قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
نمایش نتایج: از 1 به 5 از 5
Like Tree6Likes
  • 2 Post By XoMa
  • 1 Post By XoMa
  • 1 Post By Don_Corleone
  • 1 Post By atisoc0936
  • 1 Post By M1K41L

موضوع: تجربه اورکلاک i7 930 با Gigabyte X58A-UD9

  1. #1
    OCH Member
    XoMa آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    حسین
    سن
    38
    نوشته ها
    406
    تشکر شده 3,367 بار در 290 پست
    XoMa آنلاین نیست.

    تجربه اورکلاک i7 930 با Gigabyte X58A-UD9

    سلام و عرض ادب

    بنده مدتی است که این مادر برد و پردازنده رو خریداری کردم و طبق معمول برای مصارف روزانه اقدام به اورکلاک کردن ان نمودم ؛ در این تاپیک قصد دارم تمامی مراحل این کار را به همراه عکس و نتایج قرار دهم و امیدوارم که مفید واقع شود.


    برای شروع کار بایوس را با اخرین نسخه منتشر شده برای این مادر برد آپدیت کردم.بسیاری بر این عقیده اند که این پردازنده(و همچنین 920 و 940 و ...) با مولتی پلیر فرد پایداری بهتری دارد به همین علت مولتی پلیر را روی عدد 21 قرار داده و موارد امنیتی و غیر ضروری مانند زیر را Disable کردم.


    Cpu Enhanced Hlt (C1E)
    C3/C6/C7 State Support
    Cpu Thermal Monitor
    Cpu EIST Function
    Virtualization Technology


    پس از آن با اعمال تنظیمات زیر و بدون ایجاد هر گونه تغییر دیگر ؛ سیستم را راه اندازی کردم .

    Cpu Multiplier : 21
    Uncore Clock Rate : 12
    Memory Multiplier : 6
    BCLK : 170



    ضریب Uncore و رم ها را کم کردم به این علت که در اولین مرحله فقط قصد بالا بردن فرکانس پردازنده را داشتم و نمیخواستم که رم ها برای این کار مزاحمتی ایجاد کنند.پس از راه اندازی مجدد و ورود به ویندوز ؛ تغییرات زیر اعمال شده بودند که در عکس زیر مشاهده میکنید .


    [Only registered and activated users can see links. ]


    همان طور که مشاهده می کنید چون تمام ولتاژ ها را اتوماتیک قرار دادم ؛سیستم برای این فرکانس ولتاژ 1.375 را قرار داده است که بالا میباشد ؛ به همین خاطر مجددا وارد بایوس شده و این بار بدون تغییر در فرکانس ها ؛ ولتاژ ها را از حالت اتوماتیک خارج کرده و با پروفایل زیر تنظیم نمودم .


    Cpu vcore : 1.21
    QPI/VTT Voltage : 1.195
    Cpu PLL : 1.8
    Dram Voltage : 1.6


    تغییرات را ذخیره کرده و وارد ویندوز شدم. برای تست اولیه پایداری پردازنده برنامه linx را اجرا نموده و از سیستم تست گرفتم . واضح است که تفاوت ولتاژی که به صورت اتوماتیک برای پردازنده قرار میگیرد و ولتاژی که پردازنده برای پایدار بودن نیاز دارد باعث بالا رفتن مصرف پردازنده و البته بالا رفتن دمای آن میشود.در عکس زیر نتیجه تست را مشاهده میکنید.

    [Only registered and activated users can see links. ]


    پس از آن یکبار دیگر وارد بایوس شده و BCLK را روی 180 قرار دادم . باز هم بدون هیچ تغییری وارد ویندوز شده و تست LINX را اجرا نمودم که نتیجه آن را در عکس زیر مشاهده میکنید.

    [Only registered and activated users can see links. ]


    این کار را برای این انجام میدادم تا متوجه شوم که پردازنده تا چه فرکانسی و با همین ولتاژ قادر به اجرا کردن ویندوز و انجام تست است. و بیشتر هدف این بود که کمترین میزان ولتاژ مورد نیاز برای پردازنده را پیدا کنم .


    با بالا بردن BCLK و قرار دادن آن روی عدد 191 ؛ فرکانس پردازنده به 4011 مگاهرتز رسید که در هنگام لود شدن سیستم عامل با صفحه آبی روبرو شده و سیستم ریستارت شد. برای رفع این مشکل ولتاژ اصلی پردازنده(Vcore) را روی 1.268 قرار دادم که این بار سیستم با موفقیت تست LINX را پشت سر گذاشت.که در عکس زیر نتیجه این مرحله را مشاهده میفرمایید :

    [Only registered and activated users can see links. ]

    لازم به ذکر است که گزینه Load Line Calibration در صورت انتخاب حالت نادرست باعث کم شدن ناگهانی ولتاژ پردازنده در زمان لود میشود . این مورد که در پایدار بودن پردازنده بسیار مهم است در این مادر برد 4 حالت Auto و Level 1 و level 2 و Standard را دارد . بنده 3 حالت مختلف را در یک ولتاژ یکسان(Vcore : 1.268) بررسی و تست نمودم که نتیجه آن را در جدول زیر قرار داده ام .

    [Only registered and activated users can see links. ]

    بدون شک افت ولتاژ ناگهانی زمانی که پردازنده تحت فشار قرار دارد باعث بروز ناپایداری میشود ؛ به همین علت با توجه به نتایج بدست امده با ولتاژ های مختلف و مشاهده رفتار های مختلف این گزینه ها (که نتیجه بدست آمده از یک ولتاژ را در جدول بالا ذکر کرده ام) بنده گزینه level 2 را انتخاب نمودم . چون در این حالت کمترین میزان افت ولتاژ اتفاق می افتاد.


    پس از آن با قرار دادن مقدار BCLK روی عدد 200 ؛ فرکانس 4200 مگاهرتزی حاصل شد که علارقم بالا آمدن ویندوز ؛ به محض شروع تست با صفحه آبی روبرو شدم.در این فرکانس بیش از 6 بار ولتاژ های متفاوتی را قرار دادم که هر بار یا در هنگام بالا آمدن ویندوز و یا به هنگام انجام تست سیستم دچار ناپایداری شده و ریستارت میشد ؛ اما نهایتا با قرار دادن ولتاژ پردازنده روی 1.35 و بدون تغییر موارد دیگر سیستم تست LINX را با موفقیت پشت سر گذاشت که نتیجه آن را در عکس زیر مشاهده میکنید.


    [Only registered and activated users can see links. ]


    چون قصد داشتم که از پردازنده در همین فرکانس و برای 7/24 استفاده کنم ؛ به همین مقدار بسنده کرده و شروع به تنظیم فرکانس رم ها نمودم. رم های بنده به طور پیش فرض دارای فرکانس 1600 مگاهرتزی با زمان تاخیر 6.8.6.20 هستند که قصد داشتم از آنها در همین فرکانس و زمان تاخیر استفاده کنم .بالا رفتن فرکانس رم به طبع ولتاژ بیشتری را VTT/QPI و همچنین برای پایداری بیشتر در VCORE میطلبد که با توجه به گرمای طبیعی تابستان ؛ این اضافه ولتاژ ها نه تنها باعث بالا رفتن میزان مصرف بلکه باعث ایجاد گرمای زیادی نیز میشود.در کل افزایش کارایی که با بالا رفتن فرکانس رم ها به دست میاید در مقابل هزینه ای که باید برای آن متحمل شد و با توجه به شرایط محیطی ؛ توجیهی نداشت. برای دست یابی به این مورد و تنظیم فرکانس رم ها وارد بایوس شده و تغییرات زیر را اعمال نمودم :


    QPI Clock Rate : 36
    Uncore Clock Rate : 16
    Extreme Memory Profile (X.M.P) : Disable
    System Memory multiplier : 8.0 (memory frequency : 8 * 200 = 1600 Mhz)


    تنظیمات تایمینگ رم ها را نیز به این صورت قرار دادم .
    CAS Latancy time : 6
    TRCD : 8
    TRP : 6
    TRAS : 20
    TRFC : 60

    همچنین از پروفایل زیر هم برای ولتاژ ها استفاده نمودم : (لازم به ذکر است که این ولتاژ ها پس از چندین بار تست و بررسی ولتاژ های مختلف به دست آمده اند . چندین بار سیستم با ولتاژ های مختلف ناپایدار بود که از قرار دادن انها خودداری میکنم . در کل این ولتاژ ها کم ترین و پایین ترین ولتاژی هستند که با چندین ساعت تست بدست آمده اند و سیستم با آنها کاملا پایدار بود.)


    CPU Vcore : 1.368
    Cpu PLL : Auto
    QPI / VTT : 1.335
    DRAM Voltage : 1.660

    و اما برای بررسی و اطمینان کامل از این که سیستم در هر شرایطی کاملا پایدار بوده و از در هر شرایطی بدون نقص به کار خود ادامه میدهد میبایست سیستم را با برنامه های مختلف از هر لحاظ آزمایش نمود . بنده برای این کار از چند برنامه که جزو شناخته شده ترین ها در این مورد هستند استفاده نمودم .


    1 : برنامه OCCT 4.3.1
    این برنامه برای بررسی صحت عملکرد کلی سیستم در اورکلاک به کار میرود و یکی از مشهورترین برنامه های تست صحت عملکرد پردازنده و رم میباشد .


    ***نتیجه تست سیستم با این نرم افزار به مدت 100 دقیقه***

    [Only registered and activated users can see links. ]

    حداکثر دمای هسته ها 73 درجه و میانگین حداکثر دمای 4 هسته 70.5 درجه بود.



    2 : برنامه Mem test که برای صحت عملکرد و پایداری رم ها به کار میرود . همان طور که در عکس مشخص است بنده تمامی حافظه رم در دسترس سیستم را با اجرا کردن هم زمان این برنامه به صورت همزمان مورد تست قرار دادم . با گذر از 300 درصد انجام تست ؛ میتوان اطمینان داشت که رم ها پایداری مناسبی دارند .

    [Only registered and activated users can see links. ]



    3: برنامه wprime که در تست 1024m آن پایداری پردازنده و خصوصا رم ها به خوبی مشخص میشود . بنده هم تست 32 و هم 1024 را انجام داده ام .

    [Only registered and activated users can see links. ]

    در این تست حداکثر دمای هسته ها 69 درجه و میانگین حداکثر دمای 4 هسته ؛ 67.2 بود .




    4 : تست با برنامه LINX که یکی از سنگین ترین برنامه ها برای تحت فشار قرار دادن پردازنده است . اختلاف دمای چند درجه ای پردازنده زمان انجام این تست(در شرایط یکسان) با تست های دیگر خود گویای فشار بیشتری است که این برنامه به نسبت برنامه های دیگر به پردازنده وارد میکند .

    [Only registered and activated users can see links. ]

    حداکثر دمای هسته ها 76 درجه و میانگین حداکثر دمای بین 4 هسته ؛ 73.2 درجه بود.




    یک تست با برنامه Maxxmem برای بررسی سرعت و عملکرد رم ها گرفتم که نتیجه آن را در عکس زیر میبینید.


    [Only registered and activated users can see links. ]



    نکته ای که در حین انجام کار مشهود بود ؛ قابلیت اطمینان و قدرت این مادر برد در پذیرفتن تغییرات و کارکرد با آنها بود. به این معنی که با بالا بردن ضرایب و فرکانس ها پایداری خود را از دست نمیداد و به نظر میامد که قدرت بالایی در کنترل کردن شرایط مختلف دارد.چیزی که در برد قبلی بنده کمتر دیده میشد. مادر برد قبلی بنده(Biostar T-POWER X58) در مقابل تغییرات ناپایدار میشد ؛ به این معنی که با بالا بردن فرکانس ها سریعا میبایست تنظیمات ولتاژها ؛ زمان تاخیر رم ها ؛ فرکانس رم ها و .... را کلا تغییر داد و در کل اورکلاک کردن با ان سخت تر از این مادربرد بود.


    در آخر

    با پشت سر گذاشتن این تست ها میتوان اطمینان داشت که اورکلاک پایداری داریم و میتوان بدون نگرانی از سیستم استفاده کرد . همان طور که در ابتدای تاپیک عرض کردم ؛ بنده قدم به قدم مراحل و تجربیات به دست آمده ، از اورکلاک با این برد و برای مصرف روزانه را قرار دادم و امیدوارم که مفید واقع شود .




    با تقدیم احترام
    حسین



    ویرایش توسط Behnam_2337 : 22nd January 2013 در ساعت 01:11 PM دلیل: قراردادن پیش نمایش عکسها بدلیل حجم بالا و دیر لود شدن صفحه
    Hamed_Classic and atisoc0936 like this.


    Motherboard : Fatal1ty Z87 Professional Processor : Intel® Core™ i7-4790K @ 4.8GHz
    Main Memory : HyperX Predator 2*4GB @ 2933MHz Graphics Card : AMD Radeon R9 290
    Cooling : Noctua NH-D14 Power Supply : GREEN GP-885B

  2. 14 کاربر بابت این ارسال مفید از XoMa تشکر کرده اند:

    AMD Radeon (20th March 2013),Armando_Extreme (31st May 2014),atisoc0936 (18th March 2013),Behnam_2337 (27th November 2012),Don_Corleone (31st August 2012),Hamed_Classic (20th March 2013),MASTER Oc (31st August 2012),MASTER OC 7 (31st August 2012),morteza.p (13th February 2014),Olesius (20th March 2013),overclock990 (20th March 2013),sapple (5th March 2013),smrbh (31st August 2012),Subzero7111 (31st August 2012)



  3. #2
    OCH Member
    XoMa آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    حسین
    سن
    38
    نوشته ها
    406
    تشکر شده 3,367 بار در 290 پست
    XoMa آنلاین نیست.
    لینک بنده انگشتی عکس ها رو گذاشتم چون به نظر میرسه که عکس هایی که بزرگ هستند (حجمشون زیر 200 کیلوبایته) auto resize نمیشن و از صفحه بیرون میزنن ؛ به محض درست شدن این قابلیت لینک عکس ها رو درست میکنم .


    با احترام
    حسین
    atisoc0936 likes this.


    Motherboard : Fatal1ty Z87 Professional Processor : Intel® Core™ i7-4790K @ 4.8GHz
    Main Memory : HyperX Predator 2*4GB @ 2933MHz Graphics Card : AMD Radeon R9 290
    Cooling : Noctua NH-D14 Power Supply : GREEN GP-885B

  4. 13 کاربر بابت این ارسال مفید از XoMa تشکر کرده اند:

    AMD Radeon (20th March 2013),atisoc0936 (18th March 2013),Behnam_2337 (22nd January 2013),Don_Corleone (31st August 2012),Hamed_Classic (20th March 2013),MASTER Oc (31st August 2012),MASTER OC 7 (31st August 2012),morteza.p (13th February 2014),Olesius (31st August 2012),overclock990 (20th March 2013),sapple (5th March 2013),smrbh (20th March 2013),Subzero7111 (31st August 2012)



  5. #3
    OCH Member

    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    ارومیه | تبریز
    نام واقعی
    پژمان
    سن
    35
    نوشته ها
    675
    تشکر شده 6,704 بار در 492 پست
    Don_Corleone آنلاین نیست.
    احسنت! خیلی عالی بود. میتونه پاسخ گوی نیاز خیلی از کاربران باشه، حرف نداره
    تصمیم گرفتم مقاله ای مشابه برای سیستم خودم بنویسم
    atisoc0936 likes this.


    Motherboard : MSI BigBang Marshall Processor : Intel Core i7 2600K 4.6GHz
    Main Memory : 2x2Gb Crucial Ballistix 2133 Graphics Card : MSI Radeon R9 270X HAWK
    Cooling : Thermaltake Bigwater 780 Power Supply : Thermaltake Thoughpower 1350

  6. 12 کاربر بابت این ارسال مفید از Don_Corleone تشکر کرده اند:

    AMD Radeon (20th March 2013),atisoc0936 (18th March 2013),Behnam_2337 (27th November 2012),Hamed_Classic (20th March 2013),MASTER Oc (31st August 2012),MASTER OC 7 (31st August 2012),morteza.p (13th February 2014),Olesius (20th March 2013),overclock990 (20th March 2013),sapple (5th March 2013),smrbh (31st August 2012),XoMa (31st August 2012)



  7. #4
    OCH Member
    atisoc0936 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    سبزوار
    نام واقعی
    مهدي مشقي
    سن
    33
    نوشته ها
    640
    تشکر شده 5,538 بار در 653 پست
    atisoc0936 آنلاین نیست.
    من این مادربورد سیپیو رو از داش حسین خریدم دیروز رسید
    حالا 2 تا سوال دارم
    1 اون چراغهایه مربوط به ولتاژ سیپیو نارنجی هست (الباقیه چراغ ها سبز هستن مشکلی نیست
    2 مراحله اورکلاک این مادربورد چطوریه بدونه ولتاژ و فشار (اگه مراحله ریز با توضیحشو دارید ممنون میشم واسم بزارین
    من تا قبل از این فقط amd داشتم و یکم اطلاعات پایین هست
    میخام بدونم چی هست مثلا AMD HT . NB داشت بعد ضریب رم رو میاوردیم پایینتر و ضریبه اون 2 تا رو هم تا حدود 2000 نگه میداشتیم

    حالا این اورکلاک تو این مادربورد چطوره (میدونم پایین توضیح دادن ولی میخام خوده اصطلاحات هم توضیح داشته باشه )
    راستی رم ها تایمینگ 6.8.6.24 هستن 2تا 2 گیگ این رم ها رو حالت xmp لود نمیشن
    منتظرم
    M1K41L likes this.


    Motherboard Processor
    Main Memory : 8GB 1600 G.skill T6.8.6 Graphics Card
    Cooling : XSPC KIT Power Supply
    در خدمت برو بچ سبزواری هم هستیم
    موضوع: تفاوت کابل های DVI در تعداد پین ها و ...

    سبزواری ها ببینن


  8. 5 کاربر بابت این ارسال مفید از atisoc0936 تشکر کرده اند:

    AMD Radeon (20th March 2013),Dismissed (29th May 2013),Hamed_Classic (20th March 2013),morteza.p (13th February 2014),overclock990 (20th March 2013)



  9. #5
    OCH Member
    M1K41L آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Gonbad E-Qabus
    نوشته ها
    200
    تشکر شده 1,423 بار در 217 پست
    M1K41L آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط atisoc0936 نمایش پست ها
    من این مادربورد سیپیو رو از داش حسین خریدم دیروز رسید
    حالا 2 تا سوال دارم
    1 اون چراغهایه مربوط به ولتاژ سیپیو نارنجی هست (الباقیه چراغ ها سبز هستن مشکلی نیست
    2 مراحله اورکلاک این مادربورد چطوریه بدونه ولتاژ و فشار (اگه مراحله ریز با توضیحشو دارید ممنون میشم واسم بزارین
    من تا قبل از این فقط amd داشتم و یکم اطلاعات پایین هست
    میخام بدونم چی هست مثلا AMD HT . NB داشت بعد ضریب رم رو میاوردیم پایینتر و ضریبه اون 2 تا رو هم تا حدود 2000 نگه میداشتیم

    حالا این اورکلاک تو این مادربورد چطوره (میدونم پایین توضیح دادن ولی میخام خوده اصطلاحات هم توضیح داشته باشه )
    راستی رم ها تایمینگ 6.8.6.24 هستن 2تا 2 گیگ این رم ها رو حالت xmp لود نمیشن
    منتظرم

    آقا رنگ ها رو تا قرمز پیش برو .(البته نه برای فرکانس زیر 4300) 4گیگ استیبل برای خودت ردیف کن . توی بایوس پروفایلشو هم بساز حالشو ببر .
    کلا 1366 ها هرچه فرکانس رم کمتر باشن پایدار تر هستن .
    اگر فرکانس رم رو 1200 ست کردید ، فرکانس uncore رو دقیقا 2 برابر بدید. یعنی 2400
    درمورد رمها : برای اینکه راحتتر سیستم رو با رمها سازگار کنید ، 1- یا در حالت single استفاده کنید و یا2- فقط از 1 ماژول رم اسفاده کنید 3- رم تریپل تهیه کنید که عالی میشه .
    برای رسیدن به فرکانس 4 براحتی تمام مراحل زیر را دنبال کنید .
    cpu ratio=20
    Bclk=200
    cpu core voltage=1.312
    cpu pll= 1.86v
    Save&Exit
    .........................
    ویرایش توسط M1K41L : 20th March 2013 در ساعت 12:08 AM
    atisoc0936 likes this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    سعی کنید غش در معامله نکنید .(بعنوان یک کاربر که خرید و فروش زیادی داشته عرض میکنم )
    معامله بعد از رد و بدل شدن پول تمام میشود.

  10. 7 کاربر بابت این ارسال مفید از M1K41L تشکر کرده اند:

    AMD Radeon (20th March 2013),atisoc0936 (25th March 2013),Hamed_Classic (20th March 2013),morteza.p (13th February 2014),nasabam (26th February 2014),Olesius (20th March 2013),overclock990 (20th March 2013)




موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 6th January 2013, 11:18 PM
  2. ثبت دو رکورد جدید بوسیله تیم اورکلاکینک Gigabyte
    توسط XoMa در انجمن فناوری اطلاعات (IT)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 28th November 2012, 07:21 PM
  3. بررسی کامل Gigabyte z77x-up5 th
    توسط Varand در انجمن Intel
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 4th September 2012, 05:29 AM
  4. بحث درباره Motherboard Gigabyte Ga-Z77x-UP7
    توسط DNB در انجمن Intel
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2nd September 2012, 03:09 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •