قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3
Like Tree3Likes

موضوع: بررسی مادر برد Z77 Extreme 6 ازراک

  1. #1
    OCH Member
    XoMa آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    حسین
    سن
    38
    نوشته ها
    406
    تشکر شده 3,367 بار در 290 پست
    XoMa آنلاین نیست.

    بررسی مادر برد Z77 Extreme 6 ازراک

    سلام و عرض ادب

    مدت کوتاهی از عرضه چیپ Z77 توسط اینتل میگذرد و گذشت همین مدت کافی است تا سازندگان بزرگ قطعات کامیوتر ؛ مادربرد های بسیاری بر پایه این چیپست و این پلتفرم را ارائه کنند . محصولاتی که طبق معمول با توجه به سطح کارایی و امکانات ؛ دارای قیمت های مختلفی هستند که هر کاربر با توجه به سطح نیاز های خود اقدام به خریداری آنها مینماید. در این بین همیشه سازندگانی وجود دارند که محصولات آنها به همراه کیفیت و کارایی بالا ؛ از قیمت مناسبی نیز برخوردار هستند و به همین علت بیشتر مورد توجه کاربرانی که مقوله قیمت در انتخاب آنها تاثیر دارد ؛ قرار میگیرند .

    ازراک یکی از تولید کنندگانی است ؛ که در تولید و ارائه محصولات خود سعی در دنبال نمودن این هدف داشته و دارد ، که با نگاهی به محصولات تولیدی این شرکت و قیمت آنها ؛ میتوان نتیجه گرفت که در این راه موفق نیز بوده است.

    این شرکت تایوانی به تازگی مادر بردی با چیپست Z77 اینتل به بازار عرضه کرده است . این محصول با توجه به سطح عملکرد ؛ کارایی و همچنین قیمت آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است به طوری که توانسته از چند سایت معتبر تاییدیه هایی را دریافت کند . به خاطر همین کارایی بالا و با توجه به این که کاربران ایرانی نیز که کارایی بالا را در مقابل قیمت مناسب میخواهند ؛ ممکن است قصد تهیه کردن این مادر برد را داشته باشند ؛ بر آن شدیم تا نگاهی داشته باشیم به این محصول و همچنین اجزای به کار رفته در آن را به اختصار شرح دهیم .

    ازراک 12 مدل مادر برد با چیپست Z77 تولید میکند که این مادر برد در پنجمین جایگاه از این لیست قرار دارد .محصولی که با توجه به کارایی خود در دسته متوسط به بالا (mid-high end) قرار میگیرد.

    رنگ اصلی PCB آن قهوه ای تیره است که کاملا مشکی به نظر می اید ؛ اما اگر در زیر نور مستقیم قرار گیرد و از نزدیک دیده شود ؛ رنگ اصلی PCB به خوبی نمایان میشود . با این حال ظاهر آن که تلفیقی از رنگ به نظر مشکی برد به همراه رنگ های طلایی و نقره ای است ؛ بسیار جذاب و چشم نواز است.خصوصا استفاده از خازن هایی که به واسطه روکش خود طلایی رنگ هستند ؛ ظاهری بسیار خاص را به این برد داده است.ازراک ادعا میکند که این برد توانایی پاسخ گویی به نیاز های کاربران حرفه ای مانند اورکلاکر ها و گیمر ها را دارد . همچنین یک برد ایده ال با قیمت مناسب جهت استفاده از چند کارت گرافیک در سیستم به صورت SLI یا کراس فایر است.


    نمایی کلی از برد


    [Only registered and activated users can see links. ]


    مدار تغذیه

    یکی از نقاط قوت این محصول وجود سیستم توان 12 فاز دیجیتال (8+2+2) در آن است که از این نظر این مادر برد را در کنار محصولات خاص و گران قیمت سایر تولید کنندگان قرار میدهد. وجود سیستم توان دیجیتال باعث میشود که جریانی یکدست تر و منظم تر به پردازنده ؛ کنترلر داخلی حافظه اصلی ؛ پردازنده گرافیکی داخلی (IGP) و حافظه های اصلی ؛ برسد که این امر باعث میشود که پایداری این قسمت ها در زمان اورکلاک ؛ افزایش یابد. ازراک از خارن ها حالت جامد با روکش طلا در این برد استفاده میکند.این خازن ها صد در صد ساخت ژاپن بوده و طول عمر بسیار بالا و پایداری فوق الاده ای را دارا میباشند. این مادر برد از یک کانکتور 8 پین برای تغذیه مدار خود استفاده میکند که در بالا و سمت چپ برد قرار دارد. همچنین از یک کانکتور 4 پین مولکس جهت تغذیه بهتر کارت های گرافیک نصب شده استفاده میکند که محل این کانکتور دقیقا زیر هیت سینک خنک کننده توان مادر برد قرار دارد.با وجود طراحی عالی این برد ؛ به نظر میرسد که ازراک محل مناسبی را برای این کانکتور انتخاب نکرده است و محل قرار گیری آن ممکن است به ظاهر قطعات و چیدمان آنها در کیس لطمه بزند.بهتر بود که این کانکتور در کنار کانکتور 24 پین مادر برد قرار میگرفت.



    [Only registered and activated users can see links. ]


    این مادر برد دارای 4 عدد اسلات رم است که هر کدام از آنها قابلیت پشتیبانی از حافظه هایی با فرکانس 2800MHz+ را درحالت اور کلاک شده دارند . حداکثر میزان حافظه قابل پشتیبانی در این مادر برد 32 گیگابایت بوده که از تکنولوژی Dual Channel نیز پشتیبانی میکند.


    [Only registered and activated users can see links. ]

    در سمت راست این محصول کانکتور 24 پین مادر برد قرار دارد و در زیر این کانکتور یک پورت usb3 برای پورت های خارجی مانند پورت های usb3 تعبیه شده روی کیس قرار دارد.


    [Only registered and activated users can see links. ]


    پایین تر از پورت usb3 ، 8 عدد پورت ساتا قرار دارند.چیپست Z77 قابلیت پشتیبانی از 6 عدد پورت ساتا را دارد که 4 عدد از آنها Sata2 با سرعت 3Gb/s و 2 عدد از آنها Sata3 با سرعت 6Gb/s هستند. برای اضافه کردن تعداد پورت های ساتا ؛ ازراک از کنترلر Asmedia ASM1061 6Gb/s در این مادر برد استفاده کرده است. با استفاده از این چیپ 2 عدد پورت sata3 با سرعت 6Gb/s به مجموع پورت های آن اضافه شده است که در مجموع این مادر برد از 8 عدد پورت ساتا پشتیبانی میکند. پورت های به رنگ آبی sata3 و پورت های مشکی رنگ sata2 هستند .


    [Only registered and activated users can see links. ]

    همچنین پایین تر از پورت های ساتا دکمه های Power و reset بر روی برد قرار دارند که در صورت راه اندازی سیستم خارج از کیس عمل روشن و خاموش و راه اندازی مجدد سیستم به راحتی انجام پذیرد.در کنار این دکمه ها خطایاب یا Debuger سیستم قرار دارد که وظیفه آن نشان دادن کد خطای اتفاق افتاده در وضعیت سیستم است.


    [Only registered and activated users can see links. ]


    Z77 Extreme 6 از 2 عدد اسلات PCI-E ورژن 3 بهره میبرد که در صورت استفاده از هر دو به صورت همزمان در سرعت X8 X8 عمل مینمتیند.همچنین یک اسلات PCI-E ورژن 2 هم در این مادر برد قرار دارد که با سرعت X4 فعالیت میکند .این برد دارای 2 عدد اسلات PCI 133 و یک عدد PCI-E X1 نیز هست.


    [Only registered and activated users can see links. ]


    ازراک از چیپ لوکس Realtek ALC 898 برای سیستم صدای این مادر برد استفاده کرده است.این چیپ قابلیت پشتیبانی از سیستم 7.1 کاناله HD را داشته و همچنین از استاندارد THX Trustudio Pro پشتیبانی میکند که وجود این تکنولوژی ؛ مهر تاییدی بر کیفیت بسیار بالای خروجی صوتی آن است .


    [Only registered and activated users can see links. ]


    چیپ Z77 به طور پیش فرض قلبلیت پشتیبانی از 4 عدد پورت usb3 را به صورت همزمان دارد . برای افزایش تعداد این پورت ها ؛ ازراک از چیپ Etron EJ168A استفاده کرده است. استفاده از این چیپ باعث اضافه شدن 2 عدد پورت USB3 به مجموع پورت های این مادر برد شده است.



    پنل پشت این مادر برد دارای گزینه های زیادی است که اکثر نیاز ها را پوشش میدهد و از نظر وجود پورت های مختلف هم کافی به نظر میرسد .
    چیدمان پورت ها به ترتیب از چپ به راست به این صورت است :


    PS/2 | 2*USB3 | VGA/DVI/HDMI | Display Port | ESATA | Fire Wire | 2*Usb2 | Ethernet | 2* Usb3 | Audio Panel ports and SPDIF

    [Only registered and activated users can see links. ]

    بایوس


    بایوس این مادر برد نیز UEFI میباشد که علاوه بر زیبایی از رابط کاربری راحتی نیز برخوردار است. صفحه اول بایوس این مادر برد به 6 قسمت تقسیم شده است که در هر قسمت تنظیمات مربوط قرار گرفته و دسترسی و کار کرد با آنها را بسیار راحت نموده است.


    [Only registered and activated users can see links. ]



    نتیجه

    این مادر برد با توجه به قیمت 175 دلاری خود بدون شک یکی از بهترین و به صرفه ترین انتخاب ها بین محصولات هم رده است . ظاهر آن با توجه به رنگ های به کار رفته در آن بسیار جذاب به نظر میرسد . ورودی و خروجی های آن از نظر تعداد و همچنین تنوع وضعیت مطلوبی دارد ، به طوری که میتوان با اطمینان گفت که اکثر نیاز های مختلف را جوابگو خواهد بود.وجود اسلات های PCI-E نسل سوم خیال کاربران را در استفاده از جدیدترین و قوی ترین کارت های گرافیکی امروزی به صورت SLI یا کراس فایر راحت میکند.

    با توجه به این مورد که قیمت جهانی 175 دلاری آن در مقابل امکانات این محصول واقعا عالی است ؛میتوان انتظار داشت که با ورود این برد به کشور خودمان(اگر وارد شود) نیز قیمت مناسب تری به نسبت بقیه محصولات هم رده داشته باشد ؛ و این مورد باعث میشود که توجه بسیاری از کاربرانی که قصد ارتقاء به این پلتفرم را دارند ؛ به این محصول جلب شود و همان طور که ابتدای نوشته عرض کردم ؛ مهمترین دلیل پرداختن به این محصول نیز همین بوده است.

    همچنین این محصول توانسته است در قیاس و بررسی با محصولات هم رده از تولید کننده گان دیگر ،، تاییدیه هایی را از سایت های معتبر سخت افزاری دریافت کند ؛ که برای لمس بهتر قابلیت ها و توانایی های این مادربرد ؛ سعی میکنم که در نوشته ای به آنها بپردازم .




    عکس ها از سایت[Only registered and activated users can see links. ]

    نویسنده : XoMa



    با تقدیم احترام
    حسین


    کپی برداری از مطلب تنها با ذکر نام overclockingheroes مجاز میباشد



    ویرایش توسط XoMa : 19th November 2012 در ساعت 02:15 PM


    Motherboard : Fatal1ty Z87 Professional Processor : Intel® Core™ i7-4790K @ 4.8GHz
    Main Memory : HyperX Predator 2*4GB @ 2933MHz Graphics Card : AMD Radeon R9 290
    Cooling : Noctua NH-D14 Power Supply : GREEN GP-885B
    یه مدت تو هات اورکلاک امضام این بود

    همتون رو دوست دارم....

    بازم میزارمش....

  2. 14 کاربر بابت این ارسال مفید از XoMa تشکر کرده اند:

    arman_kad (3rd September 2012),Behnam_2337 (19th September 2012),Blue Rose (19th September 2012),Don_Corleone (3rd September 2012),JIRJIRAK (13th January 2014),MASTER Oc (3rd September 2012),Osuk (16th September 2012),Reza Y (19th September 2012),Rezasam1 (3rd September 2012),sapple (18th November 2012),SASANOC (19th September 2012),smrbh (4th September 2012),TERRORIST (19th September 2012),TRIDENT (19th September 2012)



  3. #2
    OCH Member

    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    ارومیه | تبریز
    نام واقعی
    پژمان
    سن
    35
    نوشته ها
    675
    تشکر شده 6,704 بار در 492 پست
    Don_Corleone آنلاین نیست.
    باز هم مثل همیشه ... عالیه حسین جان


    Motherboard : MSI BigBang Marshall Processor : Intel Core i7 2600K 4.6GHz
    Main Memory : 2x2Gb Crucial Ballistix 2133 Graphics Card : MSI Radeon R9 270X HAWK
    Cooling : Thermaltake Bigwater 780 Power Supply : Thermaltake Thoughpower 1350

  4. 7 کاربر بابت این ارسال مفید از Don_Corleone تشکر کرده اند:

    Behnam_2337 (19th September 2012),Blue Rose (19th September 2012),Rezasam1 (3rd September 2012),sapple (18th November 2012),smrbh (4th September 2012),TRIDENT (19th September 2012),XoMa (3rd September 2012)



  5. #3
    Retired Moderator
    Behnam_2337 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    بهنام
    نوشته ها
    677
    تشکر شده 6,279 بار در 489 پست
    Behnam_2337 آنلاین نیست.
    حسین جان ممنون
    کاربردی و جامع بود.


    Motherboard : ASUS 970 FX Processor : Phenom II X2 555
    Main Memory : 2x2 GB Crucial Ballistix Tracer 1333MHz Graphics Card : Gainward 8800GT 256 Bit / 512MB DDR3
    Cooling : Cooler Master Hyper TX3 Power Supply : 580W Green

  6. 6 کاربر بابت این ارسال مفید از Behnam_2337 تشکر کرده اند:

    Blue Rose (19th September 2012),Don_Corleone (19th September 2012),Rezasam1 (19th September 2012),sapple (18th November 2012),smrbh (19th September 2012),XoMa (19th September 2012)



کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •