nVIDIA GeForce GTX 680
در تاریخ 22 ماه مارچ سال 2012 میلادی کمپانی nVIDIA اولین کارت گرافیک خود را بر مبنای معماری Kepler روانه بازار کرد.این کارت گرافیک GTX 680 نام داشت و از مدت ها قبل مشخصاتی از آن توسط کمپانی سازنده ذکر شده بود اما تعجب برانگیز ترین مسئله نام تراشه این کارت بود که GK104 نام داشت و از آنجایی این تراشه باید به عنوان جایگزین GF114 یعنی کارت گرافیک GTX 560-Ti معرفی میشد بسیاری بر این باور بودند که GK110 جایگزین GTX 580 خواهد بود و نام آن احتمالا GTX685 خواهد شد و گویا انویدیا قصد تغییر جایگزین کارت های گرافیک خود را مانند AMD که در سری Radeon HD6000 انجام داد, را دارد اما جایگزین GTX 580 تنها GTX 680 نام گرفت و از تراشه GK104 به عنوان قلب آن استفاده شد و GK110 برای نسل بعد در نظر گرفته شد. چرا که GK104 توانست انتظارات انویدیا رو از کارایی مورد نظر خود به خوبی برآورده کند و دلیلی برای عرضه تراشه قویتر وجود نداشت.
GTX 680 کارت گرافیکی High-END است و مشتریان این سری نسبت به سری میانه یا Mid-Range کمتر هستند چرا که قویترین کارتهای گرافیک نسل خود میباشند و قیمت بالایی نیز دارند. رقیب GTX 680 کارت گرافیک Radeon HD7970 از کمپانی AMD است که قبل از GTX680 معرفی شد و انویدیا توانست با خیال راحت روی کارت گرافیک خود کار کند و کارایی بالاتری بدست آورد و به همین دلیل AMD به زحمت افتاد و برای برتری از GTX 680 نسخه GHZ Edition کارت گرافیک HD7970 خود را مدتی بعد از عرضه GTX680 معرفی و روانه بازار کرد که در این کارت گرافیک فرکانس هسته حدود 25 درصد افزایش یافته بود!
معماری Kepler که برای اولین بار در این کارت گرافیک استفاده شد و با استفاده از این معماری انویدیا نه تنها موفق شد کارایی بالاتری بدست آورد بلکه مصرف انرژی نیز به مقدار قابل توجهی کاهش یافت.
این کارت گرافیک از تراشه GK104 استفاده میکند و همان طور که گفتیم از معماری کپلر در ساخت آن استفاده شده و از مهمترین دستاوردهای انویدیا در این معماری فناوری ساخت 28 نانومتر است(فرمی دارای معماری ساخت 40 نانومتر است) و با وجود اینکه انویدیا فناوری ساخت خود را حدود 40 درصد بهبود بخشید اما تعداد ترانزیستورهای بکار رفته در این تراشه را تنها 17 درصد افزایش داد و همین موضوع باعث شد مصرف انرژی حدود 25 درصد کاهش یابد در عین آنکه کارایی بالاتری حاصل شده بود و دمای کارت نیز نسبت به GTX 580 تنها 5 درجه سانتی گراد افزایش یابد.
تعداد ترانزیستور های بکار رفته در این تراشه 3.54 میلیارد است و با استفاده از فناوری ساخت پیشرفته خود اندازه سطح آن تنها به 294 میلی متری مربع میرسد که حدود 56 درصد نسبت به GTX 580 کاهش یافته است.
GK104 دارای 8 واحد SMX است که هر کدام دارای 192 هسته پردازشی یا سایه زن هستند که در مجموع تعداد این هسته ها به 1536 میرسد البته این هسته به قدرتمندی هسته های پردازشی در فرمی نیستند و به نوعی برای حفظ فاصله و تعادل بین کارت های گرافیک جیفورس و کوادرو کمپانی انویدیا تضعیف شده اند اما با این حال تعداد آنها 3 برابر شده است (1536 در مقابل 512 هسته کارت High-End فرمی یا GTX580). هر واحد SMX دارای 16 واحد بافت گذاری یا Texture Unit است که در کل تعداد آنها به 128 واحد میرسد دقیقا 2 برابر GTX580 اما تعداد واحد های ROP در این تراشه به 32 واحد میرسد که لازم است اشاره کنیم GTX480 , GTX580 دارای 48 واحد ROP هستند و این مقدار در GTX560-Ti به 32 واحد میرسد.
اين کارت گرافيک داراي 2048 مگابايت حافظه گرافيکي از نوع GDDR5 با سرعت کلاک 1502 مگاهرتز(از آنجایی که این حافظه ها Quad rate هستند فرکانس موثر يا کاری آنها 4 برابر فرکانس واقعی یعنی 6008 مگاهرتز است) است و در کنار 4 واحد مموري کنترلر 64 بيتي از نوع دو کاناله که مجموعا 256 بيت رو تشکيل ميدهند, ميتواند پهناي باند 192.3GB/s رو فراهم کند. به گفته انویدیا مقدار حافظه گرافیکی این کارت تا 6 گیگابایت نیز قابل افزایش است.
سرعت کلاک هسته اين کارت 1006 مگاهرتز است و برای اولین بار است که انویدیا کارت گرافیکی را با این فرکانس به صورت دیفالت عرضه میکند. همچنين سرعت واحد پيکسل زن (Pixle Filrate) و سرعت واحد بافت گذاري (Texture Filrete) به ترتيب 32.2GPixel/s و 128.8GTexel/s است. سرعت پردازش محاسبات رياضي آن نیز به 3.1 ترافلاپ (3.1 TFLOPS) ميرسد. همچنین سرعت هسته در حالت توربو با استفاده از فناوری Boost انویدیا میتواند به 1058 مگاهرتز برسد و کارایی را مقداری افزایش دهد.
اين کارت گرافيک براي برقرار کردن ارتباط با مادربورد از گذرگاه PCI-E X16 نسخه 3.0 استفاده ميکند و در مادربوردهایی که از نسخه 2.0 پشتیبانی میکنند نیز قابل استفاده است.
از ديگر ويژگي هاي اين کارت گرافيک ميتوان به پشتيباني از آخرين نسخه دايرکت ايکس(DX11.1) و سايه زن (SM5.0) و OpenGL نسخه 4.2 و پردازش مستقيم نسخه 5 (DircetCompute5) اشاره کرد. همچنین این کارت از تمام تکلونوژی های انویدیا که شامل 3D Vision, 3D Vision Surround, CUDA, DirectX 11, PhysX, SLI, TXAA, Adaptive VSync, GPU Boost, FXAA هستند نیز به طور کامل پشتیبانی میکند. و حداکثر 4 مانیتور را به طور همزمان با رزولیشن 1080*5760 پیکسل پشتیبانی میکند.(فناوری شبیه Eyefiniti کمپانی AMD)
به گفته انویدیا حداکثر دمای قابل تحمل برای این کارت 98 درجه و حداکثر توان مصرفی آن 195 وات است و برای استفاده از این کارت حداقل یک پاور 550 وات که دارای 2 اتصال گر 6 پین است توصیه شده.
ASUS GTX 680 Direct CUII TOP
کارت گرافیکی که در ادامه قصد بررسی آن را داریم ASUS GTX 680 Direct CUII TOP نام دارد که یک نمونه غیر رفرنس و اورکلاک شده GTX 680 میباشد و دارای سیستم کولینگ بهتر و مدار تغذیه قویتر و .....است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
کارت گرافیک مورد نظر ما دارای جعبه نسبتا متوسط و ساده ای است که این موضوع برای همچین کارت گرافیکی زیاد جالب نیست چرا که در خور یک کارت گرافیک High End نیست البته نا گفته نماند طراحی های روی آن به صورت زیبای کار شده اند. همچنین روی جعبه کارت به برخی از ویژگی های آن 20 درصد خنکتر و 14 دسی بل بی صدا تر , فرکانس 1201 مگاهرتز(در حالت Boost) و.... اشاره شده که در مورد هر کدوم به طول کامل توضیح خواهیم داد.
کمپانی ASUS مانند سایر کمپانی ها برای خنکتر هر چه بیشتر کارت از سیستم کولینک انحصاری خود موسوم به Direct CUII استفاده کرده است. این سیستم کولینگ بخاطر طراحی 3 اسلاته و بزرگ خود نیز معروف است البته کمپانی ASUS در تمام کارتهایی که از این خنک کننده استفاده میکند آن را 3 اسلاته طراحی نمیکند و نمونه های دیگر این سیستم کولینگ در کارتهایی مانند HD7850 به مراتب کوچکتر هستند مشابه کاری که MSI نیز روی کارتهای گرافیک خود انجام میدهد.
طبق ادعای کمپانی ASUS این سیستم کولینگ میتواند GTX680 را 20 درصد خنکتر و 14 دسی بل بی صدا تر سازد.
طراحی 3 اسلاته کولینگ این کارت اگر چه باعث خنکتر شدن این کارت شده اما چینش های سه گانه و 4 گانه یا SLI - 3Way /4way را عملا غیر ممکن میسازد.
لوله های انتقال حرارت یا پایپ های بکار رفته در سیستم کولینگ این کارت 5 عدد از نوع 6 میلیمتری است که جنس آنها از نوعی فلزی بنام مس بوده و همان طور که از نام این سیستم کولینگ (DirectCU) پیداست به صورت مستقیم با سطح هسته گرافیکی کارت (GPU) در تماس هستند.
هیت سینک بکار رفته در کولینگ 2 تکه است که 3 عدد از پایپ ها حرارت را به هیت سینک سطح بالاتر و 2 عدد دیگر حرارت خود را به سطح پایینتر (سمت GPU)انتقال میدهند البته طراحی یکپارچه میتوانست بهتر باشد زیرا تمام پایپ ها به هیت سینک ها متصل بودند و حرارت به صورت یکسان پخش میشود.
برای خنک نگه داشتن قسمت پشت کارت نیز کمپانی ASUS یک صفحه سینی شکل یا به اصطلاح Plate برای این قسمت در نظر گرفته است تا گرمای تولیدی که این قسمت خصوصا پشت GPU تولید میکند نیز دفع شود.
حال نگاهی میکنیم به تراشه GK104. این تراشه ساخت کشور تایوان میباشد و همان طور که گفتیم فرکانس آن در حالت عادی 1006 و در حالت Boost نیز 1058 مگاهرتز است اما این فرکانس در کارت مورد نظر ما در حالت عادی 1137 و در حالت Boost نیز 1201 مگاهرتز میباشد که روی جعبه کارت به آن اشاره شدهکه در حین بازی و تست های سنگین 3D فرکانس آن برای افزایش کارایی هر چه بیشتر افزایش پیدا میکند.
چیپ های مموری بکار رفته در این کارت ساخت کمپانی Hynix میباشند.در تصویر زیر یکی از 8 چیپ مموری این کارت را مشاهده میکنید که ظرفیت هر کدام از آنها 256 مگابایت است که در کنار یکدیگر 2048 مگابایت(2 گیگابایت) مموری این کارت گرافیک را تشکیل میدهند و همان طور که در ابتدا گفتیم فرکانس آنها 1502 مگاهرتز است(6008 مگاهرتز موثر یا کاری).
این کارت گرافیک از مدار تغذیه قدرتمند 10 فاز از نوع DIGI+ بهره میبرد که در ساخت آن از فناوری Super Alloy Power (به معنای قدرت فوقالاده آلیاژ) استفاده شده که شعار آن 15 درصد کارایی بالاتر , 2.5 برابر طول عمر بالا و 35 درجه خنکتر است. 2.5 برابر طول عمر بالاتر به خازنهای جامد ژاپنی با طول عمر 150 هزار ساعت نسبت به خازنهای معمولی که طول عمر آنها 60 هزار ساعت است اشاره میکند و 35 درجه خنکتر نیز به چوک های بکار گرفته شده در مدار تغذیه اشاره میکند که در ساخت این چوک ها از یک فرمول مخصوص آلیاژ که بسیار مغناطیسی, مقاوم در برابر حرارت و ضد زنگ است اشاره میکند. این موضوع باعث میشود ساکتتر و پایدارتر نسبت به طراحی مرجع باشد.
حال به سراغ ولتاژ کنترلر GPU میرویم.این IC یکی از مهمترین IC های کارت گرافیک است و نقش بسیار مهم و حیاتی در کارت گرافیک دارند.این تراشه که نام تجاری آن عوض شده ساخت ساخت کمپانی CHiL بوده و مدل دقیق آن CHil CHL8318 است که تراشه ای قدرتمند و با ارزش است. و از آنجایی که مدل 8318 نسبتا جدید است باعث میشود نرم افزارهای اورکلاکینگ محدودی بتوانند آن را شناسایی و اقدام به افزایش ولتاژ GPU کنند البته نرم افزارهای اورکلاکینگ اسوس این تراشه رو به خوبی پشتیبانی میکنند.
این کارت برای تغذیه کامل از 2 دو اتصال گر برق 6 و 8 پین بهره میبرد که 6 پین 75 و 8 پین نیز 100 وات برق تامین کند و در نتیجه 175 وات برای این کارت گرافیک از این طریق قابل دسترسی است. البته کارت های گرافیک از طریق ارتباط با گذرگاه PCI-E میتوانند تا حدود 70 وات برای تامین برق خود اقدام کنند و بیشتر آن باید توسط اتصالگر های برق تامین شود.
برای این کارت گرافیک در نهایت 4 خروجی تصویر در نظر گرفته شده که تقریبا کامل هستند. این خروجی ها شامل یک جفت DVI , یک خروجی HDMI نسخه 1.4a, و یک خروجی DisplayPort ورژن 1.2 هستند.
اسوس برای اورکلاکرها بغیر از مدار تغذیه قدرتمند قابلیت های دیگه ای نیز در نظر گرفته است. یکی از آنها قسمت V-Check Ponit است که در قسمت ابتدای کارت قرار دارد و به وسیله آن اورکلاکرها رو قادر میسازد تا ولتاژهای قسمت GPU , Memory , PLL و....را اندازه گیری کنند.
یکی دیگر از قابلیت هایی که اسوس در اختیار اورکلاکر ها قرار میدهد VGA-Hotwire است. این قابلیت در کارتهای Hight End اسوس بعد از معرفی مادربورد Rampage IV Extreme این کمپانی گنجانده شد که به وسیله این قابلیت اکستریم اورکلاکرها تقریبا از دست ولت مود سخت افزاری خلاص شده زیرا یک قسمت برای این کار در نظر گرفته شده است که کافی است سیمی به هر یک از قسمت های V-GPU , V-Mem , V-PLL لحیم شده و با لحیم کردن آن به مادربوردهایی ROG اسوس, اورکلاکرها را قادر میسازد با استفاده از مادربورد ولتاژهای مورد نظر را افزایش داده و آنها را مانیتور کنند. در حال حاضر این قابلیت تنها به وسیله مادربوردهای ASUS ROG Rampage IV Extreme و ASUS ROG Maximus V EXtreme امکانپذیر است.
بنچمارک و تست
در ابتدا به معرفی سیستم تست میپردازیم:
برای مشخص شدن هر چه بیشتر کارایی در بررسی از کارت گرافیک MSI Radeon HD 7970 Lightning برای مقایسه استفاده کردیم که رقیب کارت گرافیک مورد نظر ما محسوب میشود. درایورهای کارت گرافیک استفاده شده نیز آخرین نسخه های خود هستند و برای رفع هر گونه محدودیت از جانب پردازنده آن را از فرکانس 3.4 گیگاهرتز به 4.4 گیگاهرتز یعنی 30 درصد اورکلاک کردیم.
ابتدا مشخصات کارت گرافیک را از زبان GPU-Z مشاهده میکنیم:
فرکانس کارت گرافیک همان طور که مشاهده میکنید در حالت Boost به 1202 مگاهرتز میرسد اما این مقدار در طول تمام تست ها 1254 مگاهرتز بود! که به این معناست فرکانس Boost واقعی کارت 1254 مگاهرتز است(25 درصد اورکلاک بیشتر نسبت به مدل رفرنس) نه 1202 مگاهرتز و همین اختلاف 5 درصدی باعث افزایش کارایی نیز میشود.
3DMark Vantage
اولین تستی که اجرا کردیم 3Dmark vantage است.تستی بسیار سنگین که بر پایه DirectX10 میباشد. این تست حتی از 3Dmark11 نیز سنگینتر است.و حالت مورد نظر ما نیز Performance میباشد.
در این تست کارت گرافیک مورد نظر مان با اختلاف 6 درصد نتیجه را به کارت رقیب واگذار میکند.البته همانطور که گفتیم این تست بر مبنای DX10 میباشد و کارایی در تست های DX11 بیشتر مشخص میشود.
3DMark11
دومین تستی که اجرا کردیم 3DMark11 است.همان طور که از اسم آن پیداست این تست بر مبنای DirectX11 است و مانند 3DMark Vantage تست بسیار سنگینی محسوب میشود.این تست را نیز در حالت Performance اجرا کردیم.
در این تست کارت گرافیک ما با اختلاف 12 درصدی رقیب خود را پشت سر میگذارد. تا حدودی این اختلاف به تغییراتی است که nVIDIA در درایورهای کارت گرافیک جدید خود در بخش LOD داده است مربوط میشود. بهرحال این تغییرات مثبت طلقی میشود.
HWBot Unigine Heaven
تست بعدی Unigine Heaven است که با استفاده از نرم افزار ساخت HWBot می توان امتیاز دقیقی کارت گرافیکی بدست آورد. همچنین این تست سنگینترین تست برای کارت های گرافیک است و فشار مضاعفی بر کارت گرافیک وارد میکند که یکی از دلایل آن رزولیشن بالای آن است.هر چقدر رزولیشن تست بیشتر باشد فشار وارده بر کارت بیشتر میشود.نکته دیگر در این مورد این تست استفاده بسیار کم از پردازنده است و بیش از 98 درصد نتیجه نهایی به کارت گرافیک وابسته است و تنها 2 درصد حتی کمتر به پردازنده وابسته است.
اختلاف دو کارت در این تست کمتر از 2 درصد است یعنی تقریبا هیچ زیر تغییرات فریم بسیار ناچیز است!
پس از اجرای چند بنچ مارک حال نوبت به آن رسیده تا قدرت کارتهای گرافیک را در محیط بازی ها بسنجیم تا ببینیم امتیازهای گرفته شده تا چه حد در بازی ها صدق میکند.
Crysis Warhead
تست بعدی ما Crysis Warhead نام دارد. با شنیدن نام این بازی ناخداگاه یاد صحنه های گرافیکی بالا و جزئیات بسیار دقیق, نفس نفس زدن کارتهای High-End و نرسیدن به فریم ریت مطلوب میوفتیم. در زمان عرضه اولین نسخه این بازی هیچ کارتی نمیتوانست در چینش تکی فریم ریت مناسبی را ارائه دهد اما با گذشت زمان و تولید کارت های گرافیک قویتر میتوانیم شاهد اجرای این بازی در رزولیشن و فریم ریت دلخواه باشیم.
این بازی از دایرکت ایکس نسخه 10 استفاده میکند و با استفاده از نرم افزار FBWH Bench tool برای تست گرافیکی استفاده کردیم. مرحله مورد نظر Ambush و تنظیمات در حالت Enthusiast و FSAA غیرفعال شده است.
در این تست کارت گرافیک ما با اختلاف 7 درصدی از رقیب خود جلوتر است.
Lost Planet 2
تست بعدی ما Lost Planet 2 نام دارد.این بازی بر مبنای DirectX11 است و از بین دو تست گرافیکی تست دوم را انتخاب کردیم. تمام تنظیمات در بالاترین حد قرار گرفته و FSAA نیز غیر فعال گردید.
این تست نیز با اختلاف 8 درصدی به نفع کارت گرافیک ما تمام میشود.
Batman Arkham City
تست بعدی Batman Arkham City است. این بازی نیز بر مبنای DirectX11 است و از nVIDIA Physx نیز پشتیبانی میکند که باعث میشود فیزیک بازی از بار پردازنده برداشته شده و قویتر شود و بجای پردازنده, کارت گرافیک این وظیفه را بر دوش گرفته و این موضوع باعث افزایش فریم میشود اما برای اینکه شرایط عادلانه باشند این گزینه را غیر فعال کردیم.FSAA نیز مانند تست های دیگر غیر فعال گردید.
این تست نیز همانند سایر تست های گیم با اختلاف 13 درصدی به نفع کارت گرافیک مورد نظر ما تمام میشود.
Hitman Absolution
تست بعدی ما نیز Hitman Absolution نام دارند.این بازی جدیدترین تست برای کارت های گرافیک میباشد که بسیار سنگین است و از صحنه هایی با گرافیک بسیار بالا و زیبایی برخوردار است.تمام تنظیمات مانند تست های قبل در بالاترین حد خود قرار گرفته و FSAA نیز غیر فعال شده است.
در این تست کارت گرافیک ما با اختلاف 9 درصدی از رقیب خود عقب می ماند.
Dirt 3
تست بعدی ما Dirt3 نام دارند.این بازی شبیه سازی اتومبیلرانی است که دارای جلوه های گرافیکی زیبا و بالایی میباشد و شرایط بسیار خوبی را برای آزمایش کارت های گرافیک فراهم میسازد.تمام تنظیمات مانند تست های قبل در بالاترین حد خود قرار گرفته و FSAA نیز غیر فعال شده است.
در این تست نیز کارت گرافیک ما با اختلاف 6 درصدی رقیب خود را پشت سر میگذارد.
در قسمت تست در محیط بازی جمعا از 5 بازی Crysis Warhead , Lost Planet 2, Batman Arkham City,Hitman Absolution,Dirt3 استفاده کردیم. از این 5 عنوان سه بازی دارای لوگوی nVIDIA هستند و برای کارت های گرافیک این کمپانی بهینه سازی شده اند بغیر از Hitman Absolution و Dirt3 که لوگوی AMD دارند و برای کارت های گرافیک این کمپانی بهینه سازی شده است.
همان طور که مشاهده کردید کارت گرافیک مورد نظر از رقیب خود جلو افتاد بجز تست Hitman Absolution که لوگوی AMD دارد.
اورکلاکینگ
حال به هیجان انگیزترین قسمت بررسی یعنی اورکلاکینگ میرسیم.در این قسمت با استفاده از نرم افزار ASUS GPU Tweak موجود در جعبه کارت, اورکلاک میکنیم. GPU Tweak نرم افزار بسیار کامل و قدرتمندی محسوب میشود و دارای قسمت های مختلف برای افزایش فرکانس و ولتاژ و مانیتورینگ دماها,فرکانس هاو.... میباشد. این در حالی است که خیلی از کارتهای گرافیک برندهای دیگر دارای نرم افزار اورکلاکینگ مناسبی نیستند و این مورد برای کارت گرافیک ما نکته مثبتی میباشد.
بر خلاف گذشته اینبار نیازی به افزایش ولتاژ کاری کارت نداریم و ولتاژ هسته در حالت دیفالت کافی است زیرا با ولتاژ دیفالت و افزایش ولتاژ نتایج یکسانی حاصل شد.در نهایت موفق شدیم فرکانس کارت گرافیک را از 1137 در حالت استوک به 1212 مگاهرتز برسانیم که این مقدار در حالت Boost به 1277 رسید. البته این اعداد توسط GPU-Z بدست آمدند زیرا فرکانس واقعی کارت در حالت Boost به 1320 مگاهرتز میرسید یعنی 32 درصد اورکلاک نسبت به کارت مرجع! فرکانس هسته کارت گرافیک قابلیت افزایش قابل توجهی دارد اما برای مموری در نهایت موفق شدیم به فرکانس 1683 مگاهرتز دست پیدا کنیم که این موضوع برمیگردد به نداشتن هیت سینک در قسمت مموری کارت زیرا با بالا رفتن دما از قابلیت اورکلاک کاسته میشود و این موضوع برای کارتی که از کولر قدرتمند و بزرگ 3 اسلاته بهره میبرد جالب نیست اما در مجموع کارت گرافیک مورد نظر ما قابلیت اورکلاک خوبی دارد.
پس از اورکلاک کارت گرافیک تصمیم گرفتیم سنگینترین تست موجود یعنی HWBOT Unigine Heaven را اجرا کنیم تا ببینیم در کنار این مقدار افزایش فرکانس امتیاز کارت نیز چه مقدار افزایش پیدا میکند.همچنین رقیب کارت گرافیک ما نیز اورکلاک شد و به مقادیر 1200 مگاهرتز برای هسته و 1800 مگاهرتز برای مموری اورکلاک شد.
نتایج کاملا واضح است و همانطور که مشاهده میکنید افزایش کارایی 9 درصدی نسبت به حالت عادی دیده میشود.
دما و صدا
حال نوبت آن رسیده تا به بررسی دما و صدای تولیدی توسط کارت بپردازیم.برای ثبت دمای کارت در حالت بیکاری از تب سنسور موجود در نرم افزار GPU-Z استفاده کردیم. دمای کارت در حال بیکاری تنها 27 درجه است (!) و حداکثر دور فن در این حالت 1050RPM است. در این حالت کارت گرافیک مورد نظر کاملا بی صدا است و احساس صدایی در اطراف خود نخواهید کرد. در حالت لود کامل نیز دمای کارت گرافیک به 63 درجه درجه میرسید که نشان میدهد با کارت بسیار خنکی روبرو هستیم ضمن آنکه حداکثر دور فن در این حالت به 1590RPM میرسد.در این حالت نیز کارت گرافیک ما کاملا بی صدا است.در حالت اورکلاک نیز بیشترین دمای ثبت شده 66 درجه در هنگام اجرای تست HWBOT Unigine Heaven است و سرعت فن نیز در این حالت نهایت به 1740RPM میرسد و باز هم در این حالت کارت گرافیک کاملا بی صدا است و در مجموع این کارت گرافیک کاملا ساکت است که این نکته بسیار مثبتی محسوب میشود و در اجرای گیم نیز میتوانید با خیال راحت به انجام آن پرداخته و کارت خود را اورکلاک کنید بدون اینکه کوچکترین صدایی از کارت گرافیک خود بشنوید.
در تصویر زیر تب سنسور نرم افزار GPU-Z را در حالت idle مشاهده میکند:
در این قسمت نیز دمای کارت در حالت لود کامل و اورکلاک را به صورت نمودار مشاهده میکند:
از این نمودار و توضیحات گفته شده در مورد صدای کارت تنها یک نتیجه میتوان گرفت و آنها خنک کنندگی بالا در سکوت مطلق است! Cool & Quiet
نتیجه گیری
حال به مهمترین قسمت بررسی میرسیم زیرا زمان آن رسیده است تا از تست ها و بنچمارک های گرفته شده به یک نتیجه گیری کلی برسیم. در این مقاله به بررسی کامل کارت گرافیک ASUS GTX 680 Direct CUII TOP پرداختیم. در طول تست ها کارت گرافیک مورد نظر کارایی بسیار را از خوبی خود را نشان داد.ضمن آنکه کولر Direct CUII کارایی بالایی در خنک کنندگی از خود نشان داد و ضمن این کارایی بالا کاملا بی صدا عمل کرد. این کارت گرافیک یک محصول High End است و رقیب آن کارت گرافیک AMD Radeon HD 7970 است. خنک کننده کارت تنها یک عیب دارد و آن طراحی 3 اسلاته آن است زیرا این طراحی با حجم خود باعث اشغال 1 اسلات بیشتر روی مادربورد میشود که در حالت Single به چشم نمی آید اما در حالت SLI 2-way برابر است با قرار دادن 3 کارت گرافیک روی مادربورد و در حالت های دیگر SLI عملا غیر ممکن است. آخرین قیمت استعلام شده برای آن نیز 2 میلیون و 800 هزار تومان است و برای افرادی توصیه میشود که به قیمت اهمیتی نمیدهند و صرفا دنبال کارایی بالا هستند.
نقاط قوت:
+کاملا بی صدا
+کارایی بسیار بالا
+دمای کاری پایین
+امکانات خاص اورکلاکینگ
+مدار تغذیه قدرتمند
نقاط ضعف:
-نداشتن هیت سینک مموری و اورکلاک پایین آن
-کولر بزرگ با طراحی 3 اسلاته
-قیمت بسیار بالا نسبت به کارایی
با تشکر ویژه از پژمان جان و دفتر اسوس در ایران که این کارت گرافیک را در اختیار ما قرارن دادند.
مهدی یحیایی
OveclockingHeroes.com
کپی برداری از بررسی فوق مجاز نیست