قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
صفحه 4 از 5 نخستنخست ... 2345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 31 به 40 از 50
Like Tree163Likes

موضوع: .: بررسی فنی کارت گرافیک MSI GeForce GTX780 LIGHTNING :.

  1. #1
    Retired Moderator
    Mehdi_FXX آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Tehran
    نام واقعی
    Mehdi
    سن
    33
    نوشته ها
    795
    تشکر شده 6,928 بار در 599 پست
    Mehdi_FXX آنلاین نیست.

    .: بررسی فنی کارت گرافیک MSI GeForce GTX780 LIGHTNING :.

    LIGHTNING

    BUILT TO BE PERFECT







    nVIDIA GeForce GTX 780


    بعد از معرفی کارتهای سری 600 کمپانی nVIDIA تراشه GK110 که از آن به عنوان "کپلر بزرگ" یاد میشود را برای کارتهای گرافیک نسل بعد خود رزرو کرد. همگان منتظر نسل بعدی کارتهای جیفورس بودند اما برای اولین بار اتفاق عجیبی در تولید کارتهای گرافیک کمپانی nVIDIA افتاد و در تاریخ 21 ماه فوریه سال 2013 میلادی این کمپانی کارت گرافیک GeForce GTX TITAN را روانه بازار کرد که در بدو ورود تمامی افراد اهل فن و کارشناسان معتقد بودند همان GeForce GTX780 است اما کمپانی nVIDIA تمام شک و شبهه ها را برطرف نمود و اعلام کرد کارتهای جیفورس سری 700 تا مدتی دیگر معرفی میشوند. طبق وعده این کمپانی در تاریخ 23 ماه می سال 2013 میلادی اولین کارت گرافیک High-End سری 700 جیفورس این کمپانی با نام GeForce GTX780 معرفی شد که قلب تپنده آن همان کپلر بزرگ بود اما با اندکی تفاوت در هسته های کودا و رقیب آن تا به امروز از سوی کمپانی AMD روانه بازار نشده است.
    کارت گرافیک GeForce GTX 780 عضو High-End سری 700 هست وبرای افرادی که آرزوی داشتن قویترین کارت گرافیک کمپانی nVIDIA یعنی GeForce GTX TITAN را دارند گزینه بسیار مناسب و تا حد بسیار قابل توجهی (50 درصد) ارزانتر است اما اختلاف کارایی این دو کارت گرافیک بسیار کمتر از اختلاف قسمت آنهایت همینطور به دلیل داشتن کودا کورهای کمتر خنک تر است. با داشتن این کارت شما میتوانید کارایی GTX TITAN را نیز بدست آورید که تنها نیاز به مقدار کمی اورکلاک است که تمام مدل های رفرنس نیز از پس آن بر خواهند آمد.
    در زمان معرفی GTX TITAN کمپانی انویدیا اجازه تولید مدل های غیر رفرنس را به شرکای تجاری خود نداد اما در مورد GTX780 این قضیه کاملا برعکس است و مدل های غیر رفرنس زیادی از سوی کمپانی های سازنده تا به امروز ارائه شده است. مدل های دوست داشتنی مانند Lightning , Classifield و غیره. این کارت گرافیک برای تمامی کاربران مناسب است اعم از گیمر ها و اورکلاکرها و تنها عده ای خاص از اورکلاکرها هنوز کارت گرافیک GTX TITAN را ترجیح میدهند.
    رقیب این کارت گرافیک از سوی کمپانی AMD کارت گرافیک جدید Radeon HD R9 290X است.



    همان طور که گفتیم این کارت گرافیک از تراشه GK110 بهره میبرد و در ساخت آن از معماری کپلر استفاده شده. از مهمترین دستاوردهای انویدیا در این معماری فناوری ساخت 28 نانومتر است(فرمی دارای معماری ساخت 40 نانومتر است) و این کمپانی توانست با فناوری ساخت خود را حدود 40 درصد بهبود بخشد.تعداد ترانزیستور های بکار رفته در این تراشه 7100 میلیون معادل 7.1 میلیارد است. افزایش 2 برابری تعداد ترانزیستور ها در عین آنکه قدرت بسیار بالایی میتوانند تولید کنند اما گرمای تولیدی آنها نیز بسیار بالا است و نیاز به خنک کننده قوی حتی در مدل های رفرنس است که کمپانی nVIDIA تا حدود در این مورد موفق عمل کرد. با استفاده از فناوری ساخت 28 نانومتر اندازه سطح این GPU به 561 میلی متری مربع میرسد که 88 درصد نسبت به کارت GTX680 با تراشه GK104 افزایش یافته است برای درک بهتر این موضوع لازم است بگویم این مقدار در تراشه های GF100/110 که در کارتهای GTX480 و GTX580 بکار رفته اند 526 میلی متر مربع است.

    GK110 دارای 15 واحد SMX است که هر کدام دارای 192 هسته پردازشی یا کودا کور هستند که در مجموع تعداد این هسته ها به 2688 میرسد اما GK110-300 که تراشه بکار رفته در GTX780 است 3 واحد از SMX ها یا به عبارتی یک GPC غیر فعال شده و تعداد هسته های کودا به 2304 میرسد. در حالی که هسته های کودا بکار رفته همه هسته های فرمی هستند ظاهرا نتایج طوری نشان میدهد که اين هسته به قدرتمندي هسته هاي پردازشي در فرمي نيستند که دلایل مختلفی دارد. هر واحد SMX دارای 16 واحد بافت گذاری یا Texture Unit است که در کل تعداد آنها به 194 واحد میرسد که رقم قابل توجهی است! تعداد واحد ROP نیز به 48 واحد میرسید درست مانند GTX580 و GTX480 البته GTX680 دارای 32 واحد ROP بود چون تراشه کاملا High-End از دیدگاه کمپانی nVIDIA نبود.

    اين کارت گرافيک داراي 3072 مگابايت حافظه گرافيکي از نوع GDDR5 با سرعت کلاک 1502 مگاهرتز است (از آنجایی که این حافظه ها Quad rate هستند فرکانس موثر يا کاری آنها 4 برابر فرکانس واقعی یعنی 6008 مگاهرتز است) و در کنار 6 واحد مموري کنترلر 64 بيتي از نوع دو کاناله که مجموعا 384 بيت رو تشکيل ميدهند, ميتواند پهناي باند 288GB/s رو فراهم کند. به گفته انویدیا مقدار حافظه گرافیکی این کارت تا 6 گیگابایت نیز قابل افزایش است.

    سرعت کلاک GPU اين کارت 836 مگاهرتز است. همچنين سرعت واحد پيکسل زن (Pixle Filrate) و سرعت واحد بافت گذاري (Texture Filrete) به ترتيب 40.1GPixel/s و 160.5GTexel/s است. سرعت پردازش محاسبات رياضي آن نیز به 5.2 ترافلاپ (5.2 TFLOPS) ميرسد و سرعت هسته در حالت توربو با استفاده از فناوری 2 Boost انویدیا میتواند به 900 مگاهرتز برسد و کارایی را مقداری افزایش دهد. نسل دوم این فناوری میتواند علاوه بر افزایش کارایی دما را نیز پایین نگه دارد به طوری که ظاهرا افزایش فرکانس خاصی اعمال نشده است!

    اين کارت گرافيک براي برقرار کردن ارتباط با مادربورد از گذرگاه PCI-E X16 نسخه 3.0 استفاده ميکند و در مادربوردهایی که از نسخه 2.0 پشتیبانی میکنند نیز قابل استفاده است.
    از ديگر ويژگي هاي اين کارت گرافيک ميتوان به پشتيباني از آخرين نسخه دايرکت ايکس(DX11.1) و سايه زن (SM5.0) و OpenGL نسخه 4.3 و پردازش مستقيم نسخه 5 (DircetCompute5) اشاره کرد. همچنین این کارت تمام تکلونوژی های انویدیا که شامل 3D Vision, 3D Vision Surround, CUDA, DirectX 11, PhysX, SLI, TXAA, Adaptive VSync, GPU Boost, FXAA هستند را به طور کامل ساپورت میکند.این کارت گرافیک از 4 مانیتور به طور همزمان پشتیبانی میکند که فناوری شبیه Eyefiniti کمپانی AMD است و حداکثر رزولیشن قابل پشتیبانی آن 4096x2160 پیکسل یا 4K Ultra HD با استفاده از کابل HDMI است.

    حداکثر توان مصرفی این کارت250 وات (55 وات بیشتر از GTX680) و برای استفاده از این کارت حداقل یک پاور 600 وات که دارای اتصالگرهای برق 6 و 8 پین است توصیه شده همچنین حداکثر دمای قابل دمای برای این کارت گرافیک از سوی کمپانی سازنده 98 درجه سانتی گراد اعلام شده است.



    MSI GeForce GTX780 LIGHTNING


    کمپانی تایوانی Micro-Star International یا به اختصار MSI از سال 1985 فعالیت خود را در زمینه تولید قطعات کامپیوتر آغاز کرد و امروزه در دنیای سخت افزار کسی نیست که با محصولات این کمپانی مانند کارت گرافیک , مادربورد , لپ تاپ , All-in-one و دیگر محصولات این کمپانی آشنا نباشد. در جریان مسابقات اورکلاکینگ MSI Master Overclocking Arena Grand Final 2008 بین کمپانی MSI و اورکلاکرهایی که در این مسابقه حضور داشتند صبحتهایی درباره این سری از کارتهای گرافیک صورت گرفت و اورکلاکرها نیازهای خود را برای اورکلاکینگ اعلام کردند و این کمپانی برای اولین بار رده بسیار خاصی از کارتهای گرافیک را در سال 2009 با نام Lightning تولید و روانه بازار ساخت که اولین عضو این خانواده MSI N260GTX Lightning نام داشت. در حال حاضر سری Lightning خانواده بسیار کاملی از تمام کارتهای گرافیک High-End زمان خود هستند و اگر نگاهی داشته باشیم به پیشینه هر یک از این کارتهای این سری, متوجه خواهیم شد هر نسل نسبت به نسل قبل پیشرفت های قابل توجهی داشته است و به جرات میتوان گفت در کارتهای گرافیک کمپانی های دیگر نمیتوان چنین پیشرفتی را یافت و همین موضوع باعث شد تا کارتهای گرافیک این کمپانی تا به امروز بی رقیب باشند. این مسئله نه تنها در مورد کارتهای گرافیک Lightning بلکه در مورد سایر رده های کارتهای گرافیک این کمپانی صدق میکند. MSI تنها یک هدف از تولید این کارتهای گرافیک دارد و آن شکستن رکوردهای جهانی است و تا به امروز در این امر بسیار موفق بوده است. حتی اورکلاکر مشهور گیگابایت, Hicookie نیز به موضوع اعتراف کرد. کارتهای گرافیک این کمپانی تا به امروز بهترین کارتهای گرافیک شناخته شده و خانواده آنها بیش از پیش با رده هایی چون Hawk , Gaming و.... کامل شده است.



    کارت گرافیکی که امروز قصد داریم به بررسی کامل و تخصصی آن بپردازیم آخرین پرچم دار کارت های گرافیک این کمپانی که نام دقیق آن MSI N780GTX LIGHTNIG است بپزداریم. این کارت قویترین کارت گرافیک این کمپانی بر مبنای کارت مرجع GeForce GTX780 کمپانی nVIDIA است و کمپانی MSI مانند همیشه تمام نبوغ و ابتکار خود را در ساخت آن به کار برده است.

    کارت گرافیک مورد نظر ما دارای بسته بندی بزرگ, بسیار شکیل و زیبایی است به طوریکه وقتی برای اولین بار به بسته بندی کارت نگاه میکنید به معنای واقعی هیجان زده خواهید شد! و این حس را به شما القا میکند که با کارت گرافیک بسیار قدرتمندی طرف هستد.



    بعد از باز کردن کارتن کارت با یک جعبه بزرگ مشکی و کشویی مانند روبرو خواهید شد. با باز کردن طبقه اول کارت را مشاهده میکنید که داخل پلاستیک مخصوصی است و در جای خود قرار گرفته است. در قسمت پایین جعبه با کشیدن نخی که آن بیرون زده است قسمت دیگری از جعبه باز خواهد شد که شامل لوازم جانبی آن است.
    مطعلقات این کارت نیز شامل دو تبدیل 6 به 8 پین , تبدیل DVI-I به VGA , دفترچه راه اندازی کارت گرافیک , دفترچه مخصوصا کارتهای لایتینگ , گواهی Military Class IV , کابل بسیار بزرگ SLI , یک هیت سینک حالت LN2 برای مدار تغذیه و 3 کابل کابل V-Check Point است. در کل باید گفت این کارت گرافیک از بسته بندی بسیار زیبا و لوازم جانبی کاملی برخوردار است.



    بعد از خارج کردن کارت گرافیک از پلاستیک آن با کارت بسیار زیبایی روبرو خواهید شد که به دو رنگ مشکی و زرد مزین شده است و در نگاه اول زیبایی فوق الاده آن نظر شما را کاملا جلب خواهد کرد. اولین چیزی که موجب تعجب شما خواهد شد طراحی کولینگ متفاوت این کارت نسبت به دیگر کارتهای گرافیک کمپانی MSI است و مورد دوم حس بالا بودن کیفیت ساخت کارت و مورد سوم نیز وزن نسبتا سنگین کارت است!



    حال میرسیم به سیستم کولینگ این کارت .جایی که حرفهای بسیاری برای گفتن درباره آن دارد و قصد داریم به صورت موشکافانه آن را بررسی کنیم. کمپانی MSI برای اولین بار از نام تجاری Tri Frozer در این کارت گرافیک استفاده کرده. Tri Frozer از آخرین نسل سیستم کولینگ قبلی این کمپانی یعنی Twin Frozer IV نیز بزرگتر و قدرتمندتر است و در سطح آن از 3 فن برای دفع گرما استفاده شده است. این سیستم خنک کننده دارای ظرفیت 550 وات است و بدین معناست که میتواند دمای کارت را زمانی که توان مصرفی آن به 550 وات میرسید نیز میتواند مهار کند. جای خوشحالی دارد که این کمپانی هنوز به دو اسلاته بودن سیستم های کولینگ پایبند است و نکته بسیار خوبی است که نشان دهد طراحی بیشتر از 2 اسلاته به معنای خنک کنندگی بیشتر نیست بلکه در صعنت خنک سازی طراحی , فن آوری و تکلونوژی حرف اول را میزند.



    این سیستم کولینگ طوری طراحی شده است که تمام PCB یا بورد کارت گرافیک در بپوشاند و تمام قسمت ها را خنک سازد. اگر از بغل به این کارت نگاه کنید PCB را مشاهده میکنید که بین چندین لایه به اصطلاح گیر افتاده است و راهی برای فرار ندارد!



    با جدا کردن سیستم کولینگ از کارت خنک کننده کارت را دقیقتر مورد بررسی قرار دادیم. چیزی که بیشتر از هر چیزی موجب حیرت ما شد وجود 7 پایپ در این سیستم کولینگ بود آن هم از نوع 8 میلیمتری بود (!) موردی که در هیچ سیستم کولینگ دیگری تا به امروز مشاهده نشده است. چنین سطح وسیعی از هیت پایپ ها میتواند تا مدت ها خیال این کمپانی را درباره GPU های بزرگ راحت سازد.این هیت پایپ ها میتوانند گرما بسیار سریعتر انتقال دهند. همچنین جنس این پایپ ها مسی است و روکشی از فلز نیکل برای جلوگیری از زنگ زدگی پوشانده شده اند.



    برای ارتباط GPU و هیت پایپ ها یک پلیت بزرگ از جنس مس با روکش نیکل طراحی شده است که میتواند گرما را سریعتر از GPU از هم بپاشد.



    طراحی هیت سینک این سیستم کولینگ کاملا متفاوت نسبت به توئین فروزر است و به جای یک تکه بودن به دو تکه تغییر پیدا کرده است اما این فقط ظاهر ماجراست و در عمل هیت سینک این کولینگ نسبت به قبل با وجود اینکه دو تکه است بسیار قطور است و با یک مقایسه ساده به این پی خواهید کرد که هیت سینک این کولینگ در عمل دو برابر شده است که این موضوع به تنهایی کمک شایانی به عمل خنک سازی میکند. هیت سینک این کولینگ با آنکه دو تکه است اما تمامی پایپ ها طوری قرار گرفته اند که به هر دو تکه اتصال دارند. این موضوع باعث میشود گرما به درستی بین هیت سینک ها تقسیم شود. همچنین حالت هیت سینک ها از افقی به عمودی تغییر پیدا کرده. به این معنا که گرمای به جای اینکه از دو طرف کارت خارج شود از قسمت بالا و پایین کارت خارج میشود که این موضوعی بود که یک ایراد در خنک کننده Direct CUII به شمار میرفت. اما کمپانی MSI سیستم کولینگ خود را طوری طراحی کرده است که راه هیت سینک ها باز باشد تا هوا گرم بتواند کاملا از بالا و پایین کارت خارج شود. البته موضوع به این سادگی نیست و در قسمت های بعدی درباره چگونگی خروج هوا توضیح خواهیم داد. کمپانی MSI ادعا میکند که این سیستم کولینگ دمای کارت گرافیک GTX780 را از 83 به 75 و نویز تولیدی آن را از 38 به 32 دسیبل کاهش میدهد! در تست های انجام شده توسط ما صحت این موضوع اثبات شد که در جلوتر به آنها خواهیم پرداخت.





    تمام قسمت PCB این کارت توسط هیت سینک سینی شکل بزرگی که روی آن قرار گرفته است خنک میشود. این هیت سینک میتواند تمامی قسمتهای حساس مانند مدار VRM های GPU و Memory , تمامی IC های بکار رفته در سطح PCB که از خود مقدار گرما تولید میکنند و دیگر قسمت های PCB را خنک میسازد. تنها قسمت هایی که پوشانده نشده اند GPU , چوک ها و بایوس های کارت هستند!



    همچنین داخل این هیت سینک تعدادی نوارهای مخصوص قرار دارد که رابط حساس مانند مموری و مداز تغذیه را به این هیت سینک بزرگ متصل نماید تا گرما بهتر منتقل شود.



    همچنین پشت PCB کارت نیز توسط هیت سینک سینی شکل بزرگ دیگری با 8 نقطه اتصال پوشانده شده است که گرمای تولید توسط پشت PCB را دفع کند که این امر نیز باعث میشود دمای PCB در حد پایینی باشد.





    اگر بخاطر داشته باشد در ابتدا گفتیم که در لوازم جانبی این کارت هیت سینکی برای حالت LN2 در نظر گرفته شده است. اورکلاکرهای حرفه ای برای اکستریم اورکلاکینگ بعد از باز کردن کارت خود آن را با روش های مختلفی مانند استفاده از خمیر های مخصوص عایق بندی میکنند تا PCB کارت خیس نشود و مشکلی برای انها بوجود نیارد این عایق سازی معمولا در دو طرف GPU انجام میشود و تا قبل از قسمت VRM کارت ادامه دارد که برای خنک کردن مدار تغذیه از یک فن معمولا قدرتمند و پر سر و صدا استفاده میکنند. اما کمپانی با قرار دادن این هیت سینک به اورکلاکرها این اجازه را میدهد که بعد از باز کردن هیت سینک ها و عایق سازی با قرار دادن این هیت سینک مداز تغذیه کارت نیز خنک شود! موردی که برای اولین بار در یک کارت گرافیک دیده میشود.



    سیستم کولینگ این کارت دارای 3 فن قدرتمند با 2 کنترلر PWM است. این فن ها در طرفیت 90 میلیمتری و فن وسطی نیز 80 میلیمتری است. PWM اول وظیفه کنترل فن اول و سوم (فن چپ و راست) و PWM دوم وظیفه کنترلر فن وسط را دارد. فن اول یا چپ به سنسور GPU , فن دوم به سنسور PWM کارت و فن سوم به سنسور پاور (در قسمت بعدی توضیح خواهیم داد که منظومان چیست) متصل است.



    همچنین با استفاده از برنامه MSI VGA Fan Control میتوانید فن ها را به خوبی مدیریت کنید که خود این برنامه مورد جدیدی است.




    فن های این سیستم کولینگ مانند قبل از تکنولوژی هایی مانند Propeller Blade بهره میبرند. به این معنی که پره های فن پروانه ای شکل هستند و میتوانند 20 درصد جریان هوا رو افزایش دهند که همین موضوع باعث میشود کارایی این خنک کننده بالاتر رود. همچنین برای اینکه گرد و غبار وارد کارت گرافیک نشود از تکنولوژی Dust removal نیز بهره میبرند که باعث شده گرد و غبار وارد کارت نشود و عملیات خنک سازی بهتر انجام میشود. اساس این تکنولوژی به این صورت است که فن ها 30 ثانیه به صورت معکوس چرخیده و 30 بعد را به صورت عادی میچرخند. در واقع فن های این کارت میتوانند به هر دو طرف چرخش کنند. همچنین این فن ها میتوانند Airflow یا جریان هوا را کنترل کنند و طوری چرخش کنند تا جریان هوایی به سمت هیت پایپ ها منحرف شود و در اتلاف جریان هوا صرفه جویی شود.






    اگر به قسمت بالای کارت دقت کنید نوشته LIGHTNING را مشاهده خواهید کرد. این تنها یک کلمه هک شده نیست بلکه در واقع زیر این هکاهی زیبا LED هایی وجود دارد که رنگ آنها به سبز , آبی و قرمز قابل تغییر است. اگر به یاد داشته باشید گفتیم فن سمت راست یا سومی به سنسور پاور مجهز است. به این معناست که از این طریق اگر کارت در حالت Idle باشد مصرف آن کمتر از 150 وات است در این حالت این نوشته به رنگ سبز در خواهد آمد. اگر در حالت انجام بازی های سبک باشید مصرف کارت بین 150 تا 210 وات است و رنگ این نوشته به آبی تغییر پیدا میکند و اگر در حالت اجرای بازی سنگین و اورکلاک باشید مصرف کارت بیشتر از 210 آن و رنگ این نوشته به قرمز تغییر پیدا خواهد کرد. البته در تست های انجام شده توسط ما این رنگ یا سبز بود یا قرمز و خیلی کم آبی میشد.






    حال نگاهی میکنیم به تراشه GK110. این تراشه ساخت کشور تایوان میباشد و همان طور که گفتیم فرکانس آن در حالت عادی 863 و در حالت Boost نیز 902 مگاهرتز است اما این فرکانس در کارت مورد نظر ما در حالت استوک 980 و در حالت Boost نیز 1033 مگاهرتز میباشد که باعث میشود در حین بازی و تست های سنگین 3D فرکانس آن برای افزایش کارایی هر چه بیشتر افزایش پیدا میکند.



    چیپ های مموری بکار رفته در این کارت ساخت کمپانی Hynix میباشند. اکثر نمونه های تولید شده این کارت از چیپ های الپیدا بهره میبرد که قابلیت اورکلاک خوبی ندارند. در تصویر زیر یکی از 12 چیپ مموری این کارت را مشاهده میکنید که ظرفیت هر کدام از آنها 256 مگابایت است و در کنار یکدیگر 3072 مگابایت (3 گیگابایت) مموری این کارت گرافیک را تشکیل میدهند و همان طور که در ابتدا گفتیم فرکانس آنها 1502 مگاهرتز است. (6008 مگاهرتز موثر یا کاری). البته کارتهای گرافیکی که در مسابقه MOA امسال استفاده شدند و به فرکانس های 1880 الی 2000 مگاهرتز دست پیدا کردند دارای چیپ های سامسونگ بودند.



    در تصویر زیر میتواند محل قرار گرفتن هر 12 چیپ را در اطراف GPU مشاهده کنید.



    در پست بعد به بررسی مدار تغذیه و دیگر قسمت های کارت خواهیم پرداخت.
    .
    .
    .
    .
    ویرایش توسط Behnam_2337 : 24th November 2013 در ساعت 11:30 AM
    Olesius, Mr. DB, VFSDF and 22 others like this.


    Motherboard : ASUS ROG RAMPAGE III EXTREME Processor : Intel® Xeon L5639 @ 3.6GHz 1.19v
    Main Memory : G.skill TidentX 2x4GB 2666 @ 2000 CL9 Graphics Card : XFX Geforce 6200
    Cooling : Thermalright Archon Power Supply : Green GP680B

  2. 42 کاربر بابت این ارسال مفید از Mehdi_FXX تشکر کرده اند:

    Agent 47 (1st November 2013),Aliover (1st November 2013),Amin_CaraGT2 (3rd November 2013),AMIR_HA (1st November 2013),arman_kad (6th November 2013),Artemis (1st November 2013),atagamer (3rd November 2013),ATER (12th June 2014),Behnam_2337 (2nd November 2013),Blue Rose (1st November 2013),DNB (2nd November 2013),Don_Corleone (1st November 2013),ErfanDL (13th June 2014),eshraghi2013 (8th November 2013),EVGA-OC (1st November 2013),Hamidreza (2nd November 2013),IceFire (2nd November 2013),iSteve (3rd November 2013),jalal (4th November 2013),mad4tex (2nd November 2013),magiteq (1st November 2013),mahdi8063 (1st November 2013),masoudps3 (25th August 2014),mohammad72 (2nd November 2013),morteza.p (1st November 2013),Mr. DB (6th November 2013),Olesius (1st November 2013),Optimus Prime (2nd November 2013),Osuk (6th November 2013),overclock990 (2nd November 2013),OverExtreme (3rd November 2013),p.X (13th June 2014),Reza Y (1st November 2013),sapple (28th February 2014),SETIZEN (1st November 2013),smrbh (1st November 2013),TERRORIST (1st November 2013),The Joker (1st November 2013),Turok (1st November 2013),VFSDF (3rd November 2013),XoMa (2nd November 2013),ZeNer (2nd November 2013)



  3. #31
    Active Member
    Optimus Prime آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تبریز
    نام واقعی
    علی
    سن
    40
    نوشته ها
    244
    تشکر شده 891 بار در 229 پست
    Optimus Prime آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط Agent 47 نمایش پست ها
    سلام دوست عزیزم علی جان.......بنده این کارت و بر روی مادربورد خودم دارم استفاده میکنم جای این کارت 3 اسلات اشغال میکنه؟؟؟؟......این کارت فقط 2 اسلات اشغال میکنه علی جان... کارت گرافیکی 780 لایتنینگ نهایت 2-way برای SLI پیشنهاد شده ...در حالت 3-way کار یک مقدار سخت خواهد شد ، باید مادربورد و کیس فضای مناسبی را داشته باشد به هر حال این کارت برای 3-way پیشنهاد نشده است. امشب قطر دقیق کامل این کارت براتون با تصویر میذارم تا دقیق مشخص بشه چقدر پهنای این کارت هست....

    باز هم از علی جان متشکر که به این موضوع اشاره کردند
    فرشاد جان سلام.
    من دنبال ویدیوی مورد نظرم تو توب توب بودم ولی با این نت نتونستم گیر بیارم. ولی ممنونم از شما که عکس اندازه کارت رو گزاشتین.
    من خودم قصد داشتم این کارت رو SLI کنم و واسه همین خیلی در موردش تحقیق کردم. منتها تنها چیزی که هیچ جا بهش اشاره نشده بود همون سایز دقیق ارتفاع کارت بودش.
    همه به یدونه اندازه سایت MSI بسنده میکردن.
    کارتهای لایتنینگ ظاهرا 2 اسلاته هستن منتها فن یا هیت سینک اونا خیلی کوچولو میاد رو اسلات سوم رو میگیره طوری که پایه های وسایل روی مدار کارت دوم میگیره به پره های کارت عقبی.
    من این مشکل رو با 580 داشتم. حتی توی ویدیوی توی توب توب هم دقیقا به این مورد اشاره شده بود که هیت سینک یک سوم اسلات سوم رو میپوشونه.
    به خاطر این مسئله مجبور میشیم یه اسلت خالی بزاریم بین کارتها. البته اینجا چون رآکتور هست اصولا مشکلی بین 2 تا کارت نداریم.
    مشکل من با کارت صوتیم بود که دقیقا بلافاصله بعد از کارت دوم قرار میگرفت و به خاطر همون درگیر بودن کوچولوی اسلات سوم نمیشد ازش استفاده کرد.
    ویرایش توسط Optimus Prime : 5th November 2013 در ساعت 01:14 AM
    Mr. DB and Aliover like this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply



  4. 12 کاربر بابت این ارسال مفید از Optimus Prime تشکر کرده اند:

    Agent 47 (5th November 2013),Aliover (11th November 2013),Amin_CaraGT2 (6th November 2013),Don_Corleone (5th November 2013),magiteq (5th November 2013),Mehdi_FXX (6th November 2013),Mr. DB (6th November 2013),Olesius (5th November 2013),Osuk (6th November 2013),Reza Y (6th November 2013),SETIZEN (5th November 2013),smrbh (5th November 2013)



  5. #32
    Moderator
    Olesius آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Overclockingheroes.com
    نام واقعی
    Ali
    سن
    37
    نوشته ها
    1,290
    تشکر شده 10,386 بار در 1,386 پست
    Olesius آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط Optimus Prime نمایش پست ها
    فرشاد جان سلام.
    من دنبال ویدیوی مورد نظرم تو توب توب بودم ولی با این نت نتونستم گیر بیارم. ولی ممنونم از شما که عکس اندازه کارت رو گزاشتین.
    من خودم قصد داشتم این کارت رو SLI کنم و واسه همین خیلی در موردش تحقیق کردم. منتها تنها چیزی که هیچ جا بهش اشاره نشده بود همون سایز دقیق ارتفاع کارت بودش.
    همه به یدونه اندازه سایت MSI بسنده میکردن.
    کارتهای لایتنینگ ظاهرا 2 اسلاته هستن منتها فن یا هیت سینک اونا خیلی کوچولو میاد رو اسلات سوم رو میگیره طوری که پایه های وسایل روی مدار کارت دوم میگیره به پره های کارت عقبی.
    من این مشکل رو با 580 داشتم. حتی توی ویدیوی توی توب توب هم دقیقا به این مورد اشاره شده بود که هیت سینک یک سوم اسلات سوم رو میپوشونه.
    به خاطر این مسئله مجبور میشیم یه اسلت خالی بزاریم بین کارتها. البته اینجا چون رآکتور هست اصولا مشکلی بین 2 تا کارت نداریم.
    مشکل من با کارت صوتیم بود که دقیقا بلافاصله بعد از کارت دوم قرار میگرفت و به خاطر همون درگیر بودن کوچولوی اسلات سوم نمیشد ازش استفاده کرد.
    علی جان شما مشکلی با SLI دو کارت 780 لایتنینگ نخواهید داشت، حتی تصور نمی کنم مشکلی هم بابت 3Way وجود داشته باشه
    مگر اینکه مادربورد سه اسلات اول رو پشت سر هم برای این حالت پیشنهاد بده که شاید در این صورت به خاطر Reactor کارت های گرافیکی بهم بچسبن که این حالت بعید هست و عموما اسلات اول، -، سوم و چهارم در نظر گرفته می شه...

    در صورت کمبود فاصله نیازی به خارج کردن راکتور نیست، فقط قاب پلاستیکی رو می تونید بردارید.
    بهرحال در مورد 580 لایتنینگ هم نمی بایست مشکلی می داشتید، این نتیجه پژمان عزیز هست با چهار کارت 580 لایتنینگ:

    [Only registered and activated users can see links. ]

    [Only registered and activated users can see links. ]


    دوستان به حساب طرفداری نذارن این پست من رو، صرفا هدف اشتراک گذاری اطلاعات ناچیزمون هست
    Mr. DB, mahdi8063, Osuk and 3 others like this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    this is my life homie, you decide yours

    چارلی چاپلین: آدم خوبــــــــــی باش
    ولی وقتت رو برای اثباتش به دیگران تلف نکن... !

    همیشه آنچه که درباره "من" می دانی باور کن،
    نه آنچه که پشت سر "من" شنیده ای "من" همانم که دیده ای نه آنکه شنیده ای... !


  6. 20 کاربر بابت این ارسال مفید از Olesius تشکر کرده اند:

    Agent 47 (5th November 2013),Aliover (11th November 2013),Amin_CaraGT2 (6th November 2013),AMIR_HA (6th November 2013),Don_Corleone (6th November 2013),Hamidreza (5th November 2013),IceFire (5th November 2013),kral2008 (6th November 2013),magiteq (5th November 2013),Mehdi_FXX (6th November 2013),morteza.p (6th November 2013),Mr. DB (6th November 2013),Optimus Prime (6th November 2013),Osuk (6th November 2013),overclock990 (6th November 2013),Reza Y (6th November 2013),sapple (28th February 2014),SETIZEN (5th November 2013),smrbh (6th November 2013),TERRORIST (6th November 2013)



  7. #33
    Active Member
    Optimus Prime آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تبریز
    نام واقعی
    علی
    سن
    40
    نوشته ها
    244
    تشکر شده 891 بار در 229 پست
    Optimus Prime آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط Olesius نمایش پست ها
    علی جان شما مشکلی با SLI دو کارت 780 لایتنینگ نخواهید داشت، حتی تصور نمی کنم مشکلی هم بابت 3Way وجود داشته باشه
    مگر اینکه مادربورد سه اسلات اول رو پشت سر هم برای این حالت پیشنهاد بده که شاید در این صورت به خاطر Reactor کارت های گرافیکی بهم بچسبن که این حالت بعید هست و عموما اسلات اول، -، سوم و چهارم در نظر گرفته می شه...

    در صورت کمبود فاصله نیازی به خارج کردن راکتور نیست، فقط قاب پلاستیکی رو می تونید بردارید.
    بهرحال در مورد 580 لایتنینگ هم نمی بایست مشکلی می داشتید، این نتیجه پژمان عزیز هست با چهار کارت 580 لایتنینگ:

    [Only registered and activated users can see links. ]




    دوستان به حساب طرفداری نذارن این پست من رو، صرفا هدف اشتراک گذاری اطلاعات ناچیزمون هست
    مهدی جان بورد من بیگ بنگ مارشال بود و کارتهام هم 580 اکستریم.
    حتی فن یکی از کارتها به میزان خیلی جزئی خراشیده شد اون موقع.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply



  8. 10 کاربر بابت این ارسال مفید از Optimus Prime تشکر کرده اند:

    Aliover (11th November 2013),Amin_CaraGT2 (6th November 2013),Don_Corleone (6th November 2013),kral2008 (6th November 2013),Mehdi_FXX (6th November 2013),morteza.p (6th November 2013),Reza Y (6th November 2013),sapple (28th February 2014),SETIZEN (6th November 2013),smrbh (6th November 2013)



  9. #34
    Moderator
    Olesius آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Overclockingheroes.com
    نام واقعی
    Ali
    سن
    37
    نوشته ها
    1,290
    تشکر شده 10,386 بار در 1,386 پست
    Olesius آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط Optimus Prime نمایش پست ها
    مهدی جان بورد من بیگ بنگ مارشال بود و کارتهام هم 580 اکستریم.
    حتی فن یکی از کارتها به میزان خیلی جزئی خراشیده شد اون موقع.
    علی جان علی هستم

    شاید کولینگ کارت صحیح نصب نشده بوده یا کج بوده که این مورد پیش اومده...


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    this is my life homie, you decide yours

    چارلی چاپلین: آدم خوبــــــــــی باش
    ولی وقتت رو برای اثباتش به دیگران تلف نکن... !

    همیشه آنچه که درباره "من" می دانی باور کن،
    نه آنچه که پشت سر "من" شنیده ای "من" همانم که دیده ای نه آنکه شنیده ای... !


  10. 14 کاربر بابت این ارسال مفید از Olesius تشکر کرده اند:

    Agent 47 (6th November 2013),Aliover (11th November 2013),AMD Radeon (6th November 2013),Amin_CaraGT2 (6th November 2013),Blue Rose (6th November 2013),Don_Corleone (6th November 2013),kral2008 (6th November 2013),magiteq (6th November 2013),Mehdi_FXX (6th November 2013),morteza.p (6th November 2013),Optimus Prime (6th November 2013),Reza Y (6th November 2013),sapple (28th February 2014),smrbh (6th November 2013)



  11. #35
    OCH Member

    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    ارومیه | تبریز
    نام واقعی
    پژمان
    سن
    35
    نوشته ها
    675
    تشکر شده 6,704 بار در 492 پست
    Don_Corleone آنلاین نیست.
    علی جان همونطور که تو اون عکس ملاجظه کردید 4 تا بدون فاصله هم چسبیده به هم مشکلی نمیده، نهایتا یه تیکه پلاستیک نرم کوچولو بین کارتها بزارید تا یه ذره فاصله بده بینشون
    طراحی این 780 هم دو اسلاته هست، رو اسلات که نصب بود ازش سایز غیر عادی ندیدم، ولی با توجه به سنگین بودنش تو نصب داخل کیس قطعا به سمت کارت پایینتر متمایل میشه که همون یه تکه پلاستیک یا خمیر جوابگوی کار خواد بود
    البته بنظر من نصب چهار کارت گرافیکی که فن های اون مکش رو از پاین انجام میدن (نه از پشت کارت گرافیکی) زیاد حالت جالبی نیست و دما رو شدید افزایش میده. اکثر کارت های غیر مرجع چنین حالتی دارند
    Mr. DB, Osuk, Aliover and 1 others like this.


    Motherboard : MSI BigBang Marshall Processor : Intel Core i7 2600K 4.6GHz
    Main Memory : 2x2Gb Crucial Ballistix 2133 Graphics Card : MSI Radeon R9 270X HAWK
    Cooling : Thermaltake Bigwater 780 Power Supply : Thermaltake Thoughpower 1350

  12. 17 کاربر بابت این ارسال مفید از Don_Corleone تشکر کرده اند:

    Agent 47 (6th November 2013),Aliover (11th November 2013),AMD Radeon (6th November 2013),Amin_CaraGT2 (6th November 2013),Blue Rose (6th November 2013),Hamidreza (6th November 2013),kral2008 (6th November 2013),magiteq (6th November 2013),Mehdi_FXX (6th November 2013),morteza.p (6th November 2013),Mr. DB (6th November 2013),Olesius (6th November 2013),Optimus Prime (6th November 2013),Osuk (6th November 2013),Reza Y (6th November 2013),sapple (28th February 2014),smrbh (6th November 2013)



  13. #36
    Retired Moderator
    Mehdi_FXX آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Tehran
    نام واقعی
    Mehdi
    سن
    33
    نوشته ها
    795
    تشکر شده 6,928 بار در 599 پست
    Mehdi_FXX آنلاین نیست.
    به نظر من با توجه به اینکه قدرت این کارت گرافیک بسیار بالاست بهتره نهایت 2 تاشو در کنار هم SLI کرد و سراغ چینش 3 تایی نرفت ...استفاده از چند کارت گرافیک در کنار همدیگه باید رو حساب منطق هم باشه.... از نظر دما , مصرف , قدرت و همچین چیزایی ....حتی قیمت رو بناید فراموش کرد...فکر کنم دو عدد از این کارت قیمتشون حداقل 5 میلیون در میاد

    از نظر مصرف برق هم بگیم اگر دو تا از این کارت رو در کنار هم SLI کنیم به تنهایی میتونند 600 الی 700 وات برق مصرف کنند و نباید فراموش کرد پاورهای خوب بازار نهایت 1200 الی 1500 وات توان دارند

    از نظر قدرت هم بگیم یه دونه از این کارتها به تنهایی میتونه هر بازی رو تو هر رزولیشنی به راحتی اجرا کنه حالا اگر در کنار SLI کنیم اون بازی بازی ها هستند که حتی تو رزولیشن 4K هم در مقابل این کارت کم میارند

    استفاده از 2 تاش هم که مشکلی نداره....کسی که 2 عدد از این کارتها رو SLI میکنه قطعا مادربورد حرفه ای داره که حداقل 5 اسلات PCI-E داره و اگر من جای اون باشم کارتها رو از هم مقداری فاصله میدم تا فضای بیشتر برای تنفس بهتر داشته باشند ضمن اینکه از نظر دما هم مشکلی پیش نیاد

    پس استفاده از 3 عدد از این کارتهای منطقی به نظر نمیاد ...

    ویرایش توسط Mehdi_FXX : 6th November 2013 در ساعت 12:27 PM
    Osuk, Aliover and Optimus Prime like this.


    Motherboard : ASUS ROG RAMPAGE III EXTREME Processor : Intel® Xeon L5639 @ 3.6GHz 1.19v
    Main Memory : G.skill TidentX 2x4GB 2666 @ 2000 CL9 Graphics Card : XFX Geforce 6200
    Cooling : Thermalright Archon Power Supply : Green GP680B

  14. 17 کاربر بابت این ارسال مفید از Mehdi_FXX تشکر کرده اند:

    Agent 47 (6th November 2013),Aliover (11th November 2013),AMD Radeon (6th November 2013),Amin_CaraGT2 (6th November 2013),Blue Rose (6th November 2013),Don_Corleone (6th November 2013),Hamidreza (6th November 2013),jalal (6th November 2013),kral2008 (6th November 2013),magiteq (6th November 2013),morteza.p (6th November 2013),Olesius (6th November 2013),Optimus Prime (6th November 2013),Osuk (6th November 2013),Reza Y (6th November 2013),sapple (28th February 2014),smrbh (6th November 2013)



  15. #37
    Active Member
    Optimus Prime آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تبریز
    نام واقعی
    علی
    سن
    40
    نوشته ها
    244
    تشکر شده 891 بار در 229 پست
    Optimus Prime آنلاین نیست.
    MSI's new cooler design comes with three fans, two of which are dependent on GPU temperature. The fan in the middle is based on PWM temperature. This approach should provide additional flexibility in keeping the card cool. The cooler itself is quite powerful with seven heatpipes, but requires a little bit more than two slots. MSI's GPU reactor on the back of the card also adds to its thickness, so you must absolutely plan on three slots for SLI usage
    [Only registered and activated users can see links. ]


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply



  16. 10 کاربر بابت این ارسال مفید از Optimus Prime تشکر کرده اند:

    Aliover (11th November 2013),Amin_CaraGT2 (6th November 2013),Blue Rose (6th November 2013),jalal (6th November 2013),kral2008 (6th November 2013),Mehdi_FXX (6th November 2013),Olesius (6th November 2013),Reza Y (6th November 2013),sapple (28th February 2014),smrbh (6th November 2013)



  17. #38
    Overclocker
    Amin_CaraGT2 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    نوشته ها
    278
    تشکر شده 4,026 بار در 287 پست
    Amin_CaraGT2 آنلاین نیست.
    خیلی کامل دقیق بود مهدی جان
    بسی لذت بردیم بخش به بخش توضیحات کامل دررابطه با جز به جز کارت
    دقیقا با خوندن این بررسی میشه فهمیداین کارت چه قابلیت هایی داره واقعا کارت استثنایی هست ولی 100 حیف که برترین تک هسته ای نیست چون لایتینیگ در کنار برترین تک هسته ای معنی پیدا میکنه

    ولی در کل حتی گرفتن همین تعداد عکس بدون نوشتن یک بررسی هم کار طاقت فرسایی هست ماشالله دوستان چندوقت دیگه بررسی میزارن آناندتچ و بقیه میان از روش کپی میکنن
    درکل مهدی جان خسته نباشی
    Mehdi_FXX, Osuk, Agent 47 and 1 others like this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  18. 18 کاربر بابت این ارسال مفید از Amin_CaraGT2 تشکر کرده اند:

    Agent 47 (6th November 2013),Aliover (11th November 2013),AMD Radeon (6th November 2013),Blue Rose (6th November 2013),Hamidreza (6th November 2013),jalal (6th November 2013),kral2008 (6th November 2013),magiteq (6th November 2013),Mehdi_FXX (6th November 2013),morteza.p (6th November 2013),Mr. DB (6th November 2013),Olesius (6th November 2013),Optimus Prime (7th November 2013),Osuk (6th November 2013),Reza Y (6th November 2013),sapple (28th February 2014),SETIZEN (6th November 2013),smrbh (6th November 2013)



  19. #39
    Retired Moderator
    Mehdi_FXX آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Tehran
    نام واقعی
    Mehdi
    سن
    33
    نوشته ها
    795
    تشکر شده 6,928 بار در 599 پست
    Mehdi_FXX آنلاین نیست.
    امین جون خیلی لطف داری قابلت نداره

    باهات موافقم امین ... زمانی که کارت لایتنینگی ساخته میشه برترین کارت زمان خودش هست مثل این کارت که قویترین کارت گرافیک اون زمان بود ولی دیگه باید منتظر R9 290X Lightning و GTX780Ti Lightning بود که اینا هم مطمئنا ساخته خواهند شد.

    ویرایش توسط Mehdi_FXX : 6th November 2013 در ساعت 08:04 PM
    Agent 47 and Aliover like this.


    Motherboard : ASUS ROG RAMPAGE III EXTREME Processor : Intel® Xeon L5639 @ 3.6GHz 1.19v
    Main Memory : G.skill TidentX 2x4GB 2666 @ 2000 CL9 Graphics Card : XFX Geforce 6200
    Cooling : Thermalright Archon Power Supply : Green GP680B

  20. 14 کاربر بابت این ارسال مفید از Mehdi_FXX تشکر کرده اند:

    Agent 47 (6th November 2013),Aliover (11th November 2013),Amin_CaraGT2 (7th November 2013),Hamidreza (6th November 2013),magiteq (6th November 2013),morteza.p (6th November 2013),Olesius (6th November 2013),Optimus Prime (7th November 2013),Osuk (6th November 2013),Reza Y (6th November 2013),sapple (28th February 2014),SETIZEN (6th November 2013),smrbh (6th November 2013),ـ☢Devileytion☢ـ (7th November 2013)



  21. #40
    Active Member
    Optimus Prime آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تبریز
    نام واقعی
    علی
    سن
    40
    نوشته ها
    244
    تشکر شده 891 بار در 229 پست
    Optimus Prime آنلاین نیست.
    مهدی جان من یه سوال دارم.
    تقریبا تو ریویوها ندیدم رنگ آبی رو عکسش رو بزارن.
    شما هم تو تست رنگ آبی رو ندیدین ؟


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply



  22. 6 کاربر بابت این ارسال مفید از Optimus Prime تشکر کرده اند:

    Aliover (11th November 2013),Mehdi_FXX (7th November 2013),Olesius (7th November 2013),Reza Y (7th November 2013),sapple (28th February 2014),SETIZEN (7th November 2013)



صفحه 4 از 5 نخستنخست ... 2345 آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. بررسی 5 کارت گرافیک برتر از Nvidia GTX780
    توسط Agent 47 در انجمن Nvidia
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: 12th June 2014, 09:32 PM
  2. بررسی کارت گرافیکی MSI R7970 Lightning
    توسط Olesius در انجمن AMD
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 26th March 2014, 04:23 PM
  3. پاسخ: 11
    آخرين نوشته: 2nd October 2013, 10:01 AM
  4. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 10th September 2013, 09:24 AM
  5. پاسخ: 13
    آخرين نوشته: 8th September 2013, 11:32 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •