قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3
Like Tree18Likes

موضوع: .: نگاهی کوتاه به کارت گرافیک MSI GTX770 Lightning :.

  1. #1
    Retired Moderator
    Mehdi_FXX آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Tehran
    نام واقعی
    Mehdi
    سن
    33
    نوشته ها
    795
    تشکر شده 6,928 بار در 599 پست
    Mehdi_FXX آنلاین نیست.

    .: نگاهی کوتاه به کارت گرافیک MSI GTX770 Lightning :.

    به نام حق



    در این تاپیک قصد دارید نگاهی کوتاه بر کارت گرافیک MSI GTX770 Lightning داشته باشیم. تاپیک های این چنینی مجموعه کمی تفاوت با تاپیک های بررسی متفاوت است. پیشتر [Only registered and activated users can see links. ]و حال میخواهیم نگاهی کوتاهی بر رده پیشرفته تر کارتهای گرافیک کمپانی MSI با نام Lightning به معنای آذرخش.




    کمپانی Micro-Star International یا به اختصار MSI از سال 1985 فعالیت خود را در زمینه تولید قطعات کامپیوتر آغاز کرد و امروزه در دنیای سخت افزار کسی نیست که با محصولات این کمپانی مانند کارت گرافیک , مادربورد , لپ تاپ , All-in-one و دیگر محصولات این کمپانی آشنا نباشد. این کمپانی برای اولین بار رده بسیار خاصی را با نام Lightning با کارت گرافیک GTX260 تولید و روانه بازار ساخت. در جریان مسابقات MSI Master Overclocking Arena Grand Final 2008 بین کمپانی MSI و اورکلاکرهایی که در این مسابقه حضور داشتند صبحتهایی درباره این سری از کارتهای گرافیک صورت گرفت و اورکلاکرها نیازهای خود را برای اورکلاکینگ اعلام کردند. در حال حاضر سری Lightning خانواده بسیار کاملی از تمام کارتهای گرافیک High-End زمان خود هستند و اگر نگاهی داشته باشیم به پیشینه هر کارت این سری متوجه خواهیم شد هر نسل نسبت به نسل قبل پیشرفت های خوبی و اغلب قابل توجه داشته که به جرات میتوان گفت در کارتهای گرافیک کمپانی های دیگر نمیتوان چنین چیزی را یافت و همین موضوع باعث شد تا کارتهای گرافیک این کمپانی تا به امروز بی رقیب باشند. این مسئله نه تنها در مورد کارتهای گرافیک Lightning بلکه در مورد سایر رده های کارتهای گرافیک این کمپانی صدق میکند. MSI تنها یک هدف از تولید این کارتهای گرافیک دارد و آن شکستن رکوردهای جهانی است و تا کنون جواز بسیاری دریافت کرده اند.



    با معرفی کارت گرافیک GTX770 از سوی کمپانی nVIDIA کمپانی MSI مانند گذشته انواع مختلفی از این کارت را ساخت که در راس همه آنها مدل Lightning قرار دارد. طبق معمول GTX770 Lightning قویترین کارت گرافیک در بین GTX770 ها به شما میرود. این کارت نه تنها در بین کارتهای GTX770 بهترین گزینه برای اورکلاکرها است بلکه گزینه بسیار مناسبی برای گیمر ها نیز است به طوری که بعضی از سایت معتبر خارجی در انتهای بررسی های خود اعتراف کردند با بودجه ای در حدود قیمت این کارت خرید کارت گرافیک دیگری اشتباه است!

    این کارت گرافیک مانند نمونه رفرنس از تراشه GK104 بهره میبرد که همان تراشه کارت گرافیک GTX680 است با این تفاوت که کلاک های بالاتری دارد. این تراشه دارای دارای 8 واحد SMX است که هر کدام شامل 192 پردازنده کودا هستند و در کنار یکدیگر 1536 هسته کودا این این تراشه را تشکیل میدهند همچنین تعداد واحد های بافت گذاری و ROP به ترتیب 128 و 32 واحد است. فرکانس هسته این کارت از 1046 به 1150 مگاهرتز افزایش پیدا کرده و در حالت Boost نیز از 1085 به 1202 مگاهرتز افزایش پیدا میکند البته این اعداد اسمی هستند و Boost واقعی این کارت 1241 مگاهرتز است. پهنای باند این کارت از نوع 256 بیتی است همچنین حافظه گرافیکی 2 گیگابایت از نوع GDDR5 با فرکانس 7010 مگاهرتز است و این کارت را قادر میسازد تا سرعت پنهای باند خود را به 224 گیگابایت در ثانیه برساند. حداکثر توان مصرفی این کارت 230 وات است. برای مطالعه دقیقتر معماری این کارت به [Only registered and activated users can see links. ]مراجعه کنید.




    خنک کننده این کارت گرافیک نسل چهارم خنک کننده های TwinFrozer کمپانی MSI با نام TwinFrozer IV است البته نسخه جدیدی از این خنک کننده با نام TwinFrozer IV در نسخه گیمینگ این کارت به کار رفته است. این خنک کننده به حدی زیباست که در نگاه اول به کارت مجذوب طراحی آن خواهید شد. خطوط تیز و نامتعارف , سایز بزرگ فن ها به همراه رنگ بندی مشکی و زرد زیبایی فوق الاده ای به این کارت میدهند و به گفته این کمپانی به میزان قابل توجهی خنکتر و بی صداتر عمل میکند.
    این خنک کننده دارای دو فن PWM صد میلیمتری ببا ظاهری خاص بهره میبرند که به همراه تکلونوژی Propeller Blade میتوانند 20 درصد جریان هوا رو افزایش دهند که همین موضوع باعث میشود کارایی این خنک کننده بالاتر رود. هیت سینک این خنک کننده یک تکه و کاملا یکپارچه است به طوری که هوا به سمت قسمت جلو و عقب کارت هدایت میشود و دو فن آن روی آن قرار دارند البته کمپانی MSI خنک کنندگی را تنها به هیت سینک و فن محدود نکرده و از دو هیک سینک سینی شکل در قسمت پشت و روی PCB یا بورد این کارت استفاده کرده که این موضوع نیز باعث میشود دمای PCB کارت پایینتر باشد و تمام قسمت های PCB خصوصا قسمت حساس مانند مموری ها و مدار VRM خنک شود. در این خنک کننده همچنین از 5 هیت پایپ 6 میلیمتری از جنس مس با روکشی از نیکل بکار رفته است تا حرارت دریافتی از سطح GPU را به سریعترین شکل ممکن به هیت سینک ها انتقال دهند.
    به گفته کمپانی سازنده این خنک کننده 20 درصد معادل 16 درجه کارت را خنکتر و 7 دسی بل کارت را ساکتر میسازد.




    کمپانی MSI در ساخت کارتهای گرافیک Lightning تمامی بورد را از اول طراحی میکند و همیشه نسبت به بورد مرجع طول و عرض بیشتری برای جای دادن تمام قطعات دارند. قطعات الکترونیکی بکار رفته در این ساخت این کارت که از استاندارد نظامی سطح 3 یا Military Class 3 برخواردار Golden SSC , Dark Solid Cap , CopperMOS و Hi-C Cap میباشد که کارایی آنها را شرایط بسیار سخت کاری تضمین شده است و از پاس کردن 7 تست بسیار سنگین که شامل تست شوک دمایی , تست رطوبت , تست لرزش , تست فشار کم , تست دمای بالا , تست دمای پایین و تست شوک هستند استاندارد MIL-STD-810G را از سازمان دفاع ایالات متحده آمریکا دریافت کردند.
    این کارت گرافیک از مدار تغذیه 12 فازی بهره میبرد که از این تعداد 8 فاز برای GPU , سه فاز برای مموری و یک فاز برای قسمت PLL در نظر گرفته شده است.

    - CopperMOS به ماسفت های طلایی این کارت گفته میشود. این کارت گرافیک حتی از ماسفتهای خاصی بهره میبرد که مسی هستند و طوری طراحی شدند که از خنک کننده دو طرفه بهره ببرند و کارایی در خنک کنندگی را به بهترین شکل انجام دهند. همچنین 2 برابر ظرفیت جریان نسبت به ماسفت های رایج دارند و 20 درصد نسبت به ماسفت های معمولی خنکتر هستند.

    - Golden SSC یا Golden Super State Choke به چوک های طلایی این کارت گفته میشود که در مدار تغذیه ان به کار رفته است. و به طور اختصاصی برای اورکلاکینگ طراحی شده اند و دارای پوششی از طلا برای مقاومت در برابر گرما هستند و حداکثر جریان خروجی را میتوانند بالاتر ببرند. دیگر مزیت ها آنها حمایت بهتر از افزایش قدرت است.

    - Hi-C Cap کوتاه شده عبارت Highly-Conductive Capacitor به خازن هایی با با رسانایی بالا گفته میشود که هسته آنها از تانتالیوم تشکیل شده که فلزی بسیار نادر است و به سختی یافت میشود و پایداری فوق الاده ای را به همراه دارد. این خازنها رسانایی فوق الاده بالایی دارند و قدرت GPU را تثبیت کرده که باعث میشود اورکلاکینگ بهتر شود. برای درک بهتر موضوع باید گفت از این خازن ها در شاتل های فضایی و ماهواره ها استفاده میشود!

    - Dark Solid Cap به خازنهای جامد بکار رفته در PCB این کارت گرفته میشود با این تفاوت که سطح کدری دارند. این خازنها از هسته آلومینیومی تشکیل شده اند و پوشش ویژه ای برای حفاظت در برابر زنگ زدگی دارند و عمر بسیار مفید آنها 10 سال است! همچنین این خازنها ضد انفجار هستند و دمای پایینی دارند. این خازن ها همچنین ریپل بسیار پایین و کارایی بالاتری دارند.








    این کمپانی علاوه بر استفاده از PCB فوق الاده و مدار تغذیه قدرتمند امکانات و قابلیتهای دیگری نیز برای اورکلاکرها در نظر گرفته است. یکی از این امکانات GPU Reactor نام دارد که نام یک بورد کوچک در پست بورد کارت گرافیک است که که با محافظی برجسته روی آن پوشانده شده است. با استفاده از این بورد کوچک این کارت گرافیک قادر است 200 درصد ظرفیت برق مصرفی GPU را افزایش دهد و نویز برق یا به اصلاح ریپل را کاملا خذف کند که قابلیت ارزشمندی برای اورکلاکرها محسوب میشود.





    3X3 نامیست که کمپانی MSI برای سایر قابلیت های اورکلاکینگ خود تعریف کرده است. 3X3 شامل قسمت های V-Check Point , Triple Overcvoltage و Triple Monitor است که برای اورکلاکرها حائز اهمیت است. V-Check Point قسمتی است در ابتدای کارت گرافیک که به وسیله آن اورکلاکرها را قادر میسازد تا ولتاژ قسمت های GPU , Memory و PLL را اندازه بگیرند. قسمت دوم مربوط به نرم افزار اورکلاکینگ اختصاصی این کمپانی با نام MSI After Burner است. در سمت چپ این برنامه قادر خواهید بود به قسمت افزایش ولتاژ بروید و ولتاژ قسمت های GPU , Memory و PLL را افزایش بدهید که از آن با نام Triple Overvoltage یاد میشود. در سمت راست نیز میتوانید دمای قسمت های GPU , Memory و VRM را به صورت لحظه ای مشاهده کنید.(Triple Monitor)


    خروجی های تصویر این کارت دو پورت DVI از نوع Dual-link، یک خروجی HDMI نسخه 1.4a و یک پورت DisplayPort نسخه 1.2 است. البته کمپانی MSI در کارتهای لایتنینگ از پلیت های طلایی برای خروجی ها یا به اصلاح Gold-Plated Connector استفاده میکند که باعث میشود انتقال سیگنال بهبود یابد و به عنوان محافظ زنگ زدن نیر عمل میکنند. همچنین با این قابلیت امکان اتصال به صفحه نمایش به حداکثر رسیده و طول عمر کارت گرافیک را افزایش میدهد.

    در داخل پکیج نیز، یک DVD راه انداز، آموزش نصب، مبدل DVI به VGA همراه با دو مبدل برق کانکتور 8پین قرار دارد.


    مهدی یحیایی
    OverclockingHeroes.con

    ویرایش توسط Mehdi_FXX : 8th September 2013 در ساعت 03:46 PM


    Motherboard : ASUS ROG RAMPAGE III EXTREME Processor : Intel® Xeon L5639 @ 3.6GHz 1.19v
    Main Memory : G.skill TidentX 2x4GB 2666 @ 2000 CL9 Graphics Card : XFX Geforce 6200
    Cooling : Thermalright Archon Power Supply : Green GP680B

  2. 28 کاربر بابت این ارسال مفید از Mehdi_FXX تشکر کرده اند:

    Agent 47 (8th September 2013),Aliover (8th September 2013),AMIR_HA (8th September 2013),arman_kad (10th September 2013),Artemis (8th September 2013),Behnam_2337 (9th September 2013),Blue Rose (8th September 2013),Don_Corleone (8th September 2013),ErfanDL (8th September 2013),EVGA-OC (8th September 2013),Hamed_Classic (8th September 2013),IceFire (8th September 2013),magiteq (8th September 2013),masoudps3 (9th August 2014),mohammad72 (8th September 2013),morteza.p (8th September 2013),Mr. DB (8th September 2013),msover (8th September 2013),Olesius (8th September 2013),Optimus Prime (8th September 2013),Playstation (2nd February 2015),Reza Y (14th September 2013),sapple (18th September 2013),SETIZEN (8th September 2013),TERRORIST (8th September 2013),The Joker (8th September 2013),TRIDENT (11th September 2013),XoMa (8th September 2013)



  3. #2
    Moderator
    Olesius آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Overclockingheroes.com
    نام واقعی
    Ali
    سن
    37
    نوشته ها
    1,290
    تشکر شده 10,386 بار در 1,386 پست
    Olesius آنلاین نیست.
    تشکر مهدی جان برای وقتی که صرف کردید

    بسیار عالی!


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    this is my life homie, you decide yours

    چارلی چاپلین: آدم خوبــــــــــی باش
    ولی وقتت رو برای اثباتش به دیگران تلف نکن... !

    همیشه آنچه که درباره "من" می دانی باور کن،
    نه آنچه که پشت سر "من" شنیده ای "من" همانم که دیده ای نه آنکه شنیده ای... !


  4. 10 کاربر بابت این ارسال مفید از Olesius تشکر کرده اند:

    Aliover (8th September 2013),Artemis (9th September 2013),Behnam_2337 (9th September 2013),ErfanDL (10th September 2013),Hamed_Classic (9th September 2013),magiteq (9th September 2013),Mehdi_FXX (10th September 2013),morteza.p (8th September 2013),Optimus Prime (8th September 2013),sapple (18th September 2013)



  5. #3
    Retired Moderator
    Mehdi_FXX آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Tehran
    نام واقعی
    Mehdi
    سن
    33
    نوشته ها
    795
    تشکر شده 6,928 بار در 599 پست
    Mehdi_FXX آنلاین نیست.
    ممنون علی جان لطف داری


    Motherboard : ASUS ROG RAMPAGE III EXTREME Processor : Intel® Xeon L5639 @ 3.6GHz 1.19v
    Main Memory : G.skill TidentX 2x4GB 2666 @ 2000 CL9 Graphics Card : XFX Geforce 6200
    Cooling : Thermalright Archon Power Supply : Green GP680B

  6. 6 کاربر بابت این ارسال مفید از Mehdi_FXX تشکر کرده اند:

    Artemis (13th September 2013),ErfanDL (10th September 2013),magiteq (10th September 2013),Olesius (10th September 2013),sapple (18th September 2013),TRIDENT (11th September 2013)



موضوعات مشابه

  1. بررسی کارت گرافیکی MSI R7970 Lightning
    توسط Olesius در انجمن AMD
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 26th March 2014, 04:23 PM
  2. پاسخ: 12
    آخرين نوشته: 14th August 2013, 12:24 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •