قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3
Like Tree11Likes
  • 11 Post By The Joker

موضوع: NAS و SAN چیست ؟

  1. #1
    Retired assistant
    The Joker آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    مشهد
    نام واقعی
    محمد جواد
    نوشته ها
    775
    تشکر شده 7,070 بار در 737 پست
    The Joker آنلاین نیست.

    NAS و SAN چیست ؟

    NAS و SAN چیست ؟ یکی از سوالاتی که ممکن است برای اکثر کاربران در حوزه Tech و IT پیش آمده باشد و جواب مناسبی در خصوص آن دریافت نکرده باشند. از آنجایی که ممکن است این سوالی باشد که برای خیلی از دوستان پیش آمده باشد، بنده ی حقیر بر آن شدم تا توضیحاتی هر چند مختصر را در اختیار دوستان عزیز تر از جان قرار دهم، امیدوارم که مورد پسند واقع شود.


    NAS چیست ؟

    NAS که مخفف واژه ی Network Attached Storage است به صورت بسیار ساده یک سرور کوچک اختصاصی است که IP آدرس های مخصوص خودش را در یک شبکه ایجاد می کند.

    NAS ها به صورت اساسی سرور هایی با قابلیت ذخیره سازی مناسب و معقول هستند، NAS ها دارای طراحی کوچک و جمع و جور به شکل جعبه هستند که ریز پردازنده و یا حتی رم نیز دارند، NAS ها نیاز به مانیتور و یا صفحه کلید و موس ندارند و حتی گاهی اوقات سیستم عامل مخصوص به خودشان را نیز همراه خود دارند ( اکثر دستگاهای NAS می توانند سیستم عامل هایی نظیر ویندوز سرور و همچنین هر سیستم عامل سرور دیگری را پشتیبانی کنند ).




    دستگاه های NAS به صورت عمده بر روی مرورگر ها پیکر بندی می شوند و IP آدرس های مخصوص به خودشان را تحویل می دهند، در واقع دستگاه های NAS همانند سرور هستند ولی در ابعاد بسیار کوچکتر ( مینی سرور ).

    حال ممکن است که برای شما این سوال مطرح شود که خوب چرا از یک سرور استفاده نکنیم ؟

    در جواب باید گفت که سیستم های NAS انعطاف پذیری فوق العاده ای را در یک جعبه کوچک به شما تحویل می دهند و هزینه تمام شده آن نسبت به یک سیستم سرور بسیار کمتر می شود. افرادی که با سیستم های سرور سر و کار داشته اند حتمآ می دانند که تنظیم این سیستم ها برای فعالیت چقدر سخت است، اما دستگاه های NAS هیچ کدام از این سختی ها را ندارند و به صورت بسیار ساده Plug And Play هستند. اکثر سیستم های NAS دارای پیکر بندی RAID به صورت پیش فرض هستند و همچنین قابلیت ارتقا سخت افزاری بخش حافظه آنها نیز وجود دارند، سیستم های NAS بسته به حافظه آنها دارای قیمت های متفاوتی هستند و همچنین رنج حافظه ی داخلی این مینی سرور ها از 2 گیگابایت تا 50 ترابایت متغیر است.

    از آنجایی که سیستم های NAS توانایی استفاده از پروتکل های TCP\IP را دارند، می توانند همانند یک سرور عمل کنند.

    سیستم های NAS در ابتدا برای کارهای کوچک ( مانند مدرسه ها و ... ) در حوزه IT طراحی شده بودند . سیستم های NAS به عنوان یک Local Drive در شبکه عمل می کنند، اگر شما چندین کامپیوتر دارید می توانند دانلود های حجیم را به صورت مستقیم در سیستم NAS قرار دهید و از آنجا آنها را کنترل کنید.

    سیستم های NAS تنها برای کارهایی اداری طراحی نشده اند و در خانه هم می توان از آنها استفاده کرد، اما باید ابتدا شرایط را در نظر بگیرید که آیا واقعآ سیستم NAS برای خانه لازم است یا خیر، به عنوان مثال اگر شما در خانه ی خود 5 تا کامپیوتر و یا بیشتر دارید، پس تهیه سیستم NAS انتخاب معقولی به نظر می رسد.


    سیستم های NAS می توانند با یکدیگر ترکیب شوند و ظرفیت ذخیره سازی بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهند ( گرچه هر کدام از سیستم ها به طور مستقل عمل می کنند). اگر شما قصد تهیه یک سیستم NAS را داشته باشید، تهیه یک سیستم با ضرفیت ذخیره سازی بیشتر انتخاب معقول تری نسبت به تهیه چند عدد سیستم NAS است، اما اگر بخواهید چندین شبکه را راه اندازی کنید در نتیجه وجود یک سیستم NAS برای هر شبکه ضروری است.

    موارد استفاده از سیستم های NAS بی نهایت هستند، به عنوان مثال یکی دیگر از فایده های سیستم های NAS این است که کاربر می تواند تمامی اطلاعات خود نظیر فایل ها، عکس ها و ... را در سیستم NAS ذخیره کند و سپس از هر کامپیوتری که در آن محل قرار دارد به صورت مستقیم به اطلاعات ذخیره شده در سیستم NAS دسترسی پیدا کند، از آنجایی که سیستم های NAS علاوه بر اتصال به وسیله کابل می توانند به صورت وایرلس با سیستم های دیگر ارتباط بر قرار کنند، کاربر می تواند با استفاده از اسمارت فون، تبلت، لپتاپ و یا هر وسیله ی دیگری که دارای Wi-Fi است نیز به اطلاعات سیستم NAS دسترسی پیدا کند.


    SAN چیست ؟

    SAN که مخفف واژه ی Storage Area Network است متشکل از سرور های High-End، چندین Disk Array و کانکشن های درهم آمیخته فیبر های نوری ( Fiber Optic ) است. تنظیم سیستم های SAN بر خلاف NAS نیازمند دانش است و هر کسی نمی تواند آنها را تنظیم کند.




    وظیفه SAN فراهم کردن یک حافظه شبکه داخلی High-end برای شبکه های سایز بزرگ تا متوسط است. بر خلاف سیستم های NAS که از پروتکل های TCP/IP و HTTP استفاده می کنند، SAN به صورت مستقیم از فیبر نوری استفاده می کند.
    سیستم های SAN با استفاده از پروتوکل های سطح پایین اقدام به جابه جایی بلوک های دیسک می کنند، علاوه بر آن در یک SAN اگر یک درایو با مشکل مواجه شود اطلاعات ذخیره شده در آن درایو از بین نمی رود.

    سازمان های مختلف اغلب از SAN به علت انعطاف پذیری بهتر، دسترسی و عملکرد بهتر نسبت به Direct Attached Network یه به اختصار DAS استفاده می کنند، به این علت که یک SAN محل ذخیره سازی را از یک سرور جدا می کند و آن را در محلی که همه ی برنامه ها می توانند به آن دسترسی پیدا کنند قرار می دهد.

    SAN ها به صورت ویژه در بک آپ گرفتن و ریکاوری اطلاعات به کمک ما می آیند، در یک SAN اطلاعات را می توان از یک دستگاه ذخیره سازی به یک دستگاه ذخیره سازی دیگر بدون تعامل با یک سرور منتقل کرد، این روند سرعت بک آپ گرفتن اطلاعات را بیشتر می کند و در صد استفاده از پردازنده مرکزی سرور را برای بک آپ گرفتن به صفر می رساند.

    علاوه بر آن بسیاری از SAN ها از تکنولوژی Fiber Channel و یا پروتکل های شبکه دیگر استفاده می کنند. این پروتکل ها موقعیت شبکه را از لحاظ جغرافیایی افزایش می دهند و به سازمان ها و شرکت ها این امکان را می دهند تا اطلاعات خود را در مکان های مختلف ذخیره کنند. ( Remote locations )




    یک SAN شبکه ایی از دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات را به چندین سرور متصل می سازد و همانطور که بالاتر به آن اشاره شد، اطلاعات بدون اینکه با سرور ها تعامل برقرار کنند بین دستگاه های ذخیره سازی مختلف منتقل می شوند.

    از آنجایی که SAN ها از تکنولوژی Fiber Channel استفاده می کنند، موقعیت چندین SAN نسبت به هم می تواند از چند متر تا چندین کیلومتر متغیر باشد. SAN ها توانایی این را دارند که به صورت بسیار موثری با خوشه های پردازش ( Proccessing Cluster ) ارتباط برقرار کنند و همچنین زیر شبکه ها ( Sub-Network ) و SAN های دیگر را نیز به یکدیگر متصل کنند.



    کپی برداری از مطلب تنها با ذکر منبع بلامانع است
    منبع : Overclockingheroes.com

    با تشکر
    ویرایش توسط The Joker : 16th July 2014 در ساعت 10:36 PM
    Olesius, Mehdi_FXX, smrbh and 8 others like this.


    Motherboard : ECS A785GM-AD3 Processor : AMD Athlon II X4 635
    Main Memory : 2x2GB Geil+Kingmax Graphics Card : AMD Radeon HD 7770 GHZ Edition
    Cooling : DEEPCOOL Gammaxx 300 Power Supply : Green GP580B

  2. 20 کاربر بابت این ارسال مفید از The Joker تشکر کرده اند:

    Agent 47 (16th July 2014),AMD Radeon (17th July 2014),Artemis (16th July 2014),Blue Rose (16th July 2014),Don_Corleone (17th July 2014),eshraghi2013 (21st July 2014),kral2008 (19th September 2017),m343 (17th July 2014),magiteq (16th July 2014),Mehdi_FXX (17th July 2014),mmb2014 (16th July 2014),morteza.p (17th July 2014),msover (20th September 2017),Olesius (17th July 2014),Optimus Prime (16th July 2014),overclock990 (17th July 2014),SaeedSYS (16th July 2014),sapple (26th February 2015),SETIZEN (17th July 2014),smrbh (18th July 2014)



  3. #2
    Moderator
    Olesius آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Overclockingheroes.com
    نام واقعی
    Ali
    سن
    37
    نوشته ها
    1,290
    تشکر شده 10,386 بار در 1,386 پست
    Olesius آنلاین نیست.
    تشکر محمد جواد عزیز

    مطلب مفید و بسیار پرکاربردی هست در دنیای نت و سخت افزار


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    this is my life homie, you decide yours

    چارلی چاپلین: آدم خوبــــــــــی باش
    ولی وقتت رو برای اثباتش به دیگران تلف نکن... !

    همیشه آنچه که درباره "من" می دانی باور کن،
    نه آنچه که پشت سر "من" شنیده ای "من" همانم که دیده ای نه آنکه شنیده ای... !


  4. 10 کاربر بابت این ارسال مفید از Olesius تشکر کرده اند:

    AMD Radeon (17th July 2014),Don_Corleone (17th July 2014),kral2008 (19th September 2017),Mehdi_FXX (17th July 2014),mmb2014 (17th July 2014),morteza.p (17th July 2014),sapple (26th February 2015),SETIZEN (17th July 2014),smrbh (18th July 2014),The Joker (17th July 2014)



  5. #3
    OCH Member
    kral2008 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Oct 2012
    محل سکونت
    EAST AZERBAIJAN
    نوشته ها
    41
    تشکر شده 77 بار در 29 پست
    kral2008 آنلاین نیست.
    سلام
    خیلی ممنون بابت مطالب مفیدتون

    دوستان میخوام در یه شرکت که کارش در زمینه استوریج و دیتا سنتر هست کار کنم . پیش نیازها برای این کار چیه ؟ چه چیزهایی رو باید بلد باشم ؟
    ایا باید برم کلاس های اموزشی ؟
    دوستان اگر در این زمینه اطلاعاتی دارن راهنمایی کنن.
    با سپاس


    Motherboard : gigabyte x58 ud3r Processor : core i7 920
    Main Memory : adata 12 Gb 1600 Graphics Card : Sapphire R9 290 Tri-X OC
    Cooling : Thermaltake Power Supply : COOLER MASTER 1250 W

  6. کاربر زیر بابت این ارسال مفید از kral2008 تشکر کرده است:

    amirsss (20th September 2017)



کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •