[Only registered and activated users can see links. ]

کمپانی مایکروسافت بار دیگر یکی از تولید کنندگان وسایل الکترونیکی را به پای میز مذاکره برای عقد قرارداد حق امتیاز اختراعات خود کشید و موفق از این مذاکره بیرون آمد. این بار طرف قرارداد مایکروسافت کمپانی تایوانی هون های -- مالک فاکس کان -- است.
بدین ترتیب کمپانی هون های به جرگه کمپانی هایی پیوسته که می توانند با پرداخت حق لایسنس به مایکروسافت با خیالی آسوده و بدون ترس از دعوی های قانونی مایکروسافت به تولید انواع دستگاه های مبتنی بر اندروید و کروم او اس -- منجمله اسمارت فون ها، تبلت ها و تلویزیون ها -- بپردازند.
هرچند جزئیات قرارداد میان مایکروسافت و هون های محرمانه است، اما شواهد امر حکایت از آن دارد که مایکروسافت به ازای هر دستگاه مبتنی بر اندروید یا کروم او اس که فاکس کان تولید کند مبلغی را به عنوان حق امتیاز دریافت خواهد داشت. بدیهیست که با پیوستن کمپانی های گوناگون به جرگه امضا کنندگان قرارداد حق امتیاز اختراعات مایکروسافت، درآمدهای مالکیت معنوی این کمپانی نیز سیر صعودی را طی خواهد کرد.
فاکس کان که در اصل شرکت تابعه کمپانی هون های قلمداد می شود بزرگترین تولید کننده قطعات رایانه ای و الکترونیکی جهان است و محصولات بسیاری از برندها را تولید و حتی در بسیاری از موارد طراحی می کند. تبلت های آی پد، گوشی های آیفون و پخش کننده های موسیقی آی پاد اپل، تبلت های کیندل فایر آمازون و دستگاه های پلی استیشن سونی تنها نمونه هایی از تولیدات کارخانه های فاکس کان است و گفته می شود که کارخانه های فاکس کان در کشور چین تولید 40 درصد از گوشی های موبایل جهان را بر عهده دارند. بدین ترتیب عقد قرارداد حق امتیاز اختراعات با این کمپانی -- حتی اگر محدود به محصولات مبتنی بر اندروید و کروم او اس باشد -- یک موفقیت بسیار بزرگ برای مایکروسافت محسوب خواهد شد.
Horacio Gutierrez -- نائب رئیس و مشاور گروه مالکیت معنوی مایکروسافت در این مورد چنین می گوید: «ما از این که اکنون هون های -- بزرگترین سازنده قراردادی جهان -- در فهرست کمپانی هایی که از برنامه حق امتیاز مایکروسافت ویژه اندروید بهره می برند قرار گرفته است خرسندیم.» وی همچنین می افزاید: «با دادن حق امتیاز به هر دو دسته کمپانی های صاحب برند و کمپانی های سازنده طرف قرارداد، ما با موفقیت توانسته ایم کارآیی و وسعت جهانی برنامه خود را افزایش دهیم.»
Samuel Fu -- رئیس دپارتمان مالکیت معنوی هون های -- نیز می گوید: «هون های بزرگترین سازنده قراردادی وسایل الکترونیکی است که خود بیش از 54,000 حق اختراع را در سراسر دنیا در اختیار دارد.» و در ادامه می افزاید: «ما به اهمیت تلاش های جهانی برای حفاظت از مالکیت معنوی واقفیم و به آن احترام می گذاریم. توافق حق امتیاز با مایکروسافت نشان دهنده این تلاش ها و پشتیبانی مستمر ما از موافقت نامه های تجاری بین المللی است که حفاظت مؤثر از حق اختراعات را تسهیل می کنند.»
لازم به ذکر است که مایکروسافت در دسامبر 2003 برنامه اعطای حق امتیاز مالکیت معنوی خود را راه اندازی نمود و از آن زمان تا کنون بیش از 1,100 تفاهم حق امتیاز را با کمپانی های گوناگون منعقد نموده. ماه گذشته نیز این کمپانی ابزار مبتنی بر وبی را تحت عنوان Patent Tracker منتشر نمود که امکان جستجو در میان فهرست حق اختراعات مایکروسافت و دانلود نمودن این فهرست را برای همگان فراهم می آورد. فهرست یاد شده در زمان نگارش این مطلب حاوی 40,785 حق اختراع است.
برنامه حق امتیاز مایکروسافت ویژه تولید کنندگان دستگاه های مبتنی بر اندروید نیز نتایج پرباری را برای این کمپانی به همراه داشته و کمپانی های شاخصی نظیر سامسونگ، ال جی، اچ تی سی، ایسر و بارنز اند نوبل به عقد قرارداد حق امتیاز اختراعات با مایکروسافت پرداخته اند. به نظر می رسد با وجودی که مایکروسافت از سیستم عامل موبایل خود (ویندوز فون) درآمد مستقیم چندانی ندارد، اما درآمد غیر مستقیمش از سیستم عامل های دیگر به ویژه اندروید چندان بد نیست.
البته گوگل با خط مشی مایکروسافت در عقد قرارداد با سازندگان دستگاه های مبتنی بر اندروید و کروم او اس مخالف است و سیستم عامل های خود را مبرا از نقض حق اختراعات مایکروسافت می داند. بنا به نظر بسیاری از کارشناسان یکی از اصلی ترین دلایل خرید کمپانی موتورولا موبیلیتی توسط گوگل دستیابی به مجموعه ارزشمند حق اختراعات این کمپانی به عنوان زرادخانه ای دفاعی در مقابل حملات قانونی مایکروسافت، اپل و دیگران و بوده است.

منبع : [Only registered and activated users can see links. ]