قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1
Like Tree11Likes
  • 11 Post By Behnam_2337

موضوع: نگاهی به لپ تاپ Lenovo IdeaPad Z500 Touch

  1. #1
    Retired Moderator
    Behnam_2337 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    بهنام
    نوشته ها
    677
    تشکر شده 6,279 بار در 489 پست
    Behnam_2337 آنلاین نیست.

    نگاهی به لپ تاپ Lenovo IdeaPad Z500 Touch

    مقدمه

    از زمانی که پای سیستمهای هوشمند به زندگی ما باز شده و شیوه زندگی را تا حد زیادی دچار تغییراتی اثرگذار کرده است زمان زیادی نمی گذرد. ورود دستگاههای بی جان و روح ولی هوشمند باعث گردید تا انجام کارهای روزمره خود را بر گردن آنها نهاده و خیالمان از نتیجه کار راحت باشد. تلفیق هوشمندانه سخت افزار و نرم افزار توسط طراحان نتیجه کار را چنان شگفت آور ساخته که تصمیم گرفتیم همه کارهای روزانه را به دستگاههای هوشمند بسپاریم. به فاصله اندکی از حصول این نتیجه خوش یمن، سازندگان نیز دست بکار شدند تا قد و قواره دستگاههای خود را متناسب با عرضه تکنولوژیهای جدید کاهش دهند تا برای باقی ماندن در این رقابت نفس گیر و دوشادوش، به اندازه کافی از قوای پشتیبانی و نیروهای کارآمد برخوردار باشند.



    کار چندان دشواری نیست اگر بخواهیم روند رشد دستگاههای پرتابل را بررسی کنیم، اما این امر زمانی سخت تر خواهد شد که با گستره وسیعی از تولیدات با برندها و مدلهای رنگارنگ و قابلیتهای متفاوت روبرو شویم.
    اما در این مقدمه کوتاه می خواهیم نگاهی دو سویه به تولید محصولات قابل حمل داشته باشیم:

    نگاه اول

    شاید امروزه کمتر کسی را بتوان یافت که با واژه نوت بوک و لپ تاپ ناآشنا باشد. نوت بوکها (Desktop Replacement) کامپیوترهای شخصی با ابعاد کوچکتر نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ هستند که بارزترین ویژگی آنها، قابل حمل بودنشان است. با توجه به حمل آسان و کارایی مناسب، در سالیان اخیر این کتاب جادویی بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته است. طرفداران نوت بوکها هر کدام از دستگاه خود انتظارات خاصی دارند. گیمرها ببیشتر از هر چیز به کیفیت صفحه نمایش و قدرت بخش گرافیکی برای رسیدن به فریم ریت های بالاتر اهمیت می دهند. در سازمانها نیز مدیران شکل ظاهری، وزن و قطر کم نوت بوک را ملاک انتخاب خود قرار می دهند. تنها نقطه اشتراک در هر دو گروه عمر مناسب و قابل قبول باطری است. به این معنا که هر نوت بوکی بتواند شارژ بیشتری را در اختیار کاربر خود قرار دهد، شانس انتخاب شدن بیشتری خواهد داشت.



    نوت بوکها در سالهای اخیر دستخوش تغییرات اساسی قرار گرفته اند و این تغییرات به گونه ای است که وجه تمایز آنها را در برندهای متفاوت، بیشتر کرده است. اصلاحات بر روی قدرت باطریها، کاستن از ضخامت و باریکتر شدن دستگاه، مقاومت بیشتر بدنه و فریم، جایگزینی نمایشگرهای LCD با LED و OLED، کاهش مصرف انرژی و در نهایت افزایش پرفورمنس نوت بوکها همگی مواردی هستند که در اولویت سیر تکاملی و اصلاح جهت ارائه مدلهای جدیدتر به بازار مصرف قرار گرفته اند.

    نگاه دوم

    با تولید و عرضه انواع تبلتها و اسمارت فونها توسط برندهای مطرح و اشتیاق فراوان کاربران به استفاده از آنها، بازار محصولات دسکتاپ (رومیزی و پرتابل) تا حدود زیادی تحت الشعاع قرار گرفت. شاید برترین مزیتی که جایگاه کامپیوترهای دسکتاپ را در مقابل تبلتها کم رنگ کرده است، کاربری و حمل آسان این دستگاهها باشد. اما با در نظر گرفتن این مزیتها، هرگز نمی توان کامپیوترهای دسکتاپ را از سبد خرید و استفاده کاربران حذف نمود. درست است که تبلتها بدلیل کوچکی و البته سرعت پردازش مناسب با اقبال بیشتری نسبت به PC ها مواجه شده اند اما، باید بپذیریم که پردازش اطلاعات در برخی از نرم افزارها از حیطه توانایی تبلتها خارج است.



    نهایتاً این مهم به استفاده کاربران از رایانه های رومیزی (دسکتاپ یا پرتابل) که توانایی پردازشهای موازی و سنگین در نرم افزارهای محاسباتی، نقشه کشی، رندرینگ و استودیویی را دارند، منجر شده است.
    مسلماً نمی توان انتظار داشت که تبلتها، اسمارت فونها و دستگاههای SOC حتی در آینده ای دورتر جایگزین رایانه های دسکتاپ شوند. زیرا هر کدام از این گروه، کاربران و دوستداران مختص به خود را خواهند داشت.
    با این مقدمه کوتاه، قصد داریم تا نگاهی کوتاه به یکی از محصولات پرتابل کامپیوترهای دسکتاپ داشته باشیم.

    مطمئناً خوانندگان با شرکت Lenovo آشنایی دارند. این شرکت چینی (سهامی عام) سالیان درازی است که به طراحی، تولید و عرضه کامپیوترهای دسکتاپ، لپ تاپ و سیستمهای Work Station مشغول است. شرکت لنوو توانست در سال 2012 با گذر از شرکت HP به اولین فروشنده کامپیوتر در جهان تبدیل گردد. لنوو امپراطوری خود را با عرضه لپ تاپهای تینک پد (Thinkpad) و رایانه های رومیزی (Think Center) گسترش داده و موفق شد تا برند Lenovo را در میان غولهای سازنده محصولات کامپیوتری جهان تثبیت گرداند.

    محصولی را که امروز قصد داریم با نگاهی دقیق تر به آن بپردازیم، لپ تاپ Lenovo IdeaPad Z500 Touch است. شاید مدت زمان زیادی از ورود این دستگاه به بازار می گذرد اما تواناییهای این لپ تاپ خوش قیمت باعث گردید تا نگاهی گذرا به امکانات و ویژگیهای آن داشته باشیم.
    این محصول جزو سری Z تولیدات کمپانی لنوو بوده و در گروه Entertainment ها دسته بندی گردیده است. لپ تاپ Touch Z500 دارای وزنی در حدود 2.7 کیلوگرم است که با در نظر گرفتن گروه کاربری و کانفیگ سخت افزاری، وزن نسبتاً زیاد آن قابل توجیه است. جنس بدنه دستگاه از نوعی پلاستیک فشرده و باکیفیت ساخته شده و از استحکام مناسبی برخوردار است.
    محصول مورد بررسی به یک Touch Pad هوشمند مجهز بوده که برای کار در ویندوز هشت بهینه سازی شده است.



    حرکت روان اسکرول، زوم و چرخش توابع از دیگر مزایای تاچ پد تعبیه شده در لپ تاپ است. برای راحتی کار و جلوگیری از بجا ماندن اثر انگشت، ناحیه Touch Pad از آلومینیوم آنودایز شده ساخته شده است.
    صفحه کلید AccuType لپ تاپ دارای ارگونومی و چینش بسیار مناسبی است که هنگام کار با آن مانند تایپ متون طولانی، از وارد شدن آسیبهای جدی در دراز مدت به مچ دست و انگشتان جلوگیری می کند.
    این صفحه کلید برای استفاده در روشنایی کم مجهز به نور زمینه استاندارد (Back Light) است که با کلیدهای ترکیبی Fn + Space قابل فعال یا غیر فعال شدن است.



    لپ تاپ Z500 Touch دارای صفحه نمایش 15.6 اینچ مالتی کالر با تکنولوژی مالتی تاچ 10 نقطه ای است. صفحه مالتی تاچ این دستگاه دارای سنسورهای حساس به فشار است و فرمان ها به خوبی و با فشار کم قابلیت اجرا داشته و حساسیت اجرای فرامین در دستگاه قابل تنظیم است. این صفحه مالتی تاچ به خوبی خواهد توانست لذت کار در محیط ویندوز 8 مایکروسافت را برای کاربران فراهم سازد.
    صفحه نمایش دستگاه LED HD بوده و قادر است تا تصاویری با ماکزیمم رزولیشن 1366x768 را در حداکثر جزییات به نمایش بگذارد. Refresh Rate صفحه نمایش در حداکثر رزولیشن 60 هرتز بوده که برای این نوع نمایشگرها کافی و مناسب است. تصاویر نمایش داده شده با کیفیت قابل قبولی است اما براق بودن آن باعث گردیده تا صفحه نمایش در زیر نور شدید و آفتاب ایجاد رفلکس کرده و چشم را آزار دهد.
    متاسفانه زاویه دید صفحه نمایش محدود است و برای دیدن تصاویر با حداکثر وضوح، باید از روبرو به نمایشگر خیره شد.




    جایگذاری وب کم با حداکثر 1 مگاپیکسل قدرت تفکیک پذیری، تثبیت فوکوس اتوماتیک و قابلیت ضبط تصاویر در رزولیشن 720 پیکسل در وسط فریم صفحه نمایش از دیگر ویژگیهای این دستگاه است. نام تجاری برند Lenovo آخرین چیزی است که در پشت صفحه نمایش به چشم می خورد.
    لپ تاپ Z500 Touch قابلیت پشتیبانی از سومین ویرایش پردازنده های Core کمپانی اینتل را دارا است. این محصول در دو کانفیگ به بازار مصرف عرضه شده است. اولین کانفیگ مجهز به پردازنده Core i5 3230M که با فرکانس پایه 2600 مگاهرتز است که قابلیت افزایش تا حداکثر 3200 مگاهرتز را با استفاده از تکنولوژی Turbo Boost 2.0 اینتل دارا است، دو هسته، چهار رشته موازی پردازشی، لیتوگرافی 22 نانومتر، TDP 35 وات و 3 مگابایت حافظه نهان سطح 3 از ویژگیهای این کانفیگ ست. کانفیگ دوم نیز با تعبیه پردازنده Core i3-3120M ارائه شده است. این پردازنده دارای دو هسته، چهار رشته موازی پردازشی، فرکانس پایه 2500 مگاهرتز (بدون قابلیت افزایش فرکانس با استفاده از تکنولوژی Turbo Boost اینتل)، 3 مگابایت حافظه نهان، لیتوگرافی 22 نانومتر و مصرف انرژی 35 وات در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته است.
    این لپ تاپ مجهز با دو ظرفیت حافظه اصلی معرفی شده است. مدل اول با 4 گیگابایت و مدل دوم با 8 گیگابایت حافظه DDR3 معرفی گردیده که قادر به فعالیت در سرعت 1600 مگاهرتز (PC3-12800) هستند.



    پردازش گرافیکی تصاویر در این دستگاه نیز بر عهده iGPU مجتمع در پردازنده قرار دارد. پردازنده تعبیه شده بر روی این محصول مجهز به تراشه گرافیکی Intel HD 4000 (GT2) است. این پردازنده گرافیکی مجتمع دارای 1400 میلیون ترانزیستور، رابط گرافیکی 128 بیت، کلاک هسته 650 مگاهرتز، پشتیبانی از دایرکتس نسخه 11 و شیدر نسخه 5 است. همچنین Physx و تکنولوژی Direct Compute 5.0 نیز در این پردازنده گرافیکی قابل پشتیبانی است.

    کلاک حافظه بخش گرافیکی لپ تاپ نیز ارتباط مستقیم به فرکانس حافظه های اصلی دستگاه (در اینجا استفاده از حافظه های DDR3 1600 مگاهرتز) داشته و از ظرفیت و سرعت حافظه های اصلی سیستم تغذیه خواهند شد.
    شاید شما هم مثل ما تصور می کردید که این دستگاه به یک هارد جامد (SSD) مجهز باشد. ذکر این نکته لازم است که تعبیه این مدل ذخیره سازها جدای از محاسنی که دارد، اما باعث بالا رفتن قیمت نهایی محصول خواهد شد. به هر روی، لپ تاپ Z500 Touch به یک هارددیسک مکانیکی با ظرفیت 500 گیگابایت (یک ترابایت) با RPM 5400 مجهز است.

    محصول مورد بررسی ما به دو روش ارتباطات بی سیم کاربر را مدیریت خواهد کرد. تعبیه چیپ ست Centrino Wireless N-2230 شرکت اینتل و همچنین Bluetooth نسخه 4.0 هر دو می توانند اتصالات وایرلس و بی سیم کاربر را به خوبی برقرار کنند. پشتیبانی از تکنولوژی WiDi کمپانی اینتل نیز از دیگر مواردی است که در بخش ارتباطات بی سیم در نظر گرفته شده است.



    در بخش مالتی مدیا، لپ تاپ مجهز به یک DVD-RW با توانایی ضبط دو طرفه بر روی DVDهای دو لایه است. بکارگیری سیستم نجات OneKey در مواقع ضروری مانند آلوده شدن هارددیسک به ویروس می تواند در ریکاوری و احیای ویندوز و برگرداندن سیستم به حالت ایمن گذشته، به کمک صاحب خود بشتابد.
    پورتهای ورودی و خروجی (I/O Interface) لپ تاپ نیز شامل یک پورت USB 3.0، دو پورت USB 2.0، شکاف کارت خوان 2x1، یک جک در حالت کومبو، خروجی VGA، خروجی HDMI و یک کانکتور RJ-45 برای اتصال لپ تاپ به شبکه های محلی یا اینترنت با سرعتهای 10 و 100 مگابیت بر ثانیه است.
    این لپ تاپ به دو بلندگوی استریو با صدای دالبی دیجیتال (بصورت Virtual) مجهز است که زمینه تجربه صدای یک سینمای خانگی کوچک را از کاربر خود دریغ نخواهد کرد.
    لپ تاپ Z500 Touch مجهز به یک باطری 4 سلولی بوده که بنا به اعلام سازنده می تواند تا 6 ساعت انرژی لازم جهت استفاده از دستگاه را فراهم سازد.

    سخن آخر اینکه قصد داریم جمع بندی این نوشته را به یک مشکل مزمن اختصاص دهیم. مشکلی که سالیان سال است گریبانگیر خریداران داخلی شده است.
    با ورود به بازار کامپیوتر، خریداران با انواع و اقسام لپ تاپها با برندها و مدلهای مختلف که برخی اطلاعات سخت افزاری نیز که به عنوان شعار تبلیغاتی بر روی آن درج گردیده، مواجه می شوند. این مواجهه، قدرت تصمیم گیری و انتخاب را تا حد زیادی از ایشان سلب خواهد کرد. خصوصاً با جوّ حاکم بر بازار داخلی، قطعاً انتخاب یک لپ تاپ که هم دارای مشخصات خوبی باشد و هم قیمتی مناسب، کاری بس دشوار است.
    در این میان، تصور این موضوع که گاهی برندها و مدلهایی از لپ تاپها با نظراتی غیر کارشناسانه و فاقد پشتوانه فنی و تخصصی به خریداران تحمیل می گردند نیز بسیار دردناک و تاسف بار است.
    اما بنظر می رسد که در شرایط فعلی، خریدار می تواند با اتکا به دو نکته اساسی انتخاب خود را با دقت بیشتری انجام دهد:
    - اول اینکه مارک و برند را نمی توان به عنوان یک تضمین در کارایی یک لپ تاپ به حساب آورد.
    - دوم اینکه مشخص نمودن محدوده نیاز و تناسب سخت افزاری لپ تاپ می تواند خریدی مطمئن توام با رضایت مندی زیاد را نصیب خریدار کند.



    نویسنده: بهنام علیمحمدی
    انجمن تخصصی اورکلاکینگ هیروز

    **** کپی مقاله با ذکر منبع (انجمن تخصصی اورکلاکینگ هیروز) بلامانع است ****


    ویرایش توسط Behnam_2337 : 22nd December 2013 در ساعت 02:53 PM
    Olesius, Mr. DB, Mehdi_FXX and 8 others like this.


    Motherboard : ASUS 970 FX Processor : Phenom II X2 555
    Main Memory : 2x2 GB Crucial Ballistix Tracer 1333MHz Graphics Card : Gainward 8800GT 256 Bit / 512MB DDR3
    Cooling : Cooler Master Hyper TX3 Power Supply : 580W Green
    ********************************************
    ذکات علم و دانش، آموختن آن به دیگران است
    .

    ********************************************

    قوانین و اساسنامه وبسایت تخصصی اورکلاکینگ هیروز


  2. 20 کاربر بابت این ارسال مفید از Behnam_2337 تشکر کرده اند:

    Agent 47 (22nd December 2013),AMIR_HA (22nd December 2013),Artemis (22nd December 2013),Blue Rose (22nd December 2013),Don_Corleone (22nd December 2013),ErfanDL (22nd December 2013),Hamidreza (23rd December 2013),magiteq (22nd December 2013),Mehdi_FXX (24th December 2013),morteza.p (22nd December 2013),Mr. DB (22nd December 2013),Olesius (23rd December 2013),overclock990 (22nd December 2013),Reza Y (22nd December 2013),sapple (1st March 2014),SETIZEN (22nd December 2013),smrbh (22nd December 2013),TERRORIST (23rd December 2013),The Joker (22nd December 2013),XoMa (22nd December 2013)



موضوعات مشابه

  1. نقد و بررسی نوت بوک Lenovo Z500
    توسط shahbazi در انجمن نوت بوک و تبلت (Notebooks & Tablets)
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 28th October 2013, 11:16 PM
  2. نمایشگرهای مالتی تاچ (Multi Touch)
    توسط sMohammad در انجمن نمایشگر (Monitor)
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 8th September 2013, 09:00 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •