بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام خدمت همهی دوستان و کاربران گرامی
در راستای تکمیل تر شدن مفاهیم پایهای سایت عزیزمون و همچنین کاربران عزیز ایرانی تصمیم بر آن شد مقالهای با عنوان "Open GL" هر چند مختصر برای شما دوستان گلم تهیه کنم امیدوارم که مورد پسند شما واقع شود.
تاریخچه Open GL
رابط متن باز Open GL اولین بار در January 1992 با تلاش شرکت Silicon graphics ساخته شد.این API جدید برای پشتیبانی از برنامه های گرافیکی دو بعدی وسه بعدی توسعه یافت.ابتدا OpenGL، در عملیات صنعتي، طراحي وسايل داخلي، مكانيكي و نيز در آناليزهاي علمي و آماري استفاده ميشد، اما دیری نپایید که برنامه نویسان متوجه پتانسیل بالای این API برای توسعه دستورالعمل هایشان و همچنین پلی قدرتمند بین نرم افزار و سخت افزار شدند که در سال 1996 بازیسازان از نسخهی ویندوزی Open GL برای ساخت گیم بهره بردند.تا قبل از به کار گیری Open GL برنامه نویسان مشکلات بسیار زیادی برای نوشتن برنامه ها و بازی ها داشتند چون یک رابط یکسان و یکپارچه در اختیار نداشتند و برای اجرای برنامه یا گیمی که طراحی کرده بودند بر روی پلتفرم های مختلف مشکل داشتند چون رابط واحدی در کار نبود.بعد ازعرضه Open GL 1.0 در January 1992 نسخه های جدیدتر آن با سرعت نسبتا زیادی عرضه شدند که جدیدترین نسخه یعنی 4.4 در 22 ژولای 2013 معرفی شد.
Open GL چیست؟
همانند DirectX مایکروسافت، Open GL ساخته شده تا پلی میان نرم افزار و سخت افزار باشد و برنامه نویسان به راحتی بتوانند کدهای برنامه خود را برای پردازش در اختیار GPU یا پردازنده گرافیکی قرار دهند.کار با Open GL در مقایسه با DirectX آسان تر است و نتیجه ی قابل قبولی برای شما ارائه خواهد داد و از لحاظ سطح امکانات در جایگاه بالایی قرار دارد اما بهتر است این را فراموش نکنیم که Open GL هیچ گاه جای DirectX را برای یک برنامه نویس نخواهد گرفت چرا که نتیجه ای که در پایان، DirectX ارائه میدهد بسیار قابل قبول تر از Open GL خواهد بود،البته توجه داشته باشیم که این موضوع چیزی از ارزش Open GL کم نمی کند چرا که دسترسی به سخت افزار توسط Open GL سهل تر از DirectX است و کنترل بیشتری بروی سخت افزار خواهیم داشت.توابع مورد استفاده Open GL بیشترین شباهت را به زبان C دارند.
Open GL توانایی بالایی در پشتیبانی ازتکنیک های رندرینگ پیشرفته گرافیکی دارد که می توان به قابلیت سایه زنی، نور پردازی، حرکت و مدل سازی اشاره کرد.
برای استفاده از توابع Open GL به صورت نرم افزاری نیازی به اخذ مجوز نیست اما شرکت های سخت افزاری به منظور استفاده از Open GL و پشتیبانی سخت افزاری لازم است از شرکت Silicon Graphics مجوز بگیرند.
Open GL Volumizer چیست؟
این API گرافیکی توانایی شبیه سازی فوق العاده ای دارد و این امکان را میدهد که با داشتن مختصات و اندازه ها شامل طول و عرض و ارتفاع شئ مورد نظر را به شکل کاملا واقعی در محیط سه بعدی شبیه سازی کنیم. Open GL Volumizer در نرم افزار های پزشکی کاربرد زیادی دارد.
Open AL چیست؟
این API توسط شرکت Creative و Loki software توسعه یافته که در مدیریت،میکس اجرای صداهای سه بعدی در گیم و نرم افزار های دیگر کاربرد دارد.Open AL توانایی شبیه سازی صداهای در حال حرکت در یک محیط سه بعدی را داراست.عناصر اصلي OpenAL شامل يك شنونده، يك منبع و يك بافر می باشد.
و در پایان امیدوارم این مقاله هر چند مختصر مورد پسند شما دوستان و کاربران عزیز ایرانی قرار گرفته باشد
با احترام
........................رضا باقری