نقد و بررسی مختصر از بازی جدیدی که شاید خیلی از دوستان آن را فراموش کرده باشند یعنی Tomb Rider را آماده کرده ام
شرکت سازنده بازی Crystal Dynamics که نتوانسته بود آنچنان که باید و شاید در نسخه های گذشته موفقیت خوبی را بدست آورد و یک بازی سریالی را منتشر میکرد در E3 سال 2012 پیش نمایشی از بازی جدید Tomb Rider را به همگی معرفی کرد ، شما دوستان را نمیدانم اما به شخصه از معما ها و معابد پیچ در پیچ این بازی لذت میبردم تا زمانی که نسخه جدید این بازی به نمایش در آمد ، تمامی آنچه از لارا گرافت در نسخه های قبلی دیدید باید فراموش کنید! لارا کرافت ما تغییرات چشم گیری را به خود گرفته است دیگر از او سلاح های همیشگی خود دور شده است ، داستان بازی روند جدیدی را طی میکند و همچنین گیم پلی بازی تغییرات چشم گیر و خوبی را بدست آورده است در ادامه نقد به تمامی آنها میپردازیم ، دوستان عزیز و همکاران محترم سایت overclockingheroes.com تیم طراحی Crystal Dynamics از سال 2010 بر روی این پروژه مشغول کار هستند تا بتوانند موفقیت خوبی را در این نسخه بدست بیاورند ، ناشر بازی ، کمپانی بزرگ و نام آشنا Square Enix که توسط جناب آقای Yoichi Wada مدیرت میشود در مورد بازی چنین میگوید
شما با بزرگترین فرانچایز Tom Rider سال 2013 روبرو خواهید شد
یک باز مانده متولد شد!!!
همانطور که دنیا پیشرفت میکند و دنیای مجازی نیز در کنار آن بزرگتر و واقعی تر میشوند در این میان نیز این بازی باید با خود تحولاتی را به همراه داشته باشد در غیر اینصورت در مقابل دیگر بازی های بزرگ 2013 شکست خواهد خورد؛ موتور گرافیکی بازی توسط شرکت سازنده طراحی شده است و نام آن Crystal Engine است کارگردان سری جدید Tomb Rider جناب آقای Cory Barlog به همراه نویسنده این سری از بازی Rhianna Pratchett قصد دارند ما را به کمک لارا کرافت بفرستند تا با محیط نا شناخته درگیر شویم و لارا کرافت را بتوانیم در این عنوان زنده نگه داریم.
آیا میدانید نام این عنوان چیست!!!؟...به آن اشاره ایی کرده ام A Survivor is Born در تصاویر بالا خواهید دید!!
در این عنوان تنها راه زنده ماندن ، زنده ماندن است!! هدف اصلی داستانی که توسط خانم Rhianna Pratchett نوشته شده است این مسئله را بصورت کاملا شفاف عنوان میکند وقتی که لارا کرافت کم تجربه ما در این عنوان با یک کشتی به ماجراجویی میپردازد و همیشه باید منتظر یک اتفاق نا به هنگام باشیم کشی وی دچار طوفان سهمگینی میشود و بعد خود را در زیر آوار های کشتی شکسته و همچنین جزیره ایی ناشناخته میابد. همانطور که گفتم این عنوان با نام A Survivor is Born شناخته میشود و این اتفاق پایان کار لارا کرافت ماجراجوی داستان ما نیست ، او در این میان بر خلاف نسخه های قبل باید زنده بماند و برای آنچه میخواهد بدست بیاورد بجنگد و از هر وسیله ایی برای از بین بردن موانع استفاده کند آیا شما هم به نکته دقت کرده اید که چهره پردازی شخصیت اصلی بازی تغییر کرده است!!! درست است تغییرات بوجود آمده نیز کار بسیار دشواری برای تیم طراحی بوده است وقتی گیمر های زیادی با نسخه های قبلی با چهره دیگری روبرو میشدند و هم اکنون این چهره تغییر کرده و همینطور اندام لارا کرافت ، تیم طراحی باید به نوعی این تغییر را بوجود آورد که گیمر ها را راضی نگه دارد زیبایی به همراه قدرت ، سرعت عمل بالا و هوش لارا کرافت در نسخه جدید کمی کار را سخت کرده است و تیم طراحی باید نمونه ایی داشته باشند که بتوانند آن را شبیه سازی کنند به خاطر همین مسئله تیم طراحی شخصیت های زیادی را طراحی کردنند که طرح نهایی همینی هست که شما دوستان در اکثر تریلر های این بازی زیبا مشاهده کرده اید ، ایبار لارا کرافت با اون لباس های شیک و تمام تجهزات نیست او لباس معمولی دارد که برای همه آشنا خواهد بود.
من هم اولین بار گمان کردم این نسخه از بازی ادامه نسخه های قبلی است ، اما این تفکر اشتباه بود تا زمانی که اطلاعاتی از آن در سایتهای خبری بدست آوردم،شخصیت اصلی بازی ما 21 سال بیشتر سن ندارد ، و همچنین مانند گذشته یک فرد پخته و ماهر نیست ، گیم پلی بازی اینجا خودش را نشان میدهد که لارا کرافت برای پریدن از موانع های بلند دچار مشکل میشود ، و هنوز حرکات هنرمندانه را نیاموخته است و باید تا آن لحظه که حرکات آکروباتیک را فرا میگیرد صبور باشیم حرکات خیره کننده آن در نسخه های قبلی را باید کاملا فراموش کنیم ، در این نسخه تغییرات بسیار زیادی را خواهیم دید. شما جای لارا کرافت باشید و خود را در جزیره ایی بیابید آیا فکر میکنید تنها هستید؟
(اشاره ایی به بازی FarCry3)
اما زمانی مشکلات شما در این بازی افزوده میشود که در میابید در این جزیره تنها نیستید ، اما چه کسانی در این جزیره زندگی میکنند!!؟؟
این جزیره ناشناخته توسط یک سری بومی همان جزیره اشغال شده است که بسیار این افراد خطر آفرین هستند ، تله های آنها مرگبار و بسیار هوشمندانه در سرتاسر جزیره کار گذاشته شده است ، آیا میدانید تفریحات این افراد بومی چیست؟....آنها افرادی که جزوء این جزیره نیستند را حلق آویز میکنند و از این کار لذت میبرند ، لارا کرافت نه تنها باید با این بومی ها مبارزه کند و از آنها دور بماند بلکه باید با افراد اسلحه بدستی که معلوم نیست برای چی پا به این جزیره گذاشتند مبارزه کند ، این افراد خطرناک آیا برای چه چیزی به این جزیره آمده اند؟!! لارا کرافت ما در این نسخه از بازی باید بسیار مراقب سلامتی خود باشد ، اما حس کنجکاوی او برای ماجراجویی پایان نمیابد و تا نداند در این جزیره چه اتفاقاتی افتاده است و چه چیزی افراد غیر بومی را به اینجا کشیده است آرام نمیشود.
در نسخه های گذشته اگر خاطر دوستان باشد شخصیت هایی وجود داشتند که با آنها آشنا هستیم...شخصیتهایی همچون رالف و دوست دوران کودکی لارا کرافت ، شخصیت جدید که در بازی مشاهده میکنیم که به لارا کمک میکند و لارا نیز به او کمک میکند دکتر Whitman است. آیا شما هم جزوء آن دسته از گیمر هایی هستید که با صدای لار کرافت در نسخه های پیشین لذت میبردید؟؟...باید بگویم لذت پایان یافته است زیرا صداپیشه نسخه های قبلی این بازی که توسط خانم Keeley Hawes انجام میشد در نسخه جدید حضور ندارد و به علت اینکه لارا کرافت ما جوان است باید صدایی داشته باشد که به سن و سالش هماهنگ باشد از این رو Camilla Luddington صداپیشه جدید لارا خواهد بود. نگران نباشید صدای وی هم زیبا و جذاب است آیا شما هم حس کرده اید بازی های جدید همگی کم کم دارند Open World میشوند!!؟؟
Tomb Rider نیز به جمع بازی های Open World پیوست ، خوب پس خبری از صحنه های فانتزی در بازی نیست ، دنیای واقعی برای ما به نمایش در خواهد آمد ، ماجراجویی، جستجو، مواجهه با پازل های مختلف، نبرد با دشمنان مختلف و از همه مهمتر تلاش برای زنده ماندن از مهمترین المان های این نسخه است که جو تاریکی به خود گرفته و به شدت میل به واقع گرایی نیز دارد؛ در نسخه های قبلی از این بازی سنین پایین هم میتوانستند بازی کنند زیرا صحنه های خشونت آمیز در بازی نبود ، اما این نسخه دارای درجه سنی 17 به بالا نیز هست که نام M را گرفته است که نشان دهنده این است که ما در بازی صحنه های خشن بسیاری را خواهیم دید.
خاطرم هست در نقد این بازی از کلمه واقع گرایانه استفاده کردم ، خوب این حقیقی بودن در بازی چیست؟ در نسخه جدید که پیش رو داریم لارا کرافت جوان است و گیم پلی بازی بصورتی است که شما نباید انتظار حرکات فوق تصور نسخه قبلی در اوایل بازی داشته باشید، برای زنده ماندن باید به دنبال غذا ، آب ، و پناه گاه باشید ، از دشمنان خطر ناک دور بمانید ، مخفی کاری کنید ، و یک نکته که دیگه از حرکات Slow Motion خبری نیست ، همچنین شنا کردن. اما مواردی که به بازی اضافه شده است بسیار زیبا تر از آن است که تصور کنید.
قابلیت های لارا که به بازی اضافه شده است ، می توان به فریب کاری هایش اشاره کرد، به نحوی که وی در طول بازی همیشه یکی دو ترفند در آستین خود دارد که بتواند به وسیله آن دشمنان خود را منحرف سازد. همچنین یک قابلیت جالب دیگر هم به این نسخه اضافه شده است؛ می توانید به هنگام پرش مسیر خود را در هر لحظه که خواستید تغییر بدهید. علاوه بر این سازندگان سیستمی را به نام Wall Scramble تعبیه کرده اند که به وسیله آن می توانید از صخره ها و دیوارها بالا بروید. پس جای بسیار امیدواری است که گیم پلی جذابی را پیش رو خواهیم داشت وقتی که در یک بازی Open World تمامی امکانات شاخص را دارید مانند Travel و همچنین قدرت تشخیص مسیر درست در بازی ، شکار حیوانات برای تغذیه و زنده ماندن ، بازی Tomb Rider بسیار زیاد از نسخه های خود فاصله گرفته است مانند بازی AC3.
دوستان عزیز برای این بازی از موتور بروز شده Crystal Engine استفاده شده است که قبلا به آن اشاره کرده ام، گرافیک بازی اگر آن چیزی باشد که در E3 2012 به نمایش در آمد واقعاً شگفت انگیز است. بافت ها و صحنه های انفجار به خوبی طراحی شده اند و همچنین می توانید به خوبی آثار خونریزی را بر روی لارا ببینید. نکته دیگر جلوه زیبای افکت های مختلف آب و هوایی از جمله وضعیت بارانیست که به خوبی در نمایش گیم پلی این بازی در آخرین رویداد E3 خودنمایی می کرد.
بازی زیبای TOMB RIDER در 5 مارس سال 2013 بر روی 3 پلتفورم منتشر میشود.
با تشکر Agent 47
روش فیکس کردن افکت های از بین رفته زمان فول اسکرین در بازی
روش فیکس کردن افکت های باران ، نور خورشید و پاشیدن خون بر روی دوربین در بازی که بعد یکی از باگ های بازی است و در زمانی که شما بازی و بصورت فول اسکرین اجرا میکنید این افکت ها از بین میروند....
روش این کار بسیار ساده میباشد ....
حرکت اول دانلود کردن این برنامه با حجم 330 کیلوبایت : [Only registered and activated users can see links. ]
بازی و اجرا کرده و لانچر بازی که تنظیمات گرافیکی هست گزینه های را که در تصویر مشخص کردم را بردارید و بازی را اجرا کنید میبینید که بازی در حالت فول اسکرین اجرا نمیشود!!!
خوب حالا مرحله دوم ، فایلی که دانلود کردید را یک شکل آیکون مونیتور هست را در پوشه مسیر بازی مانند فعال ساز کپی کنید ، و اجرا کنید ...میبینید که در Try ایکون در گوشه تسکبار میشینه ، حالا بر روی آیکون ایجاد شده در تسکبار کنار ساعت کلیک راست کرده و اولین گزینه که نوشته شده Add Windows F3 رو بزنید ، حالا به بازی برگردید کلید f3 را بزنید میبینید که بوردلس اطراف صفحه بازی از بین رفته و گزینه های کلوز و مینیمایز وجود ندارد اما کار به اینجا ختم نمیشود ، حالا دوباره بر روی برنامه ایی که در تسکبار هست کلیک راست کرده و گزینه Open Game Setting را انتخاب کرده ، و رزولیشن فول اسکرین مونیتور خود را وارد کنید به صورت تصویر زیر:
و کلید Apply و Save را بزنید ...
مشکل افکت ها حل خواهد شد و شما در فول اسکرین تمامی افکتهای بازی را دارا خواهید بود.....
با تشکر از دوستان عزیز
ویرایش توسط Agent 47 : 7th March 2013 در ساعت 08:38 PM
چیزی که جالبه مینیمم فریمه ! [Only registered and activated users can see links. ]
بچه ها لینک بالا رو نگاه بندازید اگه نکته جالبی داره ترجمش کنید
اینکه یه کله ادمیزادو یه کارت 20 فریم نمیتونه بده اشکال از کارتا نسل حاظره چه قدر در تسلیشن ضعیفه (چه انویدیا چه amd )ما 20 تا کله ها میخوایم تو بازی تازه از این بهتر هم میشه موهای بهتر
کلا بازی های این شرکت برا amd بهینه شدند هیچ تستی از 7970 ندیدم
سلار جان چیزی که من الان در بازی میبینم ربطی به AMD و Nvidia بودن کارتها نداره ، این یک آپشن از گرافیک بازی هست ، یکی از دوستانم از سری کارتهای 7950 داره و اونم مثل من وقتی TressFX روشن میکنه دچار افت فریم میشه ، و پردازش اون رشته های موی لارا کرافت فوق العاده به کارت فشار میاره ، و از نظر بنده آپشن بسیار مسخره ایی هست ، چون انقدر بازی افت و خیز و هیجان داره که کی میاد حالا به این مو توجه کنه..جالب هست فقط موی لا کرافت این ویژگی داره....بقیه مو ندارند انگار ، پشمه
ولی در کل AMD هم زیر این فناوری گاوش زاییده
در همون سایت techpowerup یکی از یوزر ها که کارت سری 7000 داره با TressFX فریم 52 گرفته و بدون اون 59 فریم !!!!
اما خوب در تالار گفتگوی انویدیا مثل اینکه انویدیا برای این امر داره درایور هاشو بهینه میکنه....من که حالا فعلا با TressFX بازی میکنم....و جالبتر اینکه در زمان بازی افت فریم مانند بنچمارک نیست.....فریم بهتری و میشه از بازی گرفت....
در هر دو اسکرین شات TressFX روشن هست و فریم هم بسیار خوبه و قابل قبول
[Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ]
با تشکر
ویرایش توسط Agent 47 : 5th March 2013 در ساعت 09:28 PM
داداشم بخاطر یک کاراکتر تو بازی 20 فریم میاد پایین حالا اگه بقیه کاراکترا هم
TressFX اعمال شده داشته باشن که دیگه باید شاهد عکسی از گیم باشیم
فک کنم برای سری 7000 ایده ال باشه این TressFX ...
ولی حالا بقول فرشاد کی تو همچین بازی پر افت و خیزی به رشته موهای شخصیت دقت میکنه ...
ولی با این حال برای رسیدن به گرافیک ها و جزییات ریزتر و پیشرفت گرافیکی باید از یه جایی شروع کرد ... و این کار AMD قابل ستایشه ...
سلار جان چیزی که من الان در بازی میبینم ربطی به AMD و Nvidia بودن کارتها نداره
بدون در نظر گرفتن TressFX گفتم چه روشن خاموش مینیممش نسبت به ماکسیممش خیلی اختلاف میزنه کم دیدم همچین چیزیو همونطور که گفتی مربوط به بازیباید باشه
چون انقدر بازی افت و خیز و هیجان داره که کی میاد حالا به این مو توجه کنه..جالب هست فقط موی لا کرافت این ویژگی داره....بقیه مو ندارند انگار ، پشمه
این موتور این بازی جالب نیست تو e3 سال پیش یه دمو Agni’s Philosophy از موتور Luminous از همین ناشر داشتیم دو تا کله یک حیوون مو داشتند موهاهم 10 برابر لاراکرافته قشنگتر بود
رو یه 680 اجرا شده بود
در همون سایت techpowerup یکی از یوزر ها که کارت سری 7000 داره با TressFX فریم 52 گرفته و بدون اون 59 فریم !!!!
بایت تستا رسمیش بیاد ببینیم چه جوریه امیدوارم سایتی که تست میکنه مینیمم فریم و ماکسیسمم فریمو بنویسه
ویرایش توسط zeus : 5th March 2013 در ساعت 10:15 PM
خوب دوستان میرسیم به باگ گرافیکی بازی ، TressFX جای خودش بسیار در حرکت موهای لارا بسیار نقش داره و جلوه زیبایی به بازی میده جدا از این که فریم بازی و به خار و خفت میکشونه ، اما بیشتر این افت فریم زمانی هست که بازی در حالت سینماتیک قرار میگیره و دوربین در بازی نزدیک به سر لارا و برای پردازش موها قرار میگیره.....اما در حالت های معمولی آنچنان افت فریمی در بازی نیست...اگر گزینه TressFX هم خاموش کنیم چیزی از دست نخواهیم داد جز براقی و زیبایی حرکت موهای لارا کرافت....اما این آپشن گرافیکی فقط بر روی موهای لارا کرافت تاثیر داره ، هیچ وقت نمیتونه جای فیزیک انویدیا رو بگیره : دی
اسکرین شاتهایی از محیط بازی و همینطور حالت سینماتیک بازی که افت فریم در اون به وضوح دیده میشه.
[Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ]
فن آوری Tress FX جالبه یه جورایی همیشه این موضوع برای من تو بازی قابل تامل بود که چرا اکثر بازی ها مو های شخصیت هاش غیر طبیعی هست اما با بوجود آمدن ای فنوری یه جورایی این موضوع حل شد. نکته جالب دیگش غیر انحصاری بودنش هست که رو همه کارت ها قابل اجرا هست. امیدوارم شاهد افکت های این چنینی بیشتری باشیم البته غیر انحصاری و همه گیر رو همه بازی ها
واقعا جای تحسین و آفرین داره برای تیم طراحی بازی TOMB RIDER ...از لحاظ گیم پلی ، داستان و گرافیک ( مخصوصا حرکت موه های لارا کرافت) این بازی چیزی کم نداره ، خستگی از تن بدر میشه وقتی این گیم و میشینم بازی میکنم.....
فقط کافی به گرافیک کار شده بر روی موه های لارا دقت کنید ، نظیرشو توی هیچ بازی ندیدم
[Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ]
اقا فرشاد شما یه تست load از cpu ات در هنگام بازی بگیر ببین چه جوری من احتمال میدم این تکنیک به شدت cpu band باشه و با این روند خیلی بعید میدونم
که بتونه گسترش پیدا کنه
شرمنده دوستان عزیز مثل اینکه هنوز دوستان این بازی زیبا رو تهیه نکردن یک فیلم کوتاه از یک صحنه زیبا که میشه گفت از این صحنه های هیجان انگیز با موسیقی زیبا در بازی بسیار هست
امتیاز شما به این گیم پلی چند هست؟؟
22 مگابات حجم فیلم گرفته شده از این سکانس بازی : دی
[Only registered and activated users can see links. ]
ویرایش توسط Agent 47 : 6th March 2013 در ساعت 11:40 PM
اقا فرشاد شما یه تست load از cpu ات در هنگام بازی بگیر ببین چه جوری من احتمال میدم این تکنیک به شدت cpu band باشه و با این روند خیلی بعید میدونم
که بتونه گسترش پیدا کنه
سلام عطا جان تست قبلا گرفتم دوست عزیزم ، این امر که CPU Band باشه قبلا رد شده ، و این افکت بر روی مو های لارا کلا پردازش کارت گرافیک هست....اصلا مربوط به CPU نیست ، چون در حالت خاموش و روشن TressFX بر روی پردازنده هیچ فشاری اعمال نمیشه ، در ضمن این بازی DX11 هست و بالاترین فشار بر روی کارت گرافیک و پردازش TressFX توسط directcompute انجام میشه که فقط در کارتهای سری 7000 ای ام دی بهینه تر هست و خود انویدیا نیز اعلام کرده این فناوری TressFX مربوط به نسل GCN کارتهای AMD هست.
اینم یک تست بین کارتهای AMD و انویدیا که برتری AMD و در این زمینه نشون میده البته در حالت TressFX خود کارت 7970 هم دچار افت فریم شده ، پس نتیجه اینکه فرقی به حال CPU نمیکنه
و اگر به تست در سری 6970 نگاه کنید میبینید که فقط بهینه بودن این فناوری در سری 7000 هست و جالب تر اینکه 650ti از 6970 امتیاز بیشتری هم گرفته ؛ افت فریم در 7970 حدود 23 فریم بوده و در 680 حدود 33 فریم...
ویرایش توسط Agent 47 : 6th March 2013 در ساعت 11:47 PM
بازي3 crysis به گفته AMD بشدت براي GCN بهينه شده اما انويديا هم مشكلي باهاش نداشت - بدبختي بعضي بازي هاي AMD gaming evolved يه الگوريتم هايي توش به كار ميبرن كه حتي واسه خود AMD مشكل ساز ميشه چرا؟؟ چون اينقدر بازده كارت هاي انويديا كم بشه كه HD7850 هم از GTX680 جلو بزنه
مثل sleeping dogs و dirt show down. هم از اون عنوان هايي بودن 7870 از 680 جلو ميزد - باز خدارو شكر AMD Gaming Evolved باعث نشد Crysis 3 هم به اين راه بره
البته باز الان بازي BIOshock جديد هم الگوريتم هاي خاص AMD داره كه پدر انويديارو در بياره بشه مثل tombraider و sleeping و dirt- بدبختي اينجاست كه تكنيك هاي بهينه سازي AMD مثل physx كه اختياريه و بشدت باعث واقعي تر شدن بازي ميشه هيييچ كاري نميكنه فقط باعث نابودي بازدهي كارت هاي انوديا تو بازي ها ميشه .