قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
نمایش نتایج: از 1 به 8 از 8
Like Tree40Likes
  • 14 Post By Don_Corleone
  • 6 Post By ErfanDL
  • 7 Post By Mehdi_FXX
  • 4 Post By Goodman
  • 4 Post By Behnam_2337
  • 4 Post By Don_Corleone
  • 1 Post By M1K41L

موضوع: بررسی پردازنده amd fx 8150 و مادربورد msi 970a-g46

  1. #1
    OCH Member

    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    ارومیه | تبریز
    نام واقعی
    پژمان
    سن
    35
    نوشته ها
    675
    تشکر شده 6,704 بار در 492 پست
    Don_Corleone آنلاین نیست.

    بررسی پردازنده amd fx 8150 و مادربورد msi 970a-g46

    [Only registered and activated users can see links. ]

    پردازنده AMD FX 8150

    در ماه اکتبر سال 2011 میلادی کمپانی AMD پس از مدت ها پردازنده هایی با معماری کاملا متفاوت نسبت به K8 را معرفی کرد. این معماری که تفاوت زیادی با نسل های قبل خود داشت انتظارات علاقه مندان را بالا برده بود. سردمدار این سری جدید پردازنده ها که به سری FX با معماری Bulldozer معروف بودند، FX 8150 نام داشت، پردازنده ای که با یدک کشیدن شعار "این یک پردازنده هشت هسته ای است" انتظارات از خود را هر چه بیشتر افزایش داد. سری FX شامل پردازنده های متفاوت چهار، شش و هشت هسته ای بود. با گذشت حدود 1.5 سال از این پردازنده و همچنین عرضه پردازنده های جدیدتر کمپانی AMD با معماری Piledriver (پردازنده های جدید سری FX) این محصول کماکان مورد بررسی سایت های داخلی قرار نگرفته است و ما از فرصت موجود تا ورود پردازنده های Piledriver به بازار ایران استفاده کرده و به بررسی کارایی این پردازنده میپردازیم.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    پردازنده FX 8150 با یک جعبه فلزی به همراه کولر پردازنده در ایران توزیع می شود. این جعبه فلزی باعث می شود بسته بندی محصول نمای زیبایی داشته باشد. در داخل این جعبه علاوه بر پردازنده و کولر، راهنمای نصب محصول نیز به چشم می خورد. خنک کننده عرضه شده بهمراه این محصول تفاوت چندانی با خنک کننده عرضه شده بر روی پردازنده های Phenom II X6 ندارد.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    معماری Bulldozer بصورت یک معماری Modular شناخته می شود. این پردازنده ها در ساختمان خود دارای دو، سه و یا چهار ماژول هستند. هر ماژول در این معماری دارای دو هسته می باشد که این هسته ها دارای برخی قسمت های مشترک در داخل ماژول هستند. در حقیقت هدف این کمپانی از این کار ارائه فناوری مشابه Hyper threading کمپانی اینتل با کارایی بهتر از آن بود. به عقیده AMD بسیاری از نرم افزارهای جدید به واحد Integer نیاز بیشتری نسبت به Floating Point دارند و به همین سبب Floating Point بین دو هسته داخل یک ماژول مشترک است. علاوه بر این هر دو هسته داخل ماژول از حافظه L2 مشترک به میزان 2MB و L1 Instructions برابر 64Kb بهره می برند ولی حافظه L1 Data هر هسته به صورت مجزا و برابر 16Kb می باشد. شکل زیر دیاگرام پردازنده FX 8150 را بخوبی مشخص می کند.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    با نگاهی به این ساختمان براحتی می توان متوجه شده که پردازنده های مبتنی بر این معماری بیشتر برای کاربردهای Multi threading بهینه سازی شده اند و اعتقاد کمپانی AMD بر این است که محاسبات چند رشته بزودی دارای اهمیت بیشتری در نرم افزارها خواهد بود و "تعداد هسته ها" در مقابل "کارایی هر هسته به تنهایی" نقش موثرتری در کارایی نرم افزار ها خواهد داشت.
    در مورد معماری Bulldozer توضیحات مفصل تری در سایر سایت ها منتشر شده است و ما در این مقاله به همین حد بسنده می کنیم و به مشخصات پردازنده FX 8150 می پردازیم. این پردازنده دارای هشت هسته با فرکانس پایه 3.6GHz می باشد که بواسطه فناوری Turbo Core نهایتا تا 4.2GHz قابل افزایش می باشد. همانطور که بر روی جعبه این محصول درج گردیده، FX 8150 دارای مجموعا 16MB حافظه می باشد که از این میزان 8 مگابایت به عنوان حافظه L3 بین تمامی ماژول ها مشترک بوده و 8 مگابایت آن به حافظه L2 (دو مگابایت برای هر ماژول) اختصاص یافته است. کمپانی AMD میزان حافظه L1 را به دلیل کم بودن سایز آن (384Kb) در این شمارش لحاظ نکرده است

    [Only registered and activated users can see links. ]

    بر روی پردازنده یک پل شمالی مجتمع نیز قرار داده شده است که وظیفه ارتباط با دو کنترل کننده حافظه 72 بیتی و لینک Hypertransport را بر عهده دارد. کنترل کننده حافظه دو کاناله این پردازنده توانایی پشتیبانی ذاتی از حافظه های DDR3 تا فرکانس 1866MHz را دارا می باشد. فرکانس پل شمالی این پردازنده 32 نانومتری برابر 2.2GHz می باشد. سوکت جدید 938 پینی AM3+ برای پشتیبانی از این پردازنده ها تدارک دیده شده است. قابلیت های پشتیبانی شده در این پردازنده ها عبارتند از :
    MMX, SSE, SSE2, SSE3, Supplemental SSE3, SSE4, SSE4a, AES instructions, Advanced Bit Manipulation, Advanced Vector Extensions, FMA4 instructions, XOP instructions, AMD64 technology, Virtualization technology, Enhanced Virus Protection, Turbo Core 2.0 technology


    پردازنده های سری FX با معماری Bulldozer قسمتی از پلتفورم Scorpios هستند که کارت های گرافیکی Radeon HD 6000 Series و مادربوردهای مبتنی بر چیپست های سری 900 این کمپانی سایر اجزای این پلتفورم را تشکیل می دهند. مصرف توان پردازنده FX 8150 برابر 125 وات می باشد.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    مادربورد MSI 970A-G46

    مادربورد هایی با پشتیبانی از Hypertransport 3.1 (مورد استفاده درپردازنده های FX) قبل از عرضه پردازنده های FX وارد بازار شدند. چیپست های سری 900 کمپانی AMD نخستین چیپست ها با پشتیبانی از Hypertransport 3.1 بودند که پرچمدار آنها چیپست 990FX بوده و سه چیپست 990X ،980G و 970 با امکاناتی کمتر برای مصارف عادی در نظر گرفته شدند. چیپست 970 که ارزان قیمت ترین و پایین ترین عضو این خانواده محسوب می شود تفاوت چندانی با مدل های بالاتر و بویژه 990X نداشته و با توجه به قیمت پایین خود گزینه ایده آلی برای خرید بشمار می رود.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    با توجه به این مطالب شکی نیست که مادربوردهای چیپست AMD 970 انتخاب اول عموم کاربران از بین چیپست های سری 900 می باشد. در این مقاله به بررسی مادربورد MSI 970A-G46 خواهیم پرداخت، مادربوردی با امکانات و کارایی مناسب که در کنار قیمت مناسب خود یکی از پرفروشترین مادربورد های مبتنی بر چیپست های سری 900 در ایران است. این مدل در پی بروز مشکل در مدار تغذیه مادربورد MSI 970A-G45 و با طرحی بسیار مشابه آن ساخته شد تا مشکل مربوط به مدار تغذیه را برطرف نماید.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    همانگونه که پیشتر اشاره شد مادربوردهای مبتنی بر چیپست های سری 900 کمپانی AMD دارای سوکت AM3+ با پشتیبانی از Hypertransport نسخه 3.1 می باشند. مادربورد MSI 970A-G46 نیز از این مورد مستثنی نیست و سوکت مشکل رنگ ساخت کمپانی Foxconn بر روی این بورد تعبیه شده است.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    مدار تغذیه در نظر گرفته شده برای این مادربورد دارای 4+1 فاز می باشد که چهار فاز آن مختص پردازنده بوده و یک فاز دیگر به پل شمالی مجتمع اختصاص دارد. برخلاف مادربوردهای رده های بالاتر کمپانی MSI در این مادربورد از مدار تغذیه پرقدرت DrMOS خبری نیست. با این وجود تمامی خازن های استفاده شده بر روی این مادربورد از نوع خازن جامد هستند که نسبت به خازن های پیشین عمر و پایداری بالاتری دارند.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    بر خلاف سایر مادربورد های رده پایین خود در سری های پیشین، کمپانی MSI از ورودی برق 8 پین جهت تغذیه پردازنده استفاده کرده است. ورودی برق 8 پین در قیاس با ورودی برق 4 پین می تواند جریان بیشتری را در اختیار پردازنده قرار دهد.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    بر روی مادربورد 970A-G46 چهار شکاف حافظه رم با پشتیبانی از حافظه های DDR3 تعبیه شده است. پردازنده های FX بطور پیش فرض حافظه هایی تا فرکانس 1866MHz را پشتیبانی می کنند که در این مادربورد پشتیبانی از فرکانس های 2133MHz و 2400MHz نیز از طریق اورکلاک به آن افزوده شده است. البته دستیابی به این فرکانس ها در صورت استفاده از پردازنده های Phenom II و Athlon IIامکان پذیر نمی باشد. این مادربورد می تواند نهایتا از 32 گیگابایت حافظه پشتیبانی نماید.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    چیپست 970 توانایی پشتیبانی از 22 رابط PCI Express 2 را دارد که از این میزان 16x توسط یک اسلات PCI Express x16 به کارت گرافیکی اختصاص دارد. چهار رابط دیگر به اسلات دوم کارت گرافیکی اختصاص می یابد و دو اسلات PCI Express x1 نیز برای ارتباط با قطعات جانبی در نظر گرفته می شود. این بخشی از مشخصات چیپست 970 می باشد که توسط AMD اعلام شده است ولی در مورد این مادربورد قضیه اندکی متفاوت است...

    [Only registered and activated users can see links. ]

    چیپست 990X از لحاظ پشتیبانی از PCI Express دقیقا مشابه چیپست 970 می باشد با این تفاوت که چیپست گران قیمت تر می تواند لینک PCI Express x16 خود را به حالت x8,x8 تنظیم کرده و کارایی مناسبی در استفاده های Multi-GPU از خود نشان دهد. مادربورد 970A-G46 از این لحاظ دقیقا مشابه چیپست 990X عمل کرده و هر دو شکاف PCI Express x16 آن در صورت استفاده از دو کارت گرافیکی بصورت x8,x8 تنظیم می شود. لازم به ذکر است این مادربورد از هر دو تکنولوژی nVIDIA SLI و AMD Crossfire پشتیبانی می کند و این یکی از مهم ترین مزیت های چیپست های سری 900 در برابر سری های پیشین است.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    مادربورد 970A-G46 دارای شش پورت پر سرعت SATA III برای ارتباط با هارد دیسک ها، هاردهای SSD و درایو های نوری می باشد. در حالی که کماکان چیپست های کمپانی اینتل فقط از دو پورت پر سرعت SATA 6GB/s بهره مند هستند، چیپست ارزان قیمت 970 کمپانی AMD می تواند توسط پل جنوبی SB950 بکار رفته بر روی این مادربورد از شش پورت بصورت ذاتی پشتیبانی کند. چهار پورت SATA از مجموع این شش پورت بصورت خمیده با زاویه 90 درجه در کنار بورد قرار گرفته و دو پورت دیگر بصورت عادی قرار گرفته اند تا کاربران بتوانند در صورت نیاز از هر دو این حالت ها بنا به دلخواه استفاده کنند. این مورد یکی از تفاوت های ظاهری 970A-G46 و 970A-G45 است.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    در پانل پشت مادربورد شاهد حضور پورت های روتین هستیم. در این قسمت 6 پورت USB 2 تعبیه شده است که با توجه به حضور کانکتور برای 6 پورت دیگر بر روی مادربورد و جمعا 12 پورت، می تواند پاسخ گوی نیاز تمامی کاربران باشد. با وجود قدیمی شدن درگاه PS/2 و عرضه اکثر موس ها و کیبوردهای جدید با رابط USB، هنوز در برخی موارد حضور پورت PS/2 حیاتی می باشد.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    خروجی ها و ورودی های 6 گانه مربوط به کارت صوتی نیز بطور کامل در پانل پشت مادربورد تعبیه شده اند. علاوه بر آنها این مادربورد به خروجی صدای SPDIF نیز مجهز می باشد. وظیفه پردازش صدا در این مادربورد بر عهده چیپ ALC892 کمپانی Realtek می باشد. این چیپ از خروجی صدای 7.1 کاناله و خروجی SPDIF 24 بیتی با 192KHz Sample Rate پشتیبانی می کند و برای اکثر کاربران گزینه مناسبی بشمار می رود.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    دیگر پورت حاضر در این قسمت پورت RJ45 مربوط به کارت شبکه می باشد. این مادربورد مجهز به چیپ شبکه RTL8111E ساخت کمپانی Realtek می باشد که توسط یک لینک PCI Express 1.1 x1 با چیپست در ارتباط است و از پهنای باند گیگابیت 1000Mbpsپشتیبانی می کند. دیگر پورت حاضر در این بخش پورت بسیار آشنا و قدیمی ###### (COM) می باشد که بر روی مادربوردهای جدید کمتر شاهد آن هستیم. با اینکه این پورت به هیچ عنوان از نظر افراد حرفه ای مورد کاربرد نبوده و حضور آن بیهوده بنظر می رسد، بسیاری از شرکت ها و ادارات کماکان نیازمند آن هستند تا دستگاه های بعضا قدیمی و بعضا متفاوت خود را از طریق آن به کامپیوتر متصل سازند.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    در کنار بهره مندی از پورت ها و اتصالات قدیمی در قسمت پشت مادربورد، 970A-G46 به پورت های جدید و پرسرعت USB 3 نیز مجهز می باشد. با افزایش هارد دیسک های خارجی و فلش دیسک های پرسرعت و عدم کفایت پهنای باند USB 2، کاربران برای بهره گیری از حداکثر توان خود نیازمند این درگاه های پرسرعت آبی رنگ می باشند که دو پورت USB 3 در پانل پشت کاملا مشخص می باشد. این دو پورت توسط چیپ ASM1042 ساخت کمپانی asmedia که در پشت این دو پورت بر روی مادربورد قرار گرفته است پشتیبانی می شوند.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    به سراغ محتویات جعبه می رویم. علاوه بر خود مادربورد 970A-G46، تنها یک دفترچه راهنما، راهنمای نصب سریع محصول، پانل فلزی پشت مادربورد، DVD راه انداز و نرم افزار و دو عدد کابل SATA در داخل آن قرار گرفته است. حضور یک کابل تبدیل جریان برق هارد های SATA و کانکتور USB 2 می توانست به کامل تر شدن محتویات جعبه کمک شایانی کند.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    تست سیستم
    در این قسمت برای بررسی کارایی پردازنده FX8150 و مادربورد MSI 970A-G45 به سراغ نرم افزار های Benchmarking می رویم. برای بررسی دقیق تر کارایی پردازنده ما دو پردازنده دیگر را نیز به تست اضافه کردیم. جهت مقایسه دقیق تر با نسل قبلی پردازنده های کمپانی AMD پردازنده Phenom II X6 1090T و برای مقایسه با پردازنده های کمپانی اینتل پردازنده Intel Core i7 2600K را انتخاب کردیم.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    مشخصات سیستم تست به شرح زیر است :
    پردازنده : AMD FX 8150 – AMD Phenom II X6 1090T – Intel Core i7 2600K
    مادربورد : MSI 970A-G45 – MSI Z77A-GD65
    کارت گرافیکی : MSI Radeon HD7970 Lightning running with Catalyst 12.11 Beta 4
    حافظه : 2x4GB Transcend DDR3 2400MHz aXe Ram
    منبع تغذیه : Thermaltake Though Power 1350w 80+ Silver
    هارد دیسک : Transcend SSD 720 128GB
    سیستم خنک کننده : AMD Stock Cooler – Intel Stock Cooler
    سیستم عامل : Microsoft Windows 7 Ultimate Edition x64 Service Pack 1

    [Only registered and activated users can see links. ]

    در این بررسی از نرم افزارهای متعددی برای بررسی کارایی پردازنده ها استفاده کردیم که در زیر لیستی از آنها را ملاحظه میفرمایید :
    AIDA 64 Extreme Edition 2.70.2200 Portable
    SiSoftware Sandra Business 2012.10.18.74 SP5c
    CineBench 11.529
    Futuremark 3DMark 06 – 3DMark Vantage – 3DMark 11 Advanced Edition 1.1
    WPrime 1.5

    [Only registered and activated users can see links. ]

    لازم به ذکر است با توجه به اینکه حداکثر ضریب فرکانس حافظه برای پردازنده FX 8150 برابر 1866MHz می باشد، فرکانس حافظه برای این پردازنده و پردازنده Core i7 2600K بر روی 1866MHz و با زمان تاخیر 9-13-13-34 1T تنظیم شد و برای پردازنده Phenom II X6 1090T فرکانس حافظه بر روی 1600MHz با زمان تاخیر 7-11-11-28 1T قرار گرفت.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    پس از نصب سیستم بر روی MSI BigBang Bench Table و روشن کردن آن به سراغ بایوس مادربورد می رویم، بایوس گرافیکی نسخه 1.9 بطور پیش فرض بر روی این محصول نصب شده است. طراحی گرافیکی زیبایی این مادربورد کاملا مشابه طراحی بایوس گرافیکی محصولات رده بالای کمپانی MSI نظیر MSI Big Bang XPower II می باشد. در شکل زیر نمایی از صفحه اصلی بایوس را ملاحظه میفرمایید.


    پس از اعمال تنظیمات کلی سیستم در قسمت Settings وارد قسمت OC می شویم. امکانات و گزینه های مناسبی در این قسمت قرار گرفته است. هر چند در نگاه اول و در مقایسه با مادربوردی همچون MSI 990FXA-GD80 این تنظیمات بسیار محدود بنظر می رند ولی باید به کلاس این مادربورد و قیمت آن نیز در هنگام ارزیابی توجه داشت. تنها ایراد وارده به این مادربورد محدودیت ولتاژ اعمالی به پردازنده می باشد که پیشتر در مادربورد 990FXA-GD80 نیز با آن مواجه شده بودیم. پس از نصب پردازنده Phenom II X6 1090T متوجه شدیم این محدودیت ولتاژ صرفا شامل پردازنده های خانواده FX می باشد، زیرا آزمودن پردازنده FX 8120 نیز نتیجه ای مشابه پردازنده FX 8150 داشت. با توجه به توانایی اعمال ولتاژ بیشتر برای پردازنده از طریق نرم افزار Control Center در محیط سیستم عامل، دلیل این محدودیت در بایوس برای ما مشخص نیست.


    در ابتدای کار با استفاده از نرم افزار AIDA 64 تست Cache & Memory Benchmark را اجرا می کنیم. نتایج بدست آمده حکایت از پیشرفت کنترل کننده حافظه پردازنده FX 8150 نسبت به پردازنده های پیشین این کمپانی دارد، هر چند هنوز میزان Write حافظه بسیار پایینتر از حد قابل قبول می باشد. با این وجود میتوان بهبود نتایج مربوط به حافظه Cache ، حافظه RAM و همچنین پشتیبانی از فرکانس حافظه بالاتر نسبت به نسل های پیشین را می توان موفقیتی قابل توجه برای AMD قلمداد کرد. شایان ذکر است APU های Llano این کمپانی در حال حاضر رکورد دار فرکانس حافظه های DDR3 جهان محسوب می شوند، با فرکانس باور نکردنی 3900MHz!!!


    تست هایمان را با نرم افزار تست آشنای WPrime آغاز می کنیم، نرم افزار تست کم حجمی که می تواند تمامی رشته های پردازنده را به چالش بکشد. با اجرای تست WPrime 32M نتایجی مشابه شکل زیر حاصل می شود که نتیجه ای نا امید کننده برای پردازنده FX 8150 محسوب می شود. با وجود هشت هسته و فرکانس سریعتر نسبت به برادر شش هسته ای خود این پردازنده عملکرد ضعیفتری را از خود به نمایش گذاشت. پردازنده 2600K با اختلاف قابل ملاحظه ای در این تست پیشتاز است.


    نرم افزار تست بعدی CineBench 11.5 نام دارد. این نرم افزار نیز همچون WPrime می تواند تمام رشته های پردازنده را بکار ببندد. نتایج این تست برای پردازنده FX 8150 بسیار امیدوار کننده تر از تست WPrime می باشد، هرچند کماکان اختلاف کارایی این پردازنده با Core i7 2600K بسیار زیاد می باشد. باید دید آیا این دو پردازنده کمپانی AMD می توانند در تست های ما سریع تر از رقیب خود ظاهر شوند یا نه.



    [Only registered and activated users can see links. ]
    بار دیگر نرم افزار AIDA 64 را اجرا می کنیم و سه تست CPU Queen، CPU AES و CPU Zlib را اجرا می کنیم. در تست CPU Queen اختلاف بین دو پردازنده کمپانی AMD ناچیز بوده و FX 8150 اندکی بهتر از رقیب شش هسته ای خود عمل کرده است. پردازنده Core i7 2600K کماکان رقیبی دست نیافتنی برای این دو پردازنده High End کمپانی AMD می باشد.


    تست دوم CPU AES نام دارد. همانطور که قبلا در مشخصات پردازنده در این بررسی ذکر گردید FX 8150 از دستورالعمل AES پشتیبانی می کند. پردازنده Core i7 2600K نیز وضعیتی مشابه داشته ولی پردازنده خانواده Phenom II فاقد این توانایی است. بنظر می رسد AMD از لحاظ AES موفق تر از کمپانی رقیب عمل کرده است و برای نخستین بار پردازنده FX 8150 توانست نتیجه ای بهتر از رقیب قدر خود کسب کند.


    در تست CPU Zlib نیز پردازنده FX 8150 توانسته کارایی نسبتا مناسب و قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد. عملکرد هر سه پردازنده در این تست نزدیک است.



    [Only registered and activated users can see links. ]

    برای بررسی قدرت پردازش Multi Threading این سه پردازنده از تست Multi Core Efficiency نرم افزار Sandra استفاده کردیم. نتیجه این تست از برتری مطلق فناوری Hyper threading کمپانی اینتل حکایت می کند. افزایش کارایی مناسب پردازنده FX 8150 نسبت به 1090T نیز بسیار قابل توجه می باشد و از این لحاظ نیز عملکرد AMD در این معماری قابل تحسین است، چهار برابر سریعتر!


    با استفاده از سه نسخه اخیر نرم افزار های تست گرافیکی شرکت Futuremark این سه پردازنده را در مقابل هم قرار داده و تست پردازنده این سه نرم افزار را اجرا نمودیم. نتیجه کلی بنابر تست های قبل قابل پیش بینی است و پیشتازی Core i7 2600K همچنان ادامه دارد...


    در تست پایانی خود توانایی گرافیکی این سه پردازنده را مورد ارزیابی قرار می دهیم و به این منظور از تست گرافیکی نرم افزار 3DMark 11 در حالت Performance استفاده می کنیم. کارت گرافیکی Radeon HD 7970 به همراه درایور Never Settle می تواند قدرت این پردازنده ها را در اجرای بازیهای مبتنی بر DirectX 11 مشخص سازد. نتایج مربوط به تست های قبل در این تست نیز عینا تکرار می شود ولی فاصله امتیازی این سه پردازنده بسیار ناچیز است. نتایج این تست گرافیکی را در شکل زیر ملاحظه میفرمایید :



    [Only registered and activated users can see links. ]

    اورکلاک
    اورکلاک این پردازنده با توجه به ضریب باز بودن تمامی پردازنده های خانواده FX بسیار آسان است. با این وجود محدودیت ولتاژ 1.42 ولتی پردازنده در داخل بایوس موجب محدود شدن اورکلاک ما میشود. از طرفی هم خنک کننده Stock عرضه شده به همراه پردازنده توانایی مناسبی برای اینکار ندارد و به همین دلیل است که کمپانی AMD نسبت به توزیع خنک کننده های آبی برای پردازنده های FX نموده است. به هرحال و با وجود این محدودیت ها پردازنده FX8150 در فرکانس 4350MHz موفق به اجرای تست CineBench 11.5 در حالت 64 بیتی می شود. افزایش امتیاز بسیار قابل توجه است و بنظر می رسد قابلیت اورکلاک بالای پردازنده های FX می تواند برای دستیابی به کارایی بالاتر مورد توجه قرار گیرد. لازم به ذکر است این پردازنده در حال حاضر رکورد دار بالاترین فرکانس پردازنده ثبت شده در جهان می باشد با فرکانسی برابر 8700MHz.


    سخن پایانی
    پس از عرضه پردازنده FX 8150، پرچمدار معماری Bulldozer بسیاری از سایت های اینترنتی عملکرد این پردازنده را بسیار نا امید کننده توصیف نمودند. در بررسی انجام شده توسط ما می توان نتیجه گیری بسیار متفاوتی را داشت. هر چند این پردازنده بغیر از CPU AES در تمامی تست ها عملکردی ضعیف تر از Core i7 2600K داشت، با این وجود چنانچه تست WPrime را به عنوان استثنا ملاک قضوات قرار ندهیم، عملکرد این پردازنده در مقابل Phenom II X6 1090T بسیار قابل قبول می باشد. حافظه Cache سریعتر، قابلیت اورکلاک بالاتر، سیستم حافظه سریعتر و در نتیجه عملکرد کلی بهتر این پردازنده چیزی نیست که بتوان بسادگی از کنار آن گذشت.
    انتظار اینکه کمپانی AMD بتواند با ارائه معماری Bulldozer خود بتواند عقب ماندگی چند ساله خود از اینتل را در این کلاس جبران کند بسیار غیر منطقی بنظر می رسد. با یک نگاه عادلانه می توان گفت پیشرفت این پردازنده رضایت بخش بوده است و چنانچه فاکتور قیمت این پردازنده نیز ملاک قضاوت قرار بگیرد باید گفت عملکرد این پردازنده با توجه به قیمت و کارایی خود بسیار درخشان است.
    از معماری جدید Modular کمپانی AMD به عنوان معماری برای آینده یاد می شود و گواه این مدعی نیز عملکرد بهتر این پردازنده در تست ها و نرم افزار های جدیدتر است و گفته می شود این پردازنده در سیستم عامل Windows 8 عملکرد بسیار بهتری از خود به نمایش می گذارد. باید منتظر بمانیم و ببینیم در سال های آتی و با ارائه نرم افزارهای جدید در مورد این معماری چه اظهار نظرهایی را خواهیم شنید.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    دیگر محصول مورد بررسی ما مادربورد MSI 970A-G46 بود. مادربوردی که با وجود قیمت پایینتر خود در برابر سایر چیپست های این خانواده می تواند به خوبی عرض اندام کند. این مادربورد تمامی امکانات لازم را برای استفاده های خانگی، اداری و حتی سیستم های بازی را دارا می باشد و با توجه به قیمت پایین آن یک انتخاب بسیار هوشمندانه از هر نظر بشمار می رود و شما می تواند این مادربورد را برای دوستان و آشنایان خود پیشنهاد کنید.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    در مورد این مادربورد تنها جای یک سوال باقیست. نمیدانم خوانندگان ما چقدر به تصویر جعبه محصول دقت کردند ولی جا دارد باری دیگر و از نمایی دیگر به جعبه نگاه کنیم :

    [Only registered and activated users can see links. ]

    ما موفق به یافتن پاسخ این سوال نشدیم و نرم افزار GPU-Z نیز اعلام می کند : PCI-E 3.0 x16 @ x16 2.0. امیدواریم کمپانی MSI پاسخی برای این سوال داشته باشد...

    در پایان جا دارد از شرکت ماتریکس بدلیل فراهم آوردن محصولات مورد استفاده در این بررسی که همگی با گارانتی این شرکت در بازار ایران توزیع می شوند تشکر ویژه ای داشته باشیم.

    تمامی تصاویر و نتایج تست های مورد استفاده در این بررسی بطور اختصاصی در لابراتوار تیم اورکلاکینگ هیروز تهیه شده اند.

    پژمان ذوالفقاری
    OverclockingHeroes.com


    Motherboard : MSI BigBang Marshall Processor : Intel Core i7 2600K 4.6GHz
    Main Memory : 2x2Gb Crucial Ballistix 2133 Graphics Card : MSI Radeon R9 270X HAWK
    Cooling : Thermaltake Bigwater 780 Power Supply : Thermaltake Thoughpower 1350

  2. 33 کاربر بابت این ارسال مفید از Don_Corleone تشکر کرده اند:

    ABS92 (11th December 2013),ali 254 (6th November 2013),Aliover (26th January 2014),Amin_CaraGT2 (7th December 2012),AMIR_HA (7th December 2012),arman_kad (5th December 2012),Armintech (8th December 2012),atisoc0936 (22nd December 2012),Behnam_2337 (6th December 2012),Blue Rose (5th December 2012),ErfanDL (5th December 2012),Goodman (6th December 2012),Hamedy12 (6th December 2012),JIRJIRAK (21st December 2012),mahdi8063 (5th December 2012),majidw980 (1st September 2013),MAKAN (7th December 2012),mamad67 (5th December 2012),Mehdi_FXX (5th December 2012),morteza.p (5th December 2012),Mr. DB (5th December 2012),Olesius (5th December 2012),Omid_Boy (6th March 2013),Osuk (22nd December 2012),overclock990 (21st December 2012),Reza Y (22nd December 2012),Rezasam1 (5th December 2012),sapple (21st December 2012),SASANOC (6th December 2012),SETIZEN (5th December 2012),The Joker (5th December 2012),XoMa (5th December 2012),ZeNer (7th December 2012)



  3. #2
    Network Administrator
    ErfanDL آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    MikroTik RouterOS
    نام واقعی
    عرفان
    نوشته ها
    3,034
    تشکر شده 17,392 بار در 2,993 پست
    ErfanDL آنلاین نیست.
    بسیار عالی پژمان جان دستت درد نکنه. خسته نباشی دوست داشتم در مورد این پردازنده بیشتر بدونم که شما با این تاپیک کامل کمکم کردید


    Motherboard : ASUS P8P67 WS Revolution - DUAL BIOS MOD Processor : Core i5 3570 @ 4.0 GHz - 1.1 V - 45° C
    Main Memory : G.Skill TridentX 8GB (2x4GB) @ 2400 MHz Graphics Card : ASUS ROG STRIX 1080Ti 11G Gaming
    Cooling : Tuniq Tower 120 Extreme V2 Power Supply : GREEN GP885-B


  4. 17 کاربر بابت این ارسال مفید از ErfanDL تشکر کرده اند:

    Aliover (26th January 2014),atisoc0936 (22nd December 2012),Behnam_2337 (6th December 2012),Blue Rose (5th December 2012),Don_Corleone (5th December 2012),Goodman (6th December 2012),Hamedy12 (6th December 2012),JIRJIRAK (21st December 2012),mahdi8063 (5th December 2012),Mehdi_FXX (5th December 2012),morteza.p (5th December 2012),Olesius (5th December 2012),Rezasam1 (5th December 2012),sapple (21st December 2012),SASANOC (6th December 2012),The Joker (5th December 2012),XoMa (6th December 2012)



  5. #3
    Retired Moderator
    Mehdi_FXX آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Tehran
    نام واقعی
    Mehdi
    سن
    33
    نوشته ها
    795
    تشکر شده 6,928 بار در 599 پست
    Mehdi_FXX آنلاین نیست.
    فقط میتونم بگم "عالی و کامل بود"
    ولی من از 8150 جز سی پی یو زدن خوشم نمیاد:دی
    Rezasam1, ErfanDL, SASANOC and 4 others like this.


    Motherboard : ASUS ROG RAMPAGE III EXTREME Processor : Intel® Xeon L5639 @ 3.6GHz 1.19v
    Main Memory : G.skill TidentX 2x4GB 2666 @ 2000 CL9 Graphics Card : XFX Geforce 6200
    Cooling : Thermalright Archon Power Supply : Green GP680B

  6. 12 کاربر بابت این ارسال مفید از Mehdi_FXX تشکر کرده اند:

    Aliover (26th January 2014),atisoc0936 (22nd December 2012),Behnam_2337 (6th December 2012),Don_Corleone (5th December 2012),ErfanDL (5th December 2012),Goodman (6th December 2012),JIRJIRAK (21st December 2012),Olesius (6th December 2012),Rezasam1 (5th December 2012),sapple (31st December 2012),SASANOC (6th December 2012),XoMa (6th December 2012)



  7. #4
    Retired Assistant
    Goodman آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    Tabriz
    نام واقعی
    Reza
    سن
    43
    نوشته ها
    108
    تشکر شده 1,424 بار در 125 پست
    Goodman آنلاین نیست.
    یکی از بهترین (و شایدم بهترین) تستی بود که تو چند سال اخیر با امکاناتی محدود توسط دوستان انجام شده
    واقعاً دستت درد نکنه پژمان جان
    راستی اون خوش تیپی که تو عکسها از کنار داره دست تکون میده علی آقای خودمون نیست :دی


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  8. 11 کاربر بابت این ارسال مفید از Goodman تشکر کرده اند:

    Aliover (26th January 2014),atisoc0936 (22nd December 2012),Behnam_2337 (6th December 2012),Don_Corleone (6th December 2012),ErfanDL (6th December 2012),JIRJIRAK (21st December 2012),Mehdi_FXX (6th December 2012),Olesius (6th December 2012),Rezasam1 (6th December 2012),sapple (21st December 2012),XoMa (6th December 2012)



  9. #5
    Retired Moderator
    Behnam_2337 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    بهنام
    نوشته ها
    677
    تشکر شده 6,279 بار در 489 پست
    Behnam_2337 آنلاین نیست.
    بسیار عالی و کاربردی بود پژمان عزیز. =D>
    می دونم که نوشتن این ریویو چه زمان و انرژی ازت گرفته

    پی نوشت:
    " استاد گرامی، امکانش هست که یک دوره کارآموزی نوشتن مقاله و بررسی برای بنده بذارید؟ اگر این اتفاق بیافته که منت سر حقیر گذاشتید."

    باز هم ممنونم.


    Motherboard : ASUS 970 FX Processor : Phenom II X2 555
    Main Memory : 2x2 GB Crucial Ballistix Tracer 1333MHz Graphics Card : Gainward 8800GT 256 Bit / 512MB DDR3
    Cooling : Cooler Master Hyper TX3 Power Supply : 580W Green
    ********************************************
    ذکات علم و دانش، آموختن آن به دیگران است
    .

    ********************************************

    قوانین و اساسنامه وبسایت تخصصی اورکلاکینگ هیروز


  10. 11 کاربر بابت این ارسال مفید از Behnam_2337 تشکر کرده اند:

    Aliover (26th January 2014),atisoc0936 (22nd December 2012),Don_Corleone (6th December 2012),ErfanDL (6th December 2012),JIRJIRAK (21st December 2012),Mehdi_FXX (6th December 2012),Olesius (6th December 2012),REZA GENERAL (6th December 2012),Rezasam1 (6th December 2012),sapple (21st December 2012),XoMa (6th December 2012)



  11. #6
    OCH Member

    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    ارومیه | تبریز
    نام واقعی
    پژمان
    سن
    35
    نوشته ها
    675
    تشکر شده 6,704 بار در 492 پست
    Don_Corleone آنلاین نیست.
    ممنونم دوستان عزیز، لطف دارید
    نه رضا جان علی آقا به پلتفورم AMD علاقه نداره برا تستش هم نمیاد :دی
    آقا بهنام عزیز این چه حرفیه، شما استاد ما هستید عزیز
    از آقا رضای گل هم بخاطر آماده کردن عکسها تشکر میکنم
    منتظر یه GTX660 Ti هستم انشالله یه بررسی هم از اون بزودی قرار داده میشه


    Motherboard : MSI BigBang Marshall Processor : Intel Core i7 2600K 4.6GHz
    Main Memory : 2x2Gb Crucial Ballistix 2133 Graphics Card : MSI Radeon R9 270X HAWK
    Cooling : Thermaltake Bigwater 780 Power Supply : Thermaltake Thoughpower 1350

  12. 14 کاربر بابت این ارسال مفید از Don_Corleone تشکر کرده اند:

    Aliover (26th January 2014),arman_kad (6th December 2012),atisoc0936 (22nd December 2012),Behnam_2337 (6th December 2012),ErfanDL (6th December 2012),Hamedy12 (6th December 2012),JIRJIRAK (21st December 2012),MAKAN (7th December 2012),Mehdi_FXX (6th December 2012),Olesius (6th December 2012),Rezasam1 (6th December 2012),sapple (21st December 2012),XoMa (6th December 2012)



  13. #7
    OCH Member
    Alireza Gharib آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Dec 2012
    نوشته ها
    54
    تشکر شده 102 بار در 45 پست
    Alireza Gharib آنلاین نیست.
    این پردازنده fx 8150 در حد کدوم یک از پردازنده های intel i5 هستش؟
    آیا از i5 3330 بالاتره یا پایین تر؟
    این پردازنده برای بازی مناسب هست؟


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  14. 5 کاربر بابت این ارسال مفید از Alireza Gharib تشکر کرده اند:

    Aliover (26th January 2014),Behnam_2337 (21st January 2013),Don_Corleone (22nd December 2012),Olesius (26th December 2012),sapple (31st December 2012)



  15. #8
    OCH Member
    M1K41L آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Gonbad E-Qabus
    نوشته ها
    200
    تشکر شده 1,423 بار در 217 پست
    M1K41L آنلاین نیست.
    جناب پژمان عزیز ، در یک جمله " ساده ، واضح و تمیز کار کردین " تا حالا تست و بررسی به این جالبی ندیده بودم ، خسته نباشید.
    atisoc0936 likes this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    سعی کنید غش در معامله نکنید .(بعنوان یک کاربر که خرید و فروش زیادی داشته عرض میکنم )
    معامله بعد از رد و بدل شدن پول تمام میشود.

  16. 8 کاربر بابت این ارسال مفید از M1K41L تشکر کرده اند:

    Aliover (26th January 2014),atisoc0936 (22nd December 2012),Behnam_2337 (21st January 2013),Blue Rose (21st December 2012),Don_Corleone (22nd December 2012),Olesius (26th December 2012),Rezasam1 (22nd December 2012),sapple (31st December 2012)




کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •