20 بازی برای کمک به کشف گلوگاه ها(BOTTLENECKS)
[Only registered and activated users can see links. ]
شاید تعجب کنید اگر بازی های مورد علاقه شما قدرت CPU'S و GPU'S بیشتری طلب کنند!!!
در این تحقیق 20 عنوان متفاوت بازی های رایانه ای به وسیله یک عدد CORE I5 PROCESSOR و نیز یک عدد NVIDIA GTX460 تست شده اند.
سؤالات زیادی در مورد CPU'S و GPU'S وجود دارند که ما اغلب به دنبال یافتن جواب آن ها هستیم.
-آیا من نیاز به یک پردازنده 4 هسته ای دارم یا یک عدد پردازنده ی 2 هسته ای کافی هست؟
-ترکیب یک عدد کارت گرافیک قدرتمند با یک پردازنده ی ضعیف چه تأثیری در عملکرد بازی دارد؟
-پولم را صرف خرید یک کارت گرافیک سریع یا پردازنده ای نیرومند کنم؟
-چه مقدار کارایی CPU'S و GPU'S برای بازی های کلاس HD(با کیفیت) نیاز دارم؟
برای جواب به سؤالات بالا ابتدا تغییراتی در بایوس سیستم ایجاد کردیم تا سطح عملکرد پردازنده های متفاوتی رو بسنجیم،بنابراین شما نتایجی از پردازنده CORE I5 در حالت STOCK(تغییر نکرده)نخواهید دید،فرکانس اصلی یا پایه پردازنده را در 3GHz ثابت کردیم،که این فرکانس برای اکثر پردازنده های به روز و قابل اورکلاک در دسترسی هست.
سپس پردازنده CORE I5 را مجبور به کار در حالت تک هسته،دو هسته و چهار هسته ای کردیم.(برای بررسی تأثیرات چند هسته ای ها در بهینه سازی بازی ها)در بهترین سناریو CORE I5 چهار هسته ای را به راحتی تا 4GHz اورکلاک کردیم.(فرکانسی بسیار مناسب نسبت به میزان تولید حرارت،مصرف ولتاژ و پایداری)
پردازنده را با یک عدد GTX460 768MB ست یا جفت کردیم،کارت گرافیکی که در اکثر بازی ها برای رزولوشن HD کافی هست.در تعدادی موارد از کارت گرافیک قدرتمند AMD RADEON HD5870 استفاده کردیم تا تفاوت در عملکرد کارت گرافیک ها را به وضوح مشخص کنیم.
تست و بررسی ها در رزولوشن 1920x1200 و مد Anti-aliasing و anisotropic filtering در 8xAA و 16xAF انجام شد،هیچ نرم افزار و یا تغییرات خاص اجرایی به زور ضد aliasing استفاده نشده است،به این معنی که اگر ما قادر به فعال کردن تنظیمات داده شده در گزینه های بازی نیستیم، پس ما به سادگی از آن استفاده نمی کنیم.
در 20 بازی مورد نظر از DirectX 9 تا DirectX 11 استفاده شده است.
[Only registered and activated users can see links. ]
سیستم مورد ارزیابی:
Nvidia and AMD Graphics Cards
CPU:Intel Core i5-750 @ 4 GHz (21 x 190 MHz), Lynnfield design, 1.26875 V core voltage, 45 nm, LGA 1156
Motherboard: Gigabyte P55A-UD7, PCIe 2.0, 3-Way SLI
Chipset:Intel P55 Express
Memory: OCZ3G2000LV4GK, PC3-16000 Golden Series, 2 x 2 GB DDR3, 2 x 570 MHz 7-7-7-19 Timings
Audio: Realtek ALC889
LAN: 2 x RTL8111D
HDDs: SATA 3Gb/s, Western Digital Raptor WD300HLFS
DVD: Gigabyte GO-D1600C
Power Supply: Cooler Master RS-850-EMBA 850 W
Drivers & ConfigurationGraphics: AMD Catalyst 10.7, GeForce 258.96
OS: Windows 7 Ultimate 32-Bit
DirectX: 9, 10, and 11
CHIPSET DRIVERS: Intel 9.1.1
GAME BENCHMARK
نتایج تست ها محصول دو نمودار هستند:
نمودار اولی استفاده از CPU'S و GPU'S را به درصد نشان می دهد.نمودار دوم بر روی عملکرد کارت گرافیک در استفاده از تعداد هسته های متفاوت تمرکز کرده است.
در نمودار اول همیشه CORE I5 PROCESSOR تک هسته ای با خط سیاه و GTX460 GPU توسط خط سبز و در ادامه CPU دو هسته ای همراه با GPU و بعدی CPU چهار هسته ای همراه GPU با فرکانس 3GHz نمایش داده می شوند،در آخر هم CPU چهار هسته ای اورکلاک شده تا 4GHz با GPU مشاهده می شود.
در هر مورد تعداد خط ها مربوط به تعداد هسته های پردازنده می باشد و میانگین استفاده از پردازنده و کارت گرافیک به صورت مقدار درصد عددی نمایش داده می شود.
یک توضیح دیگر در مورد عملکرد پردازنده وجود دارد و اونم این هست که بار پردازشی ممکن هست در تعدادی از نتایج تست بین تعداد هسته های پردازنده تقسیم شود،اما چیزی که فقط باید به آن توجه شود سطح استفاده است.فقط به خاطر اینکه بار پردازشی در بین چهار هسته تقسیم می شود دلیل بر این نیست که بازی مورد تست به طور کامل از پردازنده های چند هسته ای استفاده می کند.در حالت ایده آل،تمام هسته ها باید نزدیک 100% استفاده شوند.تقسیم بار پردازشی و مدیریت آن ها مقداری از توان پردازنده رو مصرف می کند.شما بعدا به طور کاملا واضح خواهید دید که واقعا از تمام چهار هسته های پردازنده در بازی GRAND THEFT AUTO 4 استفاده می شود.
در نمودار دوم شما نرخ فریم را از ترکیب GPU و CPU های متفاوت مشاهده می کنید.
Alien Vs. Predator
[Only registered and activated users can see links. ]
نمودار بازی ALIEN VS PREDATOR چیزی که در بالا گفته شد رو تایید می کند در این تست GPU به شدت گلوگاه ایجاد می کند و وابسته به این نیست که شما یک CPU تک هسته ای یا یک عدد پردازنده چهار هسته ای اورکلاک شده استفاده می کنید.اگر شما تمایل به افزایش نرخ فریم در این بازی دارید باید کارت گرافیک خود را با مدل سریع تری تعویض نمایید.بازی مورد نظر تقریبا 750mb از ظرفیت حافظه کارت گرافیک استفاده می کند،مقداری که کارت گرافیک gtx460 768mb به سختی قادر به تامین مموری مورد نظر هست.
[Only registered and activated users can see links. ]
[Only registered and activated users can see links. ]
Alpha Protocol
[Only registered and activated users can see links. ]
بازی alpha's protocol از unreal engine استفاده می کند،موتوری که با پردازنده های چند هسته ای(multi-core) سازگاری خوبی دارد.این تاثیر در نتایج حاصله قابل رؤیت هست،به صورت کاملا مشهود افزایش تعداد هسته های پردازنده تاثیر بیشتری دارد نسبت به اینکه فرکانس هسته را از 3GHz تا 4GHz تغییر دهیم.
تنها 450mb از مموری کارت گرافیک استفاده شده است،به دلیل اینکه مد AA در این بازی غیر فعال شده است.همانطور که مشاهده می کنید پردازنده ی تک هسته ای به کلی محو شده هست.همچنین شما می توانید هنگام بازی کردن تفاوت را بین پردازنده ی دو هسته ای با چهار هسته ای در روانی و پویایی بازی احساس کنید.
برای افزایش نرخ فریم در این بازی شما حداقل به یک پردازنده ی دو هسته ای نیاز دارید همراه با آن کارت گرافیک هم نیاز به تعویض دارد.
[Only registered and activated users can see links. ]
[Only registered and activated users can see links. ]