قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
نمایش نتایج: از 1 به 5 از 5
Like Tree4Likes

موضوع: بررسی اجمالی مادربورد ASUS Maximus V Formula

  1. #1
    Retired Moderator
    Behnam_2337 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    بهنام
    نوشته ها
    677
    تشکر شده 6,279 بار در 489 پست
    Behnam_2337 آنلاین نیست.

    بررسی اجمالی مادربورد ASUS Maximus V Formula



    مقدمه


    پس از معرفی چیپست های سری 6 کمپانی Intel، کلیه سازندگان مادربرد شروع به تولید محصولات جدید خود بر این پایه کردند. محصولاتی که در برندهای مختلف و در رده کاری خود حرفهای زیادی برای گفتن داشتند. پشتیبانی از دومین ویرایش پردازنده های خانواده Core از خصایص ذاتی و ارتقاء یافته نسبت به چیپست های سری قبل بود اما با این حال، هنوز دو ضعف نسبتاً بزرگ در چیپست های سری 6 آشکار بود. اول اینکه نبود پورت پرسرعت و کاربردی USB 3.0 در یک مادربرد سری 6 خریدار را در نگاه اول شکه می کرد. این پورت می توانست نیاز کاربر در تبادل اطلاعات با سرعت بالا را مرتفع سازد. عدم بروز رسانی پورت SATA 6Gb/s نیز دومین ضعف این سری محسوب می شد. در مادربردهای مبتنی بر سری 6، تنها دو پورت SATA III در نظر گرفته شده بود و پشتیبانی بیش از دو پورت می توانست دست کاربران را در افزودن Storage های اضافی باز بگذارد. این دو ضعف و تصمیم در انتشار پردازنده های Ivy Bridge اینتل را متقاعد ساخت تا ساخت نسخه جدیدتری از چیپست های خود را آغاز کند. این شرکت با تحمل هزینه های بالای طراحی، تولید چیپست جدید را در دستور کار خود قرار داد. سرانجام در هشتم آوریل سال 2012 میلادی نخستین چیپست های سری 7 اینتل معرفی شدند.


    [Only registered and activated users can see links. ]

    مادربردهای تولیدی بر پایه چیپست های سری 7 جزء اولین محصولاتی بودند که بطور رسمی از سومین ویرایش پردازنده های Core پلتفرم LGA 1155 پشتیبانی میکردند. از مجموع 14 پورت USB کنترلر شونده از طریق PCH های (Platform Control Hub) سری 7، تعداد چهار عدد آنها به پرت سریع USB 3.0 اختصاص دارند لذا رفع این نقیصه بعلاوه پشتیبانی از سومین ویرایش پردازنده ها می توانست بسیاری از سازندگان را به تولید محصولات باکیفیت بر پایه این چیپست ها متقاعد سازد. از طرفی تولیدکنندگان نیز مطمئن بودند که با ارائه مادربردهایی بر پایه این چیپست، خواهند توانست بازار فروش خوبی را برای خود فراهم کنند. اما دومین ضعف تقریبی چیپست های سری 6 همچنان پابرجا بود و Intel نتوانسته بود در سری 7 معضل پشتیبانی از درگاه های بیشتر SATA 6Gb/s را برطرف سازد و کماکان رقیب خود (AMD) با تولید پل جنوبی SB 950 بهمراه قابلیت ارائه شش پرت SATA III، یکه تاز این بخش بود. با این اوصاف تنها راه چاره سازندگان در ارائه محصولی مجهز به بیش از دو پرت USB 3.0 استفاده از تراشه های کمکی بود.

    با طرح این مقدمه شما را به معرفی یکی از محصولات High-End مبتنی بر چیپست Intel Z77 جلب می کنم. نام این مادربرد Maximus V Formula از ساخته های کمپانی ASUS است ...

    [Only registered and activated users can see links. ]


    بر روی مادربرد ASUS Maximus V Formula هر دو نوع ویرایش پردازنده های Core i7/i5/i3 قابل نصب هستند و بنا به ماهیت اصلی پلتفرم نسخه دوم تکنولوژی Turbo Boost نیز در این محصول قابل پشتیبانی است. Support پردازنده های 22 و 32 نانومتری چند امتیاز را به دنبال خواهد داشت که از مهمترین آنها میتوان به قابلیت اورکلاکینگ بالاتر با یک Air Cooling ارزان قیمت، مصرف انرژی کمتر و در نهایت تولید گرمای کمتر اشاره کرد. سیستم کولینگ این محصول به دو بخش خنک کننده مدار رگولاتور ولتاژ و خنک کننده چیپست Z77 تقسیم بندی شده است. از آنجاییکه یکی از دغدغه های تولیدکنندگان چگونگی دفع گرمای حاصل از فعالیت قطعات خصوصا در بخش مدار رگولاتور ولتاژ پردازنده بوده لذا طراحان ASUS در این محصول یک خنک کننده دو وجهی با کارایی بالا را طراحی کرده اند. این هیتسینک از جنس مس و آلومینیوم با خلوص بالا و در رنگ های مشکی و قرمز در شمایل R.O.G است. پره ها از جنس آلومینیوم و هیت پایپ ها از جنس مس هستند که به شکل L و رنگ مشکی بر روی ماسفت های مدار رگولاتور ولتاژ پردازنده کشیده شده اند. در دو سر هیتسینک یک ورودی و یک خروجی مشاهده می شود که محل ورود و خروج مایع کولانت بوده و مخصوص خنک سازی توسط Water Cooling است. طراحی این هیتسینک به گونه ایست که با وجود 23 شیار بر روی آن و در نبود سیستم خنک کن آبی، به راحتی گرمای تولیدی مدار تغذیه پردازنده را در تماس با جریان هوا دفع می نماید. ASUS خنک کننده این بخش را Fusion Thermo نامیده است. در قسمت خنک کننده چیپست نیز کمپانی ASUS از یک هیتسینک با جنس مس خالص و پره های آلومینیومی 9 شیاره استفاده کرده است که این بخش نیز به خوبی به تبادل گرما با محیط می پردازد.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    همانطور که می دانید از زمانیکه Intel اجزای پل شمالی را به داخل پردازنده ها انتقال داد نگاه مادربرد سازان به بخش مدار تغذیه نسبت به قبل کمی ریزبینانه و دقیق تر شد. با در نظر گرفتن این موضوع، مهندسان ASUS به مانند همیشه در بخش مدار رگولاتور ولتاژ Maximus V Formula یک طراحی عالی و بی نقص را اجرا کرده اند. مرکز فرماندهی این بخش به موتور اکستریم Digi+II با 12 فاز دیجیتال مجهز شده است که 8 فاز آن ویژه نیازهای پردازنده و 4 فاز آن مختص iGPU می باشد. همچنین بر روی برد از دو کانکتور 8 و 4 پین ATX 12V جهت برق رسانی به این بخش استفاده شده است. وجود 12 پین بر روی مادربرد خود تضمین کننده تامین توان حتی فراتر از نیازهای سیستم در مواقعی مانند اورکلاکینگ می باشد. استفاده از ماسفت های باکیفیت، چوک های ICE Choke با دامنه فعالیت بالا و تولید حرارت پایین و خازن های مشکی متالیک (Black Metalic Capacitor) نیز جلوه خاصی به Maximus V Formula داده است. طول عمر خازن های BMC پنج برابر خازن های Solid باکیفیت موجود در بازار است و در دمای 105+ درجه سانتیگراد نیز قادر به فعالیت هستند.

    بر روی این مادربرد چهار اسلات حافظه تعبیه شده که حداکثر از 32 گیگابایت حافظه های DDR3 در فرکانس های 1066 تا 2600 مگاهرتز در مود دو کاناله به همراه پروفایل XMP پشتیبانی میکنند. علاوه بر این مدار تغذیه حافظه ها نیز به دو فاز مجهز گردیده است و در مجاورت این ناحیه کلید Power/Reset، کلید MemOK، دیباگر اعلام وضعیت سیستم، نقاط چندگانه مانیتورینگ ولتاژها و کلید Slow Mode و جامپر LN2 Mode جهت عملیات Extreme Overclocking قرار دارند.


    [Only registered and activated users can see links. ]


    در نیمه پایینی مادربرد Maximus V Formula سه شیار PCI-Express 3.0 وجود دارد که بنا به پیکربندی های SLI و CrossFireX دوگانه و سه گانه موقعیت آنها به X8-X8 یا X8-X4-X4 تعویض پذیر خواهد بود. به همین منظور در انتهای سومین شیار یک کانکتور 4 پین Molex موسوم به EZ Plug قرار داده شده است که مسئولیت توسعه جریان را در این گونه مواقع بر عهده دارد. در خصوص سایر شیارها نیز باید گفت که ASUS به کل از تعبیه درگاه های PCI در این مادربرد چشم پوشی کرده و در عوض سه شیار PCI-E X1 و یک شیار PCI-E X4 را برای نصب Device های مجزا اختصاص داده است. البته باید توجه داشت که با ازدیاد و اشغال درگاه هایی که انشعاب آنها از PCH است عملکرد تحت تاثیر قرار میگیرد و به این خاطر ASUS به کمک تراشه PLX PEX8608 این ضعف را جبران کرده است. لازم به ذکر است Maximus V Formula علاوه بر دو تکنولوژی Multi-GPU که در بالا به آنها پرداخته شد از فناوری LucidLogix Virtu MVP نیز پشتیبانی میکند.


    در بخش ذخیره سازها این محصول توانایی ارائه شش پرت داخلی SATA 6Gb/s را دارد که البته چهار پرت آن از طریق چیپ ASMedia مدیریت میشوند. همچنین دو پرت SATA 3Gb/s، یک پرت eSATA 3Gb/s و یک پرت mini-SATA 3Gb/s نیز در این قسمت وجود دارند که هر چه بیشتر در تکامل این مادربرد نقش آفرینی میکنند. به موازات این بخش شش درگاه USB 3.0 به Maximus V Formula اختصاص داده شده است که چهار عدد از آنها توسط چیپست Z77 در قالب Header و Rear Panel کنترل میشوند و دو درگاه دیگر مجددا بواسطه کنترلر مجزای ASMedia اضافه گردیده اند. الباقی درگاه ها که تعداد آنها به هشت عدد میرسد به USB 2.0 ختم میشوند که بطور مساوی در Header ها و پنل پشتی محصول تقسیم بندی شده اند.

    بدلیل استفاده از تراشه SupremeFX IV سیستم صوتی این مادربرد را می توان یک سیستم صوتی پیشرفته تلقی کرد. پکیج صوتی SupremeFX IV از تراشه اصلی، چیپ TI 6120A2، خازن های باکیفیت ELNA با ظرفیت 1500 میکروفاراد و پوشش آلومینیومی EMI تشکیل شده است و 7.1 کانال صوتی را در اختیار قرار می دهد. لذا این اجتماع همگون نوید ارائه صدای صاف و شفاف با نسبت سیگنال به نویز 110 دسی بل را به کاربران می دهد. بعلاوه ASUS برای جلوگیری از بروز هر گونه تداخل امواج و ایجاد مشکل در خروجی صدا، با استفاده از تکنولوژی اختصاصی خود بنام Red-Line قسمتی از مادربرد را که چیپ و خازن های مربوط به سیستم صوتی در آن قرار دارند را در یک قسمت قرار داده و تا حد امکان آنها را از قطعاتی که امواج الکترومغناطیسی زیادی تولید میکنند دور کرده است تا از این راه تاثیر امواج مزاحم و ناخواسته را بر سیستم صوتی این مادربرد به حداقل برساند.

    [Only registered and activated users can see links. ]

    یکی دیگر از بخش های جالب این مادبرد بخش شبکه بی سیم آن است. یکی از دغدغه های کاربران همواره این موضوع بوده که چرا مادربردهای دسکتاپ فاقد یک کارت شبکه وایرلس هستند. این موضوع در اکثر موارد آزاردهنده بوده و کاربران را وادار می ساخت تا اقدام به خرید یک کارت وایرلس مجزا کنند که این جز تحمیل هزینه اضافی ارمغان دیگری را به همراه نداشت. از ابتکارات ASUS در این مادربرد تعبیه یک mPCI Combo Header ویژه ی قرارگیری کارت وایرلس بر روی مادربرد می باشد. این کانکتور که بصورت دو ردیف پینی شکل در قسمت Real Panel قرار داده شده است به کاربر این امکان را میدهد که در هنگام نیاز کارت وایرلسی را که جزء متعلقات مادربرد است به راحتی بر روی برد نصب کند و از شبکه وایرلس که مطابق با استاندارد WiFi 802.11 a/b/g/n است نهایت لذت را ببرد. البته با اتصال این واحد دسترسی به پرت mSATA و Bluetooth نسخه 4 نیز امکان پذیر خواهد شد.


    و در انتها مروری گذرا خواهیم داشت به اینترفیسهای I/O مستقر در پنل پشتی مادربرد ...

    -
    دو درگاه انتقال تصویر در قالب HDMI و DisplayPort
    -
    یک پرت eSATA 3Gb/s
    -
    یک درگاه شبکه RJ45 تحت حمایت Intel 82579V Gigabit
    -
    چهار پرت USB 3.0
    -
    چهار پرت USB 2.0
    -
    ورودی و خروجی Optical SPDIF
    -
    ورودی و خروجی های صدا
    -
    کلید Clear CMOS
    -
    سوییچ روشن/خاموش R.O.G Connect





    نتیجه

    یکی از برترین محصولاتی که در نمایشگاه کامپیوتکس امسال نظر بسیاری از بازدید کنندگان را به خود جلب کرد مادربرد Maximus V Formula بود. طراحی این مادربرد به مانند دیگر محصولات نیمه حرفه ای و حرفه ای ASUS به همراه انبوهی از تکنولوژی های روز و همچنین خلاقیتهای مثال زدنی مهندسان طراح انجام گرفته است. با این حال به نظر می رسد بازار فروش در دست تولیدکنندگانی باشد که محصولات خود را با نگاهی عمیق به مقوله مصرف انرژی، استفاده از قطعات باکیفیت، بکارگیری تکنولوژی های کاربردی و به روز و مهمتر از همه فاکتور قیمت به بازار مصرف عرضه می کنند.
    خوشبختانه کارنامه تولیدات
    ASUS نشان می دهد که این کمپانی تا حد زیادی این خصوصیات را داراست و حتی اورکلاکرها نیز دوست دارند تا نتایج و رکوردهای خود را با محصولات این شرکت به ثبت برسانند. امیدواریم با قیمت گذاری مناسب در بازار داخلی عده کثیری از کاربران بتوانند تجربه استفاده از سری مادربردهای R.O.G را داشته باشند.

    نویسنده: Behnam_2337
    انجمن تخصصی آورکلاکینگ هیروز
    عکس: اسوز





    ****کپی مقاله با ذکر منبع (انجمن تخصصی آورکلاکینگ هیروز) بلامانع می باشد ****


    ویرایش توسط Behnam_2337 : 12th November 2012 در ساعت 08:51 AM


    Motherboard : ASUS 970 FX Processor : Phenom II X2 555
    Main Memory : 2x2 GB Crucial Ballistix Tracer 1333MHz Graphics Card : Gainward 8800GT 256 Bit / 512MB DDR3
    Cooling : Cooler Master Hyper TX3 Power Supply : 580W Green

  2. 16 کاربر بابت این ارسال مفید از Behnam_2337 تشکر کرده اند:

    Don_Corleone (2nd September 2012),Hamed_Classic (2nd September 2012),mahdi8063 (2nd September 2012),MASTER Oc (2nd September 2012),Mehdi_FXX (19th November 2012),morteza.p (2nd September 2012),Obka (2nd September 2012),Olesius (2nd September 2012),Osuk (2nd September 2012),Rezasam1 (8th September 2012),sapple (18th November 2012),smrbh (2nd September 2012),Subzero7111 (2nd September 2012),Varand (2nd September 2012),XoMa (2nd September 2012),شیرینی (24th December 2014)



  3. #2
    OCH Member
    XoMa آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    شیراز
    نام واقعی
    حسین
    سن
    38
    نوشته ها
    406
    تشکر شده 3,367 بار در 290 پست
    XoMa آنلاین نیست.
    فوق الاده بود بهنام جان . واقعا خسته نباشید .

    پ.ن
    به نظر میاد تو نمایش عکس ها مشکلی وجود داره ؛ چون عکس ها برای بنده نمایش داده نمیشن ؛ لطفا بررسی کنید و در صورت امکان محل اپلود رو تغییر بدید .

    البته این موارد به زودی با راه اندازی اپلود سنتر سایت کاملا برطرف خواهند شد .



    با احترام
    حسین


    Motherboard : Fatal1ty Z87 Professional Processor : Intel® Core™ i7-4790K @ 4.8GHz
    Main Memory : HyperX Predator 2*4GB @ 2933MHz Graphics Card : AMD Radeon R9 290
    Cooling : Noctua NH-D14 Power Supply : GREEN GP-885B
    یه مدت تو هات اورکلاک امضام این بود

    همتون رو دوست دارم....

    بازم میزارمش....

  4. 8 کاربر بابت این ارسال مفید از XoMa تشکر کرده اند:

    Behnam_2337 (2nd September 2012),Don_Corleone (2nd September 2012),MASTER Oc (2nd September 2012),Olesius (2nd September 2012),Osuk (2nd September 2012),Rezasam1 (8th September 2012),sapple (18th November 2012),smrbh (2nd September 2012)



  5. #3
    OCH Member
    Osuk آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    شمال خوزستان - اندیمشک
    نام واقعی
    علی
    نوشته ها
    121
    تشکر شده 923 بار در 122 پست
    Osuk آنلاین نیست.
    با وجود این که Maximus V GENE میکرو ATX هست و Maximus V Formula ای تی ایکس هست اما من بنچمارک هاشون رو نگاه کردم در 3Dmark ها تفاوت زیادی نداشتند !یاحق


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  6. 8 کاربر بابت این ارسال مفید از Osuk تشکر کرده اند:

    Behnam_2337 (2nd September 2012),Don_Corleone (2nd September 2012),MASTER Oc (2nd September 2012),Olesius (2nd September 2012),Rezasam1 (8th September 2012),sapple (18th November 2012),smrbh (2nd September 2012),XoMa (2nd September 2012)



  7. #4
    Moderator
    Olesius آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Overclockingheroes.com
    نام واقعی
    Ali
    سن
    37
    نوشته ها
    1,290
    تشکر شده 10,386 بار در 1,386 پست
    Olesius آنلاین نیست.
    بسیار عالی آقا بهنام عزیز

    خوشحالم می تونیم از اطلاعات شما در این سایت نیز بهره مند بشیم


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  8. 8 کاربر بابت این ارسال مفید از Olesius تشکر کرده اند:

    Behnam_2337 (2nd September 2012),Don_Corleone (2nd September 2012),MASTER Oc (2nd September 2012),Rezasam1 (8th September 2012),sapple (18th November 2012),smrbh (2nd September 2012),XoMa (2nd September 2012),شیرینی (24th December 2014)



  9. #5
    OCH Member
    MASTER Oc آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Mashhad
    نوشته ها
    27
    تشکر شده 376 بار در 27 پست
    MASTER Oc آنلاین نیست.
    بسیار عالی بود متشکر آقا بهنام عزیز :o


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    OverClocking Heroes

  10. 5 کاربر بابت این ارسال مفید از MASTER Oc تشکر کرده اند:

    Behnam_2337 (3rd September 2012),Olesius (2nd September 2012),Rezasam1 (8th September 2012),sapple (18th November 2012),XoMa (2nd September 2012)



کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •