نقد و بررسی مختصر از بازی جدیدی که شاید خیلی از دوستان آن را فراموش کرده باشند یعنی Tomb Rider را آماده کرده ام
شرکت سازنده بازی Crystal Dynamics که نتوانسته بود آنچنان که باید و شاید در نسخه های گذشته موفقیت خوبی را بدست آورد و یک بازی سریالی را منتشر میکرد در E3 سال 2012 پیش نمایشی از بازی جدید Tomb Rider را به همگی معرفی کرد ، شما دوستان را نمیدانم اما به شخصه از معما ها و معابد پیچ در پیچ این بازی لذت میبردم تا زمانی که نسخه جدید این بازی به نمایش در آمد ، تمامی آنچه از لارا گرافت در نسخه های قبلی دیدید باید فراموش کنید! لارا کرافت ما تغییرات چشم گیری را به خود گرفته است دیگر از او سلاح های همیشگی خود دور شده است ، داستان بازی روند جدیدی را طی میکند و همچنین گیم پلی بازی تغییرات چشم گیر و خوبی را بدست آورده است در ادامه نقد به تمامی آنها میپردازیم ، دوستان عزیز و همکاران محترم سایت overclockingheroes.com تیم طراحی Crystal Dynamics از سال 2010 بر روی این پروژه مشغول کار هستند تا بتوانند موفقیت خوبی را در این نسخه بدست بیاورند ، ناشر بازی ، کمپانی بزرگ و نام آشنا Square Enix که توسط جناب آقای Yoichi Wada مدیرت میشود در مورد بازی چنین میگوید
شما با بزرگترین فرانچایز Tom Rider سال 2013 روبرو خواهید شد
یک باز مانده متولد شد!!!
همانطور که دنیا پیشرفت میکند و دنیای مجازی نیز در کنار آن بزرگتر و واقعی تر میشوند در این میان نیز این بازی باید با خود تحولاتی را به همراه داشته باشد در غیر اینصورت در مقابل دیگر بازی های بزرگ 2013 شکست خواهد خورد؛ موتور گرافیکی بازی توسط شرکت سازنده طراحی شده است و نام آن Crystal Engine است کارگردان سری جدید Tomb Rider جناب آقای Cory Barlog به همراه نویسنده این سری از بازی Rhianna Pratchett قصد دارند ما را به کمک لارا کرافت بفرستند تا با محیط نا شناخته درگیر شویم و لارا کرافت را بتوانیم در این عنوان زنده نگه داریم.
آیا میدانید نام این عنوان چیست!!!؟...به آن اشاره ایی کرده ام A Survivor is Born در تصاویر بالا خواهید دید!!
در این عنوان تنها راه زنده ماندن ، زنده ماندن است!! هدف اصلی داستانی که توسط خانم Rhianna Pratchett نوشته شده است این مسئله را بصورت کاملا شفاف عنوان میکند وقتی که لارا کرافت کم تجربه ما در این عنوان با یک کشتی به ماجراجویی میپردازد و همیشه باید منتظر یک اتفاق نا به هنگام باشیم کشی وی دچار طوفان سهمگینی میشود و بعد خود را در زیر آوار های کشتی شکسته و همچنین جزیره ایی ناشناخته میابد. همانطور که گفتم این عنوان با نام A Survivor is Born شناخته میشود و این اتفاق پایان کار لارا کرافت ماجراجوی داستان ما نیست ، او در این میان بر خلاف نسخه های قبل باید زنده بماند و برای آنچه میخواهد بدست بیاورد بجنگد و از هر وسیله ایی برای از بین بردن موانع استفاده کند آیا شما هم به نکته دقت کرده اید که چهره پردازی شخصیت اصلی بازی تغییر کرده است!!! درست است تغییرات بوجود آمده نیز کار بسیار دشواری برای تیم طراحی بوده است وقتی گیمر های زیادی با نسخه های قبلی با چهره دیگری روبرو میشدند و هم اکنون این چهره تغییر کرده و همینطور اندام لارا کرافت ، تیم طراحی باید به نوعی این تغییر را بوجود آورد که گیمر ها را راضی نگه دارد زیبایی به همراه قدرت ، سرعت عمل بالا و هوش لارا کرافت در نسخه جدید کمی کار را سخت کرده است و تیم طراحی باید نمونه ایی داشته باشند که بتوانند آن را شبیه سازی کنند به خاطر همین مسئله تیم طراحی شخصیت های زیادی را طراحی کردنند که طرح نهایی همینی هست که شما دوستان در اکثر تریلر های این بازی زیبا مشاهده کرده اید ، ایبار لارا کرافت با اون لباس های شیک و تمام تجهزات نیست او لباس معمولی دارد که برای همه آشنا خواهد بود.
من هم اولین بار گمان کردم این نسخه از بازی ادامه نسخه های قبلی است ، اما این تفکر اشتباه بود تا زمانی که اطلاعاتی از آن در سایتهای خبری بدست آوردم،شخصیت اصلی بازی ما 21 سال بیشتر سن ندارد ، و همچنین مانند گذشته یک فرد پخته و ماهر نیست ، گیم پلی بازی اینجا خودش را نشان میدهد که لارا کرافت برای پریدن از موانع های بلند دچار مشکل میشود ، و هنوز حرکات هنرمندانه را نیاموخته است و باید تا آن لحظه که حرکات آکروباتیک را فرا میگیرد صبور باشیم حرکات خیره کننده آن در نسخه های قبلی را باید کاملا فراموش کنیم ، در این نسخه تغییرات بسیار زیادی را خواهیم دید. شما جای لارا کرافت باشید و خود را در جزیره ایی بیابید آیا فکر میکنید تنها هستید؟
(اشاره ایی به بازی FarCry3)
اما زمانی مشکلات شما در این بازی افزوده میشود که در میابید در این جزیره تنها نیستید ، اما چه کسانی در این جزیره زندگی میکنند!!؟؟
این جزیره ناشناخته توسط یک سری بومی همان جزیره اشغال شده است که بسیار این افراد خطر آفرین هستند ، تله های آنها مرگبار و بسیار هوشمندانه در سرتاسر جزیره کار گذاشته شده است ، آیا میدانید تفریحات این افراد بومی چیست؟....آنها افرادی که جزوء این جزیره نیستند را حلق آویز میکنند و از این کار لذت میبرند ، لارا کرافت نه تنها باید با این بومی ها مبارزه کند و از آنها دور بماند بلکه باید با افراد اسلحه بدستی که معلوم نیست برای چی پا به این جزیره گذاشتند مبارزه کند ، این افراد خطرناک آیا برای چه چیزی به این جزیره آمده اند؟!! لارا کرافت ما در این نسخه از بازی باید بسیار مراقب سلامتی خود باشد ، اما حس کنجکاوی او برای ماجراجویی پایان نمیابد و تا نداند در این جزیره چه اتفاقاتی افتاده است و چه چیزی افراد غیر بومی را به اینجا کشیده است آرام نمیشود.
در نسخه های گذشته اگر خاطر دوستان باشد شخصیت هایی وجود داشتند که با آنها آشنا هستیم...شخصیتهایی همچون رالف و دوست دوران کودکی لارا کرافت ، شخصیت جدید که در بازی مشاهده میکنیم که به لارا کمک میکند و لارا نیز به او کمک میکند دکتر Whitman است. آیا شما هم جزوء آن دسته از گیمر هایی هستید که با صدای لار کرافت در نسخه های پیشین لذت میبردید؟؟...باید بگویم لذت پایان یافته است زیرا صداپیشه نسخه های قبلی این بازی که توسط خانم Keeley Hawes انجام میشد در نسخه جدید حضور ندارد و به علت اینکه لارا کرافت ما جوان است باید صدایی داشته باشد که به سن و سالش هماهنگ باشد از این رو Camilla Luddington صداپیشه جدید لارا خواهد بود. نگران نباشید صدای وی هم زیبا و جذاب است آیا شما هم حس کرده اید بازی های جدید همگی کم کم دارند Open World میشوند!!؟؟
Tomb Rider نیز به جمع بازی های Open World پیوست ، خوب پس خبری از صحنه های فانتزی در بازی نیست ، دنیای واقعی برای ما به نمایش در خواهد آمد ، ماجراجویی، جستجو، مواجهه با پازل های مختلف، نبرد با دشمنان مختلف و از همه مهمتر تلاش برای زنده ماندن از مهمترین المان های این نسخه است که جو تاریکی به خود گرفته و به شدت میل به واقع گرایی نیز دارد؛ در نسخه های قبلی از این بازی سنین پایین هم میتوانستند بازی کنند زیرا صحنه های خشونت آمیز در بازی نبود ، اما این نسخه دارای درجه سنی 17 به بالا نیز هست که نام M را گرفته است که نشان دهنده این است که ما در بازی صحنه های خشن بسیاری را خواهیم دید.
خاطرم هست در نقد این بازی از کلمه واقع گرایانه استفاده کردم ، خوب این حقیقی بودن در بازی چیست؟ در نسخه جدید که پیش رو داریم لارا کرافت جوان است و گیم پلی بازی بصورتی است که شما نباید انتظار حرکات فوق تصور نسخه قبلی در اوایل بازی داشته باشید، برای زنده ماندن باید به دنبال غذا ، آب ، و پناه گاه باشید ، از دشمنان خطر ناک دور بمانید ، مخفی کاری کنید ، و یک نکته که دیگه از حرکات Slow Motion خبری نیست ، همچنین شنا کردن. اما مواردی که به بازی اضافه شده است بسیار زیبا تر از آن است که تصور کنید.
قابلیت های لارا که به بازی اضافه شده است ، می توان به فریب کاری هایش اشاره کرد، به نحوی که وی در طول بازی همیشه یکی دو ترفند در آستین خود دارد که بتواند به وسیله آن دشمنان خود را منحرف سازد. همچنین یک قابلیت جالب دیگر هم به این نسخه اضافه شده است؛ می توانید به هنگام پرش مسیر خود را در هر لحظه که خواستید تغییر بدهید. علاوه بر این سازندگان سیستمی را به نام Wall Scramble تعبیه کرده اند که به وسیله آن می توانید از صخره ها و دیوارها بالا بروید. پس جای بسیار امیدواری است که گیم پلی جذابی را پیش رو خواهیم داشت وقتی که در یک بازی Open World تمامی امکانات شاخص را دارید مانند Travel و همچنین قدرت تشخیص مسیر درست در بازی ، شکار حیوانات برای تغذیه و زنده ماندن ، بازی Tomb Rider بسیار زیاد از نسخه های خود فاصله گرفته است مانند بازی AC3.
دوستان عزیز برای این بازی از موتور بروز شده Crystal Engine استفاده شده است که قبلا به آن اشاره کرده ام، گرافیک بازی اگر آن چیزی باشد که در E3 2012 به نمایش در آمد واقعاً شگفت انگیز است. بافت ها و صحنه های انفجار به خوبی طراحی شده اند و همچنین می توانید به خوبی آثار خونریزی را بر روی لارا ببینید. نکته دیگر جلوه زیبای افکت های مختلف آب و هوایی از جمله وضعیت بارانیست که به خوبی در نمایش گیم پلی این بازی در آخرین رویداد E3 خودنمایی می کرد.
بازی زیبای TOMB RIDER در 5 مارس سال 2013 بر روی 3 پلتفورم منتشر میشود.
با تشکر Agent 47
روش فیکس کردن افکت های از بین رفته زمان فول اسکرین در بازی
روش فیکس کردن افکت های باران ، نور خورشید و پاشیدن خون بر روی دوربین در بازی که بعد یکی از باگ های بازی است و در زمانی که شما بازی و بصورت فول اسکرین اجرا میکنید این افکت ها از بین میروند....
روش این کار بسیار ساده میباشد ....
حرکت اول دانلود کردن این برنامه با حجم 330 کیلوبایت : [Only registered and activated users can see links. ]
بازی و اجرا کرده و لانچر بازی که تنظیمات گرافیکی هست گزینه های را که در تصویر مشخص کردم را بردارید و بازی را اجرا کنید میبینید که بازی در حالت فول اسکرین اجرا نمیشود!!!
خوب حالا مرحله دوم ، فایلی که دانلود کردید را یک شکل آیکون مونیتور هست را در پوشه مسیر بازی مانند فعال ساز کپی کنید ، و اجرا کنید ...میبینید که در Try ایکون در گوشه تسکبار میشینه ، حالا بر روی آیکون ایجاد شده در تسکبار کنار ساعت کلیک راست کرده و اولین گزینه که نوشته شده Add Windows F3 رو بزنید ، حالا به بازی برگردید کلید f3 را بزنید میبینید که بوردلس اطراف صفحه بازی از بین رفته و گزینه های کلوز و مینیمایز وجود ندارد اما کار به اینجا ختم نمیشود ، حالا دوباره بر روی برنامه ایی که در تسکبار هست کلیک راست کرده و گزینه Open Game Setting را انتخاب کرده ، و رزولیشن فول اسکرین مونیتور خود را وارد کنید به صورت تصویر زیر:
و کلید Apply و Save را بزنید ...
مشکل افکت ها حل خواهد شد و شما در فول اسکرین تمامی افکتهای بازی را دارا خواهید بود.....
با تشکر از دوستان عزیز
ویرایش توسط Agent 47 : 7th March 2013 در ساعت 08:38 PM
یکی از دلایل اصلی افت فریم در این بازی ، ضعف در Multithreading می باشد.این بازی تنها از دو هسته CPUبطور بهینه استفاده می کند.
پس از تست بازی با radeon 4850 و Athlon640 متوجه شدم که گاهی وقتها GPU Load ، تا 40 درصد کاهش پیدا می کنه و همزمان فریم به 17-16 می رسه و در هیچ شرایطی میزان استفاده از CPU از 40درصد بیشتر نمی شه.
دیده شد که با 7950 نیز ، بعضی وقتها افت فریم داریم که تنها دلیلش همین می تونه باشه.
اشاره انویدیا مبنی بر نیاز به تغییر کد میتونه به این مورد مربوط باشه.
دوستانی که افت فریم دارند ، حتما GPU Load را زیر نظر بگیرند.اگر در لحظه افت فریم ،کاهش GPU Load داشتیم ، یعنی CPU عامل افت فریم است و نه کارت گرافیک.
ویرایش توسط Armintech : 12th March 2013 در ساعت 02:55 PM
یکی از دلایل اصلی افت فریم در این بازی ، ضعف در Multithreading می باشد.این بازی تنها از دو هسته CPUبطور بهینه استفاده می کند.
پس از تست بازی با radeon 4850 و Athlon640 متوجه شدم که گاهی وقتها GPU Load ، تا 40 درصد کاهش پیدا می کنه و همزمان فریم به 17-16 می رسه و در هیچ شرایطی میزان استفاده از CPU از 40درصد بیشتر نمی شه.
دیده شد که با 7950 نیز ، بعضی وقتها افت فریم داریم که تنها دلیلش همین می تونه باشه.
اشاره انویدیا مبنی بر نیاز به تغییر کد میتونه به این مورد مربوط باشه.
دوستانی که افت فریم دارند ، حتما GPU Load را زیر نظر بگیرند.اگر در لحظه افت فریم ،کاهش GPU Load داشتیم ، یعنی CPU عامل افت فریم است و نه کارت گرافیک.
سلام آرمین جان ، میتونم بگم فرضیه یا نظریه شما مورد قبول نیست ، ( البته داشتن یک پردازنده خوب CPU میتونه خیلی به فریم بازی کمک کنه ) اما نه اینکه این بازی محتاج CPU باشه در حالت افت فریم....این بازی در کارتهای AMD سری 7000 افت فریم ندارند در اینصورت اگر مشکل از CPU بود فقط انویدیا و انویدیا داران صداشون در نمیومد AMD هم درخواست بهینه شدن بازی یا هر چیزه دیگری که در مورد TressFX هست میداد..
اما به تصاویر زیر دقت کنید...در بالاترین جزئیاتX4 فریم 8.5 در رزولیشن 1920x1200 مقدار GPU LOAD 99%
تنظمیات در بالاترین حالت FXAA و در همان رزولیشن با فریم 42 و GPU LOAD 99%
پس خیلی راحت میشه به این نتیجه رسید که CPU در این بازی نقشی و ایفا نمیکنه مگر اینکه CPU در حد و قدرت GPU نباشه که اونوقت ااین افت فریم در تمامی بازی ها صدق میکنه....
CPU تست گرفته شده Intel 2600K فرکانس 4.9GHZ
خوب دوستان شما رو با تاپیکی که شاید خیلی از شما ها بهش سر نزدید و یا نادیده گرفتید شایدم من اشتباه میکنم....
بازی TOMB RAIDER خود را بدون افت فریم به بالاترین حد ممکن افزایش کیفیت بدهید با برنامه SWEETFX
تاپیک این برنامه فوق العاده که حتی SMAA و MSAA را در بازی اجرا میکند بدون هیچ افت فریمی!!!! [Only registered and activated users can see links. ]
فقط به تفاوت این دو اسکرین شاتی که از بازی گرفتم توجه کنید.....
[Only registered and activated users can see links. ]
تفاوت آنقدر هست که فقط کافی هست به شفافیت سایه ها و شفافیت صورت لارا به همراه SMAA که در بازی ایجاد شده دقت کنید بر روی عکس زوم کنید و به زه تیرو کمان لارا دقت کنید بدون SWEETFX زه کمان کاملا صاف نیست و دارای رنجه های میباشد اما در SWEETFX این زه کمان در بهترین حالت SMAA قرار گرفته است..
با SWEETFX تسلیشن بازی خود را افزایش بدهید با تکنولوژی شارپن بدون افت فریم ( شبیه تبلیغات تلویزیونی بود نه!!!)
سلام آرمین جان ، میتونم بگم فرضیه یا نظریه شما مورد قبول نیست ، ( البته داشتن یک پردازنده خوب CPU میتونه خیلی به فریم بازی کمک کنه ) اما نه اینکه این بازی محتاج CPU باشه در حالت افت فریم....این بازی در کارتهای AMD سری 7000 افت فریم ندارند در اینصورت اگر مشکل از CPU بود فقط انویدیا و انویدیا داران صداشون در نمیومد AMD هم درخواست بهینه شدن بازی یا هر چیزه دیگری که در مورد TressFX هست میداد..
اما به تصاویر زیر دقت کنید...در بالاترین جزئیاتX4 فریم 8.5 در رزولیشن 1920x1200 مقدار GPU LOAD 99%
تنظمیات در بالاترین حالت FXAA و در همان رزولیشن با فریم 42 و GPU LOAD 99%
پس خیلی راحت میشه به این نتیجه رسید که CPU در این بازی نقشی و ایفا نمیکنه مگر اینکه CPU در حد و قدرت GPU نباشه که اونوقت ااین افت فریم در تمامی بازی ها صدق میکنه....
CPU تست گرفته شده Intel 2600K فرکانس 4.9GHZ
[IMG][Only registered and activated users can see links. ][/IMG]
[IMG][Only registered and activated users can see links. ][/IMG]
در تصویر اول 43 فریم بر ثانیه داریم با 99درصد GPU Load
در تصویر دوم با کمی چرخاندن زاویه دید ، ناگهان فریم به 15 کاهش پیدا می کنه و همینطور GPU Load به 54درصد کاهش پیدا میکنه.
بنظر شما عامل افت فریم در اینجا غیراز پردازنده ، چی میتونه باشه؟
کاملا مشخصه که پردازنده عامل افت فریم در تصویر دوم است.ولی در هر دو تصویر می بینیم که پردازنده تنها 30 درصد زیر بار قرار داره.پس اشکال بر می گرده به عاملی بنام Poor Multicore Efficiency و به زبان ساده : ضعف موتور بازی در تقسیم بار پردازشی بین هسته ها.
با تغییر مقدار Affinity متوجه شدم که موتور بازی تنها از دو هسته یطور قابل قبول استفاده می کند.
البته این فقط یکی از دلایل افت فریمه و دلایل دیگری هم وجود داره که بهشون اشاره شد.
در تصویر اول 43 فریم بر ثانیه داریم با 99درصد gpu load
در تصویر دوم با کمی چرخاندن زاویه دید ، ناگهان فریم به 15 کاهش پیدا می کنه و همینطور gpu load به 54درصد کاهش پیدا میکنه.
بنظر شما عامل افت فریم در اینجا غیراز پردازنده ، چی میتونه باشه؟
کاملا مشخصه که پردازنده عامل افت فریم در تصویر دوم است.ولی در هر دو تصویر می بینیم که پردازنده تنها 30 درصد زیر بار قرار داره.پس اشکال بر می گرده به عاملی بنام poor multicore efficiency و به زبان ساده : ضعف موتور بازی در تقسیم بار پردازشی بین هسته ها.
با تغییر مقدار affinity متوجه شدم که موتور بازی تنها از دو هسته یطور قابل قبول استفاده می کند.
البته این فقط یکی از دلایل افت فریمه و دلایل دیگری هم وجود داره که بهشون اشاره شد.
سلام دوست عزیزم ، با تمامی صحیت های شما موافق هستم ولی بنا به آنچه که من در این بازی دیدم و تست cpu و gpu گرفتم در زمان افت فریم هیچوقت کمکاری cpu را ندیدم ، جدا از اینکه این بازی dx11 هست و اکثر بازی های dx11 با پردازنده گرافیکی درگیر هستند تا پردازنده اصلی و شما تستی و قرار دادید با کار گرافیک سری 4000 AMD که دقیقا داره DX9 پردازش میکنه ، و در بازی هایی که DX9 هستند پردازنده اصلی نقش داره و این تست شما با تست بنده خیلی متفاوت هست دوست عزیزم
با تشکر
ویرایش توسط Agent 47 : 13th March 2013 در ساعت 03:37 PM
چند اسکرین شات از این بازی معرکه واقعا بهتر از قبل شده نوع گیم پلی
[Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ]
من مشکلی نداشتم بعد از اپدیت بازی و نه افت فریم زیاد
چند اسکرین شات از این بازی معرکه واقعا بهتر از قبل شده نوع گیم پلی
[Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ] [Only registered and activated users can see links. ]
من مشکلی نداشتم بعد از اپدیت بازی و نه افت فریم زیاد
خوب بهرنگ جان منم دوتا 680 داشتم فریمم خوب میشد : دی ....قربون اون دوتا کار گرافیکت برم من