قابل توجه کاربران گرامی: تاپیک معرفی اعضاء برای آشنایی بیشتر با یکدیگر (حتما شرکت کنید) لینک
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 14
Like Tree25Likes

موضوع: ====برسی کیس Corsair Obsidian 900D: بهشت دارندگان واتر کولر====

  1. #1
    Moderator
    magiteq آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    عطا
    سن
    35
    نوشته ها
    3,185
    تشکر شده 16,693 بار در 3,031 پست
    magiteq آنلاین نیست.

    ====برسی کیس Corsair Obsidian 900D: بهشت دارندگان واتر کولر====



    اوج لذت با سوپر تاور Obsidian 900D


    امروز می خواهیم کار بزرگی انجام داده و کیس Obsidian 900D محصول شرکت Corsair را مورد مرور قرار دهیم. این کیس یک برج متوسط یا کامل نیست، بلکه نام و نشان این غول، یک سوپر تاور است. و بله، شاید این یکی از بزرگترین محصولاتی باشد که تا کنون دیده اید. این محصول بسیار custom بوده، و در هر گوشه و کنار خود گزینه هایی مخفی زیادی دارد و کیفیت ساخت آن به اندازه ای است که شما را حیرت زده می کند. و حالا می رسیم به بحث فضای آن... اوه اوه، فضا.
    در امپراتوری روم اگر شخصی یک نوع معدن کشف می کرد، به او Obsidian گفته می شد، این تقریباً همان چیزی است که نام محصولی را که امروز مورد آزمون قرار می دهم، بوجود آورده است. بنابراین وقتی که Obsius یک شیشه آتشفشانی سخت را که معمولاً سیاه و به هم تنیده است، ظاهر درخشانی دارد، وقتی شکاف می خورد، سطوحی منحنی ایجاد می کند و بواسطه خنک شدن سریع گدازه های آتشفشانی شکل می گیرد، یافت، آن را Obsidian نام نهاد. و اکنون شرکت Corsair مدل 900D خود را عرضه می کند. و وضعیت به این صورت است که از حالا به بعد هر کیس جدیدی که وارد آزمایشگاه فوق سری Guru3D می شود، و وقتی همه دانشمندان دور یک محصول جمع می شوند، معلوم می شود که آن محصول، چیز خاصی است. بنابراین باید بقیه افراد را به خانه بفرستم تا خودم دست به کار Obsidian 900D بشوم، بله باید همین کار را بکنم!
    راستی شما Obsidian 800D را بیاد دارید؟ خوب البته که دارید، این محصول هنوز هم بسیار پرطرفدار است و طراحی زیبای آن فراتر از زمان خودش بود. این محصول در ماه می سال 2009 عرضه شده بچه ها! مدل 900D پرچمدار بعدی است. این کیس برای افرادی کمال طلب، اورکلاکرها، کاربران مشتاق و حرفه ای هایی است که اغلب کیس کامیوتر خود را باز کرده و برای کار روی داخل آن، نیازمند فضا هستند. این محصول برای افرادی است که می خواهند از خنک سازی با هوا استفاده کننده، افرادی که می خواهد با خنک سازی با مایع و غیره همه جا را بهم بریزند؛ مدل 900D به درد افراد زیادی می خورد.
    مدل 900D به عنوان یک «سوپر تاور» طبقه بندی شده است و این بدان معناست که این محصول قادر است همزمان با بلعیدن مادربوردهایی با قالب شکلی HPTX تا 4 سخت افزار 5/25 اینچی و تا 9 هارد دیسک 2/5 یا 3/5 اینچی (سه واحد hot-swappable) را در خود جای داده و هنوز هم برای 2 عدد پاور، فضا داشته باشد.اگر هنوز 9 قفسه هم برای ذخیره سازهای شما کافی نیست ، شرکت Corsair اقدام به فروش قفسه های اضافی برای ذخیره سازها نموده است که با این کار می توان تعداد قفسه های ذخیره سازی را به 15 عدد رساند. 15 محل برای جایگذاری فن و 5 نقطه برای قراردادن رادیاتور تعبیه شده است – بله، در 5 اندازه از 120mm تا 480mm.

    اما می دونید چیه؟ حرف زدن فایده ای نداره، شما باید تصاویرش را ببینید. بنابراین امروز 50 تا عکس برای نمایش به شما آماده کرده ایم! ابتدا یک نگاه کلی بیاندازید... با سوپر تاور Obsidian 900D ملاقات کنید و سپس ادامه مطلب را در قسمت بعد بخوانید.




    ویزگی ها و مشخصات کلیدی در خدمت شما .

    Corsair –آه بله دوستان، سوپر تاور Obsidian 900D سرش را برافراشته. این محصول که تحت عنوان سوپر تاور فروخته می شود، یک کیس با قالب شکلی HPTX است. یک خواننده مشتاق، کیسی را هدف گرفته که قطعات گران قیمت شما را بخوبی خنک نگه می دارد و باید بگوییم که طراحی بسیار کاربرپسند ولی به غایت شکیل و مطلوبی دارد. مدل 900D از سری Obsidian را می توان پرچمدار جدید شرکت Corsair قلمداد کرد که انبوهی از فضا، سازگاری و گزینه هایی هم برای چیدمان خنک سازی با هوا و هم با مایع را با خود دارد. در داخل کیس، جا برای حداکثر 15 فن وجود دارد و 5 محدوده مختلف برای جایگذاری رادیاتورها تعبیه شده که اندازه آنها 120mm تا 480mm است. حال در اینجا مروری اجمالی بر ویژگی های این محصول داریم.

    پشتیبانی از حداکثر 15 فن
    3 فن مکشی مدل AF120L با سایز 120mm
    1 فن دمنده مدل AF140L به سایز 140mm
    پشتیبانی از حداکثر 5 رادیاتور
    مسیر های پیش بینی شده برای عبور کابل ها , پوشیده شده با واشرهای لاستیکی
    تعبیه دریچه در سینی مادربرد برای برداشت صفحه پشتی cpu بدون جداسازی مادربرد , جهت تسهیل در ارتقای خنک کننده.
    4 قفسه درایو 25/5 اینچی بی نیاز از ابزار
    4 فیلتر قابل تعویض (جلو، پنل های بخش پایینی، سقف)
    3 جای هارد دیسک به همراه مجموعاً 5 محل قرارگیری به منظور تأمین حداکثری
    9 سینی هارد دیسک 5/2 یا 5/3 اینچی بی نیاز از ابزار با پشتیبانی یکپارچه از ssd (تا 6 عدد سینی اضافه هم بصورت جداگانه بفروش می رسد)
    پنل جلویی دارای یک جفت پورت USB3 ، چهار پورت USB 2.0 ,جک های میکروفون و هدفون، و کلید های پاور و ریست می باشد
    قابلیت برداشتن کاور پنل کناری با فشردن یک کلید، به منظور دسترسی سریع به داخل کیس
    وجود پنل های پایینی راحت بازشو به منظور تسهیل دسترسی به درایوهای ذخیره سازی، PSU و رادیاتورها
    10 اسلات توسعه ای برای ایجاد حداکثر سازگاری با سیستم های استفاده کننده از چند GPU
    پشتیبانی از همزمان از 2 منبع تغذیه با استاندارد ATX (با طول حداکثر 220mm)
    سازگاری با مادربوردهای سایز Mini-ITX، Micro-ITX، ATX، Extended ATX و HPTX
    اسکلت داخلی به رنگ مشکی مات
    2 سال ضمانت

    در بسته بندی کارخانه ای Obsidian 900D , چهار فن بصورت استاندارد وجود دارد – 3 تا از آنها فن های مکنده 120mm هستند که در جلو (محدوده قفسه هارد دیسک ها) قرار گرفته اند و دیگری یک فن دمنده 140mm است که در پشت کیس واقع شده است. با این حال این کیس از دست کم 15 عدد فن، پشتیبانی می کند. مدل فن های همراه کیس، AF120L و AF140L می باشد. فن های اضافی را می توان مستقیماً در محفظه های هارد دیسک قرار داد و بخش پایینی کیس، با برداشتن یا جابجایی محفظه پایینی هارد دیسک ها، از حداکثر 6 فن مکنده 120mm پشتیبانی میکند.
    صادقانه به دوستانی که مایل به استفاده از سیستم های خنک کننده با مایع هستند می گویم... اینجا شما را کاملاً مفتون خواهد کرد. این کیس از حداکثر 5 رادیاتور، با امکان استفاده همزمان از آنها، پشتیبانی می کند.




    در تصویر شماتیک بالا می توانید حداکثر طول رادیاتور پشتیبانی شده را در محدوده جایگذاری هر رادیاتور، به همراه بیشترین معبر در هر جایگاه مشاهده کنید. در صورتیکه اندازه معبر نوشته نشده، مقدار آن به سایر سخت افزارهایی که نصب کرده اید، مانند فن ها و رادیاتورها، بستگی دارد.
    اما بیاید شروع به باز کردن بسته بندی محصول نموده و کار خود را از آنجا ادامه دهیم. امروز چیزهای زیادی داریم که به شما نشان دهیم.



    گالری تصاویر






    مثل همیشه، ابتدا سراغ بسته بندی می رویم، بله، 900D , خودشه. کارتن استاندارد با نوشته های مشکی ساده.





    کیس در لایه ای از پلاستیک پیچیده شده و سپس بین دو ورقه یونولیت قرار گرفته است. بخوبی از کیس محافظت شده، ما با هیچ نوع خراشیدگی، آسیب یا چیزهایی از این دست، مواجه نشدیم.



    بعد از بازکردن بسته بندی، به خود محصول می رسیم. می بینید که روی بخش جلویی، نوارچسب چسبانده شده، روکش آلومینیومی جلو با استفاده از یک لایه پلاستیک و 4 روکش 5/25اینچی، مورد محافظت قرار گرفته است.این کیس دارای طراحی تیره خوبی است، هیچ چیز در آن توی ذوق نمی زند و یا بیش از اندازه زرق و برق ندارد. توری پنل بالایی بلافاصله این واقعیت را بیان می کند که ما کیسی را در مقابل داریم که جریان هوای زیادی را برای رفع نیاز ما به ارمغان می آورد.




    با نگاه به پایین پنل سمت چپ برای دریافتن آنکه دربی در آنجا وجود دارد یا نه، متوجه می شویم که این پنل قدری پیچ و خم دارد. یک پنجره زیبای اکریلیک تیره رنگ که داخل آن پیداست، همه چیزهای خوبی را که در داخل کیس نصب کرده اید، بشما نشان می دهد. تصاویری که تا کنون از این کیس ارائه کرده ایم، حق مطلب را ادا نکرده اند، چرا که وقتی شما به این کیس می نگرید، بشدت شما را تحت تأثیر قرار می دهد.



    هر دو پنل کناری را می توان با فشردن یک کلید، باز کردو بله، آن قسمت های پایین را هم می توان باز نمود، ما در قسمت بعد این کار را برای شما توضیح داده و به شما نشان خواهیم داد ... بله، از راهنمایی های من استفاده کنید دوستان، برو به قسمت بعد ؛)



    بله، کیس را به یک آتلیه عکاسی بردیم. این کیس بزرگ و سنگین است. آنقدر بزرگ است که انداختن یک عکس زیبا از آن، واقعاً دشوار است، چرا که برای این کار باید فاصله زیادی را بین این کیس غول پیکر و دوربین ایجاد کنیم. بگذارید یکبار دیگر اذعان کنم که تصاویر ارائه شده، حق مطلب را در مورد این کیس ادا نمی کنند، شما باید حتماً خود آن را در یک فروشگاه کامپیوتر و یا جای دیگر از نزدیک ببینید.




    اگرچه هنوز مطمئن نیستم که توانسته باشید Obsidian 900D را در ذهن خود تصور کنید، اما ابعاد تقریبی آن عبارتست از 70 (ارتفاع) در 65 (عمق) در 25 (عرض) سانتی متر. و البته درباره وزن آن باید بگویم که من آن را وزن نکردم، اما حداقل 20 کیلوگرم وزن دارد، برای کارهای سنگین ساخته شده دیگر.




    خوب، قسمت انتهایی پنل های راست و چپ دارای دریچه های کوچک اضافی هستند. کلید را بفشارید و بووووم... این اتفاق می افتد:



    یک دریچه باز می شود. حالا می توان از روی دیگر این دریچه ها استفاده نمود، این ها در اصل به عنوان فیلتر غبار عمل می کنند. Obsidian 900D در مکنده های پایینی خود دارای فیلترهای ضد غبار مغناطیسی و در دمنده بالایی و مکنده جلویی دارای فیلترهای ضد غبار آسان بازشو است تا وصل کردن و همچنین برداشتن و تمیز کردن فیلترها، ساده باشد. علاوه بر این می توانید این دریچه ها را برداشته و به جای آنها فن قرار دهید.



    خیلی به پایین اسکرول کردید، درسته؟ بله خوب، پشت این کیس 65 سانتی متر طول دارد. بیایید به قسمت بعد رفته و نگاهی داشته باشیم به جزئیات بیشتری در پشت این محصول، برویم؟ چیزهایی که در بالای این مکعب سیاه رنگ هستند ... کلیدند. با یکبار فشردن آنها می توانید کاور پنل های کناری را باز کنید. البته هر سمت یک کلید دارد. ولی بیایید بیشتر دقت کنیم، لطفاً به قسمت بعد بروید.



    در بخش پشت می توانید نمای خوبی را از ویژگی هایی ببنید که در کیس های معمولی آنها را نخواهید یافت. از کلیدهای مربعی موجود در راست و چپ بخش بالایی برای باز کردن قفل پنل های کناری استفاده می شود. زیر آنها سرتاسر از توری تشکیل شده است. در زیر آنها یک فن دمنده 140mmمدل AF140L می بینید که در کارخانه نصب شده است. می بینید که Obsidian 900D دارای 10 اسلات توسعه ای به منظور حداکثر سازگاری با نصب و پیکربندی چندین GPU است ، این به شما اجازه می دهد از چیدمان های SLI/CrossfireX شامل 2 , 3 و 4 کارته استفاده کرد. انواع بردهای سایز ATX Micro-ATX و Mini-ITX و همچین سایزهای خاص Extended ATX و حتی HPTX نیز بخوبی پشتیبانی می شوند. آیا مادربرد EVGA SR2 را به یاد دارید؟ بله, درست حدس زدید. این هیولای دو سوکته را هم میتوان به راحتی آب خوردن نصب کرد.



    در کف کیس، نه تنها برای یک منبع تغذیه، بلکه برای دو منبع تغذیه جا در نظر گرفته شده است، ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اما می توان با چرخاندن آنها به سمت کناره ها، PSU هایی با توان کیلوواتی قدرتمندی را در آنجا جای داد. با بهره گیری از مادربوردهای Extended ATX و حتی HPTX می توان از 2 منبع تغذیه استفاده کرد.



    اگر بار دیگر به بخش بالایی برگردیم، می بینیم که کاور آن از توری بزرگی ساخته شده که قطعاً بخاطر تهویه مناسب بوده است. در این صفحه به جزئیات بیشتری از این قسمت خواهیم پرداخت. همین حالا روی قفسه 5/25 اینچی بالایی تمرکز کنید. این در واقع یک دریچه است. آن 5 نقطه خاکستری کوچک را می بنید؟



    بافشردن آن، دریچه باز می شود. آیا نوار پلاستیکی دراز واقع در وسط بالا را می بینید؟ این در واقع کلید روشن و خاموش و LED نشانگر کار هارد دیسک است و کلید ریست نیز در زیر آن قرار گرفت است. سپس در سمت چپ آن جک های 3/5 میلیمتری هدفون و میکروفون و دو پورت USB 3.0 آبی رنگ قرار گرفته و 4 پورت USB 2.0 در سمت راست آن واقع شده.




    با برگشتن به بالا می بینیم که می توان براحتی توری بالایی را به همراه یک فیلتر غبار، باز نمود. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که با این کار می توان به تعدادی از محل های تعبیه شده برای فن ها، دسترسی پیدا نمود و در نهایت می توان از آن برای ایجاد جریان هوای اضافی بهره گرفت




    واضح است که در اینجا می توانید از یک سامانه خنک کننده با مایع استفاده کرده و یک رادیاتور بزرگ جایگذاری نمایید. اینها در واقع محل هایی برای نصب 4 فن 140/120mm در بالای کیس هستند.




    از بالا به پایین حرکت می کنیم. کیس بر روی 4 پایه لاستیکی آرام گرفته تا از تکان خوردن آن ممانعت شود. البته این کیس بسیار سنگین بوده و بنظر نمی رسد به هیچ عنوان در معرض تکان خوردن باشد.




    بسیار خوب، حالا تصویری ذهنی از عکس بالا را به حافظه خود بسپارید، هنوز به کسی چیزی نگویید، بگذارید بخروشد... حالا بسمت پایین حرکت می کنیم.




    درب محفظه پایینی هم براحتی باز شده و حتی قابل برداشته شدن است. این درب، فیلترهای مغناطیسی جذب غبار را در محل مکنده های کناری پایینی نگه می دارد. در پشت این درب، اولین مجموعه از تجهیزات مربوط به ذخیره سازی را می بینید. 2 محفظه / قفسه هارد دیسک که هر محفظه می تواند سه عدد هارد دیسک یا SSD را در خود جای دهد.




    با برداشتن کاور قسمت بالایی پنل کناری , می توان از بالا به پایین نگاه کرد. بخش زیرین سمت چپ، محدوده PSU است و قفسه درایو ها در سمت راست آن قرار گرفته است. چند لحظه دیگر با دقت بیشتری به آن خواهیم پرداخت. بنابراین آنچه شما می بینید عبارت خواهد بود از سینی پشتی CPU که برای نصب آسان خنک کننده CPU بکار می رود، 4 قفسه درایو 5/25 اینچی بی نیاز از ابزار به منظور نصب آسان درایو، تعداد زیادی دریچه با واشر لاستیکی مخصوص رد کردن کابل و چندین محفظه هارد دیسک که هر یک از حداکثر 3 هارد دیسک پشتیبانی می کنند.




    یک جعبه مقوایی کوچک در داخل کیس، توجه شما را به خود جلب خواهد نمود. محتویات این بسته شامل پیچ هایی است که غالباً برای بستن فن هایی بکار می روند که نصب آنها به دلخواه صورت خواهد پذیرفت.




    در بخش بالایی علاوه بر یک پوشش تهویه / فیلتر که براحتی قابل برداشته شدن و تمیزکاری است، فن دمنده پشتی 140mm قرار دارد. این فن ها دارای PWM کنترلر می باشند. برای تنظیم آنها، آنها را به یک فن کنترلر و یا مادربورد خود متصل نمایید. 900D فاقد کنترل گر فن مجزا می باشد.




    بخش داخلی بطور کلی طراحی خوبی دارد و فضای زیادی برای کار در آن تعبیه شده است، بطوریکه همه قطعات بزرگ بسادگی در آن جای می گیرند. اما بیایید نگاه دقیق تری به محفظه های درایو داشته باشیم، چه اینکه این بخش ها قابل تنظیم هستند.



    از آنجاییکه محل های مختلفی برای برای جایگذاری محفظه های هاردهای 3/5 اینچی تعبیه شده است، می توان موقعیت آنها را در محل های مختلف جابجا نمود. اگر فکر می کنید که 9 درایو برای شما کفایت نمی کند، می توانید مستقیماً از فروشگاه اینترتی CORSAIR دو قفسه اضاقی خریداری نموده و جمع تعداد درایوهای قابل پشتیبانی را به 15 عدد برسانید




    در بخش سمت راست بالا، فضا برای 4 عدد درایو 5/25 اینچی بی نیاز از ابزار وجود دارد که نصب آنها ساده است. اما اجازه دهید ابتدا روی ساز و کار محکم شدن این محصول دقیق شوم.




    شما با 4 قفسه برای درایوهای نوری روبرو هستید که هر یک دارای بستی است که دو موقعیت «باز» و «قفل» دارد. شما می توانید بسادگی بست را کشیده و آن را آزاد کنید.




    این ویژگی بسیار عالی عمل می کند و نصب یک دستگاه 5/25 اینچی از این راحت تر نمی شود – کافی است درایو نوری را به درون کیس هدایت کرده و سوراخ های آن را تنظیم کنید و وقتی صدای «تیک» را شنیدید، این بدان معناست که قفل های خاری، ابزار را گرفته اند




    چیزها به طرز زیبایی کمی تغییر خواهند کرد، بطوریکه وقتی از ابزارهای 5/25 اینچی استفاده می کنید، مقداری تو رفتگی بوجود خواهد آمد، بنابراین پس از جایگذاری یک دستگاه نوری 5/25 اینچی یا چیز دیگر، دیگر جلوی کیس 100% مسطح نخواهد بود.




    اما اگر مایل به نصب psu یا pleural و یا چند PSU باشیم چه؟ خوب پاسخ ساده است، با چرخاندن آنها به سمت کناره ها, پهلو به پهلو قرار داده و با پیچ در جای خود محکم می کنیم. به همین راحتی. PSU ها به منظور جلوگیری از تکان خوردن، روی پایه های پلاستیکی قرار می گیرند.




    به استثنای زمانی که از جای آخرین قفسه هارد دیسک سمت چپ استفاده می کنید، می توانید از منبع تغذیه طویلی در آن محل بهره بگیرید. اما حتی در صورتیکه در آنجا یک محفظه درایو نصب کرده اید، باز هم حدود 20 سانتیمتر جای خالی وجود خواهد داشت و در واقع مشکل خاصی وجود ندارد.




    تا حالا بخش داخلی کیس که سمت مادربورد بوده است را دیده ایم، اما بخش پشتی چطور؟ آیا در آنجا هیچ TLC برای رد کردن کابل وجود دارد؟ البته که وجود دارد، بگذارید نیم نگاهی داشته باشیم.




    خوب اینجا نمای خوبی دارد. یک گسترش دهنده از پیش نصب شده کانکتور پاور CPU با روکش مشکی داریم که چیز خوبی است. اما از بالا به پایین، فاصله زیادی برای پوشاندن کابل کشی های PSU وجود دارد. روشن است که این دریچه بزرگ، محل برداشت CPU BackPlate است است که باعث می شود نصب یک خنک کننده CPU بعداً خریداری شده، بدون نیاز به برداشتن مادربورد، بسیار ساده باشد.




    فضای پشتی سینی مادربورد هم تعداد زیادی بست برای بستن کابل وجود دارد که موجب می شود بسادگی کابل کشی تمیز و مرتبی در پشت سینی مادربورد انجام شود. این واقعاً نتیجه خوبی بهمراه دارد، می دانم که این کار فوق العاده ساده ای است، اما غالباً ساده ترین چیزها، به بهترین نحو جواب می دهند.




    طراحی فضای پنل کناری و در واقع قسمت پشتی سینی مادربرد نیز بطور خاص برای تأمین فضای لازم برای جادادن همه کابل ها، انجام شده است، شما در این قسمت 3 سانتی متر فضا خواهید داشت که موجب می شود مسیر برای عبور ضخیم ترین کابل ها هم فراهم باشد. همچنین می بینید که در سینی مادربورد کیس 900D , هشت حفره پوشیده شده با واشر لاستیکی وجود دارد که می توان کابل ها را از آن ها گذراند و حقیقتا corsair با پیش بینی دقیق قرار گیری دریچه ها موجب کاهش در هم ریختگی کابل شده و در واقع گردش هوا در کیس را بهبود بخشیده و باعث بهتر شدن مکانیزم جریان هوا شده است.




    همانطور که پیش از این نشان داده شد، کیس 900d دارای چهار قفسه درایو 5/25 اینچی بی نیاز از ابزار، با قابلیت نصب آسان درایو می باشد. و چنانکه توضیح داده شد، تعداد زیادی محفظه هارد دیسک / ssd هم در این کیس وجود دارد. شاسی 900d بصورت استاندارد دارای 3 قفسه هارد دیسک است که درایوهای 2/5اینچی و 3/5 اینچی را با هر ترکیبی، پشتیبانی می کند. در اینجا نحوه نصب یک هارد دیسک واقعی را می بینید.




    هر محفظه از 3 هارد دیسک مجزا پشتیبانی می کند که این امر منجر به پشتیبانی از مجموعاً 9 درایو می شود. شما هار دیسک را در یک سینی می گذارید، آن را در محفظه به سمت عقب سُر می دهید و سپس با استفاده از درپوش آن را محکم می کنید. به همین سادگی. هارد دیسک روی پایه های لاستیکی، محکم می شود. برای ssd هم می توان از همین نوع سینی استفاده نمود، که با 4 عدد پیچ به کف سینی بسته می شوند.




    یکی از نکات جالب توجه آن است که محفظه قسمت پایینی پانل جلو به یک بورد مدار پشتیبانی کننده از SATA 6G hot-swap مجهز شده که امکان اتصال و قطع اتصال سریع حداکثر 6 درایو ذخیره سازی را به ارمغان می آورد.




    درست حدس زدید، دوباره داریم به سمت جلوی کیس برمی گردیم، چرا که در آنجا چیزهای جالبی وجود دارد که هنوز راجع به آنها به شما چیزی نگفته ایم. نگاهی به پایه آلومینیومی پایینی بیاندازید.




    پنل جلویی در واقع از جنس آلومینیوم صیقل خورده ای است که اگر آن را به سمت جلو بکشید، می توانید از جا درش بیاورید. سپس فیلترهای جذب گرد و غبار قابل تعویض و شستشویی را می بینید که برای فن های مکنده تعبیه شده اند.




    در پشت آن می توانید 3 فن مکنده 120mm از پیش نصب شده را ببینید که مدل آنها AF120L است و همگی قادرند در عین بی صدا بودن، گردش هوای خوبی را ایجاد کنند. این فن ها بوسیله pwm کنترل می شوند. البته یکی از کمبودهای بزرگ کیس 900D , نبود نوعی کنترل گر فن روی آن است. انتظار ما از محصولی در این بازه قیمتی، وجود نوعی از فن کنترلر در آن بود.




    حالا از برخی از تصاویر این محصول که از شرکت Corsair دریافت شده اند استفاده می کنم، چرا که من در اسمبل PC هایی که ظاهر خوب و قشنگی داشته باشند، عاجزم. اکنون به یاد داشته باشید که در داخل این کیس، جا برای حداکثر 15 عدد فن و 5 محدوده مختلف برای جایگذاری رادیاتورهایی در اندازه های 120mm تا 480mm موجود است.



    این نمونه بسیار خوبی است که همه نوع سیستم های خنک کننده با مایع روی آن نصب شده است. در زیر می بینید که اگر درب / دریچه پایین را برداشته و بجای آن چند فن یا سیستم خنک کننده مایع نصب کنید، چه اتفاقی می افتد.




    رنگ های خود را به 2 بازه رنگی سیاه و یک رنگ دیگر محدود کنید و دنگ! شما می توانید سیستم خود را مثل این سر هم کنید. آنچه در اینجا می بینید یک منتاژ فرا حرفه ای است.








    بسیار خوب، به اندازه کافی به شما عکس نشان دادیم، فکر کنم این مرور حاوی حدود 50 عکس بود! بیاید پیش برویم و به نتیجه گیری برسیم، چرا که یکی دو تا مطلب هست که باید با شما در میان بگذاریم.

    رأی هیئت منصفه صادر شد

    پیش از عرضه Obsidian 900D توسط شرکت Corsair لازم بود مقداری صبر کنیم، اما بالأخره به اینجا رسیدیم و این محصول واقعاً ارزش صبر کردن را داشت. از همین ابتدا بگوییم که این تجربه فریبنده ای بود. این محصول یک کیس فوق العاده خوش ساخت و یک سوپر تاور تنومند است و علیرغم اندازه اش، محصولی بسیار خوشنام است. وزن خالص به تنهایی هم بسیار زیاد است. کیس 900D به وضوح نمونه توسعه یافته 800D است و این ارتقاء و بهینه سازی در زمینه های مختلفی انجام شده است. یکی از «مشکلات» بیشتر گفته شده مدل 800D , بخش ثانویه پایینی مخصوص PSU در آن بود که مقداری گردش هوا را مسدود می نمود. من شخصاً هرگز این مسئله را به عنوان مشکلی جدی ندیدم. اما صرفنظر از این، کیس 900D از سر تا پا مورد بازطراحی قرار گرفته است. اساساً هنوز هم دو قسمت در آن وجود دارد، اما این بار این قسمتها باز می مانند. البته فهمیدن این مطلب چندان دشوار نیست، چه اینکه به آسانی می توان با گشودن درب ها / دریچه های پایینی، به هر دو بخش دسترسی پیدا کرد.

    زیبایی شناسی

    حالا به نما می رسیم. خوب البته این موضوع همیشه سلیقه ای است. اگر خواننده Guru3D باشید، لابد اگر عاشق طراحی نباشید، دست کم از آن خوشتان می آید. باید اذعان کنم که زمانی که به تصویری از این کیس نگاه می کنید، ممکن است قدری نسبت به زیبایی آن تردید کنید، اما وقتی به شما می گویم که باید 900D را از نزدیک و نه در تصاویر ببینید تا آن را درک نمایید، به من اعتماد کنید. حالا اگر بخواهم کمی بیشتر سلیقه ای عمل کنم باید بگویم که شخصاً حس می کنم که زیبایی آن در حد عالی است. این کیس دارای پوششی با برش های تمیز و به رنگ مشکی مات است. تمام درون و بیرون آن مشکی است. این کیس برای مادربوردها و کارت های گرافیک قدرتمند که رنگ تیره و سر و شکل مدرنی دارند، عالی است و پنجره کاور پنل کناری , آنچه را در دخل کیس نصب کرده اید، به همراه درب های بخش پایینی که می توان آنها را برداشت و به ورودی فن های مکنده تبدیلشان نمود، در معرض دید شما قرار می دهد. طراحی بسیار جذاب بوده و با استفاده از نمادها و LED های چشمک زن ، جیغ نشده است. ماهرانه... بله این کلمه ای است که برای توصیف طراحی این محصول به دنبال آن می گشتم.

    ویژگی ها

    حالا به جزئیات و ویژگی های زیادی می رسیم که شرکت Corsair در این محصول گنجانده است. سینی های قابل تعویض هارد دیسک / SSD , دریچه های پر تعداد مسیریاب های کابلی که با لایه های لاستیکی واشر شده اند و برای مدیریت هر چه بهتر کابل کشی بکار می روند، گزینه های خاص مدیریت کابل در قسمت سینی پشتی مادربرد با استفاده از بست هایی که می توانید کابل ها را پشت آنها بیندازید و البته دریایی از جا. فکر می کنم این را نگفتم که این کیس با کد «گودزیلا» توسعه پیدا کرده، ها ها. پس بله، این محصول بزرگ است، ابعاد آن عبارتست از 65mm در 694mm در 251mm. شما نمی توانید بدون در نظرگرفتن سازگاری کیس 900d با مادربوردهایی با قالب شکلی ATX ,E-ATX,XL-ATX,HPATX , به آن نگاه کنید. در مرحله بعد به 4 قفسه درایو 5/25 اینچی، 9 قفسه عظیم 2/5 یا 3/5اینچی و 10 اسلات توسعه ای PCI می رسیم. ظرفیت خنک کنندگی این کیس مشکلی ندارد و یکی از جزئیت زیبای آن، فیلترهای ضد گرد و غبار با سیستم جایگذاری مغناطیسی است. قابل توجه علاقمندان سیستم های خنک کننده مایع آنکه امکان جا دادن چند رادیاتور شامل رادیاتورهای 480mm و یک رادیاتور 360mm در داخل کیس، بدون نیاز به انجام هر گونه اصلاحاتی روی کیس، وجود دارد.. بطور کلی به ندرت دیده ایم که این مقدار جزئیات در اختیار ما باشد. کیس 900d برای پرتاب هر چیزی به سمت آن و نصب هر چیزی در داخل آن، آمادگی دارد!!

    ملاحظات؟

    مطمئناً، همیشه چیزی برای گفتن در این بخش وجود دارد. این محصول یک کیس عالی است و به همین دلیل شما انتظار دارید همه چیز آن عالی باشد. می دانم که دارم غرغر می کنم، اما دوست داشتم نوعی از کنترل گر فن را در آن می دیدم. واقعاً حس می کنم این محصول این کنترلر فن را کم دارد. علاوه بر این وجود فقط دو پورت USB3 از نظر من کم است، ترجیح می دادم این تعداد 4 عدد باشد. و بعد از این شاید وجود یک کارتخوان خالی از لطف نبود؟ و آخرین چیزی که به ذهن من می آید، نوعی داک جایگذاری هارد دیسک یا SSD است که در آن بتوان بسرعت یک واحد حافظه را به سیستم متصل و یا از آن قطع اتصال نمود. می دانم که همه اینها به نوعی بدبینی هستند، اما خوب اینها چیزهایی هستند که به ذهن من رسید و البته همه آنها کم و بیش سلیقه های شخصی من اند.

    ختم کلام

    بسیار خوب، بیایید جمع بندی کنیم. ما فکر می کنیم که Obsidian 900D محصول شرکت Corsair , یک محصول منحصر بفرد و عالی است. البته این محصولی نیست که به درد همه کس بخورد، چه اینکه قیمت آن تعدادی از شما را به چندین مایل دورتر فراری خواهد داد. انتظار ما این است که قیمت خرده فروشی این محصول، بیش از 300 د..لا..ر و کمتر از 300 یو..رو باشد. بعد ازینکه شما این مقدار پول را پرداخت کردید، هر چیز در جای خود قرار می گیرد، وزن خالص به تنهایی گویای این مطلب است. هزینه ارسال محصول به محل، به خودی خود عامل بزرگی است. پس از آغاز باز کردن بسته بندی محصول، هر آنچه یک اتفاق می نمود، به تجربه ای فراواقع گرایانه بدل می شود، و وقتی همه محافظ های پلاستیکی را برداشتید، با لبخندی بر صورت به کیس خیره خواهید شد. این یکی از جذاب ترین و خوش نما ترین کیس هایی است که تا کنون عرضه شده است. چه بخواهید مادربوردی کوچک نصب کنید و چه بخواهید به سراغ مادربوردهای بزرگی با سایز XL-ATX و HP-ATX بروید، این کار بسادگی امکان پذیر است. دو PSU؟ حتماً، هیچ مشکلی نیست. فن ها کاملاً بی صدا نیستند، اما چندان نویزی هم ندارند و در عین حال جریان پایداری از هوا را در کیس ایجاد نموده و ماشین آخرین مدل شما را خنک نگه می دارند و این ویژگی بسیار مهمی است. کابل کشی؟ شما این مسئله را با گزینه های مناسبی که برای کابل کشی در اختیار دارید، برطرف خواهید کرد. هارد دیسکهایی که براحتی آنها را به داخل می سُرانید و سپس بعد از آنکه کارهای اولیه انجام شد، به این فکر می افتید که چرا از گزینه خنک سازی با مایع استفاده نکنم؟ و وقتی به کیت های LCS رسیدید، متوجه خواهید شد که در جای جای این محصول فضا وجود دارد و این موجب انعطاف پذیری بسیار بالایی در استفاده از آن شده، ضمن آنکه نیازی به انجام اصلاحات وجود ندارد، انجام این کار از این ساده تر نمی شود. در مجموع کیس Obsidian 900Dواقعاً جلوه زیبایی دارد و در عین حال نمی توان محدودیتی برای آن متصور شد. کیفیت ساخت آن محشر است و دریایی از هنر و صنعت درون خود دارد.طراحی این محصول در ترکیب با ویژگی ها و ظاهر آن باعث شده انتخاب این کیس یا دست کم فکر کردن به آن در مواقعی که نیازمند چنین چیزی هستید، بسیار قابل پیشنهاد باشد. خوب بله، در خاتمه... ظاهر این محصول زیباست و فضای موجود در آن برای کار، واقعاً زیاد است، هر چیزی که داخل کیس وجود دارد، به کار می آید و موازنه شده است، آنجا تعادل برقرار است.. آری، این محصول واقعاً یک کیس سوپر تاور است.


    ترجمه و تنظیم:عطا
    منبع:
    guru3d
    کپی رایت: با ذکر نام انجمن overclockingheroes بلامانع
    ویرایش توسط magiteq : 27th August 2014 در ساعت 11:01 PM
    Olesius, Mehdi_FXX, XoMa and 10 others like this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply




  2. 29 کاربر بابت این ارسال مفید از magiteq تشکر کرده اند:

    Agent 47 (28th August 2014),aliniceboy (27th August 2014),Aliover (27th August 2014),AMD Radeon (27th August 2014),amirsss (27th August 2014),ATER (4th July 2015),Blue Rose (27th August 2014),castlevania (30th August 2014),CROSSHAIR (26th December 2014),Don_Corleone (27th August 2014),hi1 (4th September 2014),masoudps3 (20th February 2015),Mehdi_FXX (28th August 2014),mohammad72 (29th August 2014),nvidia& (27th August 2014),Olesius (27th August 2014),Optimus Prime (28th August 2014),p.X (27th August 2014),Reza Y (28th August 2014),SaeedSYS (27th August 2014),sapple (26th February 2015),SASANOC (28th August 2014),SETIZEN (27th August 2014),Sheibani (27th August 2014),smrbh (28th August 2014),TERRORIST (28th August 2014),The Joker (28th August 2014),TRIDENT (27th August 2014),XoMa (27th August 2014)



  3. #2
    OCH Member
    nvidia& آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    نوشته ها
    73
    تشکر شده 301 بار در 61 پست
    nvidia& آنلاین نیست.
    ممنون بابت بررسی کامل و خسته نباشید .
    واقعا خیلی کیس خوبیه بنده خودم هم کیس کولر مستر کازموس 2 داشتم و در حال حاضر که این کیسو دارم ( 900D ) واقعا کیس900D بسیار فضای بیشتری نسبت به کازموس داره و حتی جنسش از کازموس بهتره بنظر من .
    Agent 47 and magiteq like this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    خدحاافظ OCH


  4. 11 کاربر بابت این ارسال مفید از nvidia& تشکر کرده اند:

    Agent 47 (28th August 2014),Aliover (27th August 2014),Blue Rose (27th August 2014),Don_Corleone (27th August 2014),magiteq (27th August 2014),Mehdi_FXX (28th August 2014),mohammad72 (29th August 2014),Olesius (27th August 2014),smrbh (28th August 2014),The Joker (28th August 2014),TRIDENT (27th August 2014)



  5. #3
    OCH Member
    TRIDENT آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    پال
    نام واقعی
    محسن
    نوشته ها
    286
    تشکر شده 3,062 بار در 306 پست
    TRIDENT آنلاین نیست.
    بسیار بسیار عالی

    خسته نباشید، عطا جان
    واقعا غولی هست برای خودش...
    با این این قیمتی که داره، واقعا محصول بی نظیر و با ارزشی هست.
    از عکسای اسمبل شدش خیلی خوشم اومد. واقعا هولناکه...
    ایشالا که من و همه دوستان یه روزی بتونیم همچین سیستم هایی رو داشته باشیم.

    مرسی عطا جان
    magiteq likes this.


    Motherboard : Lenovo Z510 - Intel HM86 Processor : Intel Core i5 4200M @ 3.1 GHz
    Main Memory : 6GB RAMAXEL DDR3 1600 Graphics Card : NVIDIA GT 740M 2G GK208
    Cooling : DeepCool Multi-Core X6 Power Supply : Lenovo BAT20101001

  6. 11 کاربر بابت این ارسال مفید از TRIDENT تشکر کرده اند:

    Agent 47 (28th August 2014),Aliover (27th August 2014),Blue Rose (27th August 2014),Don_Corleone (27th August 2014),magiteq (27th August 2014),nvidia& (27th August 2014),Olesius (27th August 2014),p.X (27th August 2014),sapple (26th February 2015),smrbh (28th August 2014),The Joker (28th August 2014)



  7. #4
    Moderator
    Olesius آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2012
    محل سکونت
    Overclockingheroes.com
    نام واقعی
    Ali
    سن
    37
    نوشته ها
    1,290
    تشکر شده 10,386 بار در 1,386 پست
    Olesius آنلاین نیست.
    عطا جان


    فوق العاده زیبا، کامل بود، خسته نباشید می گم
    magiteq likes this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    this is my life homie, you decide yours

    چارلی چاپلین: آدم خوبــــــــــی باش
    ولی وقتت رو برای اثباتش به دیگران تلف نکن... !

    همیشه آنچه که درباره "من" می دانی باور کن،
    نه آنچه که پشت سر "من" شنیده ای "من" همانم که دیده ای نه آنکه شنیده ای... !


  8. 13 کاربر بابت این ارسال مفید از Olesius تشکر کرده اند:

    Agent 47 (28th August 2014),Aliover (27th August 2014),AMD Radeon (27th August 2014),Blue Rose (27th August 2014),Don_Corleone (27th August 2014),magiteq (27th August 2014),Mehdi_FXX (28th August 2014),nvidia& (27th August 2014),Optimus Prime (28th August 2014),sapple (26th February 2015),smrbh (28th August 2014),The Joker (28th August 2014),TRIDENT (28th August 2014)



  9. #5
    p.X
    Retired assistant
    p.X آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    hamedan
    نام واقعی
    pooyan
    نوشته ها
    311
    تشکر شده 2,095 بار در 319 پست
    p.X آنلاین نیست.
    فوق العاد عالی و کامل بود عطا جان
    دستت درد نکنه
    Agent 47 and magiteq like this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply
    ﺍﮔﺮ ﺟﺎﯼ ﺩﺍﻧﻪ ﻫﺎﯾﺖ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺭﻭﺯﯼ ﮐﺎﺷﺘﻪ ﺍﯼ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩﯼ
    ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﻔﺖ ﮐﺠﺎ ﮐﺎﺷﺘﻪ ﺍﯼ

  10. 11 کاربر بابت این ارسال مفید از p.X تشکر کرده اند:

    Agent 47 (28th August 2014),Aliover (27th August 2014),Blue Rose (27th August 2014),Don_Corleone (27th August 2014),magiteq (27th August 2014),Mehdi_FXX (28th August 2014),nvidia& (27th August 2014),sapple (26th February 2015),smrbh (28th August 2014),The Joker (28th August 2014),TRIDENT (28th August 2014)



  11. #6
    Moderator
    magiteq آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    عطا
    سن
    35
    نوشته ها
    3,185
    تشکر شده 16,693 بار در 3,031 پست
    magiteq آنلاین نیست.
    در آینده احتمالا یه rew هم از بزرگترین کیس جهان cosmos ll هم قرار میدم. چیزی که کم تو سایت های ایرانی از همین قبیل rew هاس. به ازای یک برسی از کیس , 500 تا rew از گرافیک و مادربرد وجود داره!
    Agent 47 likes this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply




  12. 15 کاربر بابت این ارسال مفید از magiteq تشکر کرده اند:

    Agent 47 (28th August 2014),Aliover (28th August 2014),ali_men2004 (29th August 2014),AMD Radeon (28th August 2014),Blue Rose (27th August 2014),Mehdi_FXX (28th August 2014),moli_ahmad (28th August 2014),nvidia& (27th August 2014),Optimus Prime (28th August 2014),p.X (28th August 2014),sapple (26th February 2015),Sheibani (28th August 2014),smrbh (28th August 2014),The Joker (28th August 2014),TRIDENT (28th August 2014)



  13. #7
    Retired Moderator

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    YAZD
    نام واقعی
    ALI
    سن
    33
    نوشته ها
    1,501
    تشکر شده 10,818 بار در 1,401 پست
    Blue Rose آنلاین نیست.
    عطا جان نگارش متن و بررسی کاملا.......
    خب حالا صبر کن بررسی که مطالعه شد میام نظر رو ویرایش و جای خالی رو پر می کنم، زیاد روی عالی حساب نکن، به همون کاملا خیلی بد نزدیک تره!!!!
    Aliover and magiteq like this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  14. 10 کاربر بابت این ارسال مفید از Blue Rose تشکر کرده اند:

    Agent 47 (28th August 2014),Aliover (28th August 2014),AMD Radeon (28th August 2014),magiteq (27th August 2014),nvidia& (27th August 2014),sapple (26th February 2015),SETIZEN (28th August 2014),smrbh (28th August 2014),The Joker (28th August 2014),TRIDENT (28th August 2014)



  15. #8
    Moderator
    magiteq آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    تهران
    نام واقعی
    عطا
    سن
    35
    نوشته ها
    3,185
    تشکر شده 16,693 بار در 3,031 پست
    magiteq آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط Blue Rose نمایش پست ها
    عطا جان نگارش متن و بررسی کاملا.......
    خب حالا صبر کن بررسی که مطالعه شد میام نظر رو ویرایش و جای خالی رو پر می کنم، زیاد روی عالی حساب نکن، به همون کاملا خیلی بد نزدیک تره!!!!
    حالا شدی مسئول نظارت کیفی


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply




  16. 9 کاربر بابت این ارسال مفید از magiteq تشکر کرده اند:

    Agent 47 (28th August 2014),Aliover (28th August 2014),AMD Radeon (28th August 2014),Blue Rose (27th August 2014),Mehdi_FXX (28th August 2014),sapple (26th February 2015),SETIZEN (28th August 2014),smrbh (28th August 2014),TRIDENT (28th August 2014)



  17. #9
    Retired Moderator

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    YAZD
    نام واقعی
    ALI
    سن
    33
    نوشته ها
    1,501
    تشکر شده 10,818 بار در 1,401 پست
    Blue Rose آنلاین نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط magiteq نمایش پست ها
    حالا شدی مسئول نظارت کیفی
    آره دیگه تو که میدونی QC شغله دیگه منه، کلا از بیکاری که آدم تو سایت چرخ میزنه، پشت سر هم لایسنس معتبر میگیره :دی


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  18. 9 کاربر بابت این ارسال مفید از Blue Rose تشکر کرده اند:

    Agent 47 (28th August 2014),Aliover (28th August 2014),AMD Radeon (28th August 2014),magiteq (27th August 2014),Mehdi_FXX (28th August 2014),sapple (26th February 2015),SETIZEN (28th August 2014),smrbh (28th August 2014),TRIDENT (28th August 2014)



  19. #10
    کاربر اخراجی

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    سن
    39
    نوشته ها
    3,013
    تشکر شده 24,323 بار در 2,633 پست
    Agent 47 آنلاین نیست.
    به حرف های علی توجه نکن تبل تو خالیه
    بسیار عالی بود عطا جان
    magiteq likes this.


    Motherboard Processor
    Main Memory Graphics Card
    Cooling Power Supply

  20. 8 کاربر بابت این ارسال مفید از Agent 47 تشکر کرده اند:

    Aliover (28th August 2014),AMD Radeon (28th August 2014),Blue Rose (28th August 2014),magiteq (28th August 2014),Mehdi_FXX (28th August 2014),SETIZEN (28th August 2014),smrbh (28th August 2014),TRIDENT (28th August 2014)



صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

LinkBacks (?)


موضوعات مشابه

  1. 5pin Connector در Corsair Dominator GT چیست؟
    توسط Varand در انجمن حافظه اصلی (RAM)
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 27th May 2014, 04:15 PM
  2. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 17th September 2013, 12:52 AM
  3. نیاز به آموزش نصب Corsair H100i Liquid CPU Cooler
    توسط H@/\/\ID در انجمن خنک کننده های آبی (Water Cooling)
    پاسخ: 20
    آخرين نوشته: 6th September 2013, 02:28 AM
  4. نتایج تست Corsair Vengeance Extreme 3000MHz
    توسط Varand در انجمن حافظه اصلی (RAM)
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2nd June 2013, 03:18 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •