با سلام و درود خدمت تمامی عزیزان
مطمئنآ شما و اکثر کسانی که بازی های کامپیوتری را انجام می دهند نام این بازی را شنیده اند ، بازی ایی که به هیچ عنوان رقیب و همتایی ندارد و گیمر را پشت صفحه ی مانیتور میخکوب می کند و نمی گذارد که از جایش تکان بخورد و کمتر کسی است که بازی Stronghold Crusader را نشناسد .
این بازی برای اولین بار در سال 2002 منتشر شد و با تم و ویژگی هایی که داشت مورد توجه بسیاری از گیمر های سراسر دنیا قرار گرفت و طولی نکشید که میلیون ها میلیون گیمر از سراسر دنیا در حال تجربه کردن این عنوان ناب بودند .
اکنون استودیو Firefly خالق سری بازی های Stronghold بازگشته است تا با یک Stronghold Crusader یا همان جنگ های صلیبی دیگر شما را به دنیای گذشته و تاریخی خود ببرد .
در E3 2013 بود که Stronghold Crusader II برای اولین بار بعد از 12 سال رونمایی شد و اولین تریلر از گیم پلی بازی در نمایشگاه Gamescom 2013 به نمایش در آمد .
معمولآ تاریخ و وقایع تاریخی چیزی نیست که زیاد مورد توجه قرار بگیرد T اما Firefly در به تصویر کشیدن وقایع تاریخی در کنار گیم پلی بسیار زیبا و فراموش نشدنی بسیار موفق است .
داستان بازی تاریخ جنگ های صلیبی و جنگ بین شوالیه های تمپلر و نیرو های عرب را روایت می کند ، جنگی که شاید کمتر کسی نام آن را شنیده باشد .
هسته ی اصلی بازی همانند نسخه ی پیشین بر پایه مود Skirmish می چرخد که در این مود بازیکن می تواند در مقابل نیروهای دشمن قرار بگیرد ، قلعه ی خود را بسازد و از آن محافظت کند و یا با یک بازیکن دیگر هم گروه شود و دشمن را نابود کند .
جنگ های تاریخی و شکل گرفته واقعی در گذشته در این بازی به زیبایی روایت می شوند و بازی فقط به ساخت قلعه و مقابله با نیروهای دشمن خلاصه نمی شود .
چیزی که باعث شد نسخه ی اول این بازی در سال 2002 به موفقیتی وصف نشدنی دست پیدا کند گیم پلی بازی بود .
یکی از طراحان ارشد بازی می گفت که طرفداران این بازی از ما خواسته اند که هیچ تغییر در گیم پلی و خوده بازی ایجاد نکنیم ، فقط یک رنگ و لعابی به گرافیک بازی بدهیم و آن را بهتر از نسخه ی قبلی آن کنیم و تمام ، این ترس ما از اینکه نکند این بازی همانند نسخه ی قبلی اش بتواند مورد قبول گیمر ها و طرافداران واقع بشود را 2 برابر کرده بود اما با این حال ما این ریسک را به جان خریدیم و عنصر ها و نیرو هایی جدیدی را در بازی قرار دادیم ، اما هیچ تغییر در گیم پلی بازی ایجاد نکردیم و بازی همان تم کلاسیک خودش را حفظ کرده است .
این نسخه ، علاوه بر اینکه تمام نیرو ها و یونیت های نسخه ی قبلی در آن قرار دارند ، 10 نیروی جدید از جمله برده ها و فرماندهانی که به نیروها دستور می دهند نیز گنجانده شده است ، همچنین برای اولین بار شوالیه های Sasanid یا همان شوالیه های ساسانی نیز در بازی حضور دارند .
از دیگرنکات زیبایی این نسخه می توان به عربی صحبت کردن نیروهای عرب اشاره کرد .
تمامی حریف های نسخه ی قبلی از جمله ریچارد شیر دل نیز در این نسخه حضور دارند و علاوه بر آن چندین حریف جدید نیز وارد صحنه ی نبرد می شوند .و بنا ها و تاور های جدید و ... و ... همگی در این نسخه از بازی گنجانده شده اند .
داستان این نسخه از بازی در بیابان های خاور میانه اتفاق می افتد .
قبلآ گفته شد که ویژگی های جدیدی در این نسخه از بازی گنجانده شده است ، اما بازی از مسیر اصلی و نسخه ی قبلی خودش خارج نشده است ، به عنوان مثال یکی از این ویژگی های جدید می توان به این مورد اشاره کرد ، در نسخه ی اول این بازی ، وقتی که سربازان شمشیر زن و یا گرز دار و ... به دیوار می رسیدند با همان شمشیر و یا گرز خودشان شروع به خراب کردن دیوار می کردند که در واقعیت تخریب یک دیوار چند متری با تنها یک شمشیر امکان پذیر نیست ، اما در این نسخه سرباز های به جای شمشیر از ابزار های گوناگون برای تخریب دیوار ها و بناهای مختلف استفاده می کنند ، همین ویژگی ها و تغییر های هرچند کوچک که شاید اصلآ به چشم نیایند زیایی بازی را دو صد چندان می کنند ، مخصوصآ نسخه ی اول این بازی که جزئیات به صورت بسیار بسیار زیبایی طراحی شده بودند ، از آهنگری که در کارگاه خودش به ظرافت تمام آهن را ذوب می کند و در غالب می ریزد و سپس شروع به ساخت شمشیر و زره می کند و سپس آن را با خود حمل می کند و در اسلحه خانه قرار می دهد گرفته تا سربازی تیر اندازی که بر روی تاور در حال نگهبانی دادن است و ... و ...
یکی از زیباترین ویژگی های این نسخه می توان به طوفان های شن و گردباد اشاره کرد ، ممکن است قطعه ی شما در آرامش کامل قرار داشته باشند و خطر دشمن هم وجود نداشته باشد ، اما به یک باره در یک لحظه طوفانی شروع شود و تمام محصولات زمین کشاورزی های شما و بناها و ... را نابود کند و انبار غذای شما را خالی کند ، خوب در اینجور مواقع چاره ایی جز کاهش مالیت ندارید ، چون اگر همینطور به گرفتن مالیات ادامه دهید ، مردم از قلعه ی شما می روند و این یعنی همه چیز لنگ می ماند ، نه می توانید نیروهای جدید برای ارتش خود تمرین بدهید و نه غذای قلعه را تامین کنید و ... .
یکی از طرفداران از سازندگان بازی در مورد سیستم جادو جمبل و Spell های مختلف پرسیده بود که آیا این ویژگی همانند Stronghold Legends در بازی وجود دارد ، پاسخ سازندگان منفی است که باید هم باشد ، زیرا زیبایی بازی به آن نیست که شما یک جادو کنید و یک ارتش 2000 نفری را در یک چشم به هم زدن پودر کنید ، زیبایی این است که شما هم یک ارتش 2000 نفری تمرین دهید و به جنگ با ارتش دشمن بفرستید تا هر ارتشی که سربازانی ورزیده تر دارد پیروز میدان شود .
البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این سیستم جادو و Spell از محبوبیت بسیار بسیار بالایی برخوردار است ، سری بازی های Warcraft مدرک این محبوبیت است اما سازندگان بازی همانطور که گفته اند بازی نباید از مسیر اصلی خودش و نسخه ی قبلی خارج شود ، خوب در نسخه ی قبلی سیستم جادو وجود نداشت.
تمامی این ویژگی ها توسط تیم بسیار خلاق و توانای Firefly در کنار هم قرار گرفته اند تا این بازی تبدیل به یک بازی فراموش نشدنی شود ، درست همانند نسخه ی اول آن .
در قسمت Multiplayer همانند نسخه ی قبل 8 بازیکن می توانند در یک مپ به مبارزه با یکدیگر بپردازند و یا اینکه یک بازیکن بر علیه 7 حریف که توسط cpu کنترل می شوند بازی کند .
از همه ی این ویژگی ها و گیم پلی بازی بگذریم و نگاهی هم به گرافیک بازی بکنیم .
در نسخه ی اول بازی به لطف موتوری که در ساخت بازی به کار رفته بود جزئیات به صورت بسیار چشم نوازو زیبا طراحی شده بودند اما یکی از نقاط ضعف آن 2 بعدی بودن موتور بود .
Crusader 2 توسط نسخه ایی بهینه شده توسط خوده سازندگان از موتور Vision Engine در حال ساخت است که Stronghold 3 نیز توسط این موتور گرافیکی ساخته شده بود اما چون دارای مشکلاتی که بود مورد توجه واقع نشد و سازندگان بهینه سازی هایی روی این موتور انجام دادند تا Crusader 2 دارای هیچ مشکلی نباشد ، اما از مهمترین نکات این موتور می توان به قابلیت 3 بعدی بودن آن اشاره کرد .
Crusader 2 به صورت فول 3D می باشد ، این یعنی این که جزئیات بسیار بسیار زیباتر و چندین برابر نسخه ی قبلی و علاوه بر آن به لطف 3 بعدی بودن موتور گرافیکی ، شما می توانید بر روی محیط به صورت کامل زوم کنید و دوربین را از حالت استراتژیک بودن خارج کنید و از نمایی بسیار نزدیک تر شاهد نبرد ها و ... باشید .
اما سازندگان بازی به همین تعویض موتور گرافیکی بسنده نکرده اند و برای زیبایی بیشتر بازی و راضی کردن طرفداران از یک موتوری دیگر به نام Path Engine نیز در ساخت بازی کمک گرفته اند .
این موتور گرافیکی ، یک موتور Middleware است که تمرکز اصلی آن بر روی طریقه ی حرکت کردن NPC های بازی و همینطور تعامل برقرار کردن NPC ها و طریقه ی حرکت کردن NPC ها بر روی سطح های مختلف و Collision و ... است ، به عنوان مثال یک NPC زمانی که در حال حرکت کردن بر روی سطح شنی است به یک صورت حرکت می کند و زمانی که بر روی سطحی سنگی قرار دارد به گونه ایی دیگر با محیط ارتباط برقرار می کند و طریقه ی حرکت کردن خودش را تغییر می دهد ، که این تعویض حرکات و ... به صورت بسیار دقیقی توسط این موتورگرافیکی شبیه سازی می شوند .
در قسمت فیزیک بازی نیز از موتور فیزیکی Havok کمک گرفته شده است و فیزیک در بازی به صورت کاملا Real-Time رندر می شود .
هوش مصنوعی بازی نیز به لطف بهینه سازی های موتور گرافیکی بسیار قویتر از نسخه ی قبل شده است و همینطور محدودیت تعداد سرباز ها و NPC ها در یک محیط خیلی بیشتر از نسخه ی قبل شده است ، اگر به یاد داشته باشید در نسخه ی اول این بازی ، وقتی که تعداد مشخصی سرباز تعلیم می دادید دیگر بازی اجازه ی تعلیم بیشتر سرباز ها را به شما نمی داد و میگفت که نیروی های شما به حداکثر تعداد رسیده است ، اما در این نسخه این محدودیت خیلی بیشتر شده است و یا شاید هم به صورت کامل برداشته شود البته هنوز معلوم نیست .
طبق گفته ی سازندگان مپ های بسیار بزرگ در سایز های Large و Extra Large نیز در بازی وجود دارند و همینطور یک ادیتور مپ پیشرفته نیز در بازی گنجانده شده است تا علاقه مندان و خلاقان به طراحی مپ های کاستوم خود بپردازند .
معمولا در بازی های سبک استراتژیک به صورت بسیار دقیق به این ویژگی ها و جزئیات دقت نمی شود و انیمیشن های از پیش طراحی شده و ... استفاده می شود ، اما تیم سازنده ی Firefly به جزئیات اهمیت بسیار زیادی می دهد ، فیزیک Real-Time در بازی و موتورگرافیکی پرقدرت کاملآ گواه این است که تیم سازنده واقعآ به بازی اهمیت ویژه ایی می دهند و می خواهند که یک تجربه ی ناب را برای بازیکن درست کنند .
به لطف موتور Vision Engine جزئیات زمین به صورت بسیار چشم نوازی طراحی شده اند و همینطور حرکات NPC های بازی بسیار نرم و زیبا طراحی شده ست .
در قسمت صدا گذاری و موسیقی هم که اصلآ لازم به توضیح نیست ، موسیقی های تاریخی و حماسی که کاملا با سبک بازی همخوانی دارند در بازی قرار دارند ، زمانی که به سمت قلعه ی دشمن لشکر می کشید موسیقی بازی تغییر می کند و ... ، همینطور صدا گذاری بازی نیز بسیار زیبا است ، دیالوگ های حماسی و ... و ... همگی نوید یک بازی فراموش نشدنی را می دهند .
این بازی به صورت انحصاری فقط برای پلتفرم PC منتشر می شود .
از تیم سازنده در مورد انتشار بازی بر روی کنسول ها سوال شد اما جوابی که داده شد این بود : ما فقط برای پلتفرم PC بازی می سازیم و به PC کاملآ وفاداریم و همیشه هم وفادار خواهیم ماند ، عقیده ی ما این است که بازی استراتژیک فقط بر روی PC قابل بازی کردن هستن ، ما نسخه ی قبلی بازی را به علت درخواست های زیاد و محبوبیت بازی برای سیستم عامل MAC نیز منتشر کردیم اما برای کنسول ها به هیچ عنوان منتشر نمی شود و نخواهد شد .
تاریخ انتشار بازی هنوز به صورت دقیق تعیین نشده است ، اما اعلام شده است که در تابستان 2014 یعنی امسال منتشر می شود .
با تشکر

