قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3
Like Tree14Likes

موضوع: همه چیز درباره Trinity

  1. #1
    Retired Moderator
    Behnam_2337 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    بهنام
    نوشته ها
    677
    تشکر شده 6,279 بار در 489 پست
    Behnam_2337 آنلاین نیست.

    همه چیز درباره Trinity

    با سلام

    با موفقیت نسل اول APU های کمپانی AMD موسوم به Llano همگان منتظر هستند تا ببینند که APU های جدید با اسم رمز Trinity در مقابل نسل قبل چه کارایی از خود نشان خواهد داد. قابل ذکر است که APU های Trinity در یک بازه زمانی جهت طراحی نوت بوک ها و مادربورد ها در اختیار شرکای تجاری این کمپانی قرار گرفته است.

    نسل جدید APU ها به پردازنده ای با معماری جدید Piledriver مجهز هستند. بعد از ناکامی پردازنده های موسوم به Bulldozer که در راس آنها FX-8150 قرار داشت کمپانی AMD اعلام نمود که این معماری را هر ساله با معماری جدیدی جایگزین خواهد کرد بطوری که کارایی Trinity نسبت به نسل قبل 10-15% افزایش خواهد یافت. حال این کمپانی معماری جدید Piledriver را برای نخستین بار بر روی APU های Trinity بکار گرفته است. لازم به ذکر است که معماری Bulldozer نسبت به معماری قبل خود موسوم به Stars که بر روی پردازنده های Phenom II بکار رفته بود، کارایی پایین تری داشت و APU های Llano به پردازنده ای با معماری مشابه پردازنده های Phenom II مجهز بودند. حال باید دید آیا معماری جدید Piledriver می تواند 10-15% سریعتر از Bulldozer باشد؟

    علاوه بر معماری جدید استفاده شده برای پردازنده، واحد گرافیکی Trinity نیز با تغییر معماری همراه بوده است. بر خلاف واحد گرافیکی APU های Llano که دارای معماری VLIW5 بودند (معماری استفاده شده بر روی کارت های گرافیکی Radeon HD6800 و پایین تر)، Trinity ها به واحد گرافیکی با معماری VLIW4 مجهز هستند. این معماری که نسبت به VLIW5 کارایی بیشتری دارد تنها بر روی کارت های گرافیکی Radeon HD 6900 استفاده شده بود. تراشه های گرافیکی مبتنی بر این معماری با وجود تعداد پایین تر پردازنده های جریانی دارای کارایی بالاتری هستند. کمپانی AMD ترجیح داده است از معماری GCN که در کارت های گرافیکی Radeon HD7000 بکار رفته است، در ساخت APU های Trinity استفاده نکند.


    [Only registered and activated users can see links. ]

    در شکل بالا ویفر Trinity به نمایش در آمده است و قسمت های مختلف این APU مشخص شده است. همانند Llano ها تمامی قسمت ها به داخل APU نقل مکان کرده اند و FCH وظیفه چندانی را در این پلتفورم عهده دار نخواهد بود.
    در حال حاضر کمپانی AMD شش مدل از این APU ها را برای عرضه به بازار آماده کرده است. قوی ترین APU در این میان A10-5800K نام دارد. این APU دارای پردازنده ای چهار هسته ای با معماری Piledriver و فناوری ساخت 32 نانومتری می باشد. فرکانس هسته ها بصورت پیش فرض برابر 3.8GHz می باشد. کمپانی AMD این بار فناوری Turbo را به APU ها نیز منتقل کرده است. فرکانس این پردازنده در با استفاده از فناوری Turbo به 4.2GHz افزایش می یابد. هر کدام از دو ماژول این پردازنده دارای 2MB حافظه L2 هستند که در مجموع این پردازنده را به 4MB حافظه L2 مجهز می کند. با توجه به پسوند K در انتهای نام این مدل، پردازنده این APU دارای ضریب باز فرکانس می باشد که قابلیت اورکلاک حرفه ای این محصول را افزایش می دهد.

    واحد گرافیکی این محصول Radeon HD 7660D نام دارد. این تراشه گرافیکی دارای 384 سایه زن با فرکانس 800MHz می باشد. توان مصرفی اسمی این APU با A8-3850 که قوی ترین APU از نسل Llano بوده برابری می کند. مصرف انرژی این محصول 100 وات اعلام شده است. مدل دیگری با نام A10-5700 عرضه شده است که دارای مشخصاتی مشابه با A10-5800K می باشد با این تفاوت که ضریب پردازنده بسته بوده و فرکانس هسته پردازشی به 3.4GHz (قابل افزایش به 4GHz) کاهش یافته و فرکانس هسته گرافیکی 760MHz می باشد. توان مصرفی این مدل 65 وات اعلام شده است.

    مدل دیگر A8-5600K نام دارد. تعداد هسته های پردازشی با مدل های A10 برابری کرده و تنها فرکانس آنها به 3.6GHz (قابل افزایش به 3.9GHz) تغییر یافته است. تراشه گرافیکی این محصول Radeon HD 7560D نام دارد که دارای 256 سایه زن می باشد. فرکانس هسته تراشه گرافیکی 760MHz می باشد. مصرف توان این محصول نیز 100 وات می باشد. مدل ضعیفتر A8-5500 نام دارد که تراشه گرافیکی مشابه A8-5600K داشته و تنها فرکانس هسته های پردازنده کاهش یافته است و در نتیجه مصرف توان آن به 65 وات رسیده است.
    دو مدل دیگر A6-5400K و A6-5300 نیز از این خانواده به بازار عرضه خواهند که اطلاعات کامل و موثقی در مورد آنها وجود ندارد. این APU ها دارای پردازنده های دو هسته ای خواهند بود.
    [Only registered and activated users can see links. ]

    کمپانی AMD مدل های متفاوتی مشابه این مدل ها را برای Notebook ها و Ultrabook ها عرضه کرده است که دارای مشخصاتی مشابه و فرکانس هایی پایین تر می باشند. در جدول این مدل ها بطور کامل تشریح شده اند. باید دید کارایی این APU ها طوری خواهد بود که موفقیت Llano ها را تکرار کنند یا نه، که این قضیه بیشتر به کارایی معماری های Piledriver و VLIW4 بستگی خواهد داشت.
    [Only registered and activated users can see links. ]


    همانگونه که پیشتر پیش بینی شده بود کمپانی AMD برای APU های نسل جدید خود سوکتی متفاوت طراحی کرده است. سوکت جدید که FM2 نام دارد دارای 904 پین می باشد که در مقایسه با سوکت FM1 یک پین کمتر دارد. با وجود نزدیک بودن ظاهری این دو سوکت به یکدیگر، APU های این دو سوکت به هیچ عنوان با یکدیگر سازگار نیستند و برای استفاده از Trinity مادربوردی مبتنی بر سوکت FM2 نیاز است و این مادربورد قطعا با Llano سازگار نخواهد بود. کمپانی اینتل نیز پیشتر با اقدامی مشابه و تبدیل سوکت LGA1156 به LGA1155 این دو پلتفورم را کاملا از یکدیگر متمایز کرده بود.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    البته این ناسازگاری در مورد چیپست این دو پلتفورم وجود نخواهد داشت. مادربوردهای مبتنی بر A75 و A55 قابلیت پشتیبانی از Trinity را بشرط داشتن سوکت FM2 دارا خواهند بود. هنوز مشخص نیست چرا کمپانی AMD محصولات Trinity را با سوکت FM1 ناسازگار نموده است!
    کمپانی AMD چیپست جدیدی را برای محصولات Trinity طراحی نموده است. چیپست جدید که A85 نام دارد (پیشتر به عنوان Hudson D4 از آن نام برده شده بود( دارای امکانات تقریبا مشابهی با A75 می باشد. این چیپست که بوسیله رابط UMI و با چهار خط به APU متصل می شود از هشت پورت SATA III و قابلیت Raid 5 پشتیبانی می کند و می تواند رابط PCI Express 2 x16 که توسط APU ارائه می شود را جهت استفاده از فناوری Crossfire به دو لینک x8 تقسیم کند. کمپانی AMD از فناوری PCI Express 3.0 در این محصولات جدید خود نیز استفاده نکرده است.

    چیپست A85 می تواند چهار لینک PCI Express 2 x1 نیز برای پشتیبانی از قطعات جانبی فراهم کند. کنترل کننده PCI Express داخل APU نیز می تواند علاوه بر لینک PCI Express x16 که برای کارت گرافیکی جداگانه فراهم می کند چهار لینک PCI Express x1 نیز برای ارتباط با قطعات جانبی فراهم کند. بدین ترتیب در این پلتفورم بطور کلی دارای 24 لینک PCI Express 2 هستیم.
    سایر امکانات ارتباطی این چیپست در دیاگرام زیر مشخص شده است. نکته جالب پشتیبانی از مجموعاً 16 پورت USB می باشد که از استاندارد های مختلف USB 3، USB 2 و USB 1.1 می باشند. بنظر میرسد در صورت عدم نیاز به امکانات جانبی بیشتر، مادربورد هایی با چیپست A55 می توانند گزینه مناسبی از نظر فاکتور کارایی بر قیمت بشمار روند.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    کمپانی AMD با ارائه APU ها بیشتر بر اهمیت کارایی تراشه گرافیکی تاکید و اعتقاد داشت استفاده از تراشه گرافیکی برای محاسبات به جهت حصول بهترین نتیجه از لحاظ سرعت پردازش می باشد. با وجود درست بودن این ادعا نمی توان از اهمیت سرعت پردازنده مرکزی غافل بود. بدین منظور کمپانی AMD تلاش کرده است با معماری Piledriver سرعت پردازنده مرکزی را افزایش دهد.

    برای مقایسه این معماری با Bulldozer، مدل A10-5800K با FX8150 در فرکانس و تعداد هسته برابر مقایسه شده است. نتیجه این مقایسه جالب است : معماری جدید 15% سریعتر از معماری قبلی و پردازنده گران قیمت FX 8150 می باشد. وعده کمپانی AMD در خصوص افزایش کارایی این معماری کاملا صحیح بوده است. البته باید توجه داشت با توجه به اینکه مادربوردهای عرضه شده با مشکلاتی در ضمینه Bios مواجه هستند، احتمال دارد میزان افزایش کارایی از 15% نیز فراتر رود.
    معماری Bulldozer کارایی پایینتری نسبت به معماری Stars دارد و APU های Llano از معماری Stars در ساختمان پردازنده خود بهره می برند. با این وجود بنا بر تست های انجام شده پردازنده مرکزی Trinity حدود 5% از Llano سریعتر می باشد. چنانچه AMD بتواند هر ساله با معماری جدیدی 15% کارایی پردازنده های خود را افزایش دهد باید منتظر نبرد نزدیک Intel و AMD در سال های آتی باشیم.

    کنترل کننده حافظه این محصولات نیز تقویت شده است. APU های Trinity می توانند در صورت استفاده از یک حافظه در هر کانال، از حافظه های DDR3 2133MHz به طور رسمی پشتیبانی کنند. لازم به ذکر است استفاده از حافظه های سریع در این پلتفورم می تواند کارایی تراشه گرافیکی را به گونه ای چشمگیر افزایش دهد. افزایش فرکانس حافظه از 800MHz به 1866MHz کارایی تراشه گرافیکی را تا دو برابر افزایش خواهد داد!

    از لحاظ کارایی تراشه گرافیکی نیز پردازنده A10-5800K نسبت به رقیب خود از نسل Llano حدود 25% بصورت میانگین سریعتر می باشد. امتیاز کسب شده در تست 3D Mark 11 این محصول P1300 است که 30% بالاتر از امتیاز کسب شده توسط پردازنده A8-3850 می باشد. این تراشه گرافیکی از خروجی های تصویر HDMI ، Display Port و DVI پشتیبانی کرده و به فناوری هایی نظیر Eyefinity و AMD HD Media Accelerator مجهز می باشد.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    در نهایت با توجه به کارایی مناسب پردازنده و واحد گرافیکی آن می توان Trinity را جایگزینی شایسته برای Llano دانست که قابلیت کسب موفقیت های فراوانی را در بازار دارد. کمپانی AMD قرار است در سال جاری میلادی، APU های نسل سوم خود موسوم به Kaveri را به بازار عرضه کند که از لحاظ معماری پردازنده و هسته گرافیکی برتر از Trinity خواهد بود.

    موفق باشید.

    نوشته شده توسط: بهنام علیمحمدی - پژمان ذوالفقاری

    Overclockingheroes.com
    ویرایش توسط Don_Corleone : 22nd January 2013 در ساعت 05:05 PM


    Motherboard : ASUS 970 FX Processor : Phenom II X2 555
    Main Memory : 2x2 GB Crucial Ballistix Tracer 1333MHz Graphics Card : Gainward 8800GT 256 Bit / 512MB DDR3
    Cooling : Cooler Master Hyper TX3 Power Supply : 580W Green
    ********************************************
    ذکات علم و دانش، آموختن آن به دیگران است
    .

    ********************************************

    قوانین و اساسنامه وبسایت تخصصی اورکلاکینگ هیروز


  2. 21 کاربر بابت این ارسال مفید از Behnam_2337 تشکر کرده اند:

    Agent 47 (22nd January 2013),Armintech (22nd January 2013),CROSSHAIR (22nd January 2013),Don_Corleone (22nd January 2013),ErfanDL (23rd January 2013),Goodman (23rd January 2013),Hamed_Classic (17th February 2013),magiteq (21st September 2013),MAKAN (22nd January 2013),Mehdi_FXX (16th May 2013),Mohammad 1985 (24th January 2013),mohammad72 (22nd January 2013),Olesius (23rd January 2013),overclock990 (23rd January 2013),sapple (22nd January 2013),smrbh (22nd January 2013),TERRORIST (22nd January 2013),The Joker (22nd January 2013),TRIDENT (22nd January 2013),Varand (23rd January 2013),ZeNer (22nd January 2013)



  3. #2
    Network Administrator
    ErfanDL آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    MikroTik RouterOS
    نام واقعی
    عرفان
    نوشته ها
    3,034
    تشکر شده 17,392 بار در 2,993 پست
    ErfanDL آنلاین نیست.
    بسیار عالی بهنام جان در مورد Trinity خیلی دلم میخواست بدونم. الان اینو خوندم حال کردم. دمت گرم


    Motherboard : ASUS P8P67 WS Revolution - DUAL BIOS MOD Processor : Core i5 3570 @ 4.0 GHz - 1.1 V - 45° C
    Main Memory : G.Skill TridentX 8GB (2x4GB) @ 2400 MHz Graphics Card : ASUS ROG STRIX 1080Ti 11G Gaming
    Cooling : Tuniq Tower 120 Extreme V2 Power Supply : GREEN GP885-B


  4. 10 کاربر بابت این ارسال مفید از ErfanDL تشکر کرده اند:

    Agent 47 (23rd January 2013),Behnam_2337 (23rd January 2013),Don_Corleone (23rd January 2013),Hamed_Classic (17th February 2013),MAKAN (23rd January 2013),mohammad72 (23rd January 2013),Olesius (23rd January 2013),overclock990 (23rd January 2013),sapple (23rd January 2013),smrbh (23rd January 2013)



  5. #3
    Retired Moderator
    Behnam_2337 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    بهنام
    نوشته ها
    677
    تشکر شده 6,279 بار در 489 پست
    Behnam_2337 آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط ErfanDL نمایش پست ها
    بسیار عالی بهنام جان در مورد Trinity خیلی دلم میخواست بدونم. الان اینو خوندم حال کردم. دمت گرم
    ممنون عرفان عزیز

    این نکته رو هم بگم که این مقاله دستپخت استاد پژمان عزیز بوده داداش گلم. همینجا از ایشون تشکر ویژه دارم.


    Motherboard : ASUS 970 FX Processor : Phenom II X2 555
    Main Memory : 2x2 GB Crucial Ballistix Tracer 1333MHz Graphics Card : Gainward 8800GT 256 Bit / 512MB DDR3
    Cooling : Cooler Master Hyper TX3 Power Supply : 580W Green
    ********************************************
    ذکات علم و دانش، آموختن آن به دیگران است
    .

    ********************************************

    قوانین و اساسنامه وبسایت تخصصی اورکلاکینگ هیروز


  6. 11 کاربر بابت این ارسال مفید از Behnam_2337 تشکر کرده اند:

    Agent 47 (23rd January 2013),Don_Corleone (23rd January 2013),ErfanDL (23rd January 2013),Hamed_Classic (17th February 2013),magiteq (21st September 2013),MAKAN (23rd January 2013),mohammad72 (23rd January 2013),Olesius (23rd January 2013),overclock990 (23rd January 2013),sapple (23rd January 2013),smrbh (23rd January 2013)



کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •