قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 21
Like Tree29Likes

موضوع: .: بررسی فنی کارت گرافيک ASUS GTX 770 Direct CUII OC :.

  1. #1
    Retired Moderator
    Mehdi_FXX آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Tehran
    نام واقعی
    Mehdi
    سن
    33
    نوشته ها
    795
    تشکر شده 6,928 بار در 599 پست
    Mehdi_FXX آنلاین نیست.

    .: بررسی فنی کارت گرافيک ASUS GTX 770 Direct CUII OC :.




    nVIDIA GeForce GTX 770

    بعد از معرفی کارتهای سری 600 کمپانی nVIDIA تراشه GK110 که از آن به عنوان "کپلر بزرگ" یاد میشود را برای کارتهای گرافیک نسل بعد خود رزرو کرد. همگان منتظر نسل بعدی کارتهای جیفورس بودند اما برای اولین بار اتفاق عجیبی در تولید کارتهای گرافیک کمپانی nVIDIA افتاد و در تاریخ 21 ماه فوریه سال 2013 میلادی این کمپانی کارت گرافیک GeForce GTX TITAN را روانه بازار کرد که در بدو ورود تمامی افراد اهل فن و کارشناسان معتقد بودند همان GeForce GTX780 است اما کمپانی nVIDIA تمام شک و شبهه را رد کرد و اعلام کرد کارتهای جیفورس سری 700 تا مدتی دیگر معرفی میشوند. طبق وعده این کمپانی در تاریخ 23 ماه می سال 2013 میلادی اولین کارت گرافیک High-End سری 700 جیفورس این کمپانی با نام GeForce GTX780 معرفی شد که قلب تپنده آن همان کپلر بزرگ بود اما با اندکی تفاوت در هسته های کودا و رقیب آن تا به امروز از سوی کمپانی AMD روانه بازار نشده است.
    طبق معمول بعد از معرفی قویترین کارت گرافیک هر سری نوبت کارتهای رده های دیگر میرسد. با فاصله بسیار اندک در تاریخ 30 می کارت گرافیک GeForce GTX770 به عنوان جانشین GTX670 معرفی شد اما در قلب این کارت اثری از GK110 تضعیف شده نبود و تراشه این کارت همان GK104 کارتهای سری 600 است به طوری که با توجه به مشخصات فنی میتوان این کارت را همان GTX680 نام برد اما فرکانس های کاری بالاتر. GTX770 را با وجود کارت GTX780 کاملا خیر اما میتوان تقریبا High-End خواند.رقیب این کارت گرافیک در حال حاضر Radeon HD7970 از کمپانی AMD است. البته این مقایسه جایز نیست و بایستی تا زمانی معرفی نسل بعدی کارتهای AMD صبر کرد اما این دو کارت در حال حاضر از کارایی و قیمت تقریبا برابری برخوردارند.



    همان طور که گفتیم این کارت گرافیک از تراشه GK104 بهره میبرد و در ساخت آن از معماری کپلر استفاده شده. از مهمترین دستاوردهای انویدیا در این معماری فناوری ساخت 28 نانومتر است(فرمی دارای معماری ساخت 40 نانومتر است) و با وجود اینکه انویدیا فناوری ساخت خود را حدود 40 درصد بهبود بخشید اما تعداد ترانزیستورهای بکار رفته در این تراشه را تنها 17 درصد افزایش داد و همین موضوع باعث شد مصرف انرژی حدود 25 درصد کاهش یابد در عین آنکه کارایی بالاتری حاصل شده بود و دمای کارت نیز نسبت به GTX 580 تنها 5 درجه سانتی گراد افزایش یابد.
    تعداد ترانزیستور های بکار رفته در این تراشه 3500 میلیون معادل 3.5 میلیارد است و با استفاده از فناوری ساخت پیشرفته خود اندازه سطح آن تنها به 294 میلی متری مربع میرسد که حدود 56 درصد نسبت به عظیم ترین تراشه فرمی یعنی GTX 580 کاهش یافته است.

    GK104 دارای 8 واحد SMX است که هر کدام دارای 192 هسته پردازشی یا سایه زن هستند که در مجموع تعداد این هسته ها به 1536 میرسد
    در حالی که هسته های کودا بکار رفته همه هسته های فرمی هستند ظاهرا نتایج طوری نشان میدهد که اين هسته به قدرتمندي هسته هاي پردازشي در فرمي نيستند که دلایل مختلفی دارد. هر واحد SMX دارای 16 واحد بافت گذاری یا Texture Unit است که در کل تعداد آنها به 128 واحد میرسد دقیقا 2 برابر GTX580 اما تعداد واحد های ROP در این تراشه به 32 واحد میرسد که لازم است اشاره کنیم GTX480 , GTX580 دارای 48 واحد ROP هستند!

    اين کارت گرافيک داراي 2048 مگابايت حافظه گرافيکي از نوع GDDR5 با سرعت کلاک 1753 مگاهرتز است (از آنجایی که این حافظه ها Quad rate هستند فرکانس موثر يا کاری آنها 4 برابر فرکانس واقعی یعنی 7012 مگاهرتز است) و در کنار 4 واحد مموري کنترلر 64 بيتي از نوع دو کاناله که مجموعا 256 بيت رو تشکيل ميدهند, ميتواند پهناي باند 224GB/s رو فراهم کند. به گفته انویدیا مقدار حافظه گرافیکی این کارت تا 6 گیگابایت نیز قابل افزایش است.
    سرعت کلاک هسته اين کارت 1046 مگاهرتز است. همچنين سرعت واحد پيکسل زن (Pixle Filrate) و سرعت واحد بافت گذاري (Texture Filrete) به ترتيب 33.4GPixel/s و 133.9GTexel/s است. سرعت پردازش محاسبات رياضي آن نیز به 3.1 ترافلاپ (3.1 TFLOPS) ميرسد. همچنین سرعت هسته در حالت توربو با استفاده از فناوری Boost انویدیا میتواند به 1085 مگاهرتز برسد و کارایی را مقداری افزایش دهد.

    اين کارت گرافيک براي برقرار کردن ارتباط با مادربورد از گذرگاه PCI-E X16 نسخه 3.0 استفاده ميکند و در مادربوردهایی که از نسخه 2.0 پشتیبانی میکنند نیز قابل استفاده است.
    از ديگر ويژگي هاي اين کارت گرافيک ميتوان به پشتيباني از آخرين نسخه دايرکت ايکس(DX11.1) و سايه زن (SM5.0) و OpenGL نسخه 4.2 و پردازش مستقيم نسخه 5 (DircetCompute5) اشاره کرد. همچنین این کارت از تمام تکلونوژی های انویدیا که شامل 3D Vision, 3D Vision Surround, CUDA, DirectX 11, PhysX, SLI, TXAA, Adaptive VSync, GPU Boost, FXAA هستند نیز به طور کامل پشتیبانی میکند. و حداکثر 4 مانیتور را به طور همزمان با رزولیشن 1080*5760 پیکسل پشتیبانی میکند.(فناوری شبیه Eyefiniti کمپانی AMD)

    به گفته انویدیا حداکثر دمای قابل تحمل برای این کارت 98 درجه و حداکثر توان مصرفی آن 230 (35 وات بیشتر از GTX680) وات است و برای استفاده از این کارت حداقل یک پاور 600 وات که دارای اتصالگرهای برق 6 و 8 پین است توصیه شده.



    ASUS GTX 770 Direct CUII OC

    کارت گرافیکی که در ادامه قصد بررسی آن را داریم
    ASUS GTX 770 Direct CUII OC نام دارد که یک نمونه غیر رفرنس و اورکلاک شده GTX 7700 است و دارای سیستم کولینگ غیر مرجع و مدار تغذیه قویتر و .....است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.


    کارت گرافیک مورد نظر ما دارای جعبه نسبتا متوسط و ساده ای است که این موضوع برای همچین کارت گرافیکی زیاد جالب نیست چرا که در خور کارت گرافیکی تقریبا High-End نیست البته نا گفته نماند طراحی های روی آن به صورت زیبای کار شده اند. همچنین روی جعبه کارت به برخی از ویژگی های آن 20 درصد خنکتر , بسیار ساکتر , نرم افزار GPU Tweak و.... اشاره شده که در مورد هر کدام به طول کامل توضیح خواهیم داد.



    بحث برانگیزترین و عجیبترین قسمت این کارت گرافیک سیستم کولینگ یا خنک کننده آن است! سیستم کولینگ این کارت گرافیک در ظاهر Direct CUII است و برای کارتهای گرافیک این رده معمولا 3 اسلاته طراحی میشود که خنک عمل میکند اما در سری 700 این سیستم کولینگ 2 اسلاته طراحی شده است ولی موضوع به اینجا ختم نمیشود! این سیستم کولینگ در واقع یک کپی برداری غیر حرفه ای از سیستم کولینگ TwinFrozer کمپانی MSI است. در سایت های مختلف گاها به این موضوع اشاره شده که خنک کننده Twinfrozer در عین آنکه 2 اسلاته است اما خنکتر و ساکتر از Direct CUII است حال کمپانی اسوس سیستم کولینگ خود را از TwinFrozer کپی برداری کرده است بلکه بتواند مشکل 3 اسلاته بودن را حل کند اما به نظر من این کمپانی در ارائه سیستم کولینگ بهتر به هیچ وجه موفق نبوده و بهتر بود روی سیستم کولینگ خود بیشتر کار میکرد و نواقص آن را برطرف میکرد.



    در تصاویر بعدی خنک کننده این کارت را با خنک کننده TwinfrozerII کارت گرافیک GTX580 LT کمپانی MSI (تصویر دوم) میتوانید مقایسه کنید.





    این سیستم کولینگ دارای 3 لوله انتقال حرارت(Pipe) 6) میلیمتری است که اگر 5 عدد از آنها استفاده میشد نتایج میتوانست بهتر باشد.



    برای خنک نگه داشتن قسمت پشت کارت کمپانی ASUS یک صفحه سینی شکل یا به اصطلاح Plate برای این قسمت در نظر گرفته است تا گرمای تولیدی که این قسمت خصوصا پشت GPU تولید میکند دفع شود.



    حال نگاهی میکنیم به تراشه GK104. این تراشه ساخت کشور تایوان میباشد و همان طور که گفتیم فرکانس آن در حالت عادی 1046 و در حالت Boost نیز 1085 مگاهرتز است اما این فرکانس در کارت مورد نظر ما در حالت استوک 1059 و در حالت Boost نیز 1111 مگاهرتز میباشد که باعث میشود در حین بازی و تست های سنگین 3D فرکانس آن برای افزایش کارایی هر چه بیشتر افزایش پیدا میکند.



    چیپ های مموری بکار رفته در این کارت ساخت کمپانی SAMSUNG میباشند.در تصویر زیر یکی از 8 چیپ مموری این کارت را مشاهده میکنید که ظرفیت هر کدام از آنها 256 مگابایت است و در کنار یکدیگر 2048 مگابایت (2 گیگابایت) مموری این کارت گرافیک را تشکیل میدهند و همان طور که در ابتدا گفتیم فرکانس آنها 1753 مگاهرتز است. (7012 مگاهرتز موثر یا کاری)



    در تصویر زیر میتواند محل قرار گرفتن هر 8 چیپ را در اطراف GPU مشاهده کنید.


    مدار تغذیه این کارت کاملا مشابه کارت گرافیک GTX680 DCII این کمپانی است.این کارت گرافیک از مدار تغذیه قدرتمند 10 فاز از نوع DIGI+ بهره میبرد که در ساخت آن از فناوری Super Alloy Power (به معنای قدرت فوقالاده آلیاژ) استفاده شده و شعار آن 15 درصد کارایی بالاتر , 2.5 برابر طول عمر بالا و 35 درجه خنکتر است. 2.5 برابر طول عمر بالاتر به خازنهای جامد ژاپنی با طول عمر 150 هزار ساعت نسبت به خازنهای معمولی که طول عمر آنها 60 هزار ساعت است اشاره میکند و 35 درجه خنکتر نیز به چوک های بکار گرفته شده در مدار تغذیه اشاره میکند که در ساخت این چوک ها از یک فرمول مخصوص آلیاژ که بسیار مغناطیسی, مقاوم در برابر حرارت و ضد زنگ است اشاره میکند. این موضوع باعث میشود ساکتتر و پایدارتر نسبت به طراحی مرجع باشد.برای خنک بودن این قسمت از یک هیت سینک در قسمت ماسفت ها (moseft) استفاده شده است.




    حال به سراغ ولتاژ کنترلر GPU میرویم.این IC یکی از مهمترین IC های کارت گرافیک است و نقش بسیار مهم و حیاتی در کارت گرافیک دارند.این تراشه که نام تجاری آن عوض شده ساخت مشخص نیست مدل دقیق آن چیست اما شبیه تراشه های UPL است و به دلیل اینکه در این کارت گرافیک از آن استفاده شده است قطعات تراشه ارزشمندی به شمار میرود. همچنین در مدل های رفرنس این کارت گرافیک تراشه مورد نظر NCP 4206 است.




    این کارت برای تغذیه کامل از 2 دو اتصال گر برق 6 و 8 پین بهره میبرد که 6 پین 75 و 8 پین نیز 100 وات برق تامین کند و در نتیجه 175 وات برای این کارت گرافیک از این طریق قابل دسترسی است. البته کارت های گرافیک از طریق ارتباط با گذرگاه PCI-E میتوانند تا حدود 70 وات برای تامین برق خود اقدام کنند و بیشتر آن باید توسط اتصالگر های برق تامین شود.در مجموع مقدار برق تامین شده به 250 وات میرسد که البته رقم اسمی است و در واقعیت بیشتر از 300 وات برای این کارت گرافیک برق تامین میشود.




    برای این کارت گرافیک در نهایت 4 خروجی تصویر در نظر گرفته شده که تقریبا کامل هستند. این خروجی ها شامل یک جفت DVI , یک خروجی HDMI نسخه 1.4a, و یک خروجی DisplayPort ورژن 1.2 هستند.




    کمپانی ASUS برای اورکلاکرها به غیر از مدار تغذیه قدرتمند قابلیت های دیگه ای نیز در نظر گرفته است. یکی از آنها قسمت V-Check Ponit است که در قسمت ابتدای کارت قرار دارد و به وسیله آن اورکلاکرها رو قادر میسازد تا ولتاژهای قسمت GPU , Memory , PLL و....را اندازه گیری کنند.




    یکی دیگر از قابلیت هایی که اسوس در اختیار اورکلاکر ها قرار میدهد VGA-Hotwire است. این قابلیت در کارتهای Hight End اسوس بعد از معرفی مادربورد Rampage IV Extreme این کمپانی گنجانده شد که به وسیله این قابلیت اکستریم اورکلاکرها تقریبا از دست ولت مود سخت افزاری خلاص شده زیرا یک قسمت برای این کار در نظر گرفته شده است که کافی است سیمی به هر یک از قسمت های V-GPU , V-Mem , V-PLL لحیم شده و با لحیم کردن آن به مادربوردهایی ROG اسوس, اورکلاکرها را قادر میسازد با استفاده از مادربورد ولتاژهای مورد نظر را افزایش داده و آنها را مانیتورینگ کنند. در حال حاضر این قابلیت تنها به وسیله مادربوردهای ASUS ROG Rampage IV Extreme , ASUS ROG Maximus V EXtreme و ASUS ROG Maximus VI EXtreme امکان پذیر است.






    بنچمارک و تست



    در ابتدا به معرفی سیستم تست میپردازیم:








    اینبار برای مقایسه از چند کارت گرافیک دیگر استفاده کردیم. کارتهای گرافیک MSI HD7970 Lightning از کمپانی AMD به این دلیل استفاده شد که رقیبی از سوی AMD در تست ها باشد.کارت گرافیک ASUS GTX680 Direct CUII TOP در تستها شرکت داده شد زیر کارت گرافیک مورد نظر ما علاوه بر جایگزینی GTX670 میتواند جایگزین GTX680 باشد. همچنین کارت گرافیک ASUS GTX670 Direct CUII Mini OC در تست ها حضور یافت تا ببینیم کارت گرافیک مورد نظر ما چه مقدار از کارت گرافیک نسل قبلیه خود قویتر است؟! درایورهای کارت گرافیک استفاده شده نیز یکسان هستند اما به دلیل اینکه GTX770 از درایور ForecWare 310 پشتیبانی نمیکند مجبور شدیم از درایور Forceware 320 استفاده کنیم. برای رفع هر گونه محدودیت از جانب پردازنده آن را از فرکانس 3.4 گیگاهرتز به 4.4 گیگاهرتز یه با عبارتی 30 درصد اورکلاک کردیم.







    ابتدا مشخصات کارت گرافیک را از زبان GPU-Z مشاهده میکنیم:





    فرکانس کارت گرافیک همان طور که مشاهده میکنید در حالت Boost به 1111 مگاهرتز میرسد اما این مقدار در طول تمام تست ها 1163 مگاهرتز بود! که به این معناست فرکانس Boost واقعی کارت 1163 مگاهرتز است.
    نکته ای را که از قبل از پرداختن به بنچمارک ها باید عنوان کنیم این است که کارتهای گرافیک موجود در تست همگی نسخه اورکلاک شده خود هستند! GTX770 بدون هیچ شکی از کارتهای گرافیک GTX680 و HD7970 قویتر است اما کارت GTX680 ما به میزان 14 درصد اورکلاک شده است که با همین میزان میتواند در اکثر تست ها به کارت مورد نظر که تنها 3 درصد اورکلاک شده است برسد پس برتری نسبی را باید به این حساب گذاشت و در ادامه باید دید زمانی که GTX770 اورکلاک میشود چه طوفانی به پا میکند! کارت MSI R7970 Lightning نیز با کلاکهای خود دقیقا معادل Radeon HD7970 GHZ Edition است که از کارت رفرنس GTX680 قویتر است. این کارت 15 درصد اورکلاک شده به صورت کارخانه ای است.



    3DMark Vantage

    اولین تستی که اجرا کردیم 3Dmark vantage است.تستی بسیار سنگین که بر پایه DirectX10 میباشد. این تست حتی از 3Dmark11 نیز سنگینتر است.و حالت مورد نظر ما نیز Performance میباشد.



    در این تست 3 کارت گرافیک اول تقریبا در یک سطح قرار دارند و GTX770 نشان میدهد 14 درصد نسبت به نسل پیشین خود قویتر است که انتظار ما بیشتر از این بود اما باید دید در تست های بعدی و میدان اصلی که همان محیط بازی است چه نتایجی را کسب میکند.(این دو کارت به یک میزان به صورت کارخانه ای اورکلاک شده اند)


    3DMark11
    دومین تستی که اجرا کردیم 3DMark11 است.همان طور که از اسم آن پیداست این تست بر مبنای DirectX11 است و مانند 3DMark Vantage تست بسیار سنگینی محسوب میشود.این تست را نیز در حالت Performance اجرا کردیم.



    در این تست کارت گرافیک مورد نظر ما با آنکه در واقع با نسخه GHZ Edition کارت Radeon HD7970 رقابت میکند اما 6 درصد از آن جلو است البته قسمتی از این برتری مربوط به تغییرات در درایورهای جدید nVIDIA مربوط میشود. همچنین GTX770 در این تست 20 درصد نسبت به نسل پیشین خود قویتر ظاهر شده و برابر کارت GTX680 که به میزان زیادی اورکلاک شده است 5 درصد عقب است.


    HWBot Unigine Heaven
    تست بعدی Unigine Heaven است که با استفاده از نرم افزار ساخت HWBot می توان امتیاز دقیقی کارت گرافیکی بدست آورد. همچنین این تست سنگینترین تست برای کارت های گرافیک است و فشار مضاعفی بر کارت گرافیک وارد میکند که یکی از دلایل آن رزولیشن بالای آن است.هر چقدر رزولیشن تست بیشتر باشد فشار وارده بر کارت بیشتر میشود.نکته دیگر در این مورد این تست استفاده بسیار کم از پردازنده است و بیش از 98 درصد نتیجه نهایی به کارت گرافیک وابسته است و تنها 2 درصد حتی کمتر به پردازنده وابسته است.


    در این تست کارت گرافیک مورد نظر ما نسبت به نسل قبلیه خود (GTX670) به میزان 14 درصد جلوتر است و کارتهای GTX680 و HD7970 با آنکه به میزان قابل توجهی اورکلاک شده اند اما باز هم در مقابل GTX770 نمیتوانند کاری کنند البته اختلاف GTX770 و GTX680 کم بسیار کم است.


    پس از اجرای چند بنچ مارک حال نوبت به آن رسیده تا قدرت کارتهای گرافیک را در محیط بازی ها بسنجیم تا ببینیم امتیازهای گرفته شده تا چه حد در بازی ها صدق میکند.

    Crysis Warhead
    تست بعدی ما Crysis Warhead نام دارد. با شنیدن نام این بازی ناخداگاه یاد صحنه های گرافیکی بالا و جزئیات بسیار دقیق, نفس نفس زدن کارتهای High-End و نرسیدن به فریم ریت مطلوب میوفتیم. در زمان عرضه اولین نسخه این بازی هیچ کارتی نمیتوانست در چینش تکی فریم ریت مناسبی را ارائه دهد اما با گذشت زمان و تولید کارت های گرافیک قویتر میتوانیم شاهد اجرای این بازی در رزولیشن و فریم ریت دلخواه باشیم.
    این بازی از دایرکت ایکس نسخه 10 استفاده میکند و با استفاده از نرم افزار FBWH Bench tool برای تست گرافیکی استفاده کردیم. مرحله مورد نظر Ambush و تنظیمات در حالت Enthusiast و FSAA غیرفعال شده است.



    در این تست نتایج یکسانی برای GTX770 و GTX680 بدست می آید اما کارت مورد نظر ما 7 درصد از Hd7970 و 17 درصد از نسل قبلیو خود قویتر است.


    Batman Arkham City

    تست بعدی Batman Arkham City است. این بازی نیز بر مبنای DirectX11 است و از nVIDIA Physx نیز پشتیبانی میکند که باعث میشود فیزیک بازی از بار پردازنده برداشته شده و قویتر شود و بجای پردازنده, کارت گرافیک این وظیفه را بر دوش گرفته و این موضوع باعث افزایش فریم میشود اما برای اینکه شرایط عادلانه باشند این گزینه را غیر فعال کردیم.FSAA نیز مانند تست های دیگر غیر فعال گردید.


    در این تست کارت گرافیک مورد نظر 10 درصد نسبت به نسل قبلیو خود و 14 درصد نسبت به Hd7970 و GTX680 با فاصله بسیار کمر عقبتر است.


    Hitman Absolution
    تست بعدی ما نیز Hitman Absolution نام دارند.این بازی جدیدترین تست برای کارت های گرافیک میباشد که بسیار سنگین است و از صحنه هایی با گرافیک بسیار بالا و زیبایی برخوردار است.تمام تنظیمات مانند تست های قبل در بالاترین حد خود قرار گرفته و FSAA نیز غیر فعال شده است.



    در این تست HD7970 به میزان 9 درصد قویتر از کارتهای GTX770 و GTX680 ظاهر میشود و کارت مورد نظر ما 10 درصد از نسل قبلیه خود جلوتر است.


    Dirt 3

    تست بعدی ما Dirt3 نام دارند.این بازی شبیه سازی اتومبیلرانی است که دارای جلوه های گرافیکی زیبا و بالایی میباشد و شرایط بسیار خوبی را برای آزمایش کارت های گرافیک فراهم میسازد.تمام تنظیمات مانند تست های قبل در بالاترین حد خود قرار گرفته و FSAA نیز غیر فعال شده است.


    در آخرین تست کارت گرافیک ما 17 درصد از HD7970 , حدود 10 درصد از GTX680 و 27 درصد از نسل قبلیه خود جلوتر می ایستند که اختلاف بین این دو نسل به اوج خود میرسد!


    در قسمت تست در محیط بازی جمعا از 4 بازی Crysis Warhead , Batman Arkham City,Hitman Absolution,Dirt3 استفاده کردیم. از این 4 عنوان دو عنوان دارای لوگوی nVIDIA هستند و برای کارت های گرافیک این کمپانی بهینه سازی شده اند بغیر از Hitman Absolution و Dirt3 که لوگوی AMD دارند و برای کارت های گرافیک این کمپانی بهینه سازی شده است.در مورد نتایج نیز کاملا توضیح دادیم.


    اورکلاکینگ
    حال به هیجان انگیزترین قسمت بررسی یعنی اورکلاکینگ میرسیم.در این قسمت با استفاده از نرم افزار ASUS GPU Tweak موجود در جعبه کارت, اورکلاک میکنیم. GPU Tweak نرم افزار بسیار کامل و قدرتمندی محسوب میشود و دارای قسمت های مختلف برای افزایش فرکانس و ولتاژ و مانیتورینگ دماها,فرکانس هاو.... میباشد. این در حالی است که خیلی از کارتهای گرافیک برندهای دیگر دارای نرم افزار اورکلاکینگ مناسبی نیستند و این مورد برای کارت گرافیک ما نکته مثبتی میباشد.
    اینبار نیز نیازی به افزایش ولتاژ کاری کارت نداریم و ولتاژ هسته در حالت دیفالت کافی است زیرا با ولتاژ دیفالت و افزایش ولتاژ نتایج یکسانی حاصل شد.این موردی است که در مورد کارتهای گرافیکی که تراشه Kepler دارند تا به امروز یکسان بوده و هیچ کدام از این کارتها با خنک کننده های غیر حرفه ای و در حالت عادی نیاز به ولتاژ نداشتند. در نهایت موفق شدیم فرکانس کارت گرافیک را از 1059 در حالت استوک به 1189 مگاهرتز برسانیم که این مقدار در حالت Boost به 1241 مگاهرتز رسید. البته این اعداد توسط GPU-Z بدست آمدند زیرا فرکانس واقعی کارت در حالت Boost به 1280 مگاهرتز میرسید.فرکانس هسته کارت گرافیک قابلیت افزایش قابل توجهی دارد اما برای مموری در نهایت موفق شدیم به فرکانس 1811 مگاهرتز دست پیدا کنیم اما در مجموع کارت گرافیک مورد نظر ما قابلیت اورکلاک خوبی دارد.




    پس از اورکلاک کارت گرافیک تصمیم گرفتیم سنگینترین تست موجود یعنی HWBOT Unigine Heaven را اجرا کنیم تا ببینیم در کنار این مقدار افزایش فرکانس امتیاز کارت نیز چه مقدار افزایش پیدا میکند.


    نتیجه کاملا مشخص است و نیاز به هیچ گونه توضیحی ندارد!


    دما و صدا

    حال نوبت آن رسیده تا به بررسی دما و صدای تولیدی توسط کارت بپردازیم.برای ثبت دمای کارت در حالت بیکاری از تب سنسور موجود در نرم افزار GPU-Z استفاده کردیم. دمای کارت در حال بیکاری تنها 35 درجه است درحالی که دمای کارت گرافیک GTX680 DCUII TOP در این حالت تنها 27 درجه است و حداکثر دور فن در این حالت 1410RPM است. در این حالت کارت گرافیک مورد نظر کاملا بی صدا است و احساس صدایی در اطراف خود نخواهید کرد. در حالت لود کامل نیز دمای کارت گرافیک به 72 درجه درجه میرسید که نشان میدهد با کارت خنکی روبرو نیستیم ضمن آنکه حداکثر دور فن در این حالت به 2640RPM میرسد.نکته بسیار عجیب در حالت لود این است که اگر دست خود را به هیت پایپ ها بزنید مانند آن است که یک لیوان آب جوش روی دست خود ریخته اید که موجب سوختگی میشود! هیت پایپ ها بسیار داغ هستند و نباید به آنها دست زد اما در مورد دفع حرارت در کارت گرافیک بهتر عمل میکنند.در این حالت نیز کارت گرافیک ما صدای کمی از خود تولید میکند.در حالت اورکلاک نیز دمای کارت به کمی افزایش به 75 درجه میرسد و دور فن کارت در این حالت به 2777RPM میرسد. در مجموع با کارت تقریبا ساکتی روبرو هستیم اما توانایی خنک کننده در دفع حرارت خوب نبود.
    برای مقایسه بهتر دمای بدست آمده کارت گرافیک ASUS GTX680 DCII را در حالت لود و اورکلاک با کارت گرافیک مورد نظرمان مقایسه کردیم:


    قضاوت با شماست!



    نتیجه گیری
    حال به مهمترین قسمت بررسی میرسیم. زیرا زمان آن رسیده است تا از تست ها و بنچمارک های گرفته شده به یک نتیجه گیری کلی برسیم. در این مقاله به بررسی کامل کارت گرافیک ASUS GTX 770 Direct CUII OC پرداختیم.در طول تست ها کارت گرافیک مورد نظر کارایی خوبی را در بنچمارک ها از خود نشان داد اما کولر غیر واقعی Direct CUII کارایی غیر قابل قبولی در دفع حرارت از خود نشان داد ولی نویز کمی از خود تولید کرد.بهرحال هر کمپانی که یک تکلونوژی خاص دارد دلیل بر آن نیست تا با کپی کردن آن بتوان به همان کارایی رسید! کار بر روی خنک کننده واقعی Direct CUII بهتر است زیرا این خنک کننده اگر چه 3 اسلاته است اما بی صدا و خنک عمل میکند! درست است 3 اسلاته بود مشکل در چینش های چندگانه ایجاد میکند اما نباید این مشکل به قیمت دما و نویز بالاتر حل شود.تنها ایراد این کارت گرافیک آن که بزرگ هم هست خنک کننده آن است. اما باید از جهات دیگر نیز کارت گرافیک را مورد بررسی قرار داد! این کارت گرافیک از امکانات خاص اورکلاکینگ مانند V-Check Point و VGA Hot-Wire بهره میبرد که برای اورکلاکرها بسیار ارزشمند است. بهرحال با یه کارت گرافیک قوی و امکانات خاص روبرو هستیم و میتوانیم آن را به عنوان جانشین GTX680 معرفی کنیم گرچه به عنوان جایگزین GTX670 معرفی شده است. ضمن آنکه قیمت پایینتری نسبت به GTX680 دارد! آخرین قیمت استعلام شده برای آن نیز 1 میلیون و 760 هزار تومان است که با توجه به کارایی و قیمت کارتهای رقیب و هم رده مناسب به نظر میرسد.



    نقاط قوت:
    +کارایی بسیار بالا
    +امکانات خاص اورکلاکینگ
    +مدار تغذیه قدرتمند
    +کارایی مناسب در قبال مبلغ پرداختی

    نقاط ضعف:

    -دمای کاری بالا
    -کولر بسیار داغ






    در انتها جا داره از دوستان عزیزم آقا بهنام , پژمان جان , علی جان و فرشاد جان که در تهیه این بررسی یاری کردند تشکر ویژه ای کنم

    مهدی یحیایی
    OveclockingHeroes.com



    کپی برداری از بررسی فوق مجاز نیست
    ویرایش توسط Mehdi_FXX : 9th August 2013 در ساعت 01:31 AM
    Olesius, benyps, ErfanDL and 17 others like this.


    Motherboard : ASUS ROG RAMPAGE III EXTREME Processor : Intel® Xeon L5639 @ 3.6GHz 1.19v
    Main Memory : G.skill TidentX 2x4GB 2666 @ 2000 CL9 Graphics Card : XFX Geforce 6200
    Cooling : Thermalright Archon Power Supply : Green GP680B

  2. 35 کاربر بابت این ارسال مفید از Mehdi_FXX تشکر کرده اند:

    ahmaden (14th August 2013),Aliover (8th August 2013),AMD Radeon (8th August 2013),AMIR_HA (9th August 2013),arman_kad (9th August 2013),Behnam_2337 (11th August 2013),Behzad Tak (12th August 2013),benyps (8th August 2013),Blue Rose (8th August 2013),Don_Corleone (8th August 2013),Emir (8th August 2013),ErfanDL (8th August 2013),ghost leader (23rd July 2014),Goodman (8th August 2013),Hamed_Classic (8th August 2013),IceFire (14th August 2013),iSteve (9th August 2013),magiteq (8th August 2013),mohammad775 (8th August 2013),morteza.p (9th August 2013),Olesius (8th August 2013),Optimus Prime (9th August 2013),Reza Y (8th August 2013),SASANOC (9th August 2013),SETIZEN (8th August 2013),shervin007 (14th February 2014),sMohammad (8th August 2013),smrbh (9th August 2013),Subzero7111 (8th August 2013),The Joker (8th August 2013),TRIDENT (8th August 2013),vahid123 (9th August 2013),Varand (12th August 2013),XoMa (8th August 2013),XZ3RO (9th August 2013)



  3. #2
    Network Administrator
    ErfanDL آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    MikroTik RouterOS
    نام واقعی
    عرفان
    نوشته ها
    3,034
    تشکر شده 17,392 بار در 2,993 پست
    ErfanDL آنلاین نیست.
    ممنون مهدی جان از بررسی خوبتون به نظر کارت خوبی هست ولی مشکل دمای بالا یکم رو اعصابه.
    Aliover likes this.


    Motherboard : ASUS P8P67 WS Revolution - DUAL BIOS MOD Processor : Core i5 3570 @ 4.0 GHz - 1.1 V - 45° C
    Main Memory : G.Skill TridentX 8GB (2x4GB) @ 2400 MHz Graphics Card : ASUS ROG STRIX 1080Ti 11G Gaming
    Cooling : Tuniq Tower 120 Extreme V2 Power Supply : GREEN GP885-B


  4. 13 کاربر بابت این ارسال مفید از ErfanDL تشکر کرده اند:

    Aliover (8th August 2013),AMIR_HA (9th August 2013),Behnam_2337 (11th August 2013),Don_Corleone (8th August 2013),Hamed_Classic (8th August 2013),iSteve (9th August 2013),Mehdi_FXX (9th August 2013),morteza.p (9th August 2013),Olesius (8th August 2013),Optimus Prime (9th August 2013),SETIZEN (8th August 2013),smrbh (9th August 2013),TRIDENT (8th August 2013)



  5. #3
    Moderator
    magiteq آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    عطا
    سن
    35
    نوشته ها
    3,185
    تشکر شده 16,693 بار در 3,031 پست
    magiteq آنلاین نیست.
    مهدی جان اینکه پایپ ها بسیار داغ هستن در حد سوختن دست کاملا درسته ولی فکر میکنم دلیلش به خاط direct بودن و تعداد کمتر و قطر بیشتر پایپ های این کارته
    در مقایسه با مثلا 770 twinforzer.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply




  6. 16 کاربر بابت این ارسال مفید از magiteq تشکر کرده اند:

    Aliover (8th August 2013),AMIR_HA (9th August 2013),Behnam_2337 (11th August 2013),Don_Corleone (8th August 2013),Goodman (8th August 2013),Hamed_Classic (8th August 2013),iSteve (9th August 2013),Mehdi_FXX (9th August 2013),morteza.p (9th August 2013),Olesius (8th August 2013),Optimus Prime (9th August 2013),Reza Y (8th August 2013),SETIZEN (8th August 2013),smrbh (9th August 2013),TRIDENT (8th August 2013),XoMa (8th August 2013)



  7. #4
    OCH Member
    TRIDENT آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    پال
    نام واقعی
    محسن
    نوشته ها
    286
    تشکر شده 3,062 بار در 306 پست
    TRIDENT آنلاین نیست.
    مهدی جان، نقد و بررسی بسیار کاملی بود، ممنون از زحماتت

    فقط یه چیزی (شرمنده که اینو میگم)، چرا gpu-zی که استفاده کردین انقدر قدیمی هست؟! حداقل یه نسخه ای استفاده کنید که کارت رو کامل بشناسه...

    با تشکر


    Motherboard : Lenovo Z510 - Intel HM86 Processor : Intel Core i5 4200M @ 3.1 GHz
    Main Memory : 6GB RAMAXEL DDR3 1600 Graphics Card : NVIDIA GT 740M 2G GK208
    Cooling : DeepCool Multi-Core X6 Power Supply : Lenovo BAT20101001

  8. 14 کاربر بابت این ارسال مفید از TRIDENT تشکر کرده اند:

    Aliover (9th August 2013),AMIR_HA (9th August 2013),Behnam_2337 (11th August 2013),ErfanDL (9th August 2013),Hamed_Classic (8th August 2013),iSteve (9th August 2013),magiteq (8th August 2013),Mehdi_FXX (9th August 2013),morteza.p (9th August 2013),Olesius (8th August 2013),Optimus Prime (9th August 2013),Reza Y (8th August 2013),SETIZEN (8th August 2013),smrbh (9th August 2013)



  9. #5
    Retired Moderator
    SETIZEN آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    اصفهان
    نام واقعی
    حسین
    نوشته ها
    1,128
    تشکر شده 5,032 بار در 886 پست
    SETIZEN آنلاین نیست.
    مهدی جان مثل همیشه عالی و دقیق بود.

    دستت درد نکنه


    Motherboard : MSI Big Bang Marshal - B3 Processor : Intel Core i7 2600k
    Main Memory : G.SKILL Trident X Series 16GB (2 x 8GB) :D Graphics Card : MSI N580 GTX Lightning
    Cooling : Cooler Master V8 Power Supply : Thermaltake toughpowe 1350w
    <a href=http://och.boxup.ir/images/10685481067149458153.jpg target=_blank rel=nofollow>http://och.boxup.ir/images/10685481067149458153.jpg</a>

  10. 13 کاربر بابت این ارسال مفید از SETIZEN تشکر کرده اند:

    Aliover (9th August 2013),AMIR_HA (9th August 2013),Behnam_2337 (11th August 2013),ErfanDL (9th August 2013),iSteve (9th August 2013),magiteq (8th August 2013),Mehdi_FXX (9th August 2013),morteza.p (9th August 2013),Olesius (8th August 2013),Optimus Prime (9th August 2013),Reza Y (8th August 2013),smrbh (9th August 2013),TRIDENT (8th August 2013)



  11. #6
    Retired Moderator
    Mehdi_FXX آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Tehran
    نام واقعی
    Mehdi
    سن
    33
    نوشته ها
    795
    تشکر شده 6,928 بار در 599 پست
    Mehdi_FXX آنلاین نیست.
    از لطف دوستان عزیز بسیار ممونم

    همچین عذرخواهی میکنم واسه یه قسمت از نتایج
    راستش واسه خودم یکم عجیب بود....ظاهرا دمای کارت در حالت اورکلاک کمی بالاتر بوده و نمودار مربوط به اون اصلاح شد همچین یه مقایسه بهتر با GTX680 DCII در نمودار مربوطه انجام شد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط magiteq نمایش پست ها
    مهدی جان اینکه پایپ ها بسیار داغ هستن در حد سوختن دست کاملا درسته ولی فکر میکنم دلیلش به خاط direct بودن و تعداد کمتر و قطر بیشتر پایپ های این کارته
    در مقایسه با مثلا 770 twinforzer.
    عطا جان
    یه سر به ریویو GTX680 DCII بزنید....کولر DCII هم پایپ هاش به طور مستقیم با GPU در ارتباط هست و قطرشون هم مثل کولر این کارت 6 میلیمتری هستند
    موضوع به این چیزا برنمیگرده......اتفاقا این دو مورد یعنی قطر بیشتر و ارتباط مستقیم میتونه تاثیر خیلی خوبی بذاره اما دلیل اصلی برمیگرده به طراحی!



    Motherboard : ASUS ROG RAMPAGE III EXTREME Processor : Intel® Xeon L5639 @ 3.6GHz 1.19v
    Main Memory : G.skill TidentX 2x4GB 2666 @ 2000 CL9 Graphics Card : XFX Geforce 6200
    Cooling : Thermalright Archon Power Supply : Green GP680B

  12. 13 کاربر بابت این ارسال مفید از Mehdi_FXX تشکر کرده اند:

    Aliover (9th August 2013),AMIR_HA (9th August 2013),Behnam_2337 (11th August 2013),ErfanDL (9th August 2013),iSteve (9th August 2013),magiteq (9th August 2013),morteza.p (9th August 2013),Olesius (9th August 2013),Optimus Prime (9th August 2013),Reza Y (9th August 2013),SETIZEN (9th August 2013),smrbh (9th August 2013),TRIDENT (9th August 2013)



  13. #7
    Moderator
    magiteq آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    عطا
    سن
    35
    نوشته ها
    3,185
    تشکر شده 16,693 بار در 3,031 پست
    magiteq آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط Mehdi_FXX نمایش پست ها
    از لطف دوستان عزیز بسیار ممونم

    همچین عذرخواهی میکنم واسه یه قسمت از نتایج
    راستش واسه خودم یکم عجیب بود....ظاهرا دمای کارت در حالت اورکلاک کمی بالاتر بوده و نمودار مربوط به اون اصلاح شد همچین یه مقایسه بهتر با GTX680 DCII در نمودار مربوطه انجام شد.



    عطا جان
    یه سر به ریویو GTX680 DCII بزنید....کولر DCII هم پایپ هاش به طور مستقیم با GPU در ارتباط هست و قطرشون هم مثل کولر این کارت 6 میلیمتری هستند
    موضوع به این چیزا برنمیگرده......اتفاقا این دو مورد یعنی قطر بیشتر و ارتباط مستقیم میتونه تاثیر خیلی خوبی بذاره اما دلیل اصلی برمیگرده به طراحی!

    مهدی جون این قضیه داغی بیش از حد پایپ ها شامل 670 و 680 هم میشه فقط مختص این کارت نیست


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply




  14. 11 کاربر بابت این ارسال مفید از magiteq تشکر کرده اند:

    Aliover (9th August 2013),AMIR_HA (9th August 2013),Behnam_2337 (11th August 2013),iSteve (9th August 2013),Mehdi_FXX (9th August 2013),Olesius (9th August 2013),Optimus Prime (9th August 2013),Reza Y (9th August 2013),SETIZEN (9th August 2013),smrbh (9th August 2013),TRIDENT (9th August 2013)



  15. #8
    کاربر اخراجی

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تبریز
    نام واقعی
    علی
    سن
    32
    نوشته ها
    1,304
    تشکر شده 8,024 بار در 1,123 پست
    Aliover آنلاین نیست.
    مهدی جان فقط می تونم بگم عالی بی نظیر.
    همین الان کامل خوندمش.
    ویرایش توسط Aliover : 9th August 2013 در ساعت 03:34 AM


    Motherboard : msi Z87 M Gaming Processor : Intel Core i5 4670K @4.6 GHz1.23 v
    Main Memory : (2*2)Corsair Dominator GT 2000Cl8@2200 7-8-6 Graphics Card : msi R9 280 Gaming OC 1150-1500
    Cooling : Coolermaster Hyper TX3 with CFIII Thermal paste Power Supply : GREEN GP-885B

  16. 9 کاربر بابت این ارسال مفید از Aliover تشکر کرده اند:

    AMIR_HA (9th August 2013),Behnam_2337 (11th August 2013),ErfanDL (9th August 2013),iSteve (9th August 2013),Mehdi_FXX (9th August 2013),Olesius (9th August 2013),Reza Y (9th August 2013),SETIZEN (9th August 2013),TRIDENT (9th August 2013)



  17. #9
    Retired Moderator
    Mehdi_FXX آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Tehran
    نام واقعی
    Mehdi
    سن
    33
    نوشته ها
    795
    تشکر شده 6,928 بار در 599 پست
    Mehdi_FXX آنلاین نیست.
    لطف داری علی جان

    نقل قول نوشته اصلی توسط Mr.Extreme نمایش پست ها
    مهدی جان، نقد و بررسی بسیار کاملی بود، ممنون از زحماتت

    فقط یه چیزی (شرمنده که اینو میگم)، چرا gpu-zی که استفاده کردین انقدر قدیمی هست؟! حداقل یه نسخه ای استفاده کنید که کارت رو کامل بشناسه...

    با تشکر
    عذر میخوام محسن جان حواسم نبود دیشب جواب پستتون رو بدم
    بله حق با شماست

    از اونجایی که تراشه این کارت و GTX680 یکسانه من اسکرین شات GTx680 رو براتون میذارم:



    نقل قول نوشته اصلی توسط magiteq نمایش پست ها
    مهدی جون این قضیه داغی بیش از حد پایپ ها شامل 670 و 680 هم میشه فقط مختص این کارت نیست
    راستش عطا جان پایپهای کولر GTX680 DCII اوضاعشون انقدر حاد نبود بلکه کاملا برعکس...

    TRIDENT likes this.


    Motherboard : ASUS ROG RAMPAGE III EXTREME Processor : Intel® Xeon L5639 @ 3.6GHz 1.19v
    Main Memory : G.skill TidentX 2x4GB 2666 @ 2000 CL9 Graphics Card : XFX Geforce 6200
    Cooling : Thermalright Archon Power Supply : Green GP680B

  18. 10 کاربر بابت این ارسال مفید از Mehdi_FXX تشکر کرده اند:

    Aliover (9th August 2013),ErfanDL (9th August 2013),iSteve (9th August 2013),morteza.p (9th August 2013),Olesius (9th August 2013),Optimus Prime (9th August 2013),Reza Y (9th August 2013),SETIZEN (9th August 2013),smrbh (9th August 2013),TRIDENT (10th August 2013)



  19. #10
    Retired Moderator

    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    OverClockingHeroes.com
    نام واقعی
    Morteza
    نوشته ها
    1,011
    تشکر شده 5,958 بار در 602 پست
    morteza.p آنلاین نیست.
    درود

    ممنون مهدی جان .... مثل همیشه بررسی بسیار عالی بود و بسی لذت بردیم. خسته نباشید ....

    با تشکر


    Motherboard : ASRock Z87 OC Formula Processor : Intel® Core™ i7-4770K
    Main Memory : Apacer ARES DDR3 2400MHZ C9 2X2GB Graphics Card
    Cooling : Custom Water cooling Power Supply : Thermaltake Toughpower Grand 1200W

  20. 9 کاربر بابت این ارسال مفید از morteza.p تشکر کرده اند:

    Aliover (9th August 2013),Behnam_2337 (11th August 2013),ErfanDL (9th August 2013),iSteve (9th August 2013),Mehdi_FXX (9th August 2013),Olesius (9th August 2013),SETIZEN (9th August 2013),smrbh (9th August 2013),TRIDENT (10th August 2013)



صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. .: MSI TwinFrozerIII VS ASUS Direct CUII :.
    توسط Mehdi_FXX در انجمن خنک کننده های هوا (Air Cooling)
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: 8th June 2013, 12:57 AM
  2. پاسخ: 12
    آخرين نوشته: 10th March 2013, 10:42 AM
  3. پاسخ: 12
    آخرين نوشته: 10th December 2012, 02:32 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •