قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از 11 به 18 از 18
Like Tree41Likes

موضوع: .: بررسی کامل مادربورد MSI Z87 Xpower :.

  1. #1
    Moderator
    Olesius آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Overclockingheroes.com
    نام واقعی
    Ali
    سن
    37
    نوشته ها
    1,290
    تشکر شده 10,386 بار در 1,386 پست
    Olesius آنلاین نیست.

    .: بررسی کامل مادربورد MSI Z87 Xpower :.

    با نام و یاد خدا

    در ادامه روند بررسی مادربوردهای طلایه دار مبتنی بر چیپست Z87 و پس از بررسی مادربوردهای MSI Z87 Mpower و Gigabyte G1 Sniper 5 نوبت به شوالیه سیاه کمپانی MSI می رسد که حرف های زیادی برای گفتن دارد!

    بررسی مادربورد MSI Z87 Xpower

    با عرضه نسل چهارم پردازنده های سری Core کمپانی اینتل تحت عنوان هاسول (Haswell) در سه ماهه دوم سال 2013 میلادی، مادربوردهای سازگار با این پردازنده ها نیز مبتنی بر چیپست جدید کمپانی اینتل با عنوان Z87 بتدریج توسط کمپانی های مختلف معرفی و عرضه گردیدند. از این رو شاهد رقابتی داغ و نفس گیر بین کمپانی های مطرح برای ارائه محصولاتی جدید بوده و این موضوع طیف وسیعی از انتخاب های متفاوت را برای کاربران خانگی و حرفه ای فراهم کرده است.

    تصور می کنم کاربران ایرانی با روال و برنامه کاری کمپانی اینتل طی این چند سال به خوبی آشنا شده و در جریان گام های های تیک - تاک این کمپانی در عرضه پردازنده های جدید قرار دارند. حال بعد از سری پردازنده های Ivy Bridge (نسل سوم پردازنده های سری Core) به عنوان "تیک" پروسه 22 نانومتری که علی رغم دمای کاری نسبتا زیاد فروش خوبی را تجربه کردند، سری پردازنده های Haswell (نسل چهارم پردازنده های سری Core) به عنوان "تاک" با همان تکنولوژی ساخت 22 نانومتری پا به عرصه گذاشتند. همواره "تیک" با تغییر کلی معماری و تکنولوژی ساخت پردازنده همراه بوده و "تاک" نیز ریز معماری جدیدی با تغییرات جزئی در پی دارد. لذا آن گونه که انتظار می رفت در بخش پردازنده مرکزی اختلاف بین Ivy Bridge و Haswell ناچیز بوده و برگ برنده Haswell را پشتیبانی از فرکانس حافظه بالاتر (بالطبع پهنای باند بالاتر)، مدیریت و بازدهی انرژی (Power Efficiency) به مراتب بهتر و تراشه گرافیکی مجتمع قدرتمند آن یعنی HD4600 رقم می زند که جهش بزرگی نسبت به HD4000 تلقی شده و کاربران برای اولین بار می توانند با آن به بازی کردن بپردازند!

    هم زمان با عرضه پردازنده های Haswell شاهد تغییر سوکت پردازنده نیز از LGA1155 به LGA1150 می باشیم، این بدان معناست که پردازنده های Haswell قابل استفاده بروی مادربوردهای Z77، H77 و ... نخواهند بود. در ادامه برنامه کاری کمپانی اینتل این تغییر سوکت و عرضه پردازنده های جدید همواره با عرضه چیپست جدیدی همراه بوده است که در این مورد نیز چیپست Z87 اینتل پا به عرصه گذاشته است که به نوعی می توان آن را ارتقاء یافته یا نسخه بروزتری از چیپست Z77 معرفی کرد! شاید به عنوان بارزترین ویژگی های قابل اشاره در مورد چیپست Z87 اینتل می توان به افزایش تعداد پورت های SATA 6Gb/s بصورت پیش فرض، ویژگی های Intel® Rapid Recover Technology (Intel® RRT)،Intel® High Definition Audio (Intel® HD Audio) و پشتیبانی از سه صفحه نمایش (Display) بطور همزمان اشاره کرد. شایان ذکر است چیپست Z87 اینتل همراه با چیپست H87 و B85 برای جایگزینی سری 7 معرفی شده اند.


    کمپانی MSI یا Micro-Star International از کمپانی های پیشرو در زمینه تولید مادربورد، کارت گرافیکی، نوت بوک، All in One، تبلت، سرور و ... از سال 1986 میلادی کار خود را با شعار نوآوری و خلاقیت آغاز کرده و اولین مادربورد و نوت بوک با قابلیت اورکلاک در جهان! ساخت این کمپانی خوشنام تایوانی می باشد. کمپانی MSI در سالیان اخیر همواره بر کیفیت ساخت بالا و امکانان منحصربفرد محصولات خود تمرکز داشته است، از این رو محصولات این کمپانی بلطف تیم R&D هوشمندش خصوصا در حوزه مادربورد، کارت گرافیکی و نوت بوک های گیمینگ توانسته اند جایگاه مستحکم و درخور توجهی بین کاربران، گیمرها و اورکلاکرهای حرفه ای کسب کنند و فضای رقابت را بین برندهای مختلف تنگ و تنگ تر کنند! محصولات (مادربورد و کارت گرافیکی) کمپانی MSI در حال حاضر در سه سری یا گروه دسته بندی می گردد:
    برترین محصولات به منظور اورکلاکینگ (Overclocking) با رنگ بندی مشکی و زرد
    محصولات گیمینگ (Gaming) با رنگ بندی مشکی و سرخ
    محصولات کلاسیک (Classic) با رنگ بندی مشکی و آبی


    MSI Z87 Xpower جزء سری اول یا اورکلاکینگ طبقه بندی شده و بازار هدف آن را کاربران و اورکلاکرهای حرفه ای تشکیل می دهد. این محصول با دیدگاه اورکلاکینگ طراحی و تولید شده است، از این رو در طراحی بخش های مختلف مادربورد استفاده از قطعات الکترونیکی با کیفیت، سیستم توان قدرتمند و کاربری آسان و راحت برای اورکلاکرها به چشم می خورد. در واقع اورکلاکینگ اولویت اول در طراحی و ساخت این مادربورد بوده و در تمامی بخش های آن این مورد رعایت شده است. قبل از شروع بررسی نگاهی خواهیم داشت به آنچه که گذشت تا این سری از مادربوردهای MSI شکل بگیرد:

    مادربوردهای سری X کمپانی MSI همچون X58 Xpower و X79 Xpower II همواره جزء مادربوردهای حرفه ای و البته گران قیمت بازار تلقی می شدند که از امکاناتی خاص و منحصربفردی برخوردار بودند. همین موضوع باعث می شد تمامی گیمرها و اورکلاکرهای حرفه ای بدلیل محدودیت بودجه قدرت خرید آنها را نداشته باشند! تا اینکه سال گذشته کمپانی MSI سری جدید M و اولین عضو آن Z77 Mpower را با تغییرات مختصری معرفی کرد. Mpower را می توان برادر کوچک تر یا نسخه ارزان تری از Xpower بشمار آورد، در واقع هر دو برای کاربران و اورکلاکرهای حرفه ای طراحی شده اند ولی با این تفاوت که Mpower از قیمت تمام شده و امکانات کمتری در مقابل Xpower برخودار می باشد! در حالی که کمپانی MSI در Xpower تمام تلاش خود را برای ساخت محصولاتی کامل از هر نظر یا جهت بکار بسته است، به قولی سنگ تمام گذاشته است! از این رو بسیاری از کاربران و اورکلاکرهای حرفه ای با توجه به بودجه (توانایی خرید) خود می توانند یکی از مادربورد های ویژه فوق را به منظور اورکلاکینگ خریداری نمایند.

    مادربوردهای MSI تابحال جوایز و نشان های متعددی از نمایشگاه های مختلف کسب کرده اند و اولین عضو سری اورکلاکینگ یعنی Z77 Mpower نیز موفق گردید نشان معتبر Taiwan Excellence را در سال 2013 میلادی کسب کند. نشان Taiwan Excellence از اعتبار و ارزش جهانی بسیار بالایی برخوردار بوده که توسط شورای توسعه تجارت خارجی تایوان (TAITRA) سازمان دهی شده است و هر ساله در تلاش برای جلب توجه اذهان عمومی به کیفیت محصولان کشور تایوان و نیز تحریک نوآوری و توسعه نام های تجاری مراسم باشکوهی مرتبط با آن برگزار می شود. هیئتی از داوران شامل کارشناسان مشهور و شناخته شده صنعت IT، در پنج مرحله متفاوت محصولات را مورد ارزیابی دقیق قرار می دهند که آن پنج مرحله عبارت هستند از: تحقیق و توسعه (R&D)، طراحی، کیفیت، MIT و بازاریابی.



    MSI Z87 Xpower
    در نگاه نخست مجذوب سایز مادربورد و ترکیب رنگ مشکی و زرد آن همچون کارت های گرافیکی سری Lightning خواهید شد که در صورت ترکیب با این کارت های گرافیکی زیبایی سیستم دو چندان خواهد شد، اگر مادربورد Z77 Mpower و Z87 Mpower را (بررسی آنها نیز منتشر گردید) به خاطر بیاورید ترکیب رنگ مشابهی داشته و همین ایده باعث گردید در آن مقطع علاقه مندان زیادی را سمت خود جذب کند. حتی کیس مودر های حرفه ای نیز به استفاده از این ترکیب رنگ در کیس های حرفه ای روی آوردند. شاید بد نیست اشاره ای هم به کمپانی Avexir داشته باشیم که ماژول حافظه هایی با ترکیب رنگ مشکی و زرد برای هماهنگی بیشتر با مادربوردهای Mpower و Xpower کمپانی MSI تولید کرده است. در هر صورت مادربورد Z87 Xpower در سایز (Form Factor) نسبتا بزرگ XL-ATX با جزئیات 34.5cm x 26.4cm تولید شده و از PCB مشکی مات بهره می برد با این تفاوت که PCB این مادربورد طبق اذعان کمپانی سازنده برای اورکلاکینگ بهینه سازی شده و از هشت لایه (مادربورد Z87 Mpower از شش لایه بهره می برد) مختلف همراه با بافتی از Fiberglass برای افزایش مقاومت در برابر رطوبت و الکتریسته ساکن تشکیل شده است. افزایش تعداد لایه های PCB و جداسازی سیکل های انرژی که وظیفه تغذیه بخش های حیاتی مادربورد را برعهده دارند پایداری بهتر مادربورد را تحت شرایط دشوار و اکستریم اورکلاکینگ بدنبال خواهد داشت. مشابه این موضوع را در کارت های گرافیکی MSI نیز شاهد می باشیم که بدلیل توان مصرفی بالای آنها از PCB هشت لایه استفاده می گردد. Z87 Xpower در برخورد نزدیک از کیفیت ساخت بالایی برخوردار بوده و قطعات الکترونیکی با کیفیتی نیز تحت استاندارد نظامی برای اولین بار! در ساخت آن بکار رفته است که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.


    در بخش بالای مادربورد هیت سینک حجیم بخش مدیریت سیستم توان مادربورد که با استفاده از یک Super Pipe هشت میلیمتری با یکدیگر در ارتباط حرارتی می باشند جلب توجه می کند! این هیت سینک حرارتی از آلیاژی خاصی برخوردار بوده و طراحی داخلی آن نیز مشبک بوده تا در صورت عدم وجود جریان هوا نیز بخوی از پس دفع حرارت این بخش برآید. در بخش بیرونی آن نیز حرف X به رنگ زرد حک شده است که با شروع به کار سیستم خودنمایی می کند! خنک کننده Passive چیپست Z87 نیز ترکیب رنگ مشابهی داشته و نیمی از حرف X بصورت سمبلیک بروی آن نقش بسته است. طراحی کلی مادربورد Overclocking Friendly بوده و سعی شده است اطراف سوکت پردازنده مرکزی و اسلات های PCI-E حتی الامکان عاری از قطعات الکترونیکی مزاحم بوده و اورکلاکرهای حرفه ای را برای عایق بندی با مشکل مواجه نکند.



    پردازنده و سیستم مدیریت توان:
    Z87 Xpower با تمامی پردازنده های نسل چهارم سری Core اینتل با عنوان Haswell (برای سوکت LGA1150) من جمله Core™ i7/ i5/ i3 ،Pentium و Celeron سازگار بوده و سوکت پردازنده نیز ساخت کمپانی مشهور Lotes می باشد که از کیفیت ساخت بسیار بالایی نسبت به نمونه مشابه کمپانی Foxconn داراست. در حال حاضر در کمتر مادربوردی از کمپانی MSI شاهد سوکت فاکسکان می باشیم!


    سیستم مدیریت توان مادربورد یکی از مهمترین و حیاتی ترین بخش های یک مادربورد بوده و کمپانی های سازنده همواره فوکوس و تمرکز ویژه ای بر این بخش دارند. از این رو هر یک از کمپانی ها با توجه به تکنولوژی های خاص و منحصربفرد خود این بخش را به بهترین شکل ممکن تجهیز می کنند. سیستم مدیریت توان یا به اختصار PWM وظیفه مهم تغذیه پردازنده مرکزی را در شرایط گوناگون بر عهده داشته و مادربورد Z87 Xpower نیز از سیستم توان بسیار قدرتمند 32 فاز DrMOS4 همراه با کنترولر دیجیتال بهره می برد که نیمی از فازهای DrMOS4 در پشت مادربورد قرار گرفته اند و پد فلزی وظیفه دفع حرارت تولیدی آنها را بر عهده دارد. توان خروجی این سیستم توان قدرتمند طبق اعلام کمپانی سازنده 1940 وات می باشد! علاوه بر این، 3 فاز نیز بطور جداگانه برای تغذیه ماژول های حافظه DDR3 اختصاص یافته است.



    DrMOS را بخاطر دارید؟ کمپانی MSI برای چندین سال استفاده انحصاری از این تکنولوژی (یا بهتر است بگوییم IC) را در اختیار داشت و پس از آن کمپانی های متعددی از جمله گیگابایت، EVGA و ... به استفاده از آن روی آوردند. شاید حدود یک سال پیش، با معرفی پلتفورم X79 کمپانی MSI نسل دوم DrMOS را نیز معرفی کرد که ویژگی ها و مشخصات فنی قابل توجهی دارا بود. حال با معرفی مادربوردهای سری هشت کمپانی MSI و رونمایی از تکنولوژی DigitALL Power Design کمپانی MSI دیگر از DrMOS II استفاده نمی کند! نسخه جدیدتر آن یعنی DrMOS 4 با نام تجاری IR3550M بروی Z87 Xpower قرار گرفته است که کارایی و بازدهی به مراتب بالاتری در کنار دمای کاری بسیار کم نسبت به نسل دوم DrMOS داراست. DrMOS4 یا IR3550M PowIRstage ساخت کمپانی International Rectifier بوده و یک نوع آی سی مجتمع می باشد که یک ماسفت High Side بهمراه دو ماسفت Low Side و Driver IC را شامل می گردد که بازدهی انرژی بسیار بالایی داشته و حرارت بسیار کمی نیز تولید می کند. این آی سی ها توانایی عبور 60 آمپر جریان را دارا می باشند و با افزایش مصرف پردازنده بازدهی آن نیز سیر صعودی به خود گرفته و تا 94% افزایش می یابد. این پایداری بی نظیر از نقاط قوت این مادربورد غول پیکر در هنگام اکستریم اورکلاکینگ می باشد!


    پیش از این اشاره کردیم کنترولر سیستم توان مادربورد Z87 Xpower از نوع دیجیتال می باشد، از مزیت های سیگنال دیجیتال نسبت به سیگنال آنالوگ می توان به ارائه ولتاژی با ثبات، پایداری و دقت بالا در کنار زمان پاسخ دهی (Response)کمتر اشاره کرد. این مولفه در هنگام اکستریم اورکلاکینگ و فرکانس های بالا بسیار لازم و ضروری می باشد. در شرایط عادی نیز کاهش دمای کاری پردازنده و افزایش عمر مفید آن را بدنبال دارد. همچنین کنترولر دیجیتال PWM نیز وظیفه کاهش مصرف انرژی مادربورد را در اوقات بیکاری پردازنده با خاموش یا آماده به کار کردن فازهای اضافی بر عهده دارد. جریان مورد نیاز پردازنده نیز از طریق دو کانکتور 8 پین v12 از نوع E-ATX تامین می گردد که نشان از پتانسیل بالای مادربورد برای دستیابی به فرکانس های بالا می باشد!!


    در بخش سیستم مدیریت توان مادربورد چوک های SFC با هسته فریت و خازن های تخت Hi-c با هسته تنتالیوم نیز مشاهده می گردد. اولین مزیت خازن های تخت Hi-C در کنار طول عمر مفید بسیار بالا عایق بندی بسیار آسان پردازنده برای اکستریم اورکلاکینگ می باشد و توجه به این موضوع که کارایی این نوع خازن ها با تلرانس ناگهانی دما تغییر نمی یابد. چوک های SFC یا Super Ferrit Choke نیز از ظرفیت جریان بیشتری (60 آمپر) نسبت به چوک های متداول برخوردار بوده و پای ثابت محصولات MSI به دلیل کارایی بالا می باشند. در سایر بخش های مادربورد Z87 Mpower نیز خازن های جامد ژاپنی با هسته آلومینیومی و روکشی از نیکل به رنگ تیره جلب توجه می کند که ممکن است برخی کاربران برای بار اول آنها را مشاهده کرده باشند. پوشش بکار رفته در این خازن های جامد که به Dark Solid معروف هستند در مقابل پوسیدگی و زنگ زدگی مقاومت بیشتری داشته و باعث می گردد مقاومت بیشتری نیز در دمای کاری بالا داشته باشند. از این رو طول عمر مفید آنها در شرایط کاری مداوم و سخت (تحت لود و دمای محیط بالا) بیش از ده سال و در حالت Office بیش از 50 سال می باشد.

    مواردی که ذکر گردید، تحت عنوان استاندارد نظامی یا Military Class 4 کمپانی MSI شناخته می شوند که کارایی مادربورد را در شرایط سخت کاری تضمین کرده و باعث افزایش عمر مفید آن می گردد. قطعات الکترونیکی تحت استاندارد Military Class 4 بدلیل گذراندن 7 تست دشوار و سخت مربوط به گواهی MIL-STD-810G (استاندارد نظامی کشور ایالات متحده آمریکا) در آزمایشگاه های معتبر و شرایط شبیه سازی شده، گواهینامه مربوط به کیفیت و پایداری (Quality & Stability) را با موفقیت دریافت کرده اند. همچنین گواهی OC Certified نیز پایداری سیستم را هنگام اورکلاکینگ تضمین می کند. گفته می شود تک تک محصولات تحت این گواهی باید تست استرس Prime95 را به مدت یک روز یا 24 ساعت بی وقفه با استفاده از خنک کننده مایع اجرا کرده و با موفقیت به پایان برسانند.



    پشتیبانی از 3000 مگاهرتز!
    Z87 Xpower قابلیت پشتیبانی از حداکثر 32 گیگابایت حافظه DDR3 با فرکانس کاری بیش از 3000 مگاهرتز (در حالت اورکلاک) را از طریق چهار شکاف حافظه بروی مادربورد دارا می باشد. نکته قابل توجه چرخش 180 درجه ای اسلات های حافظه نسبت به مادربورد Z77 Mpower می باشد! همچنین اسلات های حافظه نیز محصول کمپانی Lotes بوده و این موضوع یکی از نقاط قوت مادربوردهای کمپانی MSI و Z87 Xpower بشمار می آید! کانال اول (A) یعنی اسلات های دوم و چهارم و کانال دوم (B) یعنی اسلات های اول و سوم بخوبی بروی مادربورد مشخص شده است. شایان ذکر است این مادربورد به لطف ویژگی T-Topology قابلیت پشتیبانی از حافظه هایی با فرکانس 3200 مگاهرتز را نیز دارا می باشد!
    این بخش از مادربورد نسبتا پر ازدحام بوده و کانکتور 24 پین 12v جهت تغذیه مادربورد، کلید های روشن/خاموش، ریست، کلیدهای اورکلاکینگ و سوئیچ های دیگر (در ادامه به آنها بیشتر خواهیم پرداخت) نقاط اندازه گیری ولتاژ سیستم یا V-Check Points همراه با سوئیچ تغیر بایوس (A-B) در پایین اسلات های حافظه در این بخش قرار دارند. سوئیچ تغییر بایوس اشاره ای به ویژگی Multi-Bios مادربورد دارد که در صورت بروز مشکل برای بایوس A براحتی کاربر می تواند بایوس A را از روی بایوس B ریکاوری یا بازگردانی کند یا اینکه سیستم را از طریق بایوس B راه اندازی نماید. V-Check Points نیز براحتی و تنها با استفاده از یک ولت متر اطلاعات دقیقی از ولتاژ های لحظه ای سیستم در اختیار اورکلاکرهای حرفه ای قرار می دهد.




    پشتیبانی از CrossFire/SLI چهار گانه (4Way) :
    در بخش اسلات های توسعه، پنج اسلات کارت گرافیکی PCI-E X16 نسل سوم (Gen 3.0) همراه با دو اسلات PCI-E X1 برای مادربورد Z87 Xpower توسط کمپانی MSI در نظر گرفته شده است که امکان ترکیب کارت های گرافیکی AMD و nVIDIA را در چینش های مختلف از جمله 4way SLI/CF فراهم می کند. با توجه به محدودیت ذاتی پردازنده های Haswell یعنی 16 لنز یا مسیر گرافیکی ممکن است این سوال در ذهن شما نقش ببندد چگونه مادربورد Xpower امکان پشتیبانی از 4Way SLI/CF را دارا می باشد در صورتی که برادر کوچک تر آن یعنی Z87 Mpower از این امکان بی بهره است!
    پاسخ این سوال چیپست کمکی PLX8747 می باشد که بالای اسلات های گرافیکی و زیر هیست سینک میانی قرار گرفته است. به لطف این چیپست مفید پهنای مسیر لازم برای نصب دو، سه و چهار کارت گرافیکی در چینش های مختلف SLI و CrossFire مهیا شده است. از این رو در صورت نصب دو کارت گرافیکی پهنای مسیر آنها به صورت X16-X16، در صورت نصب سه کارت گرافیکی پهنای مسیر آنها به صورت X16-X8-X8 و در صورت نصب چهار کارت گرافیکی پهنای مسیر آنها به صورت X8-X8-X8-X8 خواهد بود که برای گیمرها و اورکلاکرهای حرفه ای می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. نکته قابل توجه اسلات PCI-E X16 دوم می باشد! این اسلات کارت گرافیکی به طور مستقیم (بدون دخالت چیپست PLX) با پردازنده در ارتباط بوده، از این رو کمپانی MSI پیشنهاد می کند در صورت نصب یک کارت گرافیکی به منظور دستیابی به حداکثر کارایی کاربران حتما از این اسلات گرافیکی استفاده نمایند. اسلات های PCI-E X1 نیز برای اتصال ابزارهای توسعه مرسوم کاربرد فراوانی دارند.
    در بخش انتهایی مادربورد نیز سوئیچ CeaseFire برای غیرفعال کردن اسلات های گرافیکی در مواقع مورد نیاز قرار گرفته است، از این رو دیگر نیازی به خارج کردن فیزیکی کارت گرافیکی مذکور نخواهد بود! با روشن شدن مادربورد نوشته msi بین اسلات های PCI-E کارت گرافیکی نیز روشن شده تا جلوه های نوری مادربورد هرچه بیشتر باعث زیبایی سیستم گردد.
    یک کانکتور 6 پین v12 از نوع E-ATX نیز برای تامین جریان مورد نیاز مادربورد یا جلوگیری از کاهش جریان در چینش های چندگانه بروی مادربورد تعبیه شده است.






    سیستم صوتی:
    شاید تصور بر این باشد که مادربورد طراحی شده برای اورکلاکینگ چه نیازی به تراشه صوتی حرفه ای و تکنولوژی های صوتی جدید داشته باشد!؟ در آغاز بررسی نیز اشاره گردید، کمپانی MSI نیم نگاهی نیز به کاربران حرفه ای دارد. از این رو بدیهی است برای اینکه Z87 Xpower از هر نظر کامل باشد نیاز به تراشه صوتی قدرتمند نیز احساس گردد، کاربران بسیاری وجود دارند که علاقه مند به تهیه قطعات High-End برای سیستم خانگی خود می باشند. کنار اسلات های کارت گرافیکی لوگو فلزی Audio Boost خودنمایی می کند که تراشه صوتی Realtek® ALC1150 Codec را در دل خود جای داده و خروجی صوتی با کیفیت 7.1 کاناله را ارائه می کند. این تراشه صوتی از جدید ترین محصولات کمپانی Realtek بوده و کمپانی MSI در محصولات گیمینگ خود نیز از آن بهره می برد. اما شاید این سوال در ذهن شما نقش ببند که Audio Boost چیست؟
    طبق اظهار نظر کمپانی MSI این ویژگی با ایزوله کردن یا جداسازی چرخه (Circuitry) صوتی از دیگر بخش های مادربورد نویز موجود را تا حد زیادی کاهش داده و با استفاده از خازن های صوتی Nippon Chemi con بهمراه چیپ آمپلی فایر (AmpliFier) با مشخصه Ti OPA1652 ضمن فیلتر کردن مجدد، امواج صوتی را تقویت کرده و باعث افزایش چشم گیر کیفیت، شفافیت و کریستالیزه اصوات می گردد. همچنین برای انتقال هرچه بهتر سیگنال های صوتی از جک های صدای طلا اندود با 30 میکروگرم طلا استفاده شده است. بهره گیری از چیپ آمپلی فایر به کاربران این امکان را فراهم می کند از هدفون ها و سیستم های صوتی حرفه ای بروی این مادربورد نهایت لذت ببرند!! قابل ذکر است یک چیپ آمپلی فایر مشابه نیز برای کانکتور Front Panel در نظر گرفته شده است.
    مواردی که اشاره گردید سخت افزار سیستم صوتی مادربورد Z87 Xpower را تشکیل می دهند، بعد نرم افزاری و ارتباط با کاربر را نیز Sound Blaster X-Fi MB3 بر عهده دارد تا بهترین تکنولوژی های صوتی در این مادربورد گرد هم آمده باشند!!



    شبکه:
    مادربورد Z87 Xpower نیز همچون مادربورد Z87 Mpower و سری گیمینگ کمپانی MSI از کنترولر شبکه قدرتمند Killer E2205 به عنوان جدیدترین تراشه ساخت کمپانی Qualcomm Atheros بهره می برد که با سیستم عامل های ویندوز هفت و هشت سازگاری کامل دارد. کنترولر شبکه Killer برای بسیاری کاربران و گیمرهای حرفه ای شناخته شده می باشد، از ویژگی های بارز کنترولر شبکه Killer کاهش زمان تاخیر (latency) و افزایش پهنای باند در بازی های آنلاین و تحت شبکه می باشد که لگ های متداول در بازی های تحت شبکه را بطور کامل رفع می کند.
    در پکیج مادربورد، یک مدول Add On نیز مربوط به شبکه بی سیم Wi-fi 802.11 b/g/n، Bluetooth نسخه 4.0 و تکنولوژی WiDi اینتل قرار دارد که در بخش بالای مادربورد، کنار پورت های I/O به آسانی نصب می گردد. تراشه این مدول Intel Centrino Wireless-N 2230 بوده که تبادل اطلاعات راحت و آسانی را با ابزارهای مختلف برای کاربران فراهم می سازد. تکنولوژی Intel WiDi نیز امکان نمایش فایل های ویدئویی را بروی تلویزیون (TV) یا صفحه نمایش های مجهز به این تکنولوژی بدون نیاز به کابل فراهم می کند. همراه این مدول دو عدد آنتن نیز ارائه شده است.



    Storage:
    همان طور که در ابتدای بررسی اشاره شد، از ویژگی های جدید چیپ Z87 اینتل پشتیبانی از شش پورت SATA 6Gb/s بصورت پیشفرض می باشد که خبر خوشایندی برای علاقه مندان به استفاده از چندین ابزار ذخیره سازی در حالت Raid می باشد، لذا مادربورد Z87 Xpower نیز از شش پورت SATA 6Gb/s مذکور با قابلیت پشتیبانی از حالت های مختلف Raid 0/1/5/10 همراه با چهار پورت SATA 6Gb/s دیگر که توسط چیپ ASMedia ASM1061 مهیا شده است بهره می برد (در مجموع ده پورت).
    در کنار اسلات های کارت گرافیکی (پایین هیت سینک مربوط به چیپست) درگاه مفید mSATA نیز به چشم می خورد که قابلیت نصب هارد جامد mSATA را برای کاربران فراهم می کند. از این طریق شما می توانید هارد مکانیکی (HDD) خود را با هارد حالت جامد mSATA ترکیب کرده و از سرعت بالای دسترسی به اطلاعات لذت ببرید. در واقع این موضوع به تکنولوژی Intel Smart Response اشاره داشته و هارد جامد به عنوان کش یا حافظه موقت پرسرعت برای هارد مکانیکی ایفای نقش می کند. از این رو بوت سیستم، بارگذاری فایل ها و نرم افزارهای سنگین سریع تر از گذشته انجام خواهد شد
    در این بخش دیباگر یا نمایشگر وضعیت سیستم نیز به چشم می خورد.





    Back Panel I/O Ports:
    پانل پشتی مادربورد Z87 Xpower نیز مطابق انتظار تمامی پورت های مورد نیاز و ضروری را پوشش داده است. طبق اذعان کمپانی MSI پورت های PS/2 و USB برای گیمینگ بهینه سازی شده و میزان ضخامت طلای به کار رفته در آنها به 30um افزایش یافته است. این ویژگی علاوه بر افزایش حساسیت ماوس در بازی ها، افزایش عمر مفید و کاهش استهلاک پورت ها را نیز (تا میزان 10 برابر) به دنبال دارد. همچنین این پلتفورم با ترکیب خروجی تصویر های HDMI و DisplayPort از تصویر یکسان یا گسترده بروی دو یا سه مانتیور پشتیبانی می کند که مزیت بسیار خوبی تلقی می گردد.
    - یک پورت کومبو PS/2 برای اتصال ماوس/کیبورد
    - دکمه Clear Cmos
    - دو پورت USB 2.0
    - هشت پورت USB 3.0
    - یک پورت شبکه RJ45
    - یک پورت خروجی اپتیکال S/PDIF
    - شش ورودی و خروجی Audio
    - دو خروجی تصویر HDMI v1.4
    - یک خروجی تصویر DisplayPort

    چهار پورت داخلی USB 2.0 (دو کانکتور) بهمراه چهار پورت داخلی USB 3.0 (دو کانکتور) نیز بروی مادربورد تعبیه شده است. از مجموع دوازده پورت USB 3.0 بصورت پیش فرض چهار پورت توسط چیپست Z87 و هشت پورت نیز توسط چیپ کمکی ASMedia ASM1074 مهیا شده است. قابل ذکر است پورت های IO مجهز به دو یا سه IC جهت محافظت در مقابل الکتریسیته ساکن یا ESD می باشند که از صدمات مرسوم جلوگیری می کند. از سوی دیگر کارایی پورت های USB 3.0 داخلی با افزایش طول کابل داخلی کاهش می یابد، برای حل این موضوع نیز کمپانی MSI دو IC تحت عنوان Redriver یا تقویت کننده برای هر هدر پورت های USB 3.0 داخلی تعبیه کرده است.
    همچنین دو کانکتور 4 پین برای اتصال فن های پردازنده و پنج کانکتور 4 پین دیگر نیز برای اتصال فن های سیستم بروی مادربورد Z87 Xpower در نظر گرفته شده است.




    کلید ها و امکانات اورکلاکینگ:
    در بخش بالایی مادربورد مجموعه ای از کلید های مفید و متداول در هنگام اورکلاکینگ خودنمایی می کند که عبارت هستند از: کلید روشن/خاموش، کلید ریست (Reset)، افزایش و کاهش فرکانس مسیر، افزایش و کاهش ضریب پردازنده، OC Genie 4، OC Switch، Bclk Step و کلید Discharge.
    OC Genie تکنولوژی انحصاری و نام آشنای کمپانی MSI برای آن دسته از کاربرانی می باشد که اطلاعات کافی در مورد اورکلاکینگ نداشته و مایل به انجام آن می باشند. تنها با فعال سازی آن در حالتی که سیستم خاموش است، سیستم در کمتر از یک ثانیه به صورت اورکلاک شده و با تنظیمات ایده آل بوت می گردد. نسل چهارم این تکنولوژی اجازه انتخاب دو حالت را برای کاربران مهیا می سازد:
    حالت اول کلید OC Switch روی A قرار داشته و پردازنده تا مرز 4 گیگاهرتز اورکلاک می گردد
    حالت دوم کلید مذکور روی C قرار گرفته و پردازنده تا فرکانس 4.2 گیگاهرتز اورکلاک می گردد
    BCLK Step امکان انتخاب بین استپ های 0.1 و 1.0 را فراهم می کند
    Discharge به طور کامل اطلاعات ذخیره شده حتی بروی چیپست Z87 را پاک می کند! یک Reset Factory کامل!
    کلید Go2Bios یا Fast Bios نیز در بخش انتهایی مادربورد قرار گرفته است.



    پکیج محصول و لوازم آن:


    براکت USB 3.0
    دو آنتن Wifi
    مدول بلوتوث همراه Wifi
    کابل های SLI و CrossFire
    کابل های V-Check
    کابل های SATA 6Gb/s
    دفترچه های راهنما همراه با درایورهای مربوطه
    شیلد مشکی I/O
    آویز در اورکلاکینگ
    و ...


    عکس های بیشتر:

    [Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ][Only registered and activated users can see links. ]


    - ادامه بررسی در پست دوم

    * بسیار خرسندیم مادربورد MSI Z87 Xpower نیز همچون دیگر قطعات برای اولین بار در ایران توسط تیم اورکلاکینگ هیروز بررسی شده است
    * تشکر ویژه از پژمان عزیز

    با تشکر از توجه شما
    تیم اورکلاکینگ هیروز
    علی کریمخانی


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    this is my life homie, you decide yours

    چارلی چاپلین: آدم خوبــــــــــی باش
    ولی وقتت رو برای اثباتش به دیگران تلف نکن... !

    همیشه آنچه که درباره "من" می دانی باور کن،
    نه آنچه که پشت سر "من" شنیده ای "من" همانم که دیده ای نه آنکه شنیده ای... !


  2. 37 کاربر بابت این ارسال مفید از Olesius تشکر کرده اند:

    .SouSHIanT. (7th November 2013),Agent 47 (7th November 2013),Amin_CaraGT2 (8th November 2013),AMIR_HA (6th November 2013),Artemis (8th November 2013),Behnam_2337 (9th November 2013),Blue Rose (7th November 2013),CROSSHAIR (9th November 2013),Don_Corleone (7th November 2013),ErfanDL (9th November 2013),Hamidreza (8th November 2013),hi1 (19th February 2014),IceFire (9th November 2013),iSteve (19th February 2014),jalal (8th November 2013),m343 (1st March 2014),magiteq (7th November 2013),masoudps3 (8th July 2014),Mehdi_FXX (7th November 2013),morteza.p (7th November 2013),Mr. DB (7th November 2013),Optimus Prime (7th November 2013),OSTAD CJ (7th November 2013),Osuk (7th November 2013),overclock990 (7th November 2013),p.X (7th November 2013),PGW (4th March 2014),Reza Y (7th November 2013),sapple (28th February 2014),SETIZEN (7th November 2013),shinobi (14th November 2013),sMohammad (8th November 2013),smrbh (7th November 2013),TERRORIST (7th November 2013),The Joker (6th November 2013),TRIDENT (10th November 2013),Varand (8th November 2013)



  3. #11
    Moderator
    Olesius آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Overclockingheroes.com
    نام واقعی
    Ali
    سن
    37
    نوشته ها
    1,290
    تشکر شده 10,386 بار در 1,386 پست
    Olesius آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط magiteq نمایش پست ها
    علی جان منظورم طولانی بودن بوت هست
    [Only registered and activated users can see links. ]

    به گفته ادیتور anan بایوس در بوت تایم مشکل داره و بهینه نیست
    عطا جان تاریخ بررسی مال کی هست؟
    تصور نمی کنم این موضوع صحت داشته باشه ولی بازم محض اطمینان حتما چک می کنم :-)

    Sent from my Xperia using tapatalk


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    this is my life homie, you decide yours

    چارلی چاپلین: آدم خوبــــــــــی باش
    ولی وقتت رو برای اثباتش به دیگران تلف نکن... !

    همیشه آنچه که درباره "من" می دانی باور کن،
    نه آنچه که پشت سر "من" شنیده ای "من" همانم که دیده ای نه آنکه شنیده ای... !


  4. 10 کاربر بابت این ارسال مفید از Olesius تشکر کرده اند:

    AMIR_HA (9th November 2013),Don_Corleone (9th November 2013),ErfanDL (9th November 2013),magiteq (8th November 2013),Mehdi_FXX (9th November 2013),morteza.p (9th November 2013),Osuk (9th November 2013),sapple (28th February 2014),SETIZEN (9th November 2013),smrbh (9th November 2013)



  5. #12
    Moderator
    magiteq آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    عطا
    سن
    35
    نوشته ها
    3,185
    تشکر شده 16,693 بار در 3,031 پست
    magiteq آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط Olesius نمایش پست ها
    عطا جان تاریخ بررسی مال کی هست؟
    تصور نمی کنم این موضوع صحت داشته باشه ولی بازم محض اطمینان حتما چک می کنم :-)

    Sent from my Xperia using tapatalk
    علی جان برسی anandtech هست مال 12 aug


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply




  6. 9 کاربر بابت این ارسال مفید از magiteq تشکر کرده اند:

    AMIR_HA (9th November 2013),Behnam_2337 (22nd February 2014),Don_Corleone (9th November 2013),Mehdi_FXX (9th November 2013),morteza.p (9th November 2013),Olesius (9th November 2013),sapple (28th February 2014),SETIZEN (9th November 2013),smrbh (9th November 2013)



  7. #13
    Moderator
    Olesius آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Overclockingheroes.com
    نام واقعی
    Ali
    سن
    37
    نوشته ها
    1,290
    تشکر شده 10,386 بار در 1,386 پست
    Olesius آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط magiteq نمایش پست ها
    علی جان برسی anandtech هست مال 12 aug
    عطا جان ما خودمون الان چیزی کم از آناندتچ نداریم، داریم؟

    بررسی مال 4 ماه پیش هست و 100% نمونه مهندسی بوده ولی مادربوردی که ما بررسی کردیم Retail هست و مشکلات محتمل نمونه مهندسی رو نداره
    morteza.p, magiteq and SETIZEN like this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    this is my life homie, you decide yours

    چارلی چاپلین: آدم خوبــــــــــی باش
    ولی وقتت رو برای اثباتش به دیگران تلف نکن... !

    همیشه آنچه که درباره "من" می دانی باور کن،
    نه آنچه که پشت سر "من" شنیده ای "من" همانم که دیده ای نه آنکه شنیده ای... !


  8. 12 کاربر بابت این ارسال مفید از Olesius تشکر کرده اند:

    Agent 47 (9th November 2013),AMIR_HA (9th November 2013),Behnam_2337 (9th November 2013),magiteq (9th November 2013),Mehdi_FXX (9th November 2013),morteza.p (9th November 2013),Mr. DB (9th November 2013),Reza Y (9th November 2013),sapple (28th February 2014),SETIZEN (9th November 2013),smrbh (9th November 2013),The Joker (9th November 2013)



  9. #14
    Retired Moderator
    Behnam_2337 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    بهنام
    نوشته ها
    677
    تشکر شده 6,279 بار در 489 پست
    Behnam_2337 آنلاین نیست.
    با تشکر از علی آقای عزیز که با وجود مشغله کاری و تحصیلی این بررسی رو به زیبایی انجام دادند.


    Motherboard : ASUS 970 FX Processor : Phenom II X2 555
    Main Memory : 2x2 GB Crucial Ballistix Tracer 1333MHz Graphics Card : Gainward 8800GT 256 Bit / 512MB DDR3
    Cooling : Cooler Master Hyper TX3 Power Supply : 580W Green
    ********************************************
    ذکات علم و دانش، آموختن آن به دیگران است
    .

    ********************************************

    قوانین و اساسنامه وبسایت تخصصی اورکلاکینگ هیروز


  10. 9 کاربر بابت این ارسال مفید از Behnam_2337 تشکر کرده اند:

    Agent 47 (9th November 2013),AMIR_HA (9th November 2013),Hamidreza (9th November 2013),magiteq (9th November 2013),Mehdi_FXX (9th November 2013),morteza.p (9th November 2013),Olesius (9th November 2013),sapple (28th February 2014),smrbh (9th November 2013)



  11. #15
    Moderator
    Olesius آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Overclockingheroes.com
    نام واقعی
    Ali
    سن
    37
    نوشته ها
    1,290
    تشکر شده 10,386 بار در 1,386 پست
    Olesius آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط Behnam_2337 نمایش پست ها
    با تشکر از علی آقای عزیز که با وجود مشغله کاری و تحصیلی این بررسی رو به زیبایی انجام دادند.
    لطف دارید آقا بهنام عزیز

    کم سعادتیم، به بررسی های شما که نمی رسه
    atisoc0936 likes this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    this is my life homie, you decide yours

    چارلی چاپلین: آدم خوبــــــــــی باش
    ولی وقتت رو برای اثباتش به دیگران تلف نکن... !

    همیشه آنچه که درباره "من" می دانی باور کن،
    نه آنچه که پشت سر "من" شنیده ای "من" همانم که دیده ای نه آنکه شنیده ای... !


  12. 9 کاربر بابت این ارسال مفید از Olesius تشکر کرده اند:

    Agent 47 (9th November 2013),AMIR_HA (9th November 2013),atisoc0936 (19th February 2014),Behnam_2337 (10th November 2013),hi1 (20th February 2014),Mehdi_FXX (10th November 2013),morteza.p (9th November 2013),sapple (28th February 2014),SETIZEN (9th November 2013)



  13. #16
    hi1
    OCH Member
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تبریز
    نام واقعی
    حمید علیپور
    سن
    31
    نوشته ها
    3
    تشکر شده 11 بار در 2 پست
    hi1 آنلاین نیست.
    پس بقیه بررسی چی شد،نکنه یادتون رفته!؟


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  14. 2 کاربر بابت این ارسال مفید از hi1 تشکر کرده اند:

    Behnam_2337 (22nd February 2014),morteza.p (22nd February 2014)



  15. #17
    Retired Moderator
    Behnam_2337 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    بهنام
    نوشته ها
    677
    تشکر شده 6,279 بار در 489 پست
    Behnam_2337 آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط hi1 نمایش پست ها
    پس بقیه بررسی چی شد،نکنه یادتون رفته!؟
    دوست گرامی، با تشکر از یادآوری شما کاربر محترم
    به هیچ عنوان از خاطر نویسنده محترم بررسی نرفته و نزدیک شدن به سال جدید و ازدحام کارها، تحصیل و آماده شدن تست های این محصول دلایل تاخیر در ارائه تست ها هستند.
    در اولین فرصت نسبت به ارائه آزمون های این مادربرد اقدام خواهد شد.


    Motherboard : ASUS 970 FX Processor : Phenom II X2 555
    Main Memory : 2x2 GB Crucial Ballistix Tracer 1333MHz Graphics Card : Gainward 8800GT 256 Bit / 512MB DDR3
    Cooling : Cooler Master Hyper TX3 Power Supply : 580W Green
    ********************************************
    ذکات علم و دانش، آموختن آن به دیگران است
    .

    ********************************************

    قوانین و اساسنامه وبسایت تخصصی اورکلاکینگ هیروز


  16. 12 کاربر بابت این ارسال مفید از Behnam_2337 تشکر کرده اند:

    Artemis (22nd February 2014),Blue Rose (22nd February 2014),hi1 (3rd March 2014),Mehdi_FXX (22nd February 2014),morteza.p (22nd February 2014),Olesius (22nd February 2014),overclock990 (23rd February 2014),Reza Y (22nd February 2014),sapple (28th February 2014),SETIZEN (22nd February 2014),smrbh (23rd February 2014),TRIDENT (22nd February 2014)



  17. #18
    hi1
    OCH Member
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تبریز
    نام واقعی
    حمید علیپور
    سن
    31
    نوشته ها
    3
    تشکر شده 11 بار در 2 پست
    hi1 آنلاین نیست.
    ببخشید فضولی میکنم!هنوز ادامه بررسی قرار نگرفته ها!
    اگر ادامه بررسی رو قرار نمیدین خوب به آدم بگید!
    من همچنان منتظره ادامه بررسی هستم!


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply



صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

LinkBacks (?)


کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •