با سلام مجدد
Trinity با سوکت FM1 به هیچ عنوان سازگاری ندارد و برای استفاده از APU های نسل جدید ؛ باید اقدام به خرید یا تعویض مادر برد نمود.APU های سازگار با سوکت نسل قبل (FM1) دارای 905 پین و APU های نسل جدید دارای 904 پین میباشند . البته تفاوت این سوکت ها تنها در تعداد پین ها نبوده و بلکه در محل قرار گیری پین ها ؛ در 3 محل مختلف نیز با هم تفاوت دارند . این حرکت AMD در Trinity، با وجود این که پردازنده های نسل جدید Vishera با سوکت AM3+ کاملا سازگاری دارد ؛ جای تعجب و سوال دارد .
پس از این مورد ناراحت کننده که مطمئنا باعث نارضایتی تمام دارندگان مادر برد های FM1 خواهد شد ؛ برای درک بهتر تفاوت Trinity با Liano ؛ نتایج تست های انجام شده روی این دو نسل از APU ها را بررسی میکنیم . چیزی که کاملا مشهود است برای این که Trinity بتواند به فروش مناسبی دست پیدا کند ؛ باید انقدر پیشرفت در کارایی داشته باشد که برای کاربران Liano ؛ هزینه تعویض مادر برد برای استفاده از Trinity قابل توجیه باشد .
سایت تامز برای انجام تست های خود از سخت افزار های زیر استفاده نموده است.
نتایج تست ها
Photoshop CS 6.0
در این تست چون تعداد هسته های پردازشی در نتیجه حاصله بسیار تاثیر دارند ؛ اگر از A6 به خاطر همین عذر بگذریم ؛ کارایی 2 مدل دیگر Trinity در مقابل Liano قابل قبول بوده و دارای تفاوت مناسبی با رقیب میباشد.
3D MAX 2012
این برنامه از لحاظ محاسبات سنگین و پیچیده ممیز شناور یا FP(Floating-point) بسیار معروف بوده و همواره یک مرجع مناسب برای سنجیدن قدرت پردازنده های مختلف است . همان طور که در نتیجه تست مشاهده میشود در این برنامه این Liano بوده است که موفق شده کارایی بهتری ازtrinity نشان بدهد و در صدر دول قرار بگیرد . البته قدرت و بازده APU ها با توجه به قدرت آنها در انجام این دسته از عملیات سنجیده نمیشود و نباید از آن چشم پوشی کرد ؛ اما به نظر می اید که نسل قبل APU در انجام این گونه محاسبات سنگین کارایی بهتری دارد.
Adobe Premiere CS 5.5
نتایج به خوبی نشان میدهند که اگر از هسته های کودا در برنا مه هایی که از آن پشتیبانی میکنند ؛ برای سرعت بخشیدن به عملیات رندر گیری چشم پوشی کنیم ؛ برای گرفتن نتیجه مطلوب ؛ از بین APU های نسل جدید حتما باید یک مدل 4 هسته ای را انتخاب نماییم .فاصله فاحش مدل دو هسته ای با مدل های 4 هسته ای خود گویای این واقعیت میباشد و در مورد رقابت بین 4 هسته ای ها نیز میتوان گفت که با وجود نتیجه بهتر ؛ اما Trinity انچنان نمایش چشم گیری به نسبت رقیب خود به نمایش نگذاشته است.
در این برنامه نیز Trinity بهتر از رقیب خود عمل نموده است اما مانند نتایج قبل ؛ در این تست نیز اختلاف زیادی با هم ندارند . البته A6 به علت داشتن 2 هسته کمتر در این تست نیز در انتهای لیست قرار دارد.
با نگاهی به نتایج بدست آمده میتوان استنباط کرد که Trinity از Liano سریعتر است ؛ البته نه به اندازه زیاد و تقریبا میتوان گفت که وعده AMD مبنی بر پیشرفت 10 درصدی تا حدود زیادی به حقیقت تبدیل شده است . این پیشرفت و فاصله بین این دو چه در برنامه هایی که از یک هسته پردازشی و چه در برنامه هایی که از چند هسته استفاده میکنند به چشم می اید. اما قابلیت گرافیکی Trinity چگونه خواهد بود ؟ با این همه تعریف و تمجید که AMD از معماری جدید VLIW4 و پردازنده های سری 7000 به کهر رفته در این نسل کرده است ؛ بازده گرافیکی آن چگونه خواهد بود ؟ برای داشتن درک بهتری از کارایی گرافیکی Trinity به چند تست انجام شده از طرف تامز نگاهی میکنیم.
3DMARK11
در این تست مشاهده میکنیم که Trinity با وجود این که از تعداد Shader کمتری به نسبت نسل قبل (liano) در پردازنده گرافیکی خود برخوردار است ؛ اما به لطف معماری VLIW4 در پردازنده گرافیکی ؛ برتری محسوسی در نتایج ؛ از رقیب خود دارد. تعداد Shader های A8-3850 برابر 400 عدد و تعداد آنها در قوی ترین محصول Trinity ؛ 384 عدد است. این تعداد در A8-5600K که رقابت بسیار نزدیکی با A8-3850 دارد 256 عدد است و به نظر میرسد که صحبت های AMD در باره کارایی معماری جدید VLIW4 مبنی بر تعداد کمتر پردازنده و کارایی یکسان تا حدودی به واقعیت تبدیل شده است . هر چند که با همه این تفاصیل از A8-5600K انتظار بیشتری داشتیم .
Batman : Arkham City
نتایج نشان میدهد که در این مرحله ؛ Trinity کارایی بهتری از برادر بزرگتر خود به نمایش میگذارد و این تفاوت در رزولوشن 720 * 1280 تقریبا به 20 درصد میرسد . نکته جالب و قابل توجه این است که A6-5400K با وجود داشتن 2 هسته پردازنده و همچنین Shader های کمتر ؛ در هر سه رزولوشن اختلاف کمی با A8-3850 دارد.
بازی WOW
در WOW نیز Trinity توانسته است که کارایی بالاتری از Liano به ثبت برساند و در تمام تست ها نیز برتری خود را حفظ نموده است.نکته قابل توجه نیز آن است که در بالاترین رزولوشن ؛ Trinity فاصله خود را با Liano افزایش داده و تفاوت کارایی آنها به 25 درصد میرسد.
Skyrim
این بازی برای اجرای هر چه بهتر ، بیش از پردازنده گرافیکی به عملکرد پردازنده مرکزی وابسته است . همان طور که در عکس ها نیز مشخص است با این که میزان کیفیت و سطح جزییات بازی در سطح متوسط قرار دارد ؛ اما فقط پردازنده A10 و A8 از Trinity ؛ ان هم در رزولوشن 720 * 1280 توانسته اند که بازی را با عداد فریم مناسب و به صورت روان اجرا نمایند. در رزولوشن های بالاتر به وضوح مشخص است که حتی بالترین محصول Trinity نیز توانایی اجرای بازی به صورت مناسب را نداشته است.
Diablo III
Diablo III بازی جدید ؛ زیبا و سنگینی است ! سنگینی این بازی از نتایج به دست آمده کاملا مشخص است . با این وجود که سطح جزییات بازی در کمترین مقدار خود(Low Quality) قرار داده شده است ؛ ولی فقط در رزولوشن 720 * 1280 ؛ شرکت کننده ها توانسته اند که این بازی را روان اجرا نمایند. در رزولوشن 1050 * 1680 تنها A10 توانسته است که با اتکا فرکانس بالای هسته های پردازشی خود و همچنین فرکانس بالاتر Shader های خود ؛ متوسط فریم قابل قبولی داشته باشد. با این حال در رزولوشن Full HD حتی همین پردازنده نیز نتوانسته است که در اجرای مناسب و روان بازی موفقیتی داشته باشد و به گفته تامز در این رزولوشن حتی A10 نیز در Minimum Frame به شدت دچار افت میشده است و هیچ کدام از مدل ها موفق نشدند که این بازی را در رزولوشن Full HD حتی با کمترین میزان جزییات به طرز مناسبی اجرا نمایند.
عکس ها و نتایج : سایت تامز
نویسنده : XoMa
با احترام