قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از 11 به 12 از 12
Like Tree38Likes

موضوع: .:بررسی فنی کارت گرافیک GIGABYTE GeForce GTX780 OC WindForce 3X:.

  1. #1
    Retired Moderator
    Mehdi_FXX آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Tehran
    نام واقعی
    Mehdi
    سن
    33
    نوشته ها
    795
    تشکر شده 6,928 بار در 599 پست
    Mehdi_FXX آنلاین نیست.

    .:بررسی فنی کارت گرافیک GIGABYTE GeForce GTX780 OC WindForce 3X:.





    nVIDIA GeForce GTX 780


    بعد از معرفی کارتهای سری 600 کمپانی nVIDIA تراشه GK110 که از آن به عنوان "کپلر بزرگ" یاد میشود را برای کارتهای گرافیک نسل بعد خود رزرو کرد. همگان منتظر نسل بعدی کارتهای جیفورس بودند اما برای اولین بار اتفاق عجیبی در تولید کارتهای گرافیک کمپانی nVIDIA افتاد و در تاریخ 21 ماه فوریه سال 2013 میلادی این کمپانی کارت گرافیک GeForce GTX TITAN را روانه بازار کرد که در بدو ورود تمامی افراد اهل فن و کارشناسان معتقد بودند همان GeForce GTX780 است اما کمپانی nVIDIA تمام شک و شبهه ها را برطرف نمود و اعلام کرد کارتهای جیفورس سری 700 تا مدتی دیگر معرفی میشوند. طبق وعده این کمپانی در تاریخ 23 ماه می سال 2013 میلادی اولین کارت گرافیک High-End سری 700 جیفورس این کمپانی با نام GeForce GTX780 معرفی شد که قلب تپنده آن همان کپلر بزرگ بود اما با اندکی تفاوت در هسته های کودا و رقیب آن تا به امروز از سوی کمپانی AMD روانه بازار نشده است.
    کارت گرافیک GeForce GTX 780 عضو High-End سری 700 هست وبرای افرادی که آرزوی داشتن قویترین کارت گرافیک کمپانی nVIDIA یعنی GeForce GTX TITAN را دارند گزینه بسیار مناسب و تا حد بسیار قابل توجهی (50 درصد) ارزانتر است اما اختلاف کارایی این دو کارت گرافیک بسیار کمتر از اختلاف قسمت آنهایت همینطور به دلیل داشتن کودا کورهای کمتر خنک تر است. با داشتن این کارت شما میتوانید کارایی GTX TITAN را نیز بدست آورید که تنها نیاز به مقدار کمی اورکلاک است که تمام مدل های رفرنس نیز از آن بر خواهند آمد.
    در زمان معرفی GTX TITAN کمپانی انویدیا اجازه تولید مدل های غیر رفرنس را به شرکای تجاری خود نداد اما در مورد GTX780 این قضیه کاملا برعکس است و مدل های غیر رفرنس زیادی از سوی کمپانی های سازنده تا به امروز ارائه شده است. مدل های دوست داشتنی مانند Lightning , Classifield و غیره. این کارت گرافیک برای تمامی کاربران مناسب است اعم از گیمر ها و اورکلاکرها و تنها عده ای خاص از اورکلاکرها هنوز کارت گرافیک GTX TITAN را ترجیح میدهند.
    رقیب این کارت گرافیک از سوی کمپانی AMD کارت گرافیک جدید Radeon HD R9 290X است که تا کنون وارد بازار نشده است و هنوز نمیتوان در مورد برتری این دو کارت بر یکدیگر قضاوت کرد.



    همان طور که گفتیم این کارت گرافیک از تراشه GK110 بهره میبرد و در ساخت آن از معماری کپلر استفاده شده. از مهمترین دستاوردهای انویدیا در این معماری فناوری ساخت 28 نانومتر است(فرمی دارای معماری ساخت 40 نانومتر است) و این کمپانی توانست با فناوری ساخت خود را حدود 40 درصد بهبود بخشد.تعداد ترانزیستور های بکار رفته در این تراشه 7100 میلیون معادل 7.1 میلیارد است. افزایش 2 برابری تعداد ترانزیستور ها در عین آنکه قدرت بسیار بالایی میتوانند تولید کنند اما گرمای تولیدی آنها نیز بسیار بالا است و نیاز به خنک کننده قوی حتی در مدل های رفرنس است که کمپانی nVIDIA تا حدود در این مورد موفق عمل کرد. با استفاده از فناوری ساخت 28 نانومتر اندازه سطح این GPU به 561 میلی متری مربع میرسد که 88 درصد نسبت به کارت GTX680 با تراشه GK104 افزایش یافته است برای درک بهتر این موضوع لازم است بگویم این مقدار در تراشه های GF100/110 که در کارتهای GTX480 و GTX580 بکار رفته اند 526 میلی متر مربع است.

    GK110 دارای 15 واحد SMX است که هر کدام دارای 192 هسته پردازشی یا کودا کور هستند که در مجموع تعداد این هسته ها به 2688 میرسد اما GK110-300 که تراشه بکار رفته در GTX780 است 3 واحد از SMX ها یا به عبارتی یک GPC غیر فعال شده و تعداد هسته های کودا به 2304 میرسد. در حالی که هسته های کودا بکار رفته همه هسته های فرمی هستند ظاهرا نتایج طوری نشان میدهد که اين هسته به قدرتمندي هسته هاي پردازشي در فرمي نيستند که دلایل مختلفی دارد. هر واحد SMX دارای 16 واحد بافت گذاری یا Texture Unit است که در کل تعداد آنها به 194 واحد میرسد که رقم قابل توجهی است! تعداد واحد ROP نیز به 48 واحد میرسید درست مانند GTX580 و GTX480 البته GTX680 دارای 32 واحد ROP بود چون تراشه کاملا High-End از دیدگاه کمپانی nVIDIA نبود.

    اين کارت گرافيک داراي 3072 مگابايت حافظه گرافيکي از نوع GDDR5 با سرعت کلاک 1502 مگاهرتز است (از آنجایی که این حافظه ها Quad rate هستند فرکانس موثر يا کاری آنها 4 برابر فرکانس واقعی یعنی 6008 مگاهرتز است) و در کنار 6 واحد مموري کنترلر 64 بيتي از نوع دو کاناله که مجموعا 384 بيت رو تشکيل ميدهند, ميتواند پهناي باند 288GB/s رو فراهم کند. به گفته انویدیا مقدار حافظه گرافیکی این کارت تا 6 گیگابایت نیز قابل افزایش است.

    سرعت کلاک GPU اين کارت 836 مگاهرتز است. همچنين سرعت واحد پيکسل زن (Pixle Filrate) و سرعت واحد بافت گذاري (Texture Filrete) به ترتيب 40.1GPixel/s و 160.5GTexel/s است. سرعت پردازش محاسبات رياضي آن نیز به 5.2 ترافلاپ (5.2 TFLOPS) ميرسد و سرعت هسته در حالت توربو با استفاده از فناوری 2 Boost انویدیا میتواند به 900 مگاهرتز برسد و کارایی را مقداری افزایش دهد. نسل دوم این فناوری میتواند علاوه بر افزایش کارایی دما را نیز پایین نگه دارد به طوری که ظاهرا افزایش فرکانس خاصی اعمال نشده است!

    اين کارت گرافيک براي برقرار کردن ارتباط با مادربورد از گذرگاه PCI-E X16 نسخه 3.0 استفاده ميکند و در مادربوردهایی که از نسخه 2.0 پشتیبانی میکنند نیز قابل استفاده است.
    از ديگر ويژگي هاي اين کارت گرافيک ميتوان به پشتيباني از آخرين نسخه دايرکت ايکس(DX11.1) و سايه زن (SM5.0) و OpenGL نسخه 4.3 و پردازش مستقيم نسخه 5 (DircetCompute5) اشاره کرد. همچنین این کارت تمام تکلونوژی های انویدیا که شامل 3D Vision, 3D Vision Surround, CUDA, DirectX 11, PhysX, SLI, TXAA, Adaptive VSync, GPU Boost, FXAA هستند را به طور کامل ساپورت میکند.این کارت گرافیک از 4 مانیتور به طور همزمان پشتیبانی میکند که فناوری شبیه Eyefiniti کمپانی AMD است و حداکثر رزولیشن قابل پشتیبانی آن 4096x2160 پیکسل یا 4K Ultra HD با استفاده از کابل HDMI است.

    حداکثر توان مصرفی این کارت250 وات است (55 وات بیشتر از GTX680) و برای استفاده از این کارت حداقل یک پاور 600 وات که دارای اتصالگرهای برق 6 و 8 پین است توصیه شده.


    GIGABYTE GeForce GTX 780 OC WindForce 3X


    نوبت به بررسی کارتهای جیفورس سری 7 رسیده است. اگر به یاد داشته باشید پیش تر بررسی یک نمونه از کارتهای GTX770 را در اختیار شما قرار دادیم حال فرصتی پیش آمده است تا یک نمونه از کارتهای GTX780 را بررسی کنیم. این نمونه در ادامه قصد داریم به بررسی کامل آن بپردازیم GIGABYTE GeForce GTX 780 OC WindForce 3X نام دارد و قبل از سری SOC بهترین رده کارتهای انویدیا (OC Winforce3X) به حساب می آید. از آنجایی که کارت GTX680 OC Winforce3X این کمپانی را قبلا بررسی کرده ایم فرصت خوبی است تا از بهبود های حاصل یافته در نسل جدید کارتهای این کمپانی آگاه شویم هرچند که این موارد کم است. طول , عرض و ارتفاع این کارت نیز به ترتیب 292 , 43 و 129 میلیمتر است که نشان میدهد نسبت به کارت مرجع 25 میلیمتری طویلتر شده است.



    در نگاه اول ظاهرا زیبای این کارت شما را جذب خواهد کرد. بر خلاف کارت GTX680 این کمپانی که خطوط تیزی نداشت, در این کارت گرافیک تمامی خطوط بکار رفته در قسمت ابتدای , انتها بالا , پایین و تمام برجستگی ها تیز هستند تا ظاهری زیبا تر و خشن تری به کارت بدهند همچنین برای هک کردن نام WINFORCE بر روی خنک کننده کارت قسمتی به بالای خنک کننده کارت برای هک کردن این نام افزوده شده که این مورد نیز به زیبای کارت گرافیک افزوده است.





    کمپاني GIGABYTE مانند ساير کمپاني ها براي خنکتر هر چه بيشتر کارت گرافيک از سيستم کولينگ انحصاري خود موسوم به WINFORCE 3X استفاده کرده است. این سیستم خنک کننده دارای ظرفیت 450 وات است و بدین معناست که میتواند دمای کارت را زمانی که توان مصرفی آن به 450 وات میرسید نیز میتواند مهار کند. طراحی خنک خننده بسيار مشابه خنک کننده Direct CUII ميباشد اما طراحي آن 2 اسلاته است. طبق ادعاي کمپاني GIGABYTE با معرفي آخرين تکلونوژي انحصاري خود موسوم به "Triangle Cool" يا "مثلث سرما" به کارايي بالاتري در سيستم خنک کنندگي ميتوان رسيد به طوري که اين اختراع در حال بررسي اين کمپاني تکلونوژي ترکيبي است از باله با گيره به شکل يک مثلث خاص. با استفاده از ساختار ضد اشفتگي يا بي نظمي ("anti-turbulence") به علاوه طراحي جديد مثلث سرما کارايي اين سيستم کولينگ در اتلاف حرارت با به حداقل رساندن آشفتگي يا بي نظمي, جريان هوا بين فن ها به طور شگفت انگيزي افزايش ميباشد. در واقع تکلونوژي Triangle Cool جريان هواي موثر تري براي سيستم کولينگ فراهم ميکند.



    همان طور که گفتيم اين سيستم کولينگ بسيار شبيه سيستم کولينگ Direct CUII است اما با طراحي 2 اسلاته. اين سيستم کولينگ تفاوت هاي ديگري هم دارد, دومين تفاوت اين است که بجاي 5 پايپ 6 ميليمتري, 6 پایپ بکار رفته است که 2 عدد از آنها 8 میلیمتر هستند و بقیه 6 میلیمتری. اما بر خلاف خنک کننده Direct CUII که تمام پايپ ها به هر دو قسمت هيت سينک متصل نبودند در سيستم کولينگ گيگابايت هر 3 پايپ به هيت سينک ها متصل هستند و باعث ميشود گرماي توليد شده بهترين تقسيم را بين هيت سينک ها داشته باشد ضمن آنکه اين پايپ ها از جنس فلز مس هستند.







    نکته بسيار جالب و تفاوت ديگر اين سيستم کولينگ با Direct CUII اين است که با جدا کردن آن از PCB يا بورد بنظر ميرسد هيچ گونه خنک کننده اي براي مموري ها در نظر گرفته نشده است اما با کمي دقت به قسمت خنک کننده متوجه خواهيد شد که ترمال پدهايي با آرايش چيپ هاي مموري رو خنک کننده کارت قرار گرفته است. برای خنک سازی حافظه ها نیز از یک براکت مجزا استفاده شده که بلاک مسی مختص به کولینگ GPU رو محصور کرده است. علاوه بر آن، خنک کننده این کارت توسط همین برکت (چهار پیچ) به برد کارت متصل می گردد. در طرف دیگر خنک کننده، پلیت دیگری نیز جهت خنک کردن و انتقال گرمای ناشی از فعالیت مدار VRM کارت تعبیه شده که بازدهی کارت را هنگام عملیات اورکلاکینگ افزایش خواهد داد.




    هيت سينک هاي بکار رفته در اين سيستم کولينگ نيز 2 قسمت هستند و اندازه آنها به قدري بزرگ است که تمامي PCB را پوشانده و با اتکا بر 3 فن قدرتمند گرما را دفع ميکنند.




    همانطور که گفتیم این سیستم خنک کننده دارای 3 فن قدرتمند است. اندازه این فن ها 80 میلیمتر است و محل قرار گیری Triangle Cool یا مثلث سرما روی این فن ها است.





    حال نگاهی میکنیم به تراشه GK110. این تراشه ساخت کشور تایوان میباشد و همان طور که گفتیم فرکانس آن در حالت عادی 863 و در حالت Boost نیز 902 مگاهرتز است اما این فرکانس در کارت مورد نظر ما در حالت استوک 954 و در حالت Boost نیز 1006 مگاهرتز میباشد که باعث میشود در حین بازی و تست های سنگین 3D فرکانس آن برای افزایش کارایی هر چه بیشتر افزایش پیدا میکند.




    چیپ های مموری بکار رفته در این کارت ساخت کمپانی SAMSUNG میباشند.در تصویر زیر یکی از 12 چیپ مموری این کارت را مشاهده میکنید که ظرفیت هر کدام از آنها 256 مگابایت است و در کنار یکدیگر 3072 مگابایت (3 گیگابایت) مموری این کارت گرافیک را تشکیل میدهند و همان طور که در ابتدا گفتیم فرکانس آنها 1502 مگاهرتز است. (6008 مگاهرتز موثر یا کاری)




    در تصویر زیر میتواند محل قرار گرفتن هر 12 چیپ را در اطراف GPU مشاهده کنید.




    اين کارت گرافيک داراي PCB رفرنس يا مرجع ميباشد و به اين معناست که تمام قطعات روي PCB نيز مرجع هستند. مداز تغذیه نیز مانند نمونه مرجع از نوع 1+1+6 فاز است که از این تعداد 6 فاز برای GPU , یک فاز برای مموری و یک فاز دیگر نیز برای قسمت PLL در نظر گرفته شده است البته کارت گرافیک مورد نظر ما Rev 1.0 است و انواع دیگر این کارت با Rev 2.0 دارای مدار تغذیه بهتر 10 فاز هستند که 2 فاز بیشتر برای GPU در نظر گرفته شده که جای این دو فاز در قسمت مدار تغذیه GPU کارت ما خالی است.
    در مدااز تغذیه نیز به فراوان خازنهای Hi-C Cap دیده میشود. Hi-C Cap کوتاه شده عبارت Highly-Conductive Capacitor است و به خازن هایی با رسانایی بالا گفته میشود که هسته آنها از تانتالیوم تشکیل شده که فلزی بسیار نادر است و به سختی یافت میشود و پایداری فوق الاده ای را به همراه دارد. این خازنها رسانایی فوق الاده بالایی دارند و قدرت GPU را تثبیت کرده که باعث میشود اورکلاکینگ بهتر شود. برای درک بهتر موضوع باید گفت از این خازن ها در شاتل های فضایی و ماهواره ها استفاده میشود!
    علاوه بر تمامی موارد گفته شده کمپانی nVIDIA اینبار از ماسفت های DrMos استفاده کرده است همچنین وظیفه کنترل ولتاژ GPU نیز بر عهده IC ساخت کمپانی ON Semiconductor به شماره NCP4208 است. از توضیحات داده شده میتوان دریافت که کمپانی nVIDIA در قسمت مدار تغذیه این کارت حساسیت خاصی به خرج داده است.




    اين کارت براي تغذيه کامل از 2 دو اتصال گر برق 6 و 8 پين بهره ميبرد که 6 پين حدود 100 و 8 پين حدود 100 وات برق تامين کند. البته گذرگاه PCI-E نیز میتواند 75 وات برق تامین کند تا در مجموع حدود 300 وات برق برای این کارت تامین شود. البته این کارت گرافیک میتواند در صورت لزوم بیش از این مقادیر را تامین کند.




    اين کارت گرافيک از تمامي چينش هاي SLI به غیر از Quad-SLI پيشتيباني ميکند و ميتوانيد با توجه به مادربورد خود 2 و يا 3 عدد از اين کارت را در کنار يکديگر قرار داده و از کارايي بسيار بالاتري بهتره مند شويد. کمپاني nVIDIA براي اين کارت 2 اتصالگر را در نظر گرفته است.




    برای این کارت گرافیک در نهایت 4 خروجی تصویر در نظر گرفته شده که تقریبا کامل هستند. این خروجی ها شامل یک جفت DVI , یک خروجی HDMI نسخه 1.4a, و یک خروجی DisplayPort ورژن 1.2 هستند.






    بنچمارک و تست

    در ابتدا به معرفی سیستم تست میپردازیم:




    اینبار برای مقایسه از چند کارت گرافیک دیگر استفاده کردیم. کارتهای گرافیک MSI HD7970 Lightning از کمپانی AMD به این دلیل استفاده شد که رقیبی از سوی AMD در تست ها حضور داشته باشد.کارت گرافیک ASUS GTX680 Direct CUII TOP در تستها شرکت داده شد زیر کارت گرافیک مورد نظر ما علاوه بر جایگزین این کارت است و میتوان فهمید این کارت نسبت به نسل قبلیه خود چه مقدار قویتر شده است. همچنین از بردار کوچیکتر آن یعنی GTX770 نیز در استفاده شده است که مدل دقیق آن ASUS GTX770 Direct CUII OC است.
    درایورهای کارت گرافیک استفاده شده نیز یکسان هستند اما به دلیل اینکه GTX780 و GTX770 از درایور ForecWare 310 پشتیبانی نمیکند مجبور شدیم از درایور Forceware 320 استفاده کنیم. برای رفع هر گونه محدودیت از جانب پردازنده آن را از فرکانس 3.4 گیگاهرتز به 4.4 گیگاهرتز یه با عبارتی 30 درصد اورکلاک کردیم.







    حال مشخصات کارت گرافیک را از زبان GPU-Z مشاهده میکنیم:



    فرکانس GPU همان طور که مشاهده میکنید در حالت Boost به 1006 مگاهرتز میرسد اما این مقدار در طول تمام تست ها 1058 مگاهرتز بود! که به این معناست فرکانس Boost واقعی کارت 1058 مگاهرتز است. نکته ای را که از قبل از پرداختن به بنچمارک ها باید عنوان کنیم این است که کارتهای گرافیک موجود در تست همگی نسخه اورکلاک شده خود هستند! GTX770 بدون هیچ شکی از کارتهای گرافیک GTX680 و HD7970 قویتر است اما کارت GTX680 ما به میزان 14 درصد اورکلاک شده است که با همین میزان میتواند در اکثر تست ها به کارت مورد نظر که تنها 3 درصد اورکلاک شده است برسد پس برتری نسبی را باید به این حساب گذاشت و در ادامه باید دید زمانی که GTX770 اورکلاک میشود چه طوفانی به پا میکند! کارت MSI R7970 Lightning نیز با کلاکهای خود دقیقا معادل Radeon HD7970 GHZ Edition است که از کارت رفرنس GTX680 قویتر است. این کارت 15 درصد اورکلاک شده به صورت کارخانه ای است. اما متاسفانه این فرکانس ها حتی در بالاترین مقادیر پایدار خود در برابر GTX780 حرفی برای گفتن ندارند! برای مشاهده این موضوع به ادامه بررسی توجه کنید.


    3DMark Vantage
    اولین تستی که اجرا کردیم 3Dmark vantage است که تستی بسیار سنگین که بر پایه DirectX10 میباشد. این تست حتی از 3Dmark11 نیز سنگینتر است.و حالت مورد نظر ما نیز Performance میباشد.


    در این تست کارت گرافیک مورد نظر 18 درصد از نسل قبلی خود و همینطور تمامی کارتهای دیگر سریعتر است.


    3DMark11
    دومین تستی که اجرا کردیم 3DMark11 است.همان طور که از اسم آن پیداست این تست بر مبنای DirectX11 است و مانند 3DMark Vantage تست بسیار سنگینی محسوب میشود.این تست را نیز در حالت Performance اجرا کردیم.


    در این تست کارت گرافیک مورد نظر 25 درصد از نسل قبلی خود سریعتر است و 31 درصد از کارت HD7970 سریعتر است.

    HWBot Unigine Heaven
    تست بعدی Unigine Heaven است که با استفاده از نرم افزار ساخت HWBot می توان امتیاز دقیقی کارت گرافیکی بدست آورد. همچنین این تست سنگینترین تست برای کارت های گرافیک است و فشار مضاعفی بر کارت گرافیک وارد میکند که یکی از دلایل آن رزولیشن بالای آن است.هر چقدر رزولیشن تست بیشتر باشد فشار وارده بر کارت بیشتر میشود.نکته دیگر در این مورد این تست استفاده بسیار کم از پردازنده است و بیش از 98 درصد نتیجه نهایی به کارت گرافیک وابسته است و تنها 2 درصد حتی کمتر به پردازنده وابسته است.


    نتیجه این تست نیز کاملا واضح است و کارت مورد نظر 31 درصد از نسل قبلی خود سریعتر است.

    پس از اجرای چند بنچ مارک حال نوبت به آن رسیده تا قدرت کارتهای گرافیک را در محیط بازی ها بسنجیم تا ببینیم امتیازهای گرفته شده تا چه حد در بازی ها صدق میکند.


    Crysis Warhead
    تست بعدی ما Crysis Warhead نام دارد. با شنیدن نام این بازی ناخداگاه یاد صحنه های گرافیکی بالا و جزئیات بسیار دقیق, نفس نفس زدن کارتهای High-End و نرسیدن به فریم ریت مطلوب میوفتیم. در زمان عرضه اولین نسخه این بازی هیچ کارتی نمیتوانست در چینش تکی فریم ریت مناسبی را ارائه دهد اما با گذشت زمان و تولید کارت های گرافیک قویتر میتوانیم شاهد اجرای این بازی در رزولیشن و فریم ریت دلخواه باشیم.
    این بازی از دایرکت ایکس نسخه 10 استفاده میکند و با استفاده از نرم افزار FBWH Bench tool برای تست گرافیکی استفاده کردیم. مرحله مورد نظر Ambush و تنظیمات در حالت Enthusiast و FSAA غیرفعال شده است.


    در این تست نتایج یکسانی برای GTX770 و GTX680 بدست می آید اما کارت مورد نظر ما 7 درصد از Hd7970 و 17 درصد از نسل قبلیو خود قویتر است.


    Batman Arkham City

    تست بعدی Batman Arkham City است. این بازی نیز بر مبنای DirectX11 است و از nVIDIA Physx نیز پشتیبانی میکند که باعث میشود فیزیک بازی از بار پردازنده برداشته شده و قویتر شود و بجای پردازنده, کارت گرافیک این وظیفه را بر دوش گرفته و این موضوع باعث افزایش فریم میشود اما برای اینکه شرایط عادلانه باشند این گزینه را غیر فعال کردیم.FSAA نیز مانند تست های دیگر غیر فعال گردید.


    در این تست کارت گرافیک مورد نظر 10 درصد نسبت به نسل قبلیو خود و 14 درصد نسبت به Hd7970 و GTX680 با فاصله بسیار کمر عقبتر است.


    Hitman Absolution
    تست بعدی ما نیز Hitman Absolution نام دارند.این بازی جدیدترین تست برای کارت های گرافیک میباشد که بسیار سنگین است و از صحنه هایی با گرافیک بسیار بالا و زیبایی برخوردار است.تمام تنظیمات مانند تست های قبل در بالاترین حد خود قرار گرفته و FSAA نیز غیر فعال شده است.


    در این تست HD7970 به میزان 9 درصد قویتر از کارتهای GTX770 و GTX680 ظاهر میشود و کارت مورد نظر ما 10 درصد از نسل قبلیه خود جلوتر است.


    Dirt 3

    تست بعدی ما Dirt3 نام دارند.این بازی شبیه سازی اتومبیلرانی است که دارای جلوه های گرافیکی زیبا و بالایی میباشد و شرایط بسیار خوبی را برای آزمایش کارت های گرافیک فراهم میسازد.تمام تنظیمات مانند تست های قبل در بالاترین حد خود قرار گرفته و FSAA نیز غیر فعال شده است.


    در آخرین تست کارت گرافیک ما 17 درصد از HD7970 , حدود 10 درصد از GTX680 و 27 درصد از نسل قبلیه خود جلوتر می ایستند که اختلاف بین این دو نسل به اوج خود میرسد!


    Lost Planet 2

    تست بعدی ما Lost Planet 2 نام دارد.این بازی بر مبنای DirectX11 است و از بین دو تست گرافیکی تست دوم را انتخاب کردیم. تمام تنظیمات در بالاترین حد قرار گرفته و FSAA نیز غیر فعال گردید.


    این تست نیز با اختلاف 8 درصدی به نفع کارت گرافیک ما تمام میشود.


    در قسمت تست در محیط بازی جمعا از 5 بازی Crysis Warhead , Lost Planet 2, Batman Arkham City,Hitman Absolution,Dirt3 استفاده کردیم. از این 5 عنوان سه بازی دارای لوگوی nVIDIA هستند و برای کارت های گرافیک این کمپانی بهینه سازی شده اند بغیر از Hitman Absolution و Dirt3 که لوگوی AMD دارند و برای کارت های گرافیک این کمپانی بهینه سازی شده است. همان طور که مشاهده کردید کارت گرافیک مورد نظر ما در تمامی تست ها با اختلاف قابل توجهی جلوتر است.

    اورکلاکينگ
    حال به هيجان انگيزترين قسمت بررسي يعني اورکلاکينگ ميرسيم.در اين قسمت با استفاده از نرم افزار OC GURUII موجود در جعبه کارت, اورکلاک ميکنيم. OC GURUII نرم افزاري کامل و قدرتمندي با ظاهري زيبا محسوب ميشود. اين نرم افزار داراي قسمت هاي مختلف براي افزايش فرکانس و ولتاژ و مانيتورينگ دماها,فرکانس هاو.... ميباشد. اين در حالي است که خيلي از کارتهاي گرافيک برندهاي ديگر داراي نرم افزار اورکلاکينگ مناسبي نيستند و اين مورد براي کارت گرافيک ما نکته مثبتي ميباشد. بر خلاف کارتهای سری 600 اعمال ولتاژ اضافی در اورکلاک این کارت یا بهتر است بگوییم روی تراشه GK110 تاثیر دارد. ولتاژ دیفالت GPU در حالت عادی 0.93 ولت است یعنی کمتر از 1 ولت! در نهایت با افزایش 100 میلی ولت ولتاژ GPU به 1.03 ولت رسید و موفق شدیم به فرکانس 1045 مگاهرتز دست پیدا کنیم که این فرکانس در حالت بوست به 1097 مگاهرتز رسید. همان طور که میدانید اعداد و ارقام توسط GPU-Z به خوبی برای سری 6 و 7 نشان داده نمیشود و فرکانس بوست واقعا در قسمت تب GPU-Z مقدار 1137 مگاهرتز ثبت شد نتوانست نظر ما را در مقابل سایر رقبا جلب کند.
    براي براي مموري به لطف بهره مند بودن از خنک کننده قدرتمند در نهايت موفق شديم به فرکانس 1770 مگاهرتز دست پيدا کنيم. در مجموع کارت گرافيک مورد نظر ما قابليت اورکلاک خوبی در قسمت مموری و غیر قابل قبول در قسمت GPU دارد که این را میتوان به حساب رفرنرس بودن PCB و تمام اجزا آن گذاشت(در این مورد کمی سخت گیرانه عمل کردیم) و نتایج ما به لطف سیستم کولینگ بود.





    پس از اورکلاک کارت گرافيک تصميم گرفتيم سنگينترين تست موجود يعني HWBOT Unigine Heaven را اجرا کنيم تا ببينيم در کنار اين مقدار افزايش فرکانس امتياز کارت نيز چه مقدار افزايش پيدا ميکند.


    نتايج کاملا واضح است و همانطور که مشاهده ميکنيد افزايش کارايي 16 درصدي مشاهده میشود .



    دما و صدا
    حال نوبت آن رسيده تا به بررسي دما و صداي توليدي توسط کارت بپردازيم.براي ثبت دماي کارت در حالت بيکاري از تب سنسور موجود در نرم افزار GPU-Z استفاده کرديم. دماي کارت در حال بيکاري 33 درجه است که بالاست و حداکثر دور فن در اين حالت 810RPM است! میتوان گفت اگر دور فن 20 درصد افزایش پیدا میکرد و به 1000RPM میرسید دمای کارت در حالت بیکار به 30 درجه کاهش پیدا میکرد. در اين حالت کارت گرافيک مورد نظر کاملا بي صدا است و احساس صدايي در اطراف خود نخواهيد کرد حتی اگر گوش را به فن های کارت نزدیک کنید. در حالت لود کامل نيز دماي کارت گرافيک به 72 درجه درجه ميرسيد که نشان ميدهد با کارت خنکي روبرو نیستیم ضمن آنکه حداکثر دور فن در اين حالت به 2433RPM ميرسد.در اين حالت صداي کمي به گوش ميرسد و به هيچ وجه آزار دهنده نيست.در حالت اورکلاک نيز بيشترين دماي ثبت شده 75 درجه در هنگام اجراي تست HWBOT Unigine Heaven است و سرعت فن نيز در اين حالت نهايت به 2683RPM ميرسد و در اين حالت نيز صداي کمي به گوش ميرسد و با حالت لود بدون اورکلاک تفاوتي ندارد. در مجموع اين کارت گرافيک صداي کمي از خود توليد ميکند که نکته مثبتی به شمار میرود در مورد خنک کنندگی نیز باید بگوییم به خوبی و در حد رقبای دیگر عمل کرد. 75 دمای بالایی است اما برای اینکه به این موضوع پی ببرد که این خنک کننده قوی عمل میکند کافی است بار دیگر به مشخصات کپلر بزرگ نگاهی بندازید ضمن آنکه این خنک کننده در کارت گرافیک GTX680 این کمپانی نیز به خوبی عمل کرده.


    حال قضاوت با شماست!



    نتیجه گیری
    حال به مهمترین قسمت بررسی میرسیم. زیرا زمان آن رسیده است تا از تست ها و بنچمارک های گرفته شده به یک نتیجه گیری کلی برسیم. در این مقاله به بررسی کامل کارت گرافیک GIGABYTE GeForce GTX780 OC WindForce 3X پرداختیم.در طول تست ها کارت گرافیک مورد نظر کارایی بسیار بالایی را در بنچمارک ها از خود نشان داد و با اخلاف زیادی از رقبای خود پیشی گرفت. کولر کارت نیز تقریبا بی صدا عمل کرد و کارایی خیلی خوبی را از خود به نمایش گذاشت و نکته دیگر خنک کننده این کارت خنک کردن قسمت مموری و PWM کارت است و بدان معناست که نقاط حساس به خوبی خنک میشود! نرم افزار اورکلاک این کارت بسیار کامل و زیبا است و نیازی به استفاده از نرم افزارهای اورکلاکینگ کمپانی های دیگر نیست. کارایی بسیار بالا , خنک بودن , خنک شدن قسمت های حساس , بی صدا بودن و داشتن نرم افزار قدرتمند از نقاط مثبت این کارت گرافیک است و اگر Rev 2.0 بود میتوانستیم مدار تغذیه بهبود یافته را نیز به نقاط مثبت این کارت گرافیک اضافه کنیم. لازم به ذکر است قیمت جهانی این کارت 650 دلار است که در بازارهای کشور در زمان عرضه حدود 2 میلیون و 800 هزار تومان خواهد بود.(در حالت منطقی) قضاوت در مورد اینکه آیا این کارت گرافیک ارزش خرید را دارد به شما واگذار میکنیم.


    نقاط قوت:
    +کارایی بسیار بالا
    +خنک کننده قدرتمند WinForce3X با عملکردی خنک و ساکت
    +
    هيت سينک براي PWM و مموري
    +
    نرم افزار اورکلاکینگ قدرتمند OC GURU II


    نقاط ضعف:
    -قابلیت اورکلاک ضعیف







    در انتها جا داره از دوستان عزیزم آقا بهنام , پژمان جان , علی جان و فرشاد جان که در تهیه این بررسی یاری کردند تشکر ویژه ای کنم.


    مهدی یحیایی
    OveclockingHeroes.com



    کپی برداری از بررسی فوق مجاز نیست
    ویرایش توسط Behnam_2337 : 24th November 2013 در ساعت 11:33 AM
    Olesius, morteza.p, XoMa and 16 others like this.


    Motherboard : ASUS ROG RAMPAGE III EXTREME Processor : Intel® Xeon L5639 @ 3.6GHz 1.19v
    Main Memory : G.skill TidentX 2x4GB 2666 @ 2000 CL9 Graphics Card : XFX Geforce 6200
    Cooling : Thermalright Archon Power Supply : Green GP680B

  2. 32 کاربر بابت این ارسال مفید از Mehdi_FXX تشکر کرده اند:

    Agent 47 (30th September 2013),Aliover (1st October 2013),AMD Radeon (1st October 2013),AMIR_HA (1st October 2013),arman_kad (1st October 2013),Artemis (1st October 2013),ATER (12th June 2014),Behnam_2337 (1st October 2013),Blue Rose (30th September 2013),Dexter_S2 (14th October 2013),Don_Corleone (30th September 2013),Hamed_Classic (1st October 2013),iSteve (1st October 2013),mad4tex (2nd October 2013),magiteq (30th September 2013),mohammad72 (1st October 2013),mohammad775 (30th September 2013),morteza.p (1st October 2013),msover (1st October 2013),Olesius (30th September 2013),Optimus Prime (1st October 2013),Osuk (1st October 2013),p.X (1st October 2013),SaeedSYS (5th March 2014),sapple (3rd October 2013),SASANOC (2nd October 2013),SETIZEN (30th September 2013),smrbh (30th September 2013),Subzero7111 (1st October 2013),TERRORIST (1st October 2013),The Joker (30th September 2013),XoMa (1st October 2013)



  3. #11
    Retired Moderator

    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    OverClockingHeroes.com
    نام واقعی
    Morteza
    نوشته ها
    1,011
    تشکر شده 5,958 بار در 602 پست
    morteza.p آنلاین نیست.
    درود

    ممنون مهدی جان .... مثل همیشه بررسی بسیار عالی بود و بسی لذت بردیم.

    خسته نباشید داداش گلم

    با تشکر
    Mehdi_FXX, Agent 47 and Aliover like this.


    Motherboard : ASRock Z87 OC Formula Processor : Intel® Core™ i7-4770K
    Main Memory : Apacer ARES DDR3 2400MHZ C9 2X2GB Graphics Card
    Cooling : Custom Water cooling Power Supply : Thermaltake Toughpower Grand 1200W

  4. 11 کاربر بابت این ارسال مفید از morteza.p تشکر کرده اند:

    Agent 47 (1st October 2013),Aliover (2nd October 2013),Artemis (2nd October 2013),iSteve (1st October 2013),Mehdi_FXX (2nd October 2013),mohammad72 (2nd October 2013),Olesius (2nd October 2013),sapple (3rd October 2013),SETIZEN (1st October 2013),smrbh (2nd October 2013),XoMa (2nd October 2013)



  5. #12
    Retired Moderator
    Mehdi_FXX آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Tehran
    نام واقعی
    Mehdi
    سن
    33
    نوشته ها
    795
    تشکر شده 6,928 بار در 599 پست
    Mehdi_FXX آنلاین نیست.
    ممنون علی جان و مرتضی جان قابل شمارو نداره



    Motherboard : ASUS ROG RAMPAGE III EXTREME Processor : Intel® Xeon L5639 @ 3.6GHz 1.19v
    Main Memory : G.skill TidentX 2x4GB 2666 @ 2000 CL9 Graphics Card : XFX Geforce 6200
    Cooling : Thermalright Archon Power Supply : Green GP680B

  6. 7 کاربر بابت این ارسال مفید از Mehdi_FXX تشکر کرده اند:

    Agent 47 (2nd October 2013),AMD Radeon (2nd October 2013),Artemis (2nd October 2013),morteza.p (2nd October 2013),Olesius (2nd October 2013),sapple (3rd October 2013),SETIZEN (2nd October 2013)



صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

موضوعات مشابه

  1. بررسی 5 کارت گرافیک برتر از Nvidia GTX780
    توسط Agent 47 در انجمن Nvidia
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: 12th June 2014, 09:32 PM
  2. پاسخ: 14
    آخرين نوشته: 2nd May 2014, 04:16 PM
  3. پاسخ: 14
    آخرين نوشته: 18th May 2013, 09:32 PM
  4. تجربه اورکلاک i7 930 با Gigabyte X58A-UD9
    توسط XoMa در انجمن سوکت 1366 (LGA1366)
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 20th March 2013, 12:05 AM
  5. ثبت دو رکورد جدید بوسیله تیم اورکلاکینک Gigabyte
    توسط XoMa در انجمن فناوری اطلاعات (IT)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 28th November 2012, 07:21 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •