سلام
کودا کور تو هر گرافیک فرق میکنه یعنی کودا کور GTX 670 با GTX 680 تفاوت داره؟ یا فقط تو تعداد با هم تفاوت دارن؟ و یا کودا کور های سری ها فرق میکنن؟ مثلا سری 6xx یه مدل کودا کور و سری 5xx یه مدل کودا کور دارن؟؟؟
تو رادئون هم همین سوال رو دارم در باره ی استریم ها
(حالا صرف نظر از این که تو سری 6xx بعضی از کارت ها از همون معماری 5xx استفاده کردن مثل 610 و .....)
محمد جان این سوال واسه خودش به تاپیک بلند بالا هست
اما جوابتون رو تا حدی میتونم بدم
اول در مورد کارت های گرافیک قبل از سری 600 انودیا و کارت های رادئون سری 7000 به قبل میدم
قبل از هر چیز نقلی قولی میکنم از قسمتی از مطلبم از تاپیک[Only registered and activated users can see links. ]
سایه زن راس(Vertex Shader):
در پردازنده های گرافیکی واحدی وجود دارد که وظیفه ی ساخت پیکره بندی و اسکلت اجسام را بر عهده دارد , این واحد سایه زن نام دارد . هر چه تعداد این واحد ها بیشتر باشد پردازنده ی گرافیکی قدرتمند تر عمل میکند .در کارت های گرافیک جدید سایه زن جای خود را به پردازنده های جرایانی داده است.
سایه زن پیکسل (Pixel Shader):
پردازنده های گرافیکی برای ان که بتوانند به اجسام ساخته شده توسط سایه زن روج ببخشند و ان ها را به دنیای راقعی نزدیکتر کنند به واحدی به اسم سایه زن پیکسل نیاز دارند .در حقیقیت سایه زن پیکسل رنگ و میزان نور هر یک از پیکسل های اجسام ساخته شده توسط سایه زن راس را تعیین میکند .این سایه زن موجب ایجاد اثرات Bump Mapping ,سایه ها,روشنایی,ماتی و دیگر پدیده های یک تصویر میشود.به دلیل نقش مهمی که این سایه زن در یک پردازنده ی گرافیکی دارد ,عموما تعداد انها نسبت به تعداد سایه زن راسبیشتر است. به عنوان مثال کارت گرافیک GeForce 7800GTX دارای 48 عدد سایه زن پیکسل و هشت پردازنده ی راس بود.
پردازنده ی جریانی(Stream Processor):
پردازنده های گرافیکی مبتنی بر DirectX نسخه ی 10 شامل تغییرات عمده ای در معماری شدند . در این پردازند هایگرافیکی سایه زن راس و پیکسل حذف شدند و پردازنده ی جریانی جایگزین انها شدند .هر پردازنده ی جریانی تقریبا مشابه با یک پردازنده ی بسیار کوچک است و به تنهایی وظایف مربوط به سایه زن های راسو پیکسل را انجام میدهد . پردازنده های گرافیکی شرکت NVIDIA از سری 8000 به بعد و شرکت ATI از 2000 به بعد دارا ی این پرازنده های جریانی هستند . به عنوان مثال پردازنده ی گرافیکی شرکت انویدیا با نام GEFORCE GTX 285 دارای 240 پردازنده ی جریانی هست که هر یک به تنهایی میتواند وظایف سایه زن راس و پیکسل را انجام دهد.نحوه ی عملکرد این پردازنده ها بسیار پیچیده است.
پردازنده های جریانی شرکت ATI از نظر ساختار بسیار متفاوت با پردازده های جریانی شرکت NVIDIA هست. جدیدترین پردازنده ی گرافیکی شرکت ATI دارای 1600 پردازنده ی جریانی میباشد (Radeon HD 5870) [Only registered and activated users can see links. ]
حالا یک سری توضیحات دیگه:
در کارت های گرافیک ای ام دی به طول مثال میخونید 1536 پردازنده جریانی هست و در مقابل میخونید کارت گرافیک همرده جیفورس اون 480 پردازنده جریانی داره یعنی تقریبا 3 برابر !!!
اما تو کارت های گرافیک جیفورس اسم اونها "هسته های کودا" هست اما در سری جفورس 6 انویدیا از هسته های کودایی استفاده شده که قضیه ای مثل پردازنده های جریانی ای ام دارند مثلا 680 دارای 1536 هسته کودا هست یعنی 3 برابر 580 اما قدرتش که 3 برابر کارت گرافیک 580 نیست؟! بلکه حدود 60 درصد مثلا قویتره
امیدوارم جواب سوالتون رو تا حدی گرفته باشید
ویرایش توسط Mehdi_FXX : 24th December 2012 در ساعت 11:31 PM
به به آقا مهدی پنج شنبه تو مترو سانش آوردی با من هم مسیر نبودی و گرنه سوال پیچت میکردم :D این استریم پروسسور مگه مثل کودا تو جیفورس نیست ؟ یعنی به این ریز پردازنده ها تو جیفورس میگن کودا و تو رادئون میگن استریم پروسسور؟برای DirectX هم یه چیزی از تو هات یادمه بهش میگفتم تسلیشن یا تسلاتور یه همچین چیزی
نه ببینید ریزپردازنده یا میکروپروسسور همون سی پی یو هست و به پردازنده های جریانی ریز پردازنده گفته نمیشه
هسته های کودا همون پردازنده های جریانی هستند اما در کارت های گرافیک انویدیا "کودا کور" یا "هسته های کودا" خونده میشن بعضی برنامه ها هم که از کودا پشتیبانی میکنند میتونند بسیار بسیار سریعتر از پردازنده های معمولی پردازش کنند ( برای مثال 512 هسته کارت 580 در مقابل 6 هسته 980x)
اما در پردازنده های گرافیکی ای ام دی همون پردازنده های جریانی خونده میشن
در مورد دایرایکس هم تو همون تاپیک "لغت نامه کارت گرافیگ" که لینک دادم میتونید خیلی چیزها رو بخونید چه در مورد دایرکت ایکس و اصطلاحات دیگه
چه دقیق:-o
#-s
منظورم از ریز پردازنده، همون پردازنده های جریانی بود که شما متوجه اشتباهم شدید
سر بلند باشید
عصابم داغون شد این اپرای کوفتی چرا این شکلکا رو درست نشون نمیده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
100 دفعه پست بیچارمو ویرایش کردم.
ویرایش توسط sMohammad : 23rd December 2012 در ساعت 10:49 PM
محمد جان این سوال واسه خودش به تاپیک بلند بالا هست
اما جوابتون رو تا حدی میتونم بدم
اول در مورد کارت های گرافیک قبل از سری 600 انودیا و کارت های رادئون سری 7000 به قبل میدم
قبل از هر چیز نقلی قولی میکنم از قسمتی از مطلبم از تاپیک[Only registered and activated users can see links. ]
حالا یک سری توضیحات دیگه:
در کارت های گرافیک ای ام دی به طول مثال میخونید 1536 پردازنده جریانی هست و در مقابل میخونید کارت گرافیک همرده جیفورس اون 480 پردازنده جریانی داره یعنی تقریبا 3 برابر !!!
اگر بخواهیم قدرت پردازنده های جریانی کارت های رادئون رو به جیفورس حساب کنیم باید اون رو تقسیم بر عدد 5 کنیم تا معادل پردازنده های جریانی تو کارت های گرافیک جیفورس بدست بیاد.
اما تو کارت های گرافیک جیفورس اسم اونها "هسته های کودا" هست اما در سری جفورس 6 انویدیا از هسته های کودایی استفاده شده که قضیه ای مثل پردازنده های جریانی ای ام دارند مثلا 680 دارای 1536 هسته کودا هست یعنی 3 برابر 580 اما قدرتش که 3 برابر کارت گرافیک 580 نیست؟! بلکه حدود 60 درصد مثلا قویتره
امیدوارم جواب سوالتون رو تا حدی گرفته باشید
یه سوال پس در معماری vliw4 مگه اینطور تعداد شیدرها در مقابل شیدر های انودیا اینطور حساب نمی شد که Stream Processors/4=CUDA Core
و مثلا معماری vliw5 برابر با Stream Processors/5=CUDA Core
؟
پس چرا شما به طور کلی گفتید باید استریم تقسیم بر 5 بشه تا کودا بدست بیاد؟
8 کاربر بابت این ارسال مفید از AMD Radeon تشکر کرده اند:
KaMi (22nd December 2013),MAKAN (24th December 2012),Mehdi_FXX (24th December 2012),mohammad72 (24th December 2012),sapple (31st December 2012),sMohammad (24th December 2012),The Joker (24th December 2012),VFSDF (24th December 2012)
یه سوال پس در معماری vliw4 مگه اینطور تعداد شیدرها در مقابل شیدر های انودیا اینطور حساب نمی شد که Stream Processors/4=CUDA Core
و مثلا معماری vliw5 برابر با Stream Processors/5=CUDA Core
؟
پس چرا شما به طور کلی گفتید باید استریم تقسیم بر 5 بشه تا کودا بدست بیاد؟
از معماری vliw4 تا حالا در ساخت هسته های کارت های گرافیک رادئون 6000 استفاده شده
اون قضیه تقسیمم اشتباه بوده , غذر میخوام
ویرایش توسط Mehdi_FXX : 24th December 2012 در ساعت 11:34 PM