قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: به بهانه حافظه بیشتر: گران‌فروشی تبلت‌سازها

  1. #1
    OCH Member
    Obka آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    مهدی
    نوشته ها
    16
    تشکر شده 408 بار در 58 پست
    Obka آنلاین نیست.

    Thumbs up به بهانه حافظه بیشتر: گران‌فروشی تبلت‌سازها




    تبلت‌های اپل، آمازون و گوگل علاوه بر تفاوت‌های ظاهری و باطنی زیاد، یک تفاوت مهم دیگر هم دارند؛ «هزینه‌ای که هر کمپانی بابت مدل‌هایی با حافظه فلش بیشتر از جیب مشتری بر می‌دارد.» و لازم نیست حدس بزنید که در این بین کدام کاربران هزینه بالاتری را نسبت به دارندگان سایر تبلت‌ها می‌پردازند.

    اگر شما همین الآن به سایت آمازون سری بزنید، خواهید دید که کارت‌های حافظه جانبی از نوع microSD در ظرفیت‌های 32 و 16 گیگابایت، اندکی کمتر از 20 و 10 دلار هزینه بر می‌دارند. پس چرا باید این همه پول اضافه برای خرید تبلت‌هایی با حافظه داخلی بیشتر بدهیم؟ پاسخ سر راست است: برای اینکه تبلت‌سازها به بهانه حافظه بیشتر، سود بیشتری به جیب بزنند.

    برای مثال مدل 8.9 اینچی کیندل فایر HD را در نظر بگیرید؛ با حافظه داخلی 16 گیگابایت 300 دلار و با حافظه داخلی 32 گیگابایت 370 دلار قیمت دارد. یعنی برای 16 گیگابایت بیشتر باید 70 دلار اضافه از جیب مبارک خرج کنید. در مورد تبلت‌های 7 اینچی، آمازون لطف کرده و فقط 50 دلار برای 16 گیگابایت بیشتر از شما طلب می‌کند. و در مورد نکسوس 7 هم وضع از این بهتر نیست. نکسوس 7 شانزده گیگابایتی 50 دلار گران‌تر از نکسوس 7 هشت گیگابایتی است.

    اگر فکر می‌کنید آمازون و گوگل انصاف ندارند، بیایید تا به سراغ اپل برویم. مدل 16 گیگابایتی آیپد جدید 500 دلار و مدل 32 گیگابایتی 600 دلار قیمت دارند. یعنی 100 دلار به ازای 16 گیگابایت بیشتر. این اختلاف قیمت را در کنار این واقعیت قرار دهید که مدل 32 گیگابایتی محبوب‌ترین و پرفروشترین مدل آیپد است. بنابراین چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟ سودآور فکر کن! و در راستای همین استراتژی است که آیپد 64 گیگابایتی به رغم 32 گیگابایت حافظه بیشتر نسبت به مدل 32 گیگابایتی، فقط 100 دلار گرانتر است. چون اگر می‌خواست 200 دلار گرانتر باشد، فروش نمی‌رفت!

    وقتی از تبلت‌سازها جویا شوید که چرا امکان استفاده از حافظه جانبی را از شما دریغ می‌کنند، دلایل زیادی برای‌تان ردیف خواهند کرد؛ از گرانی حافظه‌های فلش به کار رفته در تبلت‌ها بگیرید تا این ادعا که استفاده از حافظه جانبی سرعت دستگاه را پایین می‌آورد، می‌تواند باعث ویروسی شدن دستگاه شود و غیره. آنها اصلاً به شما خواهند گفت که عدم وجود شکاف حافظه جانبی به خاطر یک دست بودن ظاهر و طراحی محصول است. عجب، پس که این‌طور!

    از تحلیلگرهایی که جیره و مواجب می‌گیرند هم اگر این سؤال را بپرسید به شما خواهند گفت که قیمت تبلت فقط هزینه قطعات نیست، بلکه کمپانی‌ها باید هزینه‌های تحقیق و توسعه، بازاریابی و تبلیغات، و تولید و دستمزد را هم در قیمت نهایی لحاظ کنند و تازه حاشیه سودی هم برای خود در نظر بگیرند. ولی واقعیت این است که وقتی شما به جای خرید یک آیپد 16 گیگابایتی، مدل 32 گیگابایتی را انتخاب می‌کنید در اصل تنها تفاوت این دو، در حافظه کمتر و بیشتر است. این دیگر انکار شدنی نیست، چون در خودِ سایت اپل درج شده. مگر اینکه کسی پیدا شود و ادعا کند که هزینه‌های تحقیق و توسعه و ... فقط روی مدل‌هایی با حافظه بیشتر سرشکن می‌شود! که این یعنی تبعیض بین مشتریان.

    از همه اینها که بگذریم، RBC Capital Markets که یک بانک سرمایه‌گذاری کانادایی با بیش از 6500 متخصص و 70 دفتر در 15 کشور دنیا از سه قاره امریکا، اروپا و آسیا است، روز جمعه گذشته گزارشی منتشر کرد که در آن به کاهش چشمگیر قیمت چیپ‌های حافظه فلش اشاره شد. این کاهش که از ابتدای سال میلادی تا به حال معادل 46٪ بوده، باعث شده که قیمت هر 8 گیگابایت حافظه فلش از 6.82 دلار در ابتدای سال، به 3.63 دلار در زمان حاضر برسد.

    و با وجود این کاهش، ما تغییر بسیار ناچیزی در هزینهٔ نهایی مصرف‌کننده‌ها می‌بینیم. حتی آمازون که به نسبت سایرین منصفانه‌تر قیمت‌گذاری کرده هم قیمت‌های بی‌ربطی دارد. برای مثال با احتساب 70 سِنت به ازای هر گیگابایت، تولید هر چیپ 16 گیگابایتی 11.20 دلار هزینه بر می‌دارد. این کجا و هزینه 50 تا 70 دلاری برای خرید کیندل‌هایی با حافظه بالاتر کجا!

    طومار گناهان اپل از آمازون هم سنگین‌تر است؛ هر گیگابایت حافظه برای اپل فقط 40 سِنت هزینه بر می‌دارد، بنابراین 16 گیگابایت حافظه 6.40 دلار روی دست کمپانی خرج می‌گذارد. فاصله‌اش تا 100 دلار را دیگر خودتان محاسبه کنید (فکر می‌کنم در اینجا واحد فاصله را سال نوری در نظر بگیرید بهتر باشد!) یکی از تحلیلگران حرف جالبی در این رابطه زده: «چیپ‌های حافظه فلش یکی از قطعات کلیدی برای سودآوری اپل در خطوط تولید آیپد و آیفون است. اپل از محل فروش دستگاه‌هایی با حافظه بالاتر، سودی بسیار بسیار بیشتر از تولیدکنندگان اصلی حافظه‌ها به دست می‌آورد. هر چه تبلت‌های فروش رفته حافظه بیشتری داشته باشند، حاشیه سود اپل هم بیشتر می‌شود.»

    آیا دیگر از اپل می‌پذیرید که "ظاهر یک دست برای آیپد" را دلیل قرار ندادن شکاف حافظه جانبی ذکر کند؟ مگر برای نابغه‌ای مثل جانی آیو کاری دارد که شکافی مشابه شکاف میکرو سیم‌کارت در آیپد‌های 4G را برای قرار دادن حافظه جانبی در آیپدها تعبیه کند؟ هنوز هم فکر می‌کنید گوگل و ایسوس روی نکسوس 7 سودی نمی‌کنند؟
    منابع :
    [Only registered and activated users can see links. ]
    [Only registered and activated users can see links. ]


    Motherboard : Asus Rampage IV Extreme Processor : Intel Cote I7-3930K
    Main Memory : Corsair XMS3 3*2-1600 Graphics Card : 2*Evga560ti sc
    Cooling : Deep cool - Gameaxx Power Supply : Cooler Master-1200w Gold

  2. 2 کاربر بابت این ارسال مفید از Obka تشکر کرده اند:

    mahdi8063 (12th September 2012),The Joker (12th September 2012)



  3. #2
    OCH Member

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    پال
    نام واقعی
    سینا
    نوشته ها
    24
    تشکر شده 197 بار در 26 پست
    i am dead آنلاین نیست.
    واقعا وجود چنین مسائلی توی دنیای سخت افزار شرم اوره.
    البته این موضوع برای خیلی از شرکت ها از جمله سازنده های VGA و CPU هم صدق میکنه.
    برای مثال کارت گرافیک GTX 680 که قرار بود بین 200 تا 300 دلار قیمت داشته باشه به خاطر ضعف رقیبش و سوء استفاده شرکت NVIDIA قیمتش شد 400 دلار،
    یا شرکت Intel که همیشه به خاطر ضعف رقیبش قیمت cpu هاش رو بالا میزاره.
    این وسط فقط ما مصرف کننده هه ضرر میکنیم.
    اگرم تا حالا کسی به این گرون فروشی به خاطر حافظه بیشتر توجه نکرده بود به خاطر اینه که تمام شرکتها این کار رو میکردن.
    امیوارم که شرکت هرچه زودتز دست از این کارشون بردارن که البته خیلی بعیده.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    خدایا گناهانم را نادیده بگیر ... همانگونه که دعاهایم را نشنیده می گیری.

  4. 3 کاربر بابت این ارسال مفید از i am dead تشکر کرده اند:

    Obka (13th September 2012),The Joker (12th September 2012),TRIDENT (13th September 2012)



کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •