th December 2014),Blue Rose (29th January 2013),bugggmenot (16th August 2013),Castle (27th April 2014),Don_Corleone (29th January 2013),ErfanDL (29th January 2013),First.Last (29th January 2013),Hamed_Classic (30th January 2013),HWANWOONG (29th January 2013),mad4tex (30th January 2013),MAHAN (30th January 2013),majidw980 (14th February 2013),MAKAN (29th January 2013),mohammad72 (29th January 2013),morteza.p (30th January 2013),mostafa_m609 (4th November 2013),Mr. DB (29th January 2013),Olesius (29th January 2013),Omid_Boy (6th May 2014),Osuk (29th January 2013),ramincybran (30th January 2013),ROULY (30th January 2013),saeednikzad (5th March 2013),saeid72 (29th January 2013),sapple (6th March 2013),shahbazi (20th October 2013),SHARK (1st September 2013),shayansuzuki (6th July 2014),sMohammad (8th March 2013),smrbh (29th January 2013),The Joker (29th January 2013),XoMa (8th July 2013),xsector78 (1st June 2013),ZeNer (2nd February 2013),امید رض (7th July 2014)



LinkBacks (?)


کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •